Wat gebruik ik als Nederlandse tankbemanning, eind 90-er jaren? (Afgerond)

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Ik wil mijn PRTL voor de afwisseling eens voorzien van bemanning, maar welke figuren kan ik het beste gebruiken?
Het moet een effen-groene PRTL worden van rond de eeuwwisseling.
Ik kom twee soort hoofddeksels tegen: de zwarte stoffen kap met banden, ongeveer zoals de Russische
Meng_HS-007.jpg
Maa we hadden deze:

Schermafbeelding 2021-03-28 170826.jpg
De laatste heeft mijn voorkeur. Maar welke kit te kiezen?

Deze? Maar dan alleen de hoofdjes denk ik ...
37008.jpg

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Heeft hornet niet een setje met geschikte koppies? Niet goedkoop, maar goedkoper als een set figuren waar er 5 hoofdloos achter blijven? Ik meen trouwens dat meng ofzo ook een setje met moderne duitse bemanning heeft? Misschien is er iets IDF achtigs wat past? Ik weet niets van moderne uniformen, maar er blijft een gigantische hoeveelheid informatie in mn (fotografisch) geheugen hangen...

P. Kok

Lid van de TWENOT
Wat dacht je van deze :

Moet toch wel iets van te maken zijn

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel
De tankhelmen zijn in principe hetzelfde als de Amerikaanse (model DH-132 AS/SV in Nederland, ik geloof dat de Amerikaanse „gewoon” DH-132’s zijn) maar de harde schaal werd volgens mij in die tijd alleen gebruikt op uitzending, niet voor dagelijks gebruik in bijvoorbeeld Nederland — daarvoor werd de leren kap gebruikt. Deze is uit mijn verzameling:

g0e+HPNBR2ihsYEeBHB0Dw_thumb_5eca.jpg

De kap is afneembaar (klitteband en een paar drukkers) en kan vervangen worden door de harde schaal die de Amerikanen standaard gebruiken. Dit is dezelfde helm maar dan met een schaal:

0BvR2p9uSDqOMEwZpeTOvQ_thumb_5ecb.jpg

Met andere woorden: wil je helmen met schaal dan zijn Amerikaanse koppen geschikt. Wil je de leren kap, dan zijn die ook geschikt maar zul je de schaal weg moeten vijlen/schrapen en er een leren voor in de plaats moeten maken.

Het andere model helm dat je noemt is van stof en lijkt inderdaad een beetje op het Russische, maar is duidelijk anders. Ik heb er zo snel geen foto’s van, maar kan die wel nemen als je ze nodig hebt. Deze helm werd gebruikt vóór de bovenstaande, maar ik weet niet uit m’n hoofd tot wanneer ongeveer. De DH-132 hierboven heb ik echter meer dan 20 jaar geleden gekocht bij een legerdump, dus die zal eind jaren ’90 ook al in gebruik geweest zijn.

Qua uniform zit je in die periode denk ik bij het tankoverall in het normale KL-camouflagepatroon (niet uit mijn verzameling):

a81daff9fd98fa3734773816f8b0ca97b4ee866c.jpg

Het zou kunnen dat de eerdere groene ook nog gebruikt werd, maar ik weet het niet zeker. Dat zag er zo uit (wederom niet van mij, maar ik heb er wel eentje, mocht je detailfoto’s nodig hebben):

67dc6e1a3e4fe276eba0c9e63432e3dbf72f4da4.jpg

Die overalls zijn natuurlijk redelijk eenvoudig te maken door wat zakken aan te passen op overalls van andere landen.

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Dan denk ik dat het de USMC bemanning wordt.
En dan maar zien op de lijfjes een beetje simpel zijn aan te passen naar de standaard tankoverallusmc.jpg

Dank voor de snelle hulp!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel
Eigenlijk heb je mannetjes nodig die geen vest aanhebben, maar die zijn moeilijker te vinden. Misschien dat je beter af bent met figuurtjes voor een ander land en/of tijdperk, en daar koppen met tankhelmen op zet?

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik weet niet waar maar die 10 euro maakt het 10x beter als plastic!

Bovenaan