Vier dagen Hel, het verhaal over de strijd bij Roosendaal 1944

Marcel Zwarts

Voorzitter van de TWENOT
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Vier dagen Hel - Front.jpg

Heel soms verschijnt er een historisch boek waar je opgewonden van kunt raken.

Jammer genoeg zijn veel nieuwe boeken die verschijnen over onderwerpen met de betrekking tot de tweede wereldoorlog veel van hetzelfde. Dat is ook niet zo vreemd want veel nieuw beeldmateriaal wordt er niet gevonden en de zoektocht en het ontleden van de juiste documenten in geen simpele taak.



Als je dan gaat kijken naar boeken over de strijd op Nederlands grondgebied in het najaar van 1944 wordt de spoeling nog veel dunner. Voor het zuiden van ons land kom je automatisch uit bij de standaardwerken van Jack Didden en Maarten Swarts, Herbststurm en Kampfgruppe Walther. Met deze boeken in je eigen bibliotheek zou je denken dat het niet beter zou kunnen. Daar komt volgende week verandering in wat betreft een klein deel van dit onderwerp. Vanaf dan is namelijk het boek “Vier dagen Hel” verkrijgbaar. Dit boek vertelt het verhaal van de strijd rondom Roosendaal, Essen en Wouw in het grootste detail mogelijk. Het verhaal wordt beschreven door de ogen van de geallieerde soldaten, Duitsers en burgers komen ook aan het woord. Veel originele verslagen zijn gebruikt maar zeker niet blind over getypt. Alles is door de schrijvers, Richard Brouwer en André Nagtegaal tot op de komma geanalyseerd zo dat er een extreem nauwkeurig verhaal is ontstaan. Rijkelijk voorzien van beeldmateriaal waarvan een redelijk aantal nieuwe foto’s en alles voorzien van kaarten in militaire stijl want beide auteurs zijn nog steeds actief als militair in het Nederlandse leger.

Ondanks dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking Engels als tweede taal heeft is het een verademing dat er gekozen is om het boek uit te brengen in het Nederlands. Dat zal zeker voor een deel van de leden onder ons lekker weglezen.



Al met al weer een prachtige aanwinst die zeker niet zal misstaan naast het boek Herbssturm.



Marcel
 

Bijlagen

  • Vier dagen Hel - Back.jpg
    Vier dagen Hel - Back.jpg
    130,7 KB · Weergaven: 63
  • Vier dagen Hel - info.jpg
    Vier dagen Hel - info.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 62
  • Vier dagen Hel - voorbeeld.jpg
    Vier dagen Hel - voorbeeld.jpg
    177,8 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Mooie review Marcel! Hoewel mij interesse meer in de Nederlandse Krijgsmacht ligt vind ik het wel interessant om te lezen over de tweede Wereldoorlog en dan voornamelijk de "slagen" op Nederlands grondgebied. Als het boek dan ook in het Nederlands is, is dat helemaal mooi. Wat ik ook altijd een toegevoegde waarde vind zijn hedendaagse foto's van de locaties waar de troepen hebben gelegen of waar iets bijzonders heeft plaats gevonden. In de foto's die jij erbij hebt gezet zie ik dat dit ook in dit boek is. Zo kan je, als je een keer op de locatie bent, inbeelden waar wat, waar heeft plaatsgevonden omdat de plek dam ook direct herkenbaar is.
 
Bedankt Marcel voor deze introductie + review :+:

Klinkt zeer goed, dus heb het meteen besteld.
 
Voor de volledigheid: Rozendaal ligt bij Arnhem en Roosendaal (“Tullepetoanenstad”) ligt in Noord-Brabant, bij Essen en Wouw, ik heb er gewoond en geleerd dat het een veel gemaakte fout is. Verjaardagskaarten kwamen te laat aan hier door :huil:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan