Voertuigidentificatie, categorie: moeilijk

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Sonarbeeld voertuig bij Westkapelle (Arie de Lange).jpg

Dit is een sonarbeeld van een voertuigwrak onderwater bij Westkapelle (met dank aan Arie de Lange, die het gemaakt heeft). Ik denk dat het een LVT (2) is, maar zou graag weten wat anderen erin zien.

Volgens mij ligt er een groot iets voorin het wrak (bovenaan het beeld?) en ook een stuk achterin, wat me respectievelijk de versnellingsbak/overbrenging en de motor lijken te zijn. Rechtsonder ligt er een wiel naast, wat goed zou kunnen bij een LVT omdat de spanwielen achteraan vermoedelijk sneller los zullen rotten dan de aandrijfwielen aan de voorkant.

De getallen onderaan zijn meters, horizontale afstand ten opzichte van de sonar.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Ik denk dat het een LVT (2) is, maar zou graag weten wat anderen erin zien.

Een LVT is 8 meter lang en 3,5 meter breed. Afgaande op de afstanden vermeld op het plaatje lijkt het mij dat dit object een stuk kleiner is dan een LVT.

Zo te zien is het een meter of 5 lang en dan zou eerder een Weasel in aanmerking komen.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik weet niet zeker of je ervan uit kunt gaan dat de verticale schaal overeenkomt met de horizontale, maar als dat wel zo is, lijkt de lengte inderdaad een meter of vijf te zijn. Een Weasel is dan aannemelijker, ja.

Een bulldozer zie ik er om eerlijk te zijn niet in.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Terrapin zou héél misschien kunnen, maar lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Een Universal Carrier of een Sexton zijn uit te sluiten, of je moet hard kunnen maken dat er vlak voor het huidige strand van Westkapelle eentje overboord geslagen is van een schip :) (Nog afgezien van dat je waarschijnlijk een Priest bedoelt, want de Sexton had geen „preekstoel” waarvan gezegd wordt dat hij de inspiratie voor de naam was, wat mij als terzijde ook onwaarschijnlijk lijkt.)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Om eerlijk te zijn zie ik er dan nog eerder een bulldozer in die op z’n kop ligt. Maar ik neig meer naar het idee van Henry, dat het een Weasel is.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Maar ik neig meer naar het idee van Henry, dat het een Weasel is.
Dat zou qua maat inderdaad kunnen en het is ook een voertuig dat ter plaatse was, dus dat zou allemaal passen......maar ik zie in het plaatje alleen echt geen weasel. Dat blobje in het midden zou het motorblok kunnen zijn, maar wat is dan de scherpe aftekening links en de cilinder vormige delen links onder en de kleinere rechtsonder?

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
LVT2 zou toch best kunnen.
als ik op mijn scherm de breedte uitmeet kom ik op +/- 3,5 m van de lengte kan na dik 70 jaar wel het een en ander weg geroest zijn.
zo dik was het plaat werk van die dingen nou ook weer niet
motor achterin en de bak en Dif voorin met wat op de steun voor de cardan in het midden.
De foto van het model is helaas 180 graden verdraaid.
aan de zijkanten lijkt het wel of de "drijflichamen" nog zichtbaar zijn.

cheers, Tom

DSCN1448.JPG
Schermafbeelding 2021-06-04 om 17.26.05.png

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
ik zie in het plaatje alleen echt geen weasel. Dat blobje in het midden zou het motorblok kunnen zijn, maar wat is dan de scherpe aftekening links en de cilinder vormige delen links onder en de kleinere rechtsonder?
Dat vraag ik me dus ook af. Als de voorkant bovenaan in e afbeelding ligt, zit de motor ook aan die kant. Het ding aan de andere kant (achterkant?) zou dan vermoedelijk de eindoverbrenging zijn, want de M29 had het aandrijfwiel achteraan. De rechthoek links lijkt me een rupsband, en die ziet er veel te breed uit voor een LVT, maar klopt qua verhoudingen tot de rest van het wrak best goed voor een Weasel.

