Af Vignette, The US Scouts. Gereed, 10-10-2022

Dit model is af!

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Nieuw project in de maak, dit keer weer een vignette met de US Scouts, de nieuwe figuren set van Tamiya, in de hoofdrol.
Ze komen op een klein vignette met een hoogte verschil, boven op de berg te staan met een geweldig uitzicht :nouja:

De base is gemaakt van aluminium. Eerst de lay-out bedenken en de onderdelen maken.
01-47.jpg

De figuren set van Tamiya.
fig01-18.jpg

De base in elkaar gezet en opgevuld met schuim.
02-28.jpg

Daarna de pasta op de ondergrond aangebracht en lekker laten drogen.
03-26.jpg

04-27.jpg

De pasta geverfd met diverse tinten bruin, de boom is gemaakt van klei en de rotsen van boom schors.
05-28.jpg

Daarna fijn zand en aarde aangebracht op de ondergrond, verlijmd met een mix van water en witte houtlijm.
06-28.jpg

De ondergrond gedrybrushed met diverse tinten, het mos is fijn gemalen tijm.
07-26.jpg

De onderkant gaan we eerst afronden en daar begonnen met het aanbrengen van de vegetatie.
08-24.jpg

Het begin is er, eerst de onderkant maar eens afronden en een begin maken met de twee figuren die ik hierbij ga gebruiken.

Peter.

Laatst bewerkt:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Een mooi, interessant en spannend begin :+:

Waarom koos je voor aluminium ?
Een mooi figuren setje, die nieuwe generatie van Tamiya is echt goed !
Ben wel benieuwd wie of wat er onder de richel gaat komen...

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks Peet.

Makkelijk in gebruik en bewerken. Ik werk er al zo lang mee. Straks ook de afwerking, even de roller er langs en klaar.
Het onderste gedeelte komt heel veel vegetatie in alle soorten en maten, genoeg om naar te kijken…..
De figuren zien er zo op het eerste gezicht goed uit, mooie kwaliteit.
Ben benieuwd wat ik hier van kan maken.

Peter.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

We zijn weer wat verder, de boom is aangekleed, op de takken die ik met het kleien van de boom er in had gezet heb ik de dennen takken aangebracht.
Verlijmd met witte houtlijm, extra statisch gras toegevoegd, gefixeerd met haarlak en daarna in de primer gespoten.
Er komt er links voor nog een bij, kleiner formaat waar de scout straks een beetje onder komt te zitten.
10-22.jpg

De onderzijde schiet al aardig op, het meeste zit er op.
11-27.jpg

Dan, de figuren. Deze zijn erg goed, past allemaal perfect, weinig schoon te maken, Tamiya op zijn best.
Deze twee gaan straks de hoofdrol spelen.
fig02-15.jpg

Even een totaal plaatje wat het straks moet gaan worden....
fog03.jpg

Peter.

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Cool, ziet er al goed uit, misschien toch een 3e figuur bij?

Ik vind je grond werk iets te groot voor de 2 figuren. Je zou nog iets met de ruimte er onder kunnen doen voor een verhaal.
Wat grappig kan zijn is iets zeer verweerd in de onderste helft en dat de GI’s dat zoeken. (Of als je grappig wilt doen kan je een heel kabouter dorp maken daar 😁)

Succes

Laatst bewerkt:

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks heren.

Peet, klopt, het is gebruikt van die plant. Mooi spul.

Martin, een kabouter net zoals bij jou para in die rioolpijp😉
Zou kunnen, zal eens kijken of ik hier nog wat ga veranderen.

Peter.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Je zou nog iets met de ruimte er onder kunnen doen voor een verhaal.
Lijkt me inderdaad wel nut hebben.... de 'etage' onder de mannen schept toch een beetje de verwachting dat daar iets is
wat met de scouts aanwezigheid te maken heeft :hm:

In dat geval zou ik het item duidelijk zichtbaar plaatsen zodat men niet van de hoofdrol spelers afgeleid wordt met een speurtocht.
Het menselijk brein wordt getriggered door raadsels en wil doorgaans blijven zoeken tot er een oplossing/uitkomst is...

