VRC-105 Centauro RCV - deel 2

Goof Muilwijk

Lid van de TWENOT

Dit model nam deel aan FOC 27: Shelf Queens maar kwam daarin niet af.

En dan wordt het dus VRC Centaurer Part II, Revenge of the Son of the sequel en zo.

Op enig moment ben ik enthousiast begonnen aan een Centauro. Voor FOC 16, 10 jaar geleden dus 🙂

Inmiddels staat de boel dus ook al weer 10 jaar stil. Om de zoveel tijd de doos eventjes opengemaakt en steeds weer terug gedaan. Het moet er nu toch maar van komen.

De bedoeling is voor deze FOC om in ieder geval de Centauro af te maken. Figuren en een ondergrondje wil ik dan voor eind oktober gedaan te hebben. Dan kan ik met gepaste trots zeggen dat het me binnen 10 jaar gelukt is 😉

Stand van zaken:
Centauro-FOC1.jpg

De doos is inmiddels weer dicht en staat naast de computer te lonken 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Moge de doos met plezier geopend worden om de inhoud ongedwongen tot een voltooid model te laten geraken met behulp
van jouw eigen enthousiaste inzet, oftewel.... Happy Modelling Goof

Het voertuig is mooi genoeg om er ook echt voor te gaan, Goof. Ik zou zeggen: dit laat je toch niet in losse onderdelen liggen.

Ik vind hem imposant met dat lage silhouet en de platte toren.

Succes, Jan

In het kader van "belangrijke dingen eerst" heb ik een rudimentair ondergrondje gemaakt 🙂

Het asfalt is AK Terrains Asphalt. Geleerd dat er een beperkte shelf-life op zit... het potje was nog keurig voorzien van de fabrieksverzegeling, maar wel fors ingedroogd. En geleerd dat het met een scheut water en stevig roeren gewoon weer bruikbaar wordt!

De oplettende kijker zal zien dat ik niet helemaal stilgezeten heb met de Centauro. De loop zit vast, ook in hoogte vastgelijmd (ander zakt de loop steeds naar beneden door het gewicht) en er zijn wat kleine dingen opgeplakt. Ondertussen zie je dan dingen waarvan je denkt "wat was ik makkelijk vroeger". Maar net als Walter gaat het hier niet om de historische correctheid of de volledigheid of de... het gaat me vooral om af te maken en niet steeds terug te kijken naar dingen die beter kunnen. Die neem ik dan maar mee naar het volgende project, zoals we dat zeggen. Anders blijf je aan de gang en bij mij eindigen ze dan weer terug in de doos...

Cantauro1.jpgCantauro2.jpg

wauw, wat een groot voertuig eigenlijk... en zo te zien vordert het goed, lekker bezig Goof 👍
Dat asphalt ziet er ook goed uit, mooi klein maar qua sfeer goed bijpassend ondergrondje.

Mooie kit! En zo te zien heb je de voorwielen iets gestuurd staan? Geeft een mooi effect bij een achtwieler!
Vraagje over dat asfalt spul, werkt dat een beetje makkelijk om het goed vlak te krijgen? Zo te zien wel heel goed effect.
Ik zoek namelijk ook nog iets voor een stukje wegdek..

Ondertussen zie je dan dingen waarvan je denkt "wat was ik makkelijk vroeger"……..het gaat me vooral om af te maken en niet steeds terug te kijken naar dingen die beter kunnen. Die neem ik dan maar mee naar het volgende project, zoals we dat zeggen. Anders blijf je aan de gang en bij mij eindigen ze dan weer terug in de doos...
Inderdaad! Zo’n shelf-queen gebeuren laat wel mooi zien dat iedereen op eigen wijze een ontwikkeling doormaakt. Soms kom je daar pas achter als je een project van jaren terug weer onder handen neemt.