LVT2 zou toch best kunnen.
als ik op mijn scherm de breedte uitmeet kom ik op +/- 3,5 m van de lengte
Ik ging ook wat meten in Photoshop, maar kwam daardoor nu net tot de conclusie dat het eerder een Weasel is dan een LVT :)

kan na dik 70 jaar wel het een en ander weg geroest zijn.
zo dik was het plaat werk van die dingen nou ook weer niet
Even een zijsprong: Arie liet me ook een sonarscan zien van het wrak van een LCG(M) (Landing Craft, Gun (Medium), een landingsvaartuig met twee torens met 17-ponder antitankkanonnen), en daar viel me iets heel interessants op. Ik kan de afbeelding hier niet neerzetten want ik heb het bestand niet, maar het vaartuig was aan de voor- en achterkant grotendeels weggerot, terwijl midscheeps opvallend rechthoekig was. Even snel ONI 226: Allied Landing Craft and Ships erbij gepakt, en wat blijkt?

LCG(M).jpg

Laat nu net het deel dat als „Plating” (pantserplaat) aangemerkt is, nog keurig overeind staan van dat wrak.

Enige wat inderdaad nog niet gezegd is, is dat een Weasel bij lange na geen 5 meter is. En alleen in rustige, warme wateren kan een wrak groter worden door alg-aangroei. En rustig en warm/helder is het daar zeker niet. Dus zou z’n 8 meter langszaam ingestort zijn, tot een 6-5 meter oid. De carrier is idd nog steeds een goede tweede maar ook nog steeds te groot volgens mijn theorie. At Martin Visser, mede-duiker?
Groet, Anne

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Enige wat inderdaad nog niet gezegd is, is dat een Weasel bij lange na geen 5 meter is.
Een M29C water weasel wel; die is praktisch 5 meter lang met de drijvers erbij....en dat is het type dat daar in aantallen aan land is gekomen. Maar het blijft gewoon verdomd lastig te herkennen op zo'n sonar plaatje, want ik zie nog steeds niet iets dat ik denk....ja, dat is onmiskenbaar een....

Even een zijsprong: Arie liet me ook een sonarscan zien van het wrak van een LCG(M) (Landing Craft, Gun (Medium), een landingsvaartuig met twee torens met 17-ponder antitankkanonnen), en daar viel me iets heel interessants op.

Zou het deze zijn? LCG 101?
THE ROYAL NAVY DURING THE SECOND WORLD WAR. © IWM (A 26233) IWM Non Commercial License

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Enige wat inderdaad nog niet gezegd is, is dat een Weasel bij lange na geen 5 meter is.
Zoals Alex ook zegt is de M29C dat wel, met pontons aan voor- en achterkant.

En rustig en warm/helder is het daar zeker niet.
Nee, niet bepaald. Er wordt niet voor niks de laatste tijd weer zand opgespoten op het strand langs de hele zuidwestkust van Walcheren.

De carrier is idd nog steeds een goede tweede
Ware het niet dat er geen enkele daarvan bij de landing betrokken was :) Een volledige lijst voertuigtypes die op Westkapelle gebruikt zijn, is Sherman V, Sherman Crab I, Churchill IV AVRE, LVT (2), LVT (A) (2), LVT (4), M29C Weasel, Caterpillar D6A en Caterpillar D7A.

At Martin Visser
Als je @ doet en dan de gebruikersnaam eraan vast, krijgt diegene een melding over je bericht: @Anne de Jong.

Maar het blijft gewoon verdomd lastig te herkennen op zo'n sonar plaatje, want ik zie nog steeds niet iets dat ik denk....ja, dat is onmiskenbaar een....
Dat geloof ik graag. Ik dacht dat een LVT (2) wel aannemelijk was, tot Henry erop wees dat hij daar te klein voor is.

Zou het deze zijn? LCG 101?
Het is die, of de 102. Eén van de twee ligt rechtop, de andere ondersteboven (je kon heel duidelijk de kielribben of hoe die ook mogen heten zien op de scan daarvan), maar ik weet niet meer welke welke is.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Dat zou qua maat inderdaad kunnen en het is ook een voertuig dat ter plaatse was, dus dat zou allemaal passen......maar ik zie in het plaatje alleen echt geen weasel. Dat blobje in het midden zou het motorblok kunnen zijn, maar wat is dan de scherpe aftekening links en de cilinder vormige delen links onder en de kleinere rechtsonder?

weasel.jpgAls ik deze twee plaatjes naast elkaar zet dan zit bij de rode pijl de transmissie. Daar wordt of de schroefas aangedreven of de rupsbanden. Dat is een solide blok metaal dat niet snel zal wegroesten. De pijp die je ziet bij de gele pijl kan dan de aandrijfas naar de schroef zijn. Zo'n as is meestal ook een behoorlijk stevig uitgevoerd metalen ding dat niet zo snel zal doorroesten als het metaal van de panelen.

Het blobje midden onder is dan motor;

motor.jpg

Ook zo'n stevig blok metaal dat niet snel geheel zal doorroesten. Alle dunne metalen panelen zijn al volledig weggeroest en alleen de grote solide metalen brokjes zijn er nog van het voertuig over. De twee brede randen die je aan weerszijde ziet zijn de restanten van de rupsbanden.

Laatst bewerkt:

Henry Klom

Lid van de TWENOT
en oja...het kan absoluut geen LVT zijn want die heeft een radiaalmotor en het motorblobje op de sonar toont een gewone zuigermotor.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De pijp die je ziet bij de gele pijl kan dan de aandrijfas naar de schroef zijn.
Henry, een DUKW gebruikt wel een schroef, maar een Weasel heeft geen schroef en gebruikt tracks om vooruit te komen in het water.....en dan 2 van die pingpong batjes met een fietskabel om te sturen. Wat mij betreft ben je dus sowieso een held als je daarmee de zee durft in te gaan!

Dus wat die pijp dan wel is...

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Henry, een DUKW gebruikt wel een schroef, maar een Weasel heeft geen schroef en gebruikt tracks om vooruit te komen in het water.....en dan 2 van die pingpong batjes met een fietskabel om te sturen. Wat mij betreft ben je dus sowieso een held als je daarmee de zee durft in te gaan!

Dus wat die pijp dan wel is...

Nou Alex,
dan is het gewoon de as tussen de motor en de transmissie;

as.jpg

die door de stroming een beetje verplaatst is

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Wat mij betreft ben je dus sowieso een held als je daarmee de zee durft in te gaan!
Edwin Tilroe, die zich verdiept heeft in de gevechten om Vlissingen, vertelde me dat er na de strijd op Walcheren 40 Weasels bij elkaar gebracht werden in Vlissingen, om afgevoerd te worden naar elders. Het aantal dat in Vlissingen zelf geland is, is niet duidelijk, maar het is tussen de twee en de 26 geweest (dat laatste was de bedoeling, maar hoogstwaarschijnlijk is maar een klein deel ook echt overgezet). Bij Westkapelle was het de bedoeling dat er zo’n honderd zouden landen. Er ontbreken er dus zeker zo’n 60, en misschien wel 85 …

Die wrakken die er zijn, zijn al wel geduid door sportduikend Nederland één of twee uitgezonderd. Het gaat vooral om de identificatie zoals LVT of Weasel. Of er moet natuurlijk midden in een vaargeul een volledige LCT met 20 van die dingen gezonken zijn, maar ook dat had ik wel gehoord.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Zijn er nog plannen om gedetailleerder te zoeken met Sonar of misschien duikers een kijkje te laten nemen?
Er zijn een paar mensen die binnenkort een sonarscan van de zeebodem voor Westkapelle willen maken, één ervan nam een paar maanden geleden contact met me op met een paar vragen en ik begreep onlangs dat ze een vergunning bij de gemeente aangevraagd hebben. Of dit gedetailleerder gaat zijn dan wat er al bekend is weet ik niet, maar het zal allicht meer data opleveren :)

Of er moet natuurlijk midden in een vaargeul een volledige LCT met 20 van die dingen gezonken zijn
Bij de landing op Westkapelle was er één met twintig Weasels betrokken, LCT 1022, maar die heeft (beschadigd door zwaar weer en een wrak onderwater) de slag overleefd. Alle andere LCT’s hadden hooguit een stuk of tien voertuigen aan boord, en dan was het een deel LVT’s en een deel Weasels.

Bovenaan