Waar is het paard ?

In het Oud Engelse gedicht the Wanderer verzucht de spreker
Hwær cwom mearg? Hwær cwom mago?
waar het paard en de krijger van weleer gebleven is (vroeger was alles beter).

Ik heb jaren geleden dit Dragon setje aangeschaft :

Het betreft hier een zogenaamde Infanteriekarren If.8 :

Ik heb het setje indertijd al vrij snel opzij gelegd omdat het paard me niet beviel. Ontworpen door iemand die waarschijnlijk niet wist wat het begrip telganger inhoudt en de benen van het paard staan dan ook in een onmogelijke positie. Ik heb nu weer zin om hier weer eens mee verder te gaan omdat ik denk betere paarden te hebben gevonden.

Nog een paar foto's :

oxtcNu5.jpg

HLj6ckl.jpg

YcAnd0W.jpg

DJyaEsR.jpg

DzdPWIk.jpg

JmgPGZr.jpg

Het karretje werd ook voor honden gebruikt :

MWr4myw.jpg

vUDww4W.jpg

Wordt vervolgd.

Arjan

EricReist

Lid van de TWENOT
Een gedicht dat later door Tolkien is gebruikt:

Where now are the horse and the rider? Where is the horn that was blowing?
Where is the helm and the hauberk, and the bright hair flowing?
Where is the harp on the harpstring, and the red fire glowing?
Where is the spring and the harvest and the tall corn growing?
They have passed like rain on the mountain, like a wind in the meadow;
The days have gone down in the West behind the hills into shadow.
Who shall gather the smoke of the deadwood burning,
Or behold the flowing years from the Sea returning?

Ja Tolkien heeft erg veel geleend van Old Saxon poetry. Ik vond Oud Engels een geweldig vak tijdens mijn studie Engels, je hebt er niet echt veel aan maar ik ben altijd gefascineerd geweest door de Middeleeuwen. In die tijd werd leeftijd bv niet in jaren maar in winters gerekend, het was namelijk een prestatie om een winter te overleven. Kinderen kregen pas op latere leeftijd een naam omdat de kans nu eenmaal groot was dat ze niet zouden overleven en dan kon je maar beter niet al te gehecht aan ze zijn ...... Verder is de taal verwantschap met (Oud) Nederlands interessant, er zijn erg veel woorden waarvan je de herkomst kunt herkennen. Willekeurig voorbeeld, in Oud Engels (en Oud Germaans) betekende het werkwoord galan zingen. Vandaar dus de naam nachtegaal.

Groet,

Arjan

Dragon heeft trouwens nog een kitje van de Infanteriekarren If.8 , dit is een setje met de Panzerschreck en nog een extra karretje. Heb het kitje voor de volledigheid ook nog maar even besteld :

Ik zie bij nadere beschouwing dat er een ander paard bij dit setje zit en nog 2 extra figuren.

Arjan

Laatst bewerkt:
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Dml heeft nog een set met 2 paarden en ruiters. Geneens echt heel vreselijk, ooit eens gehad, maar geen idee waar deze nu is, ik vond een verkenner te paard bij een tank een leuk idee, maar misschien wel weg geraakt...?

1664277477609.png

Merci Eric ! Ik heb vanmorgen het karretje in elkaar gezet. Het dingetje is nog kleiner dan ik dacht maar fraai gedetailleerd. Het is lang geleden dat ik een Dragon kitje onder handen heb gehad en het valt me weer op hoe hard en breekbaar het Dragon plastic is. Vooral bij de stang rondom het karretje was grote voorzichtigheid geboden :

hItS7F9.jpg

LiaThDY.jpg

4H0HpyB.jpg

Mooie foto's van het infanterie karretje op deze site :

Eric, nog even over Anglo Saxon poetry, favorieten van mij zijn "The Battle of Brunanburh" en "The Dream of the Rood" :

Timo, ik heb het setje ook maar ben niet kapot van de paarden en dat is zwak uitgedrukt. Ik heb vanmorgen dit setje aangeschaft dat wel mooie paarden heeft en hoop die te gebruiken voor de Florian Geyer figuren :

Groet,

Arjan

Rob Landsbergen

Lid van de TWENOT
Ja Tolkien heeft erg veel geleend van Old Saxon poetry. Ik vond Oud Engels een geweldig vak tijdens mijn studie Engels, je hebt er niet echt veel aan maar ik ben altijd gefascineerd geweest door de Middeleeuwen. In die tijd werd leeftijd bv niet in jaren maar in winters gerekend, het was namelijk een prestatie om een winter te overleven. Kinderen kregen pas op latere leeftijd een naam omdat de kans nu eenmaal groot was dat ze niet zouden overleven en dan kon je maar beter niet al te gehecht aan ze zijn ...... Verder is de taal verwantschap met (Oud) Nederlands interessant, er zijn erg veel woorden waarvan je de herkomst kunt herkennen. Willekeurig voorbeeld, in Oud Engels (en Oud Germaans) betekende het werkwoord galan zingen. Vandaar dus de naam nachtegaal.

