Vragen over geallieerde voertuigen?....

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
bedankt voor het antwoord martin,
nog een andere dan, deed de 105mm wel mee?
zoniet dan wordt het duits.

groeten erik.
 

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Ik wil met de M3 75mm (halftrack) meedoen.
Volgens foto's (welles waar Juli 1944) heeft dit voertuig rond gereden in Normandië.
Het Engelse leger had deze nog organiek in zijn eenheden, echter welke?
Kan alleen een referentie vinden van de 1st king dragoon guards.
En waren deze in de gewenste periode (-7 +7) al aanwezig?

Herman
 

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
erik bakker zei:
nog een andere dan, deed de 105mm wel mee?
zoniet dan wordt het duits.
De M4A3 105mm sowieso niet.
Ik moet ff kijken wanneer de M4 105mm voor het eerst in actie kwam. I'll let you know.
Herman Haverhals zei:
Het Engelse leger had deze nog organiek in zijn eenheden, echter welke?
Kan alleen een referentie vinden van de 1st king dragoon guards.
En waren deze in de gewenste periode (-7 +7) al aanwezig?
Ik zal eens even zoeken.

Groet, Martin
 

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
voor zover ik weet zaten er in ieder geval bij de eerste pantsereenheden geen sherman 105mm's ,na dday maar voor d-day + 7 zou kunnen ,maar heb er nog niets over gevonden.
1st King's dragoon Guards is nooit in NW europa geweest ,deze bevond zich in de italiaanse regio,4/7th dragoom guards wel als deel van 8th armoured brigade ,deze was het pantser-element toegevoegd aan 50th northhumbrian infantry division,maar was een tank regiment met shermans,
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Coutances is duidelijk buiten de foc-periode. Cobra-time. Is dat trouwens echt geen M4a3? Waar bemoei ik me eigenlijk mee... Shermans........

Het overzicht dat ik heb van de Tank Battalions, suggereert dat eigenlijk alle Battalions in Frankrijk pas in juli hun 105mm tanks kregen. Uitzondering zijn misschien de eenheden die op dat moment nog niet in Frankrijk waren, maar daar heb je voor de FOC niks aan ;) Toch lijkt het er ook daar op dat ze dit type pas eind juni/begin juli ontvingen.
Wat betreft de Armored Divisions kan ik helemaal weinig vinden. In het overzicht van de 2AD en 3AD worden geen 105mm genoemd.

Nog zo'n geval (M4a3, toch?):
 

Jan-Cees Grinwis

Lid van de TWENOT
Oh grote ....

geintje


maar wel een Sherman vraag :

gingen die met de screens omhoog of omlaag in de LCT's ? en tijdens het varen naar..?

Groeten Jan-Cees
 

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

De Britse Firefly was er toch ook de eerste 7 dagen?
Die wil ik nog wel eens bouwen.
Zo ja, welke kit komt het best uit jullie test :)

Peter
 
Niels,

Over Martin's foto kan ik niets met zekerheid zeggen, daar de kenmerken die een M4 105 van een M4A3 105 onderschijden aan het zicht ontrokken zijn. Van jouw foto zou ik zeggen dat het een M4 is omdat de hoek waaronder de achterplaat van de bovenromp staat verticaler lijkt (en dus M4 105) dan voor een M4A3 105.

Peter,

Ga voor een van de twee Tasca Firefly kits, deze zijn beter dan de Dragon (her)uitgaven.

Groetjes
DIRK
 

Remco Vonk

Lid van de TWENOT
Dag mede-bouwers,

Ik had de vraag al in mijn topic staan, maar stel hem toch nog een keer:

Werden LCM's gebruikt voor infantry landingen tijdens d-day? Of waren dit alleen maar de LCVP's? En dat de LCM's alleen werden gebruikt voor voertuigen en gewonden terug te brengen?

Ik hoor graag of dat er een van jullie hier een antwoord op heeft. Bijvoorbaat dank.

Groeten,

Remco
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Terwijl de experts zich buigen over de juiste identificatie, heb ik hier nog een plaatje voor de echte Sherman liefhebbers (uiteraard weer ruim buiten de foc-periode, locatie is Cherbourg)
 

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
alle amerikaanse pantserdivisies landden pas na 7 juni,de eerste was 2nd armd div op 2 juli,tot 7 juni waren het alleen die divisies,voornamelijk infanterie plus ondersteunende eenheden die op D-day landden ,aanvullende troepen niet organiek behorend bij de gelandde divisies vanaf 8 juni dit geldt ook voor de britse sector,volgens mij zaten de 105mm's in de armd divs,en hadden de infanterie-div's priests als ondersteuning.
groeten,bert
 
Genoeg wielvoertuigen en bulldozer werden aan lang gebracht en hoe het met een deel van de tanks is vergaan is in dit krantenstuk http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/2016280.stm te lezen.

