War trophy from the pacific

Deze keer een andere aanpak... Om aanpassingen gaandeweg zoveel mogelijk te vermijden, wil ik voor de verandering eens éérst zo veel mogelijk gegevens verzamelen voor ik begin te bouwen🙂

Ik zoek alle info over onderstaande scene. Alles over "Killer" (Ik weet inmiddels dat het een vroege M4A2 is…Bert Lindeboom??? ) die toebehoorde aan het 4de tankbataljon van de USMC en dat de foto genomen is op Koi-Namur of Kwajalein Atoll (?? Wie geeft uitsluitsel..???).

MarineShermanwithJapLightTankKwajal.jpg

Verder is alle info en eventueel andere foto’s van dezelfde sherman welkom. Alle informatie over de tankette type 94 te-ke achter op de sherman en het type 97 te-ke (???) achter de sherman. Ik weet dat Finemolds beide “tanksâ€

Hallo Staf, bij de titel begreep ik al wat je inspiratie was 😉 Lijkt me een mooi onderwerp vooral ook omdat ik me niet kan herinneren hier op het forum ooit Japanse tanks voorbij heb zien komen. Ben benieuwd.

Wat betreft de Sherman, die is uitgerust met een deepwading uitlaat (onderstuk). Die is ook smaller dan je getekend hebt (past tussen de tracks in), daarmee denk ik ook dat je compositie net iets compacter kan worden. Voor een high-res versie klik hier en voor de bron en officiële caption hier
Als Kwajalein inderdaad klopt, kan je ieder geval op zoek naar goede foto's. Als ik me niet vergis hebben atols vaak hele specifieke eigenschappen. Dit soort "koraal-eilanden hebben vaak een hele lichte ondergrond vanwege de koraalresten waaruit het is opgebouwd. Denk maar eens aan "witte Bounty" stranden. Das ook geen "echt" zand maar koraal resten. Daarnaast zijn atols vaak ook heel vlak, in tegenstelling tot sommige vulkanische eilanden waar de Amerikanen langs kwamen hoppen.

Weet je al in hoeverre je dit geheel wil nabouwen, of ga je voor de dichterlijke modelbouw vrijheid? Ben namelijk benieuwd benieuwd hoe je je diorama sfeer gaat geven. Als ik naar de foto kijk krijg ik de indruk dat de foto genomen is in een gebied wat zwaar beschoten is met artillerie en/of scheepsgeshut. Dan verwacht ik een open, kaalgeslagen, maanlandschap met kraters en lijkt geen boom ongeschonden te zijn. Dat zie ik niet helemaal terug in je dio opzet. Nu lijkt het dat je hoogte wil creëren door palmbomen toe te voegen, wat vanuit de compositie natuurlijk wel aantrekkelijk is, maar niet echt de sfeer oproept die ik uit de foto haal.
Verder kan ik moeilijk inschatten wat voor (palm?)bomen er gestaan hebben, maar ik denk dat je drie bomen op de achtergrond wel wat dicht bij elkaar staan. Laat je ook niet verrassen door een soort uit Noord-Afrika neer te zetten, maar daar had je zelf vast al aan gedacht 😉

Enfin, gewoon een paar puntjes die bij me op kwamen. Succes!

Hoi Staf,
Weet niet of dit het juiste type 94 tankje is, in elk geval een kijkje naar binnen door de achterdeur:
http://www.ammssydney.com/content/CntRefWlk_JP_Type94_1.html
Er staat ook een type 97 Te-Ke in Australië :
http://www.armytankmuseum.com.au/typ97.htm

Arjan

Er zal vast al gekeken zijn op www.en.wikipedia.org deze hebben een aardige beschrijving van het tankje. Verder is er de volgende link http://sv06.wadax.ne.jp/~gunsight-jp/c/english/tank-e-3D%20type94L.htm met een tekening van de binnen kant maar deze is wel in het japans. Hoop dat U er wat aan heeft.

Heren,

bedankt voor de vele reacties (keep them comming!)

Niels: Ik heb inderdaad al goeie foto's gevonden. De palmbomen zijn inmiddels weer flink gegroeid 8) Toch inderdaad wel een goeie opmerking... Ik zal eens nadenken hoe ik best de bedrukte sfeer kan overbrengen.
Ik wil deze keer gaan voor zo accuraat mogelijk.
bedankt voor de reactie!
Arjan : Dank je! leuke links.
Remi : bedankt voor de info. er zit zeker bruikbaar materiaal tussen t(h)anks!!
Kristof : ... Euh...Nee... als iemand zo'n foto onder mijne neus duwt ben ik onmiddellijk verloren... 😳

Groeten,
Staf

Deze foto ken ik wel .
deze foto is altijd al een heel intresant onderwerp geweest vind ik
zover ik weet bestaat eral een diorama van maar heb de foto's niet meer terug kunnen vinden 😕

heb wel deze nog gevonden

usmt-USMCShermanJapType94.jpg

als ik meer vind dan post ik ze wel

cheers rich

Staf,

Eén tip, koop de latere Sherman III van Dragon. Ik weet niet of je de Tarawa al binnen hebt, maar die heeft wat kleine, irritante foutjes die in de latere versie (Sicily) beter zijn.

