Vliegtuigspotter vraagt hulp bij herkenning meerdere voertuigen

Interesses
Vliegtuigen! en militair
(mocht dit topic niet de bedoeling zijn zo, of mocht ik andere foutjes maken, graag correctie van een mod)


Hallo allemaal!

Even snel voorstellen aangezien dit mijn eerste post is. Ik ben Robert en van jongs af aan vliegtuigspotter. Echter heb ik ook interesse in militair algemeen.
Vroeger al meermaals in (het oude) Overloon geweest en sinds aantal jaren maak ik ook foto's van militaire voertuigen.

Nu heb ik een eigen database voor mijn eigen vliegtuigfoto's, met exact type, datum, plaats etc.
Echter wil ik ook mijn militaire foto's in een database zetten (vooral om te kijken welke ik wel en welke ik niet 'heb')

Mijn militaire kennis is echter niet groot genoeg om alles compleet te maken. Dus dan ga je naar de kenners!
Kijk, ik kan een Sherman echt wel van een Panzer herkennen, echter of het een M4A1, M4A2 of wat dan ook is, tja dat wordt em effe niet.
Vliegtuigen kan je meestal nog wel herleiden op registratie of logs, met militaire voertuigen wordt dat wat lastig.

Dus hulp gevraagd!
Ik ga de foto's nummeren, zodat men rechtstreeks op een bepaald fotonummer kan reageren. Ook vul ik aan met wat ik weet.
Antwoorden zijn gewenst, echter goede links waar ik zelf het antwoord vinden kan ben ik ook blij mee.
Dik gedrukt zijn de vraagtekend voor mij.
Schuin gedrukt zijn de antwoorden van jullie.

Ik zal rustig aan starten.



imm003.jpg
1.
Type: ?
Country: USA
Overloon, november 2001





IMG_3956.jpg
2.
Type: ?
Country: USA
Overloon, juli 2007
Is dit dezelfde tank als nummer 1?
 
Extra vraag. Ik noteer nu Type, Land (voertuig is in de kleuren van), Datum, Locatie
Zou ik hier nog iets aan toe moeten voegen en zo ja, wat?
 
Als je goed spot dan zie je dat het de gelijke voertuigen zijn.
 

Bijlagen

  • 199109773_3586070384828127_7638122180998122776_n.jpg
    199109773_3586070384828127_7638122180998122776_n.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 20
Als je goed spot dan zie je dat het de gelijke voertuigen zijn.
Dacht ik wel, wilde het zeker weten.
Is M4 ook een type? moet daar niet nog iets achter?
Tussen haakjes, ik weet dat die flail nu een M4A4 is, zou een van de volgende foto's zijn.

Edit: ik kom er achter dat ik de eerste post niet aan kan passen met de antwoorden. Dan maar zo:

1.
Type: M4 Sherman
Country: USA
Overloon, november 2001

2.
Type: M4 Sherman
Country: USA
Overloon, juli 2007
Is dit dezelfde tank als nummer 1? JA
 
Beiden zijn de gelijke Sherman. Heeft jarenlang buitengestaan en is ondertussen voorzien van een nieuw laagje verf etc.

Gr.JW
 
strijdbewijs.nl daar kwam ik een deel van het verhaal over die tank tegen
 
(mocht dit topic niet de bedoeling zijn zo, of mocht ik andere foutjes maken, graag correctie van een mod)
Dit lijkt me nu precies het soort onderwerp dat op het TWENOT-forum thuishoort: het gaat over militaire voertuigen :)

Kijk, ik kan een Sherman echt wel van een Panzer herkennen, echter of het een M4A1, M4A2 of wat dan ook is, tja dat wordt em effe niet.
vliegdingesen kan je meestal nog wel herleiden op registratie of logs, met militaire voertuigen wordt dat wat lastig.
Met Shermans is dat goed te doen, áls er het originele registratienummer op staat dan.

Is dit dezelfde tank als nummer 1?
Zoals gezegd staat op allebei de foto’s dezelfde tank, en dat is een Medium Tank M4. Die wordt meestal Sherman genoemd, maar officieel werd die naam door de Amerikanen pas aan het eind van de oorlog gebruikt; als het over zo’n tank gaat die door het Britse leger gebruikt werd, is Sherman wel altijd de juiste naam. Volg je nog? :)

Is M4 ook een type? moet daar niet nog iets achter?
In dit geval niet: de M4 is het „basismodel”, de varianten zijn M4A1, M4A2, enz. In feite werkt dit net als bij Amerikaanse vliegtuigen, maar daar beginnen ze te tellen bij -A1 en bij voertuigen bij „A0” zonder dat te vermelden. Bijvoorbeeld de F-16A1 is het eerste model F-16, bij tanks e.d. is de M4 het eerste model M4. Dit kan licht verwarrend zijn als iemand het heeft over „de M4”: bedoelt die in het algemeen, of specifiek het eerste model?

Tussen haakjes, ik weet dat die flail nu een M4A4 is
Dat is een Crab, de mijnenvlegelversie van de Sherman. Die is verbouwd uit een Sherman Mk. V (d.w.z. 5), wat de Britse naam voor de Medium Tank M4A4 was. Maar omdat de vlegeluitrusting erop zit, is het een Crab.

Edit: ik kom er achter dat ik de eerste post niet aan kan passen met de antwoorden.
Klopt, je bent geen lid van de TWENOT. Verenigingsleden kunnen hun berichten naderhand wel veranderen.
 
Okee volgende ronde!
Nog steeds Overloon.

imm008.jpg
3.
Type: T-55 (toevoeging?)
Country: East-Germany
Overloon, november 2001






IMG_3947.JPG
4.
Type: M8 Grayhound (toevoeging?)
Country: USA
Overloon, juli 2007





IMG_3948.JPG
5.
Type: M4 iets (erg typisch, deze kon ik nergens vinden)
Country: USA
Overloon, juli 2007
 
Type: T-55 (toevoeging?)
Met T-54/55’s is precieze identificatie vaak moeilijk, vanwege vele kleine verschillen en gebrek aan gedetailleerde informatie over wanneer en waar die precies geïntroduceerd werden. Maar er zit geen ventilator op het torendak en dan is het dus een T-55, in dit geval met één of andere mijnenploeg die buiten mijn expertise ligt.


Type: M8 Grayhound (toevoeging?)
Dit is een Armored Car M8. Wederom: Greyhound (met een <e>) is de Britse naam ervoor, dit voertuig is in Amerikaanse markeringen dus het is geen Greyhound :)

Type: M4 iets (erg typisch, deze kon ik nergens vinden)
M4A3 (105 mm) HVSS. Dat het een M4A3 is kun je uit deze hoek amper of niet zien, want dat haal je eigenlijk alleen uit het motordek en de achterkant van de tank, maar uit andere foto’s van deze tank is het wel duidelijk dat het een -A3-versie is.

Alle aanduidingen waarin „E8” zit, zijn trouwens foutief :) „M4A3E8” was de aanduiding van prototypes waarmee de wielophanging van deze tank beproefd werd, maar om een mij onbekende reden¹ is „-E8” gemeengoed geworden voor „met HVSS” (Horizontal Volute Spring Suspension). Tijdens WOII werd dit soort tank trouwens eenvoudigweg „M4 with 23-inch track” genoemd.

¹ Ik vermoed schrijvers uit de jaren ’60.
 
De mijnenploeg is een kmt8. Oost duits betekent meestal in polen gebouwd.

De desbetreffende easy eight is nu trouwens in nederlandse kleuren gekwast
 
Dit moest ik 100 jaar geleden leren, in zwart/wit 😉

5A716B7D-0E78-4218-BBC2-21F2898518C5.jpeg
 
Klopt, je bent geen lid van de TWENOT. Verenigingsleden kunnen hun berichten naderhand wel veranderen.
Erg irritant, wordt er niet overzichtelijker op. Maargoed, we doen het er maar mee.

De update + extra vraag.

3.
Type: T-55 with KMT 8
Country: East-Germany
Overloon, november 2001

4.
Type: Armored Car M8
Country: USA
Overloon, juli 2007

5.
Type: M4A3 (105 mm) HVSS
Country: USA
Overloon, juli 2007
Dus er staan 2x M4A3 (105 mm) HVSS in Overloon? Eentje met waadschacht (hieronder) en eentje zonder?

m02.jpg
 
Ik ben één keer in dat museum geweest, maar is dat dan niet dezelfde tank? Gelet op dat Timo zegt dat hij nu in Nederlandse kleuren geschilderd is.
 
Dat is voor mij nieuw maar ik ben er in 2017 voor t laats geweest. Of 2016
 
dit waren ze vorig jaar September
IMG_2268.JPG
IMG_2272.JPG
IMG_2295.JPG
IMG_2300.JPG
ik heb toen volgens mij alle voertuigen gefotografeerd en het lijkt dat ze allebei een schilder beurtje hebben gehad
als je de tweede foto van het eerste voertuig uitvergroot zie je staan Ford M8 meer info over het type staat er niet
 
Misschien dubbel ik eerdere antwoorden, maar het is een M4A3E8 "Easy Eight" vanwege de soepele vering
M4A3 (105 mm) HVSS.
(…)
Alle aanduidingen waarin „E8” zit, zijn trouwens foutief :) „M4A3E8” was de aanduiding van prototypes waarmee de wielophanging van deze tank beproefd werd, maar om een mij onbekende reden¹ is „-E8” gemeengoed geworden voor „met HVSS” (Horizontal Volute Spring Suspension). Tijdens WOII werd dit soort tank trouwens eenvoudigweg „M4 with 23-inch track” genoemd.

¹ Ik vermoed schrijvers uit de jaren ’60.

:)
 
Misschien dubbel ik eerdere antwoorden, maar het is een M4A3E8 "Easy Eight" vanwege de soepele vering
Er zijn boeken volgeschreven over de M4-varianten maar in WIKIPEDIA vind je een aardige opsomming.
Wiki:
M4A3E8 - Nicknamed the "Easy Eight," officially known as M4A3(76)W HVSS - [..], fitted with the 76mm M1A2 cannon
Dat kanon is geen m1a2 76 mm maar idd een 105. Dus ik denk dat Jakko gelijk heeft :)

Desondanks mooie discussie. Ik kan nu de kanonnen ook herkennen :cool:
 
Dus er staan 2x M4A3 (105 mm) HVSS in Overloon? Eentje met waadschacht (hieronder) en eentje zonder?

Het waren er inderdaad 2.....; die ene is van het Mariniersmuseum en was in bruikleen; de andere met Canadese registratie kwam uit een voormalig museum in het Noord-Oosten van Nederland.
Beiden staan niet meer in Overloon....die Canadese is enkele jaren terug al verdwenen en die NL versie is recentelijk weer terug gegaan naar het Mariniersmuseum.
Ik vermoed dat die Canadese degene is die naar Army Cars is gegaan, maar dat weet ik niet zeker.

Overigens zijn die 2 M8's ook 2 verschillende. De ene is ex-Marshall museum, de andere uit de eigen Overloon collectie.
 
Overigens zijn die 2 M8's ook 2 verschillende. De ene is ex-Marshall museum, de andere uit de eigen Overloon collectie.
Kan me idd herinneren dat de laatste keer dat ik er was, er idd 2 gezien heb

Update:

5.
Type: M4A3 (105 mm) HVSS
Country: USA
Overloon, juli 2007
Dus er staan 2x M4A3 (105 mm) HVSS in Overloon? Eentje met waadschacht (hieronder) en eentje zonder? Correct in 2007
 
Terug
Bovenaan