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Thanks Peet.

Ik zit te denken om er toch iets mee te doen. Was het niet van plan maar je hebt een punt. Had nog een vos over die ik er neer zou zetten.
Heb inmiddels twee leuke figuren gezien, een gewonde Amerikaan, zouden ze naar op zoek kunnen zijn. Heb ook een mooie Duitse para gezien, pas op de plaats zeg maar.
Of de kip van Arne, maar die vat ik niet helemaal. Kan aan mij liggen, maar toch…🤔

Peter.

kan alle kanten op, onderop Peter.

stuk prikkeldraad met Mijnenbordje. een veldkeuken?

of mogelijk overblijfselen van de eerste WO nog. Of een stash/ depot met chow dozen.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Een Vos klinkt goed ! de aard van een Vos sluit wel aan bij menselijk padvinden...misschien is er een divisie met een Vos in het embleem ?

Persoonlijk zou ik geen extra mensen toevoegen... hooguit een dier, of anders een pakkend object..
overblijfselen van de eerste WO
Vind ik zeker wat hebben... maar wat... oud graf met verroeste (Duitsche) helm ?

wat dacht je van een compleet tal skeletten dat nog achter een Spandau wacht? Het is geen geheim dat je in die regio's niet bepaald een detector nodig hebt. Maar zou zo grappige weergave van beide oorlogen kunnen worden.

toepasselijk, mes deux centimes.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
grappig niet bepaald
excuus... in mijn brein ontstaat bij het voorstel een cartoon... drie skeletten, wachtend op de vijand...

Het zou mij geloofwaardiger overkomen om twee ingezakte skeletten met MG te plaatsen, redelijk overgroeid maar duidelijk aanwezig.

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Allicht is de kale mg of een ander overblijfsel ook al voldoende. Ik zou geen vos kiezen, die zijn zo schuw als de pest, maar misschien en dik konijn, lekker als diner...

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Maar dan nog… het doel was te suggereren dat de twee een enorm uitzicht voor zich hadden (toch?). Het uitzicht idee wordt eigenlijk door de etage onder hen wat weggenomen omdat dat veel aandacht trekt. Je moet het dus geen aandacht geven omdat het effect dat je beoogde uitzicht idee dan wegvalt. Geen dikke konijnen, kabouters, een geraamte, potten met hutspot, predator of wegschuilende Duitse soldaat (al dan niet WO1). Ik zou er veel bossage in stoppen en dus ook weer niet te opvallende planten. Door het wat neutraal te houden creër je hoogte en houdt je de aandacht bij die twee en misschien daar iets toevoegen …

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi Walter, (en Peter)
Het ging mij er in eerste instantie niet om dat er een 2e blikvanger geplaatst moest worden. Echter de ruimte leent zich prima voor een grapje, of een verduidelijking van het verhaal. De GI’s staan ergens en ze zijn of op zoek of kijken ergens naar. Dit wordt gemeld via de radio. Hebben ze het gevonden of is het er niet? (Of denken ze dat het er niet is maar staan ze te hoog?) door kleine hints kan het verhaal versterkt worden.

Andere mogelijkheid kan zijn om een een touw aan de boom te maken dat door gesneden is (of een gedeelte van een touwen brug) dat op die manier de Duitsers zijn ontsnapt.

Nu is het niet meer dan 2 poppetjes op een (mijn inziens iets te groot) ondergrondjes.

Zonder direct afbreuk te doen aan het grondwerk van Peter. Maar er kan zoveel meer.