Groet,

Arjan
Ik heb destijds ook met veel plezier Beowulf gelezen. Ook de verwantschap van Oud-Nederlands, -Engels, -Germaans met Oud-noors is boeiend... :)

Aangezien Timo al startte met een Dragon ruitersetje, van Dragon zijn er verder twee setjes met Kozakken ruiters. Het oudste :

Het latere :

Voor beide setjes geldt opnieuw dat de paarden er qua pose bijzonder houterig en onnatuurlijk uitzien.

Als laatste is dit generation 2 setje verschenen waarbij het lijkt alsof er aan de paarden een flinke dosis steroïden is toegediend. De ruiters zitten ook onnatuurlijk hoog te paard. Kortom opnieuw, zeker wat de paarden betreft een enorme teleurstelling :

Arjan

Laatst bewerkt:

Rob Landsbergen

Lid van de TWENOT
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Ik kan met van het setje nog herinneren dat een van de paarden een vreemde houding had, en hoewel de vorm van spieren enzo opzich wel oke was weergegeven, maar details als zadel, manen en staart waren erg zwak en zacht. Allicht is het setje daarom verdwenen... ik vond vanmiddag nog een setje met een motorrijder van tamiya, en dat lijkt me een betere optie. Toch, dat paard geeft wel een mooi contrast.

Waar jullie het verder over hebben geen idee!

Ik heb vanmiddag de twee paarden uit dit Riich setje in elkaar gezet. Mijn conclusie is dat het twee fraaie trekpaarden zijn en de beste die ik tot dusver gezien heb. Het enige probleem is dat Riich maar twee verschillende paarden levert dus als je een vierspan wilt voor een kar dan zou je met twee dezelfde paarden zitten :

Deze paarden van Masterbox zijn iets minder scherp van detail maar zouden prima samen met de twee bovenstaande Riich trekpaarden te gebruiken zijn voor een vierspan dat dan zou bestaan uit 4 verschillende paarden. Het tuig is globaal hetzelfde als dat van de Riich paarden en ook qua formaat passen ze prima bij elkaar.

Ik zal morgen bij daglicht een paar foto's maken.

Arjan

Plaatjes van de Masterbox en Riich paarden. Ik ben in het verleden al met beschilderen van eerstgenoemde begonnen maar zijn nog lang niet af. De Riich paarden zijn nog niet helemaal van gietnaden ontdaan en ik heb ook de pe hoefijzers nog niet onder de hoeven gelijmd.

46Sh602.jpg

2IUZ27B.jpg

SB45wkn.jpg

JqzMrCW.jpg

tfPUM7r.jpg

Ik ben zo tevreden met de kwaliteit van de Riich paarden dat ik zojuist nog maar een setje besteld heb. Ik ben namelijk bang dat dit setje wellicht alweer uit productie is maar dat weet ik niet zeker. Feit is dat het toch al vrij lastig te vinden is.

Ik heb ook nog van ICM een set van 6 paarden aangeschaft en een Miniart set van twee paarden. Omdat dit Russische paarden zijn ontbreekt het standaard Duitse paardentuig en het zou dan ook redelijk veel werk zijn om dat zelf te maken. Ik zal binnenkort deze paarden ook eens in elkaar zetten voor een vergelijking.

Arjan

Ik heb nog een paar oude Esci/Italeri paarden opgeduikeld. Deze zijn duidelijk niet meer van deze tijd, ze zien er onbeholpen uit en zijn een flink slag groter dan de Riich paarden (een span hiermee ziet er wel erg vreemd uit).

oRunypK.jpg

uX6pOqb.jpg

De Hf. 2 uit de Esci/Italeri kit heeft de tand des tijds beter doorstaan :

5epGzBz.jpg

hBZxI4m.jpg

4f6SSCr.jpg

De ambulance wagen uit de Esci/Italeri kit lijkt me eerder een kar uit WOI, ik heb in ieder geval weinig of geen foto's van het ding kunnen vinden.

Arjan

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Inderdaad mooie paarden van Riich ! vooral het tuigage is opvallend beter.

Heb qua inzet van de Hf.2 wel dit plaatje :

Hf2_01.jpg

Heb ook nog een bescheiden walkaround van de Hf.6 ook bekend als Ef.43 (20 foto's).
(indien interesse, roept u maar, dan zet ik het online ter download)

Laatst bewerkt:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Okee Arjen.

Ik ben niet bijzonder thuis in deze (interessante) materie blijkt wel... kwam er dus achter dat mijn walkaround niet van de Hf.7 is maar van de
Hf.6, ook wel Ef.43 genoemd (van Ersatzfeldwagen).

Bovenaan