@Peter: het is inderdaad een groot ding. Als je een Boxer, Abrams en deze bij elkaar zet ontlopen ze elkaar niet veel. En als je dan een WO2 tank in de buurt zet, valt die echt in het niet. En mijn jeeps al helemaal 🤓

@Bert: de voorwielen zijn inderdaad gedraaid. Was nog wel even passen en meten omdat je ze makkelijk te ver draait en dan lopen de banden aan/passen de wielen er niet meer tussen 😉

Het asfalt-spul werkt eigenlijk heel makkelijk. Ik moet me nog even verdiepen in youtube filmpjes die er over zijn te vinden want ik zie daar allerlei dingen met kwasten gebeuren. Dat vond ik niet makkelijk werken (en als youtube het wel kan, ligt dat dus aan mij 🙂). Ik heb uiteindelijk met een zo breed mogelijk plamuurmes opgesmeerd. Uitgevlakt (dun laagje), met de plantensproeier nat(ter) gemaakt en zonder al te veel druk met het plamuurmes nog even nagedaan. Rustig laten drogen (anders komen er scheuren in heb ik in bouwverslagen her en der gelezen) en dan droogt het netjes op als mooi asfalt. Kleur is ook mooi. Nu nog wat vlekjes en zo aanbrengen en dan zou dat klaar moeten zijn.

@Walter: Ik ben echt geen nette bouwer, als ik me vergelijk met anderen die ik langs zie komen. Maar als ik zo naar de Centauro kijk is mijn netheid echt wel exponentieel toegenomen 😀

Klopt helemaal Alex. Wat bij mij ook meetelt is dat ik uiteindelijk na veel moeite dan wel een toonbaar modelletje heb staan en vervolgens een plankje/framepje/zoiets pak, begin met gips en stenen en... En dan dat weer wegzet. Al zolang ermee bezig en er zijn nog zoveel mooie dozen die lonken. Het model gaat dan in een doos of komt kaal in de vitrine te staan. Zo heb ik er ook een tiental her en der verstopt. Op deze manier probeer ik dat te voorkomen 🙂

Rustig laten drogen (anders komen er scheuren in
Aangezien het bij mij een waarschijnlijk slechte weg door de woestijn wordt zal ik de föhn erop zetten tijdens het drogen, lekker slecht asfalt met scheuren...

Dank je wel voor de utigebreide beschrijving van hoe te gebruiken! 👍 👍

Mooi man, alweer een stap verder 👍
Ik vind 't een mooi kleurtje maar oftie correct is moet ik aan de kenners overlaten...

carry on !

Goof, ik ben het met Peter eens.....mooi strak en goed kleurtje, maar of het te donker is kan ik je niet zeggen. Misschien een klein stukje toren verder afwerken en kijken hoe dat staat???

Strak hoor voor de basis. Ik zou het zeker oplichten omdat je met verweren juist alles weer donker maakt.
Kleuren zoals buff, basic skintone (warmer) of sky zijn mooie kleuren om groen op te lichten. Succes

En zoals Peter z'n Gentle Giant niet af krijgt, gaat het mij ook niet lukken. Inmiddels is hij in een lichtere kleur gespoten en staat hij niet meer op zolder, maar in de woonkamer 🙂 Dat is in ieder geval progress.

Ik zal (waarschijnlijk volgende week) wat nieuwe foto's maken. En dan ook maar eens kijken naar het schilderen van wat details en de decals. Want de motivatie is er natuurlijk nog wel om hem af te maken. Wat ik steeds weer merk is dat als er deadlines zijn, er van alles tussendoor komt en ik het niet haal (op het werk trouwens wel...). Als excuses draag ik aan dat het echt wel druk was op m'n werk, dat er ook nog andere dingen zijn die mijn aandacht trekken en dat ik bijvoorbeeld vanmiddag mijn nieuwe "isolatietransporteur" (🚗) mag ophalen. Stiekumpjes denk ik dat ook meetelt dat ik voor mezelf de deadline op oktober had gezet 😉

Terug
Bovenaan