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hoi Walter, (en Peter)
Het ging mij er in eerste instantie niet om dat er een 2e blikvanger geplaatst moest worden. Echter de ruimte leent zich prima voor een grapje, of een verduidelijking van het verhaal. De GI’s staan ergens en ze zijn of op zoek of kijken ergens naar. Dit wordt gemeld via de radio. Hebben ze het gevonden of is het er niet? (Of denken ze dat het er niet is maar staan ze te hoog?) door kleine hints kan het verhaal versterkt worden.

Andere mogelijkheid kan zijn om een een touw aan de boom te maken dat door gesneden is (of een gedeelte van een touwen brug) dat op die manier de Duitsers zijn ontsnapt.

Nu is het niet meer dan 2 poppetjes op een (mijn inziens iets te groot) ondergrondjes.

Zonder direct afbreuk te doen aan het grondwerk van Peter. Maar er kan zoveel meer.
Zeker! mee eens. Ik bedoelde echter vooral dat gebruik van de nis niet de beoogde opzet van het geheel moet wegnemen.
Het zou dan iets moeten/kunnen zijn dat het gevoel van hoogte maar ook van een nieuwsfeit dat moet worden doorgegeven bevestigd (zoals dat touw of rest van touwbrug!).
Zet hem op Peter! Verras ons met een creatieve setting!

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Leuke discussie zo over het hoe en waarom over de beneden verdieping.
Ben er nog niet helemaal uit of ik daar nog wat ga veranderen maar ideeën zat zo te lezen.
Op dit moment druk met de boven verdieping, mos, gras, bomen, blaadjes e.d. druk druk druk...

Thanks Arne, nu snap ik hem, had even niet aan de M3 van Bas gedacht maar zo kan je een leuk effect krijgen, inderdaad.

Kleine up-date.
De boom is inmiddels groen, gespoten met Vallejo. Daarna de takken weer op kleur gebracht.
Ook wat blad op de grond, verlijmd en daarna gefixeerd met haarlak.
12-21.jpg

Daarna het mos, statisch gras, pollen en kruiden, net als het blad, verlijmd met de mix van witte houtlijm en water, laten drogen en daarna gefixeerd met haarlak.
13-22.jpg

Tijdens het drogen begonnen met de figuren, de hoofdjes en handen eerst. Geverfd met Vallejo.
fig04-19.jpg

Op naar meer, Peter

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Verder met de bovenkant dus.
Nadat de ondergrond klaar was heb ik de tweede boom geplaatst. Deze is gemaakt van koperdraad, klei en statisch gras.
Hier een stukje tegenaan en een gedeelte naar beneden heb ik de klim-op aangebracht, gemaakt van wortels en berkenboom zaadjes, een voor een verlijmd.

14-21.jpg

Dit, na een dag goed drogen, gefixeerd met haarlak en daarna geverfd met diverse groene en gele tnten.
17-20.jpg

Om de groene overheersing iets te doorbreken heb ik er een "dode" tak in geplaatst.
20-19.jpg

Daarna de base zwart geverfd en daarna een laagje vernis op gezet.
23-18.jpg

Hieronder een paar foto's van de bouw van de bovenkant van voor gezien.
Klim-op,
voor1.jpg

Groen,
voor2.jpg

Dode tak,
voor3.jpg

Varen aangebracht,
voor4.jpg

Nu dit zo goed als gereed is, heb nog wel wat ideeën over, begonnen met de figuren.
De basiskleuren zitten er op,, nu verder met de details.
fig05-14.jpg

Dit was het weer even voor nu, op naar de figuren....

Peter.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Mooi man ! :+: van dit grondwerk alleen al krijg ik zin om zomaar een stukje natuur te gaan maken... leuk voor tussendoor 😊

enne...
Ik weet niet hoe en waarmee jij foto's maakt maar de laatste vier foto's van de ondergrond zien er qua kleur heel wat
smakelijker uit dan (alle) vorige foto's.

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Mooi!! Berkenzaadjes voor klimop….heeeel goed bedacht👍🏻

Bovenaan