(Vincent) Panhard met 47 mm Renault kanon

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Sd Kfz 234/2 Puma - voertuig
12 SS Hitlerjugend Caen - vignette
Revisie!
Hi,

Hier mijn bijdrage voor de FOC tot op heden. Betreft dus de Panhard 178 met 47 mm kanon. Hier is er maar een van gemaakt, dus een uniek geval. Over de interessante geschiedenis van deze conversie is online redelijk wat te vinden. Ook een aantal belangrijke foto's. Evenals een blue print, zie

al klopt die niet geheel. Deze heb ik vooral gebruikt voor de basisvorm. De frontplaat klopt namelijk niet. Hier zat een uitsnede in naast het kanon. Vermoedelijk voor een machinegeweer of periscoop. Op een foto is hier een kastje te zien namelijk. Weet iemand hier meer over? Hier een foto van de koepel, die bijna klaar is. Alleen de kijksleuven en het luik bovenop moeten nog gemaakt worden en wat klein spul op de frontplaat, maar dat is snel gedaan.

Renault 47 mm gun Panhard.jpg

Alles is gescratcht. Meeste werk heb ik op het kanon gehad. Deze is gemaakt van plastic, blauw schuim (voor bepalen en opvullen mantlet), papier en niet te vergeten green stuff voor de gegoten delen zoals de ring rond het gat kanon en de oogjes bovenop de mantlet. Moet hem her en der nog wat bijwerken, maar in grote lijnen is die wat mij betreft af. Alles voorzien van laagje grafiet om te inspecteren of er nog zaken zijn die gecorrigeerd moeten worden. De bodemplaat van de koepel krijgt nog een uitsnede, anders kan het kanon niet omhoog. Het kanon is los niet te koop voor zover ik weet. Wel zit deze in de Char B kit van Tamiya en een upgrade set van MR Models. Maar ik vond het wel een leuke uitdaging deze zelf te maken.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Vincent,

Mooie start hoor. Met je vraagstukken kan ik je helaas niet helpen, omdat mijn kennis op dit vlak nihil is.
Het kanon is los niet te koop voor zover ik weet. Wel zit deze in de Char B kit van Tamiya en een upgrade set van MR Models. Maar ik vond het wel een leuke uitdaging deze zelf te maken.
Ik heb dezelfde "tic"....Het is leuk om iets zelf te maken en als het lukt geeft het je extra veel voldoening. Wat je schrijft, geeft ook mooi weer dat iets zelf maken niet betekent dat je dure gereedschappen oid nodig hebt....vaak kom je een heel eind met een scherp mes, wat schuurpapier en materialen uit de rommeldoos of van oude verpakkingen.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Alex,

Ja merci, ik wacht nog even, wellicht dat iemand het weet. Het is zo te zien echt specifiek een onderdeel van dit ene prototype, dus ik denk dat alleen een Franse AFV expert het zal weten. Deze week ga ik de koepel zelf afronden, dat zal niet al te spannend zijn. Geheel mee eens wat je zegt, erg leuk zelf iets te maken. En inderdaad gedaan met vooral gangbaar gereedschap. Daar kun je een heel eind mee komen!

Mvg,

Vincent

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
Nu bezig met
PzKpfw I Ausf. A, PzKpfw IV Ausf. C, PzKPfw IV Ausf. H, AMD-35, A13 Mk. I
Hoi Vincent,

Het is geen keiharde informatie want producenten van bouwmodellen maken wel eens een klein foutje in hun producten :oeps: :oeps: maar op een Frans forum vond ik deze foto's van iemand die dit voertuig aan het bouwen is met een resin set van Alby en zou het dus om een MG gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

IMG_4687.jpgIMG_4691.jpg

Succes!

Groet,

Paul

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Paul,

OK merci, dit geeft al iets meer inzicht. Ik ga ook voor de MG. Of de box afgeronde hoeken had vraag ik me wel af. Zie deze pagina met voor zover ik kan overzien alle bekende foto´s van dit voertuig:

Die Alby conversie ziet er verder niet gek uit, die lijkt me vrij accuraat voor de buitenzijde. Al vraag ik me af waar ze het interieur op hebben gebaseerd.

Mvg,

Vincent

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Westfeldzug
Schalen
Nu bezig met
Hoi Vincent,

Dat is een bekende site voor me, de eerste plek waar ik op zoek ga naar informatie over Franse voertuigen.
De afgeronde hoeken lijken mij ook niet nauwkeurig en bovendien lijkt de ombouw van de MG op het origineel in mijn ogen groter maar minder naar buiten steken.
Het interieur? Tsja, misschien hebben ze het, bij gebrek aan tekeningen en foto's, maar geïnspireerd op de APX-3 koepel.
Misschien verstandig om de luiken gesloten te houden?

