Vallejo Model Air

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Paul,

Ik spuit de laatste jaren ook vooral met Vallejo Air en Life Colour. Met laatstgenoemde heb ik nooit problemen gehad, Met eerstgenoemde wel eens. Ook verstopping vooral. Na schoonmaken doorgaans geen problemen meer. Ik durf niet te zeggen of dit door de verf komt, of doordat er nog een aangekoekt stukje verf de spuitmond blokkeerde dat na reinigen toch bleef zitten. Tegenwoordig doe ik altijd eerst even wat test spuiten op een stukje papier of karton, om zo problemen te traceren. Is de flow OK dan gaan met die banaan. Bij verstopping dus opnieuw schoonmaken. En dan wat XF-21 thinner van Tamiya erin, die lost doorgaans de boosdoener wel op als die er nog is dan.

Verder spuit ik vaak meerdere kleuren na elkaar, zonder uitvoerig schoonmaken. Gaat prima. Wat je wel hebt met acryl is dat spetters kunnen optreden na langdurig airbrushen, ongeacht welk merk. Dit komt vