Wat is goed, geweldig of bar slecht?

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Jagdpanther, Crusader, Savoia Marchetti SM79, Clubmobile
Toen ik als klein mannetje van een jaar of 8 begon met “plakken” wist je al snel wat goed, geweldig of bar slecht was. Heller was goed, Airfix was geweldig en Revell was bar slecht, ook de verf liet je links liggen. Hoe je dat wist? Omdat de kleur in Humbrol op was en je toch door wilde. Tamiya modellen waren high end, Monogram was ook geweldig. Ja, natuurlijk was ik een klein mannetje destijds, met een beperkt modelbouw wereldbeeld, maar al snel wist je waar je zakgeld niet naar toe moest, zoveel geld had je nou ook weer niet.
Nu ik weer met veel plezier aan het bouwen ben geslagen, heb ik twee Dragons en een Takom gebouwd, en nu dus aan mijn oude shelf queen, de M8 HMC bezig van Tamiya.
Ik zie met al die (voor mij nieuwe) Oostblok en Azië producenten door de bomen het bos niet meer. Wat is goed, geweldig of bar slecht? Om het nog lastiger te maken, ik zag van de week de Panhard 178 van Alby langskomen in een Tamiya doos. Een 20 jaar oude kit waar Tamiya een paar figuren en accessoires bij doet en hoppakee, €48,50. Mijn vrouw zegt dat ik het niet moet doen maar dat is omgerekend uh uh fl 106,88 . Als machinist moest ik dat ding natuurlijk bouwen in 1998, en het was niks, scheef, naden. Ik heb hem er even bij gepakt, hij wiebelt nog steeds op 2 wielen. Ik mag die rompen van dingen in de lucht niet benoemen las ik net in de caféregels, maar stel je een onderzeeërromp van Revell voor in de early seventies met Velpon vingerafdrukken op de romp, tranen druppelend van onmacht en elastiekjes die desintegreren omdat het ding schots en scheef is.... zoiets is de Panhard. Met de Franse slag gebouwd. Ik had pas ervoor de net uitgebrachte Greyhound van Tamiya gebouwd, dus ik was wellicht verwend. Natuurlijk wist ik van de kruisbestuivingen van mallen, dat kun je op de Scalemates site bijvoorbeeld ook mooi zien bij de history van een model, maar dat Tamiya zoiets binnenhaalt? Staat Tamiya het water aan de lippen of wat is er aan de hand?
Zo komt Airfix in het najaar met de geweldige Morris K2 ambulance, ik kijk er naar uit. Maar word ik teleurgesteld? Airfix is tenslotte alleen nog maar een good old name, en komt het spul ook uit China. Wat is goed, geweldig of bar slecht?
 
Hoi Tini,

De nieuwe kits van Tamiya zijn nog steeds OK, goede bouwkwaliteit. Detaillering kan vaak wat beter. AFV Club is over het algemeen goed, met goed detail. Bronco past hier ook bij (wil soms iets aan pasvorm mankeren). Miniart heeft wat zacht plastic, maar is erg goed gedetailleerd. Zou ik zeker eens proberen. Met goed scherp gereedschap en beleid krijg je iets moois (zie de lopende projecten op het forum). Haal de dunne onderdelen met beleid van het gietraam. Qua hoofdmaten zijn bijvoorbeeld de Valentines van AFV wat beter dan die van Miniart.
Airfix heb ik in 1/35 geen ervaring mee, Revell ook niet. Staan nog steeds niet aan de top zogeschreven ;).
Gecko is vrij nieuw, maar recensies zijn goed. Eveneens veel detail. Riich en Asuka (de laatste begonnen als Tasca) zijn erg goed. IBG is vaak wat grof en heeft nogal eens een aanpassing nodig (banden, ...). ICM geldt ongeveer hetzelfde voor. Met Dragon en Trumpeter heb ik geen ervaring; over het algemeen goed, maar controleer de reviews. Geldt ook voor Merit, nu I love kit. Gemiddeld doen de Chinezen het erg goed.
Reviews die ik o.a. gebruik: Perthmilitarymodelling (minder recent), Finescalemodeller, IPMS en Themodellingnews. Op de laatste staan voor mij inspirerende bouwverslagen.

Wel een leuk topic om eens ervaringen te delen trouwens. En bedenk: uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Veel succes met de keuze.

Groeten, Jan
 
Vind Tamiya outdated. Kitjes plakken nog steeds lekker weg maar ze durven een veertig jaar oude kit te reboxen en de prijs drie keer omhoog te gooien. Voor de helft van dat geld krijg je bij miniart 3 keer zoveel onderdelen en 4 keer zoveel detail. Idd wel iets moeilijker te plakken maar wel meer result. Meng staat voor mij boven Takom. Takom heeft de neiging om een multipart in 1 keer te leveren waar meng ze mooi gescheiden houdt. Heller vond ik 40 jaar geleden al niks en nog steeds niks. Trumpeter een mooie middenmotor en Revell staat net iets boven Tamiya. Plakt lekker weg en net iets meer detail. Maar Revell levert al vaak reboxen van andere merken. Tristar is ook een te gek merk. Leuke setjes voor de panzer IV en de T38 maar bestaat helaas niet meer, is door Bronco overgenomen maar kan die leuke setjes niet meer vinden.

plak ze, Frank😉
 
Ik vind je kan niet per merk vergelijken. Bijv de nieuwe Airfix kits zijn de upgrade Academy kits. Dus niet vergelijkbaar met de oude 1/35 Kits van Airfix. Hetzelfde geld voor sommige Dragon Kits (Stugs en Panzer III) gebaseerd op oude Revell mallen.
Dus om nu per Merk te zeggen welke goed en slecht zijn is te generiek. Je zal echt per model gaan kijken en vergelijken en Scalemates, scale modeling database | stash manager is een goede site waar je dit kan vergelijken.
Om een ander idee te geven de oude Zveda kit waren bagger terwijl de nieuwere better worden gewaardeerd.
Zomaar mijn 2 cents... (ik zal ook geen 100 "Florijnen" uit geven aan nieuwere kits)

Herman
 
Ik zie met al die (voor mij nieuwe) Oostblok en Azië producenten door de bomen het bos niet meer. Wat is goed, geweldig of bar slecht?
De meeste van de nieuwere Aziatische fabrikanten zijn redelijk tot erg goed, in elk geval qua pasvorm. Trumpeter is veel meer de middenmoot, met onderdelen die vaak werk nodig hebben om goed in elkaar te passen.

€48,50 […] dat is omgerekend uh uh fl 106,88
Nee, dat is omgerekend naar de prijzen van 1998 ƒ70,85. Nog altijd meer dan wat ik in de jaren ’80 een heel duur model vond (de Tamiya 88 mm FlaK van ƒ52,95) maar minder dan de meeste mensen denken :)

Zo komt Airfix in het najaar met de geweldige Morris K2 ambulance, ik kijk er naar uit. Maar word ik teleurgesteld? Airfix is tenslotte alleen nog maar een good old name, en komt het spul ook uit China. Wat is goed, geweldig of bar slecht?
Het wordt misschien gemaakt in China, maar Airfix zit in Engeland (of Zuid Korea, zie onder), en in elk geval de vliegdingessen van Airfix zijn sinds de overname door Hornby erg goed.

Airfix heb ik in 1/35 geen ervaring mee
Dit zijn modellen van Academy in een Airfix-doos.
 
Hallo Tini,

Ik lees in jouw verhaal eigenlijk twee dingen, namelijk over de kwaliteit van een modelbouwartikel én de beleving bij het bouwen.
Zoals je hierboven ziet, zijn er genoeg mensen en websites, die je kunnen vertellen, welke modelbouwkit in welke schaal, welke voor- en nadelen heeft.
Hierachter zit echter jouw gevoel en beleving bij het bouwen van een bouwmodel.
Om een voorbeeld te noemen :
Vele bouwers ondervinden veel plezier bij het bouwen van een "middelmatige" bouwdoos, terwijl er menige vloek valt bij het bouwen van "superkit" met 500+ onderdelen.
Dus zeg jij maar, aan welke kit je het meeste plezier aan beleeft en/of waar je het meeste trots op zou zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat het plezier aan het modelbouwen natuurlijk het allerbelangrijkste is.
Wat jou plezier bij het bouwen en schilderen geeft, is een kwestie van tijd en ervaring, waarbij je zult ondervinden, dat bij sommige kits/merken en zelfs modellen, de ene je beter ligt dan de andere. Wat een ander of een review, daar ook van mag zeggen.

Succes, Hans
 
Hi Tini,

Kwalitatief qua pasvorm en detaillering vind ik good old Tamiya, Asuka, ICM en Meng erg goed. Vooral Tamiya is erg gebruiksvriendelijk en doordacht, daar ben ik nog altijd een grote fan van, mits het hun eigen kits zijn dan. Want ze verkopen tegenwoordig ook veel reboxes van o.a Italeri en ICM, waar de kwaliteit van kan variëren. Recent heb ik de SU-76M van dit merk gebouwd, die zo klaar was. Verder is er altijd wel ruimte voor super detailen maar de basis is goed. Merken waar de pasvorm wat minder is zijn Trumpeter en Italeri. Maar toch vind ik dit nog wel merken die vaak met interessante dozen komen en waar je met wat zelfwerkzaamheid en de spare box toch een goed resultaat kunt behalen. Echter wel minder geschikt voor starters als je het mij vraagt. Zo heb ik van Trumpeter de KV-2 gebouwd en hier had ik twee grote lijmtangen voor nodig om de delen goed passend te krijgen! Idem bij Italeri waar je vaak secondelijm nodig hebt om de grote delen goed passend te krijgen. Dit is bij Tamiya doorgaans geen issue (op de FAMO na dan zo heb ik ervaren). Die kits vallen bij wijze van spreken in elkaar als je ze alleen al aankijkt. Verder heb ik ervaring met Dragon en Bronco. Deze hebben ook mooie kits, maar deze zijn vaak wat overengineered om maar eens een goede Nederlandse term te gebruiken :p En verder zijn deze net wat minder doordacht qua constructie. Die zijn meer voor de echte detailfreaks. De enige echte merken die ik kan afraden zijn sommige oude merken die niet meer bestaan (waar ook een reden voor is dan) zoals Techmod. Daar heb ik ooit de Luchs van gebouwd, dat was echt een verschrikkelijke kit waar onderhand ieder onderdeel voor verbetering vatbaar was. Ook oudere Miniart kits zou ik laten liggen, want van zacht plastic zoals al aangehaald. Of dit ook nog is bij hun recente kits weet ik niet, iig niet bij hun accessoire sets die juist erg goed zijn.

Mvg,

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Heren, bedankt! Leuk om eens te horen hoe anderen erover denken, zeker nu bijeenkomsten uit den boze zijn.
Hoe fijn internet dan kan zijn. Maar ik mis wel het persoonlijk contact, gewoon even vragen welke CA-lijm je gebruikt of welk metal pigment het lekkerste werkt. Natuurlijk is alles ook een persoonlijke ervaring en kan een goed model op een tegenvaller uitmonden. Het belangrijkste wat ik lees is natuurlijk de beleving die je met de hobby hebt.
 
gewoon even vragen welke CA-lijm je gebruikt .
Daar noem je zoiets, ik heb er drie geprobeerd om PE, resin en plastic aan elkaar te laten plakken maar wat een gedoe, de één is droog voor je de onderdelen aan elkaar drukt, de ander trekt draden als spaghetti en de derde vergeet ik aan elkaar te plakken omdat je zo lang moet wachten tot het kan.

Ook ik ben sinds kort weer aan het plakken en ik merk dat ik nog erg aan mijn oude merken hang.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Tamiya omdat de pasvorm zo goed is, de grofheid van sommige onderdelen doe ik met PE of Evergreen en dergelijke nog wel wat aan.
Italeri had en heeft een aantal aparte modellen, zeker van Italiaanse voertuigen, die me nog altijd aanspreken.
Heller vond ik toen al bagger maar als je iets Frans wilde bouwen........ik zal het nu niet meer kopen.
Dragon werk ik graag mee, inderdaad "overengineerd" maar het prutst wel lekker weg. Goed opletten bij het lezen van de bouwbeschrijving!
Bronco bevalt me redelijk goed al past het allemaal lang niet altijd even precies en is het vaak ook wat aan de grove kant.
MiniArt, de nieuwere zijn goed te doen en ze produceren interessante voeruigen.
Trumpeter en Academy gebruik ik nog wel eens maar zijn zeker niet favoriet, meer voor wanneer ik zin heb om veel na te denken en aan te passen.
ICM, weet ik nog niet. Voor de aankomende FOC wil ik een AMD 35 Coloniale gaan bouwen en ik denk dat ik daar de ICM voor ga gebruiken. Als een simpel testje heb ik een 1/72 vliegding van ze gebouwd en dat ging prima.

Verder maak ik veel gebruik van het internet om de beste keuze qua merk te maken voor een bepaald voertuig. Scalemates is daarvoor het eerste te bezoeken adres.
Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt en ik denk dat je dan je merkkeuze moet laten leiden door de manier waarop je het liefst werk.

Succes!

Paul
 
Aan de beschrijving per merk zal ik weinig toevoegen. Wel dat ik me sterk herken in de beelden van de plastic zakjes van Airfix, begin 70-er jaren.
fl 1,75 als ik me niet vergis? En uiteindelijk de M60A1 van Tamiya. Een kinderdroom ging in vervulling.
En dan het mijmeren bij de catalogus van Airfix en later Tamiya. Classics for ever!
Begin dit jaar had ik naar Tokyo zullen reizen. Daar had ik zeker het fabuleuze diorama van de 88mm (wie kent hem niet) willen gaan bekijken.
Schermafbeelding 2021-02-23 220035.jpg
Maar naast alle weemoed over het verleden brengt de nieuwe tijd veel moois:
Niet één modelbouwwinkel in de stad, maar de hele wereld tot mijn beschikking.
De aftermarket is groots: Scalemates vertelt je wat er (nog) te koop is.
3D-printen, resin etch
Internet archieven & foto's
Na een onderbreking van zo'n 15 jaren ben ik (dankzij corona?) weer terug in de hobby en blijf dingen ontdekken en grenzen verleggen.
 
@Paul Boellaard
Ik heb Zap thin en Zap thick CA. Die dunne is waardeloos. Ik gebruik ook al AK Accelorator. Ik heb nu een flesje van MBE, dat bevalt al beter.


Nou las ik laatst iets over een soort tijdelijke lijm, waarna je het onderdeel weer gewoon los kunt maken of vastzetten met CA.
Misschien is dat ook handig ;)

Ook de waspotloden om een ets deeltje op de goede plaats te plaatsen gebruik ik regelmatig.


Groet, Tini
 
@Arne Poirot

Ik ook zo’n 15 jaar stilgelegen. Ik heb het echt gemist. En ja, dat waren de eerste, die zakjes met spitvuurtjes en orkaantjes. Ik had ook veel soldaatjes in H0/00. Ik vond nog een oud fotootje van begin seventies. Ongeverfd met decals en een oud cowboyhuisje, hahaha
Dankzij corona, ja. Ik kocht nog wel eens Military Modelling maar ook ik kom niet uitgekeken van al dat nieuws.
Dat we er nog lang van mogen genieten! Cheers!

A4441874-5EEA-4DD4-863C-373FE79D6FEB.jpeg

Groet, Tini
 
:D Zo herkenbaar dit. Eerst de vliegdingetjes 1/72 van Airfix en Matchbox tot er op een dag alleen nog maar toestellen in het dorpswinkeltje lagen die ik al had. Toen maar eens een tankje geprobeerd (uiteraard van topmerk Matchbox :nouja:}, geweldig! En dan blijkt er ook nog eens eentje bestaan te hebben die Tijger heet!
Dat we er inderdaad nog lang van mogen genieten!
 
Ja inderdaad, begint met Matchbox haha. In de jaren 80 iig de Panther A, Wespe en Me262 gebouwd. Qua secondelijm: wellicht vloeken in de kerk, maar ik gebruik gewoon de huistuinkeuken CA van Bison. Liefste de gel versie, maar de vloeibare is me ook goed :)

Voor de aankomende FOC wil ik een AMD 35 Coloniale gaan bouwen en ik denk dat ik daar de ICM voor ga gebruiken.

Grappig, ik ga de versie maken met Renault 47 mm gun voor de FOC! Nu nog loop en mantlet zien te scoren, anders scratchen maar.