Interessant onderwerp, ik zoek nog wel wat verder!

Mvg,

Paul

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Paul,

Ja het luik en de pistoolpoorten blijven dicht, focus op sec exterieur. Het is inderdaad best een interessant onderwerp. Al is de geschiedenis misschien interessanter dan het design haha. Het is wel een apart geval.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Heren,

De koepel is bijna af. Ik vond het een leuke klus en mooie afwisseling. Een onderdeel van een voertuig zelf maken kan me wel bekoren. Geloof niet dat ik de ambitie heb een heel voertuig te doen, omdat ik mijn tijd liever steek in diorama´s en vignettes. Deze conversie is op zich redelijk eenvoudig. Ik moest vaak denken dat het A team zo'n ad hoc conversie ook zou kunnen maken;) Het kanon is nog het meest complex door de vorm. Met behulp van blauwschuim om de basisvorm te bepalen is dit ook echter te doen. De materialen die ik heb gebruikt zijn vooral restanten plastic plaat, het blauwe schuim dus, papier (voor uiteinde loop en de bevestigingen afdekkingen pistoolpoorten), restjes PE voor de uiteinden boutjes pistoolpoorten, 6 boutjes van Masterclub KV-2 tracks voor de bolle boutjes op de weerzijden :p en verder green putty voor de gegoten ring mantlet en diversen. En natuurlijk (verdunde) acrylplamuur om de naden te vullen etc. Wat verder ook complex is, is de vorm van de koepel. De platen zijn recht toe recht aan, maar de vorm dus niet, zoals Paul ook al constateerde bij zijn model. Hier is het goed meten of het symmetrisch is. Dat is die nog niet volledig, maar ik heb dit deels kunnen corrigeren. Wel een nieuw dakje moeten maken, maar dat was het werk niet. En door her en der nog te vijlen. Het leek eerder op metaal bewerken met plastic, wat dit soort klusjes ook erg leuk maakt. En ook leerzaam. Wat nog gedaan moet worden zijn de bevestigingen pistoolpoorten van papier en twee kleine uitsteeksels aan weerzijden bovenkant. Wat voor me een raadsel is is hoe de klep bovenzijde eruit zag. Alby gaat uit van een scharnier, maar of dit klopt? Op de foto's die ik heb is het niet te zien. Dit is zo wel een wat saai deel van de kit. Er zit in ieder geval geen handvat aan (helaas). Maar goed hier de foto's voor nu.

panhard 47 mm gun renault model 1 35.jpg

Her en der zit al wat potloodgrafiet. Dit gebruik ik om oneffenheden te traceren. En om het al een metaallook te geven natuurlijk ;) Het kanon en interieur heb ik al gespoten. De kleur is een aanname op basis van aantal foto's. De Panhard zelf ga ik denk ik grijsgroen spuiten met bruine strepen. Voor wat contrast. Of dit correct is: lastig te zeggen op basis van de zw foto's, maar in kleur ziet dat er aantrekkelijker uit.

panhard 47 mm gun renault model 2 35.jpg

panhard 178 47 mm gun renault .jpg

panhard 178 renault 47 mm gun 1 35 turret.jpg

Her en der nog schuren en opvullen met acrylplamuur. Ik sluit niet uit dat dit ook nog moet gebeuren na de toplaag verf mezelf kennende :p

panhard 178 with renault 47 mm gun.jpg

renault 47 mm gun on panhard 178 1 35 model.jpg

Tini Hendriks

“Jean a une longue moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
Figure painting. AS 42, sdkfz xxx
netjes hoor, je ziet de hand van een (carnavals)wagenbouwer er in 💪🏼😉

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Westfeldzug
Schalen
Nu bezig met
Ziet er goed uit Vincent!

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Kijk, we hebben echt wel talent in de club. Ik vind hem heel netjes.

Groeten, Jan

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Alex,

Merci! Ja dat schuim: toen ik besloot het kanon zelf te maken moest ik wel iets bedenken om de vorm van de mantel te kunnen maken. Kwam al vrij snel uit op het blauwe schuim. Snel en eenvoudig te bewerken en hard genoeg om de vorm te behouden. Ideaal voor complexere vormen. Wellicht ook geschikt voor bijvoorbeeld een Saukopf of Panther koepel commandant. Na bepalen hoofdvorm heb ik deze bekleed met plastic delen dus. Deze aan elkaar gesmeed met plasticlijm. Dit vreet in op het schuim, maar omdat ik deze gecoat had met wat plamuur viel dit mee. Bovendien zie je het niet, maar ik zou dit voor de zekerheid wel doen.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Martin,