Op deze link is te zien dat Britsche tanks op 6 juni ingeladen worden om naar Normandie vervoerd te worden: http://history1900s.about.com/library/photos/blydday21.htm

Nog een handige link met informatie: http://www.britannica.com/dday
 

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
bert lindeboom zei:
1st King's dragoon Guards is nooit in NW europa geweest
Deze kunnen we dus uitschakelen (vreemd de dragon set maakt decals van een versie voor germany 1945...) :duivel:
Echter google en zoeken heeft nog geen uitkomst geboden, echter wel duidelijk dat de M3 75mm GMC werdt ingedeeld als support vehicle bij de verkenning eskadrons (HQ).
Blijft de vraag welke eenheden zou dit mogelijk kunnen zijn en belangrijker waren deze reeds geland?

Herman
 

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
ik heb ondertussen ook wat boeken door zitten kijken, (had ik ook al gedaan voor de vraag). maar nog steeds niets gevonden.
@bert lindeboom, bedoel je nu te zeggen vanaf 8 juni er ook 105mm's aan land werden gezet?

groeten erik,
 

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
erik bakker zei:
ik heb ondertussen ook wat boeken door zitten kijken, (had ik ook al gedaan voor de vraag). maar nog steeds niets gevonden.
@bert lindeboom, bedoel je nu te zeggen vanaf 8 juni er ook 105mm's aan land werden gezet?
Nee, bert bedoelt dat er geen enkele divisie in de aanvalslandingen zat.
Een M4 105mm is niet geschikt voor de FOC. De vroegste ´notering´ die ik heb gevonden, is ongeveer twee weken na D-day. Hij valt dus helaas buiten de normen.

@Herman: ik denk dat de M3 75mm GMC een rariteit is. Ik heb er geen foto's van gezien. Zal nog eens verder zoeken.
 

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
thanks martin, en natuurlijk de rest ook heel erg bedankt voor de hulp.

en voor nu ga ik zoeken naar een alternatief.

groeten erik.
 

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
ha Niels ,
naar mijn beste weten landde de 2nd armd div op 2 juli in normandie,maar misschien heb ik het mis,12 juni past nog binnen de FOC,
groeten,bert
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
bert lindeboom zei:
ha Niels ,
naar mijn beste weten landde de 2nd armd div op 2 juli in normandie,maar misschien heb ik het mis,12 juni past nog binnen de FOC,
groeten,bert

Die jongens van 2AD (weet zo niet welke CC) vochten op 13 juni al mee met de 101AB tegen GvB bij Carentan. Volgens Mark Bando landden de eerste onderdelen op 9 juni in Normandië, de laatste onderdelen landden echter pas op 2 juli.
 
De 2nd Amored Division was een van de onderdelen die op Omaha beach aankwamen een dag naar D-Day. Deze divisie is wat minder bekend, dan bijv het 29ste, Iste, 5de etc, maar genoeg over te vinden.

Hieronder een stukje tekst ter ondersteuning van mijn argumentatie:
After training in Ireland and Wales from October 1943 to June 1944, the 2d Infantry Division crossed the channel to land on Omaha Beach on D plus 1, 7 June 1944, near St. Laurent-sur-Mer. Attacking across the Aure River, the Division liberated Trevieres, 10 June, and proceeded to assault and secure Hill 192, the key enemy strongpoint on the road to St. Lo.

Bron: http://www.knowledgerush.com/kr/encyclopedia/US_2nd_Infantry_Division/
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Johanna, lees nu eens goed wat je nu eigenlijk heb gepost ;)
J.Prummel zei:
De 2nd Amored Division was een van de onderdelen die op Omaha beach aankwamen een dag naar D-Day. Deze divisie is wat minder bekend, dan bijv het 29ste, Iste, 5de etc, maar genoeg over te vinden.

Hieronder een stukje tekst ter ondersteuning van mijn argumentatie:
After training in Ireland and Wales from October 1943 to June 1944, the 2d Infantry Division crossed the channel to land on Omaha Beach on D plus 1, 7 June 1944, near St. Laurent-sur-Mer. Attacking across the Aure River, the Division liberated Trevieres, 10 June, and proceeded to assault and secure Hill 192, the key enemy strongpoint on the road to St. Lo.
 
Bovenaan