Mvg,

Vincent
 
Hoi Vincent.

Ik had al gelezen dat je die wilde gaan maken. Zelf had ik in het vooraankondigingsdraadje al de Coloniale als mogelijkheid aangeduid waarbij ik toen nog uitging van Tamiya als basis maar jouw opmerking dat je die van ICM wilde gebruiken deed me denken: "dat zal dan de betere keuze zijn", vandaar dus ook de ICM als basis.
Wat betreft de andere koepel ging ik er van uit dat er vast wel een Frans aftermarket bedrijfje zou zijn die dat levert maar nee. Alleen Blitz maakt de AMR 35 die dezelfde koepel heeft maar om nou E. 66,- neer te tellen voor een koepeltje terwijl ik aan het onderstel misschien niets meer heb.......tsja, iets te gortig. Dus: scratchen!

Mvg,

Paul
 
Qua secondelijm: wellicht vloeken in de kerk, maar ik gebruik gewoon de huistuinkeuken CA van Bison.
Ik ook, of Pattex, net naar welke winkel ik ga om het te kopen. Ik zie het nut niet van allerlei bijzondere merken die je speciaal ergens moet gaan kopen — of van grootverpakkingen, want ik moet de normale van een paar gram eigenlijk altijd al weggooien voordat ze leeg zijn, laat staan dat ik een potje van 25 gram of zo zou gaan kopen …
 
Secondenlijm, dan de gel van de HEMA, plakt perfect, je kunt nog even schuiven en het kost geen 💩
Ook wel duurdere gehad maar zoals @Jakko Westerbeke al aangeeft die kan ik weggooien voordat ze half leeg zijn en de HEMA knijp ik tot het laatste druppeltje leeg😁
 
Nog beter, gamma eigen merk, kost de helft van de bison en plakt net zo goed!
Kans dat dat is omdat het uit de fabriek van Bison of een vergelijkbaar merk komt. Het is goedkoper omdat de partijen minder getest worden, dus er is kans dat de lijm niet aan de eisen van het merk zelf voldoet. (Ik ken iemand die ooit stage liep bij de Bison, en daar onder meer lijm heeft moeten testen :))
 
Ok interessant, eens een keer bij de Hema secondelijm etc. scoren!

maar jouw opmerking dat je die van ICM wilde gebruiken deed me denken: "dat zal dan de betere keuze zijn", vandaar dus ook de ICM als basis.
Wat betreft de andere koepel ging ik er van uit dat er vast wel een Frans aftermarket bedrijfje zou zijn die dat levert maar nee. Alleen Blitz maakt de AMR 35 die dezelfde koepel heeft maar om nou E. 66,- neer te tellen voor een koepeltje terwijl ik aan het onderstel misschien niets meer heb.......tsja, iets te gortig. Dus: scratchen!

Ja die Tamiya kit is de ICM, alleen is laatstgenoemde inderdaad vriendelijker geprijsd. Deze ziet er goed uit, of die ook goed past zullen we tijdens de FOC gaan ondervinden! Dit is dus zo´n rebox van Tamiya. De ene keer zal het een kwalitatief goede kit zijn, de andere keer een gedateerde/kwalitatief wat mindere. De prijzen zijn er iig wel naar, wat discutabel is. Hun eigen label items zijn ook doorgaans redelijk aan de prijs, maar dan weet je wel dat je topkwaliteit hebt. Revell doet overigens ook niet anders dan reboxen, maar daar hangen dan ook billijkere prijzen aan. Die hebben o.a. de ICM T-34/76 in het assortiment, prima kitje.

Ja die aftermarket sets is ook altijd een leuke. Voor de conversie zoek ik een onderdeel van een conversieset MR Models. Heb ze zondag gemaild of die wellicht los te leveren zijn. Nog geen reactie gehad. Op hun site staat dat ze niet reageren op joke mails etc. Hopelijk valt mijn mail daar niet onder;)

Mvg,

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Ja die Tamiya kit is de ICM, alleen is laatstgenoemde inderdaad vriendelijker geprijsd.
Is dat niet omdat die Tamiya-uitgaven bedoeld zijn voor de Japanse markt, maar om de één of andere reden ook hier verkocht worden?
 
Terug
Bovenaan