Verlinden diorama - Opel Blitz, is toonbaar

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Een vriend deed me een groot plezier: Hij gunde me een echt Verlinden diorama.

IMG-20201112-WA0004.jpg
Enigste nadeel, hij had een tijd in een opslag gezeten en vooral: het grote probleem van de eerste generatie Italeri kits, het oplosmiddel in de bandjes tast het plastic aan.
IMG_20201125_080520.jpgIMG_20201125_080847.jpg

De blazen en pareltjes zo bijna zo dun als tubelijm. en onder de pareltjes is het plastic nog boterzacht.

En daar staat ie dan al een paar jaar. Maar hij is door de grote meester zelf gemaakt. Daar durfde ik dus niet aan. Voor zover niet bekend: Iets wat je kunt maar niet durft is een glazen plafond.

Maar het moet. Hij moet weer toonbaar! Dus heel voorzichtig met een zeer scherp mesje voorzichtig de frut eraf gesneden. Alles wat te redden is met de originele washes en dry-brush MOET natuur heel blijven!

En dan frees je dus gewoon van een aantal donor velgen alles weg behalve de rims en heb je een friemeltja plastic over van ongeveer 0,5 mm dik. De linker hieronder is dus gerepareerd. Een klein stukje rim was te redden.

(Wordt vervolgd!)

IMG-20230306-WA0025.jpeg

Meesterstuk.... waagstuk..... Meesterstuk.

Vakwerk Piet!

Ik ben zelf intussen van mening dat het polystyreen en het vinyl of wat dan ook van tracks/banden nog steeds niet gelukkig van elkaar worden. Door ze van elkaar te isoleren met een goede verflaag zorg je voor minder innig contact en mogelijk minder narigheid (?).

Succes met dit toch wel mooie project in vaardige handen.

Groeten, Jan

Ooow Dat is niet zo mooi Piet!..zeker wetende dat ik ditzelfde diorama samen met een 15 tal andere oude diorama’s van Verlinden al eens gerestaureerd heb!
Die blaasjes op de banden waren er toen nog niet,vermoed dat hij ergens te warm heeft gestaan!
Het is ook al weer meer dan 10 jaar geleden dat ik er aan gewerkt heb!
Deze waren in het bezit van de zoon van Verlinden’s voormalige compagnon Jos Stok ( Verlinden & Stok)
Als gesture voor de werkzaamheden heb ik toen dit diorama gekregen
FE26E71B-A071-419A-BDB6-2D1B3361FF62.jpeg
Ik hoop dat de andere dio’s het wel overleefd hebben!
Succes met de restauratie,hoop dat je hem hier post als hij klaar is!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Gosh, wat waren die eerste 2, 3 boekjes van Verlinden een enorme inspiratiebron destijds. Ik heb ze honderden keren in mijn handen gehad en heb ze nog steeds.

Ik blijf ze gewoon mooi vinden. Karakteristieke stijl …..

door de grote meester zelf gemaakt..... Hij moet weer toonbaar!
Mooi man !!
Grote uitdaging inderdaad maar bloed zweet en tranen om het te restaureren helemaal waard 😅
Des te gaver wanneer dit stukje modelbouw geschiedenis straks in je vitrinekast staat 😀
Wat betreft de velgen, vooraf het verven zou je ze kunnen sealen met superlijm.

blaasjes op de banden
De bandjes blijven goed maar door een waarschijnlijk foutief recept voor die rubber/vinyl bandjes blijft de weekmaker overactief (?).
Ook ik heb zo'n Italeri Blitz op zolder staan waarvan de velg randen lijken te smelten door die weekmaker, een proces dat na 35 jaar nog
steeds niet gestopt is.

Ook bij goede kwaliteit vinyl komt de weekmaker vrij maar dan zeer gering en verspreid over vele jaren.

Van dit laatstgenoemde werd ik gewaar toen ik een 1:6 Tamiya kit uit elkaar haalde en de volgende 'lidtekens' tegenkwam
van waar de diverse vinyl slangetjes tegen ongeverfd plastic hadden gezeten :

hd-tam_003a.jpghd-tam_003b.jpghd-tam_003c.jpg

Laatst bewerkt:
Wat als…
Je gewoon vervangende wielen maakt
En pas als je tevreden bent, de delen uitwisselt?

Blijft bijzonder om deze iconische modellen/dioramas te zien.
Succes Piet, you're a braver man than I!

Goed bezig Piet, voor ons oudere jongeren blijft hij een icoon. Wat is die man belangrijk geweest voor de hobby.

Gosh, wat waren die eerste 2, 3 boekjes van Verlinden een enorme inspiratiebron destijds. Ik heb ze honderden keren in mijn handen gehad en heb ze nog steeds.
Ik ben nog altijd op zoek naar deel 1, de rest van de serie heb ik (maar alles na nr. 3 wordt alsmaar minder nuttig en meer reclame voor Verlindens eigen producten).

Puur jeugdsentiment!
Heb me onlangs nog afgevraagd wat er met deze diorama's gebeurd was. Maar ik zie dat ze in goede handen zijn 🙂👍.
Zelf kwam ik regelmatig in zijn winkel in Lier, herinner mij nog dat François dikwijls in de winkel was, al werd deze feitelijk gerund door zijn echtgenote. Wat ik me vooral herinner zijn de mooie diorama's in de vitrine en de thermossen koffie op de toog.

Bijlagen

• DSCN7130.JPG
    DSCN7130.JPG
    180,2 KB · Weergaven: 30
  • DSCN7129.JPG
    DSCN7129.JPG
    220,3 KB · Weergaven: 30
Tjonge, ben maar weer eens gaan kijken in “The Verlinden Way” ….Kom ik in deel IV tegen dat hij los gaat op een M109A2…..waar zag ik dat eerder…🤔
9F4A9FDA-AFA2-43D3-9281-3B8E14CBA708.jpeg
C980983B-CFA4-47C2-BCB6-5108D31612AB.jpeg
5424DC32-C5F6-40BF-8C20-9C5EF7E08DBB.jpeg
…..het begin is er ….😉

Ik heb de titel maar even aangepast aan het onderwerp. Ik snap dat iedereen er histerisch van wordt, zo'n verlinden diorama, en het feit dat ie door de plastic worm wordt opgegeten, maar M109's in mijn draadje vond ik toch wat overdreven.

Hij krijgt nog wat poedesneeuw, want die lag er origineel ook op, en ik moet nog verzinnen of ik hem vast zet op zijn plankje. Kom hem bewonderen op 19 maart in Historama. Een foto is maar een foto, je moet hem in het echt gezien hebben om de ervaring af te kunnen vinken van je bucket list.
IMG_20230312_105602.jpg

…Ik snap dat iedereen er histerisch van wordt, zo'n verlinden diorama, en het feit dat ie door de plastic worm wordt opgegeten, maar M109's in mijn draadje vond ik toch wat overdreven.
Sorry ….. de grootmeester die aan de basis staat van waar we nu zijn aanbeland in de militaire modelbouw, de aftermarket producten en middelen om te scratchen voerde mij even mee naar hogere sferen van heftige inspiratie …..

Mooi opgelost zo deze bandenkwestie en daarmee dit cultureel modelbouw erfgoed veilig gesteld 👍🏻

Terug
Bovenaan