Merci! Ja ik vind deze conversie nog wel goed te doen. Het is vooral geduld hebben, goed meten en passen. En af en toe een stap terug doen als het niet goed is. Grootste uitdaging was dus de mantel van het kanon, maar dat viel ook mee dankzij een stukkie blauw schuim :) Ga zeker nog wel vaker conversies doen. Al weet ik voor nu nog niet wat. Deze conversie heb ik gemaakt door simpelweg te kijken wat ik op voorraad had en wat conversiepotentie had. Ander gegadigden waren daarmee een Jagdpanther, Luchs, Bussing NAG 4500 en een RSO. Alleen de laatste 2 hadden ook conversiepotentie, maar toen ik de Panhard met deze aparte koepel zag wist ik dat wordt die!

De conversie waar ik trouwens het meest trots op ben is de Panzerwerfer 42 Maultier. Hiervan heb ik de werfer zelf gemaakt, want die van Italeri lijkt er alleen op als je er een kilometer vanaf staat. Dat was een complexe en uitdagende klus. En tijdrovend. Maar hoe groter de uitdaging hoe leuker en meer eer van je werk.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Heren,

Inmiddels een heel eind. De koepel is voor mijn gevoel nu af. Heb er nog wel een lichte stoflaag op aangebracht, wat me wel logisch lijkt voor een Franse zomer. Verder ook begonnen met het voertuig zelf. Dit is mijn eerste kit van ICM. Bouwt lekker weg en dit is een typisch weekendproject als je hem RUDD bouwt. Of sterker nog, dan kun je hem in een dag bouwen, zeker als je alleen het exterieur bouwt. Details zijn OK. Minpuntjes vind ik hoe fragiele delen aan de gietframes zitten en de pasvorm van de grote delen. Zo moeten de zijwanden met secondelijm worden vastgezet.

Het interieur is ook grotendeels te maken, wat deze kit erg interessant maakt. Zeker omdat dit ook goed te zien is met alle luiken open. Dat heb ik in dit geval echter niet gedaan, omdat ik niet weet hoe het interieur van deze conversie eruit ziet. Ik heb een idee van de ammokist naast de grote deur aan stuurboord, maar dat is het dan ook wel. Dus ik waag me niet aan het interieur. Uitzondering is de motor. Ook hier kan ik maar weinig over vinden, maar die vind ik erg interessant met de grote ventilator. Dus gebouwd en gedetailleerd met de info die ik kon vinden. Hieronder de foto's van de huidige status. Als de motor af is kan het hard gaan, want het exterieur is zo in elkaar gezet zoals hier in de dry fit opstelling te zien is. Verneem graag van jullie!

Panhard scratched turret.jpg

De koepel is grotendeels af. Na finale coat zie ik altijd nog wel een paar zaken die nog aangepast kunnen worden, dus dat ga ik nog doen. Betreft o.a. nog oneffenheid aan deksel bovenop, en de MG houder. Allemaal kleine dingen die zeker nog eenvoudig te corrigeren zijn in dit geval. De koepel is allereerst gespoten in meniekleur, daarna in het groen. Vervolgens wat washes erop los gelaten van olieverf. Ook nog dry brush gedaan met naples yellow. Tot slot nog een wash met zwarte emaille verf en metaliseren op de hoeken. Tot slot nog wat stof wat hier niet te zien is.

Panhard 178 motor.jpg

De motor is bijna af. RUDD lijkt me deze grotendeels te kloppen. Is alleen niet compleet door het ontbreken van de bekabeling. Zelf gemaakt dus. De kabels tegen de vuurmuur heb ik van messing draad gemaakt. Dit wilde ik in eerste instantie van wat adertjes maken uit een I phone snoer, maar dit was niks. Verwijderd dus, wat de kale plekken in de menieverflaag verklaart ;) Messing leek me bij nader inzien het beste materiaal, omdat de kabels redelijk recht tegen de muur moeten zitten en omdat messing nog goed te buigen is om de bocht over de ventilator te kunnen maken. Ging nog niet helemaal zonder slag of stoot, maar met wat secondelijm kom je er wel ;) Een aantal delen die bovenaan zitten plaats ik na montage van de motor. Uitlaat, brandstofslang (naar ik aanneem) en een soort beugel die boven de motor zat. Vermoedelijk ter bescherming. Neem aan dat de ventilator bedoeld was voor koeling, al is de motor zelf niet luchtgekoeld. Radiateur is niet te bekennen, dus de ventilator moet wel voor koeling zijn. Weet iemand hier mee over? Overigens eerste keer dat ik een motor heb gemaakt, wat zeker leuk is. Zeker bij dit model omdat die zo goed te zien is. Motor is nog niet af, spruitstuk nog roestig maken, olievlekken etc aanbrengen.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooie progressie Vincent. Die toren ziet er lekker strak uit; netjes. Het stof komt inderdaad op de foto niet echt over, maar dat is misschien alleen maar goed......een extra laagje stof toevoegen als het nodig is, is vaak makkelijker dan een teveel aan stof weghalen. In het laatste geval is het risico gewoon dat een voertuig overall dezelfde stoflaag krijgt....in plaats van wat meer gedoseerd en lokaal.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Alex,

Dat je de stof niet ziet klopt, want die zat er nog niet op op deze foto, wat ik niet had vermeld! Bij volgende update dus wel.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Heren,

De voiture 47, zoals deze Panhard versie ook wel werd genoemd is bijna af. Nog stof aanbrengen en bijwerken, gereedschap verweren, spiegeltje toevoegen en nog wat accessoires aan deze Franse schoonheid toevoegen en klaar voor de vitrine lijkt me. De rest van het model is snel te bouwen. Positie van de luiken motorcompartiment is de stand bij uiterst uitklappen dus dit moet wel correct zijn. Wellicht dat de luiken nog steuntjes hadden? Kan er niet veel over vinden dus als iemand hier uitsluitsel over kan geven verneem ik het graag, evenals als er nog andere suggesties zijn!

Mvg,

Vincent

210911_panhard_voiture_47.jpg

Modder beperkt gehouden. Dit voertuig zag immers kort actie in de zomer van 1940 en op de referentiefoto's ziet er allemaal vrij schoon uit.

210911_panhard2.jpg

Het stukje witte tape bij de fragiele spiegel zit er als waarschuwing nadat die al 2 keer was afgebroken. Werkt goed ;)

210911_voiture_47_panhard_178.jpg

210911_panhard_178_motor_compartment.jpg

210911_panhard_178_moteur_icm_1_35.jpg

Motorcompartiment is wel vet met de grote ventilator en motor goed in het zicht. Zonde om niets mee te doen!

Tini Hendriks

“Jean a une longue moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
Figure painting. AS 42, sdkfz xxx
Ik vind de toren echt wel het kersje op de taart 🍒💪🏼.
Mooi hoor!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Heren,

Hier voor de volledigheid de foto´s van het finale model voor deze contest. Heb het voertuig verder verweerd en vooral verstoft. Ook de spiegel gemaakt en de holtes op de wielkasten voor gevuld met wat zeil. Wellicht dat ik hier ooit nog een Franse helm of iets dergelijks aan toevoeg als ik die tegenkom.

Panhard final.jpg

Panhard.jpg

Panhard 4.jpg

Panhard 5.jpg

Panhard 6.jpg

Bijlagen

• Panhard 3.jpg
    Panhard 3.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 1

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Vincent, het is een mooi bakkie geworden en keurig op tijd klaar voor de FOC finale over enkele dagen.
Die open motorluiken is inderdaad een goed keus...zo is er echt veel te zien en wordt het voertuig nog interessanter.

Hoe heb je het stof gemaakt? Pigmenten? Of meer een wash met enamel of olieverf?

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Der Untergang - vignette
Revisie!
Hi Alex,

Merci, ja motorluik heb ik daarom open gelaten, anders zou de Panhard wat monotoon zijn, zeker qua kleur. Bovendien is het motorcompartiment met wat zelfwerk gedetailleerd te krijgen dus ook zonde om die kans ongemoeid te laten. Had ook nog overwogen deel van het interieur te tonen, maar dat is bij deze uitvoering lastig, omdat ik geen foto's kon vinden van deze specifieke uitvoering. Stof is heel simpel gedaan: met verpulverde pastelkrijt, vergelijkbaar met pigment dan. Is ook nog af te wassen overigens, al heb ik niet die intentie :p Al met al is dit een leuke kit en zeker een aanrader. Zonder al te veel issues te maken en in de reguliere uitvoering met interieur, dus compleet te bouwen. Van het interieur is ook veel te zien als alle luiken en deuren open staan dus niet voor niets.

Enige waar je trouwens bij deze kit op moet letten is de plaatsing van de assen. In de handleiding staat in stap 31 dat de assen geplaatst moeten worden. Als je dat dan doet gaat dat niet omdat de vering dan in de weg zit. Die moet je dus plaatsen voordat de zijwanden met deze bladveren geplaatst worden. Anders moet je in de assen gaan zagen, waar het er niet sterker van wordt.

Mvg,

Vincent

Bovenaan