De achterste 'wading trunk' valt net binnen de spatborden, zoals Niels al aangeeft. Als je me een PBtje stuur, zal ik het materiaal wat heb bij elkaar scharrelen.

Groeten, MartinD

Staf, en andere geïnteresseerden,

Hierbij wat interessant fotomateriaal, gevonden op mijn HD. Meeste eer komt toe aan Pacific armor guru David Harper.

85242.jpg

96371CP.jpg

Zoals je ziet, valt de binnen rand van de wading trunk net binnen de spatborden aan de achterkant. Het is allemaal wel wat grof gemaakt. 'Guesstimating' is het toverwoord. Vergeet ook niet de naden af te dichten met van dat dikke, teerachtige spul. De Britten gebruikten Bostik. Wat de Amerikanen ervoor gebruikten, weet ik niet uit mijn hoofd.

KingKongWood-1.jpg

KingKongWood-2.jpg

SaipanWood.jpg

kkong3bWood.jpg

Vier foto's van King Kong. Een M4A2 op Saipan, eveneens van 4th Marine Tank Batallion. Dit is vooral handig om de methode te laten zien waarop de planken vast gemaakt worden.
Er zijn wat discussies geweest op ML over de 'vulling' tussen romp en planken. Waarschijnlijk was dat zand, maar mogelijk ook beton. Verschillende M4A2s op Saipan hadden ook een laag beton over de voorkant gegoten. Of Killer dat ook had, weet ik niet.

@Remi: waar heb jij je info vandaan over de foto en datum? Ik heb de locatie Koi-Namur, maart 1944.

Groeten, MartinD

Bedankt Martin! Leuke detailfoto's. Vooral die dichtgesmeerde naden van de snorkel 8)
Die laatste foto is ook een mooie. Leuke inspiratie voor de rechterkant van "Killer" (die je niet ziet op de foto dus) Ik heb inmiddels ook al een aantal keer Roi Namur doorgekregen als locatie. Btw. De Sherman op de foto is toch een vroege??? Ik kreeg inmiddels informatie dat ik de uitstulpingen bij de luiken vooraan wat moet bijwerken. ( Ik heb inmiddels wel de beide Shermans op de plank...) 😳
Hoewel de Dragon onderdelen er erg netjes uitzien...Misschien nog de werkende ophanging van Tasca...?? Die schijnt wel heel érg mooi te zijn 8)

Groeten
Staf Snyers

Martin, Roi-Namur, niet Koi-Namur, is een eiland in het Kwajalien atol. Dus dat zou kunnen, zie voor meer de post van Niels. Daar is sprake van het atol Kwajalien, niet het grootste eiland waar naar het atol is vernoemd en de datum waarop de foto is genomen.

Cheerio, Arno

Staf Snyers zei:
Btw. De Sherman op de foto is toch een vroege???
Don't get me started 8)
De Sherman is niet persé een vroeg, maar meer een mid productie. Die vierkante blokken werden gemaakt om fabricage te vergemakkelijken. Een echt vroege Sherman III/M4A2 zou direct vision hebben gehad.
Je mag overigens wel uitgaan van de eendelige, gegoten transmissie met de bollere ronding. Ik heb eigenlijk weinig andere gezien op USMC M4A2 met deze bestuurders 'hoods'.
Ik kreeg inmiddels informatie dat ik de uitstulpingen bij de luiken vooraan wat moet bijwerken. ( Ik heb inmiddels wel de beide Shermans op de plank...) 😳
Same here. Vergelijk de hoods maar eens met elkaar. De periscoop zit bij de vroege versie te ver naar voren. Ook de motorluiken zijn bijgewerkt, met het correct aantal ribben. De textuur van de transmissiebehuizing is minder grof gemaakt en de stipjes op de achterplaat voor het plaatsen van bouten zitten nu correct.
Hoewel de Dragon onderdelen er erg netjes uitzien...Misschien nog de werkende ophanging van Tasca...?? Die schijnt wel heel érg mooi te zijn 8)
De Tasca wielophanging is inderdaad erg mooi. Gezien de nogal doorzakkende wielarmen zou ik daar wel voor kiezen. Tasca heeft deze namelijk los, terwijl de Dragon onderdelen gezamenlijk gegoten zijn. Je moet overigens Set A van Tasca hebben als je daarvoor zou gaan.

Succes met het vergaren van de informatie.

@Arno: bedankt voor de aanvullende info. Kwajalein Atol is natuurlijk breder dan alleen het eiland 8)

Cheers, MartinD

Leuk idee

Let inderdaad op de suspesion, deze is erg doorgezakt.
Weet niet wat het gewicht van zo'n tankje is maar denk wel dat de sherman bogeys het erg zwaar hebben met zo'n ding achterop.

En mocht je sherman onderdelen nodig hebben laat het me maar weten want ik heb ze vast wel op voorraad voor je,

groetjes Manuel

Staf, zoals gezegd, wederom een mooie keuze, en Japanse tanks.... die zie jammer genoeg niet vaak!
Ik volg je (weer) op de voet 😉
Jan 🙂

Terug
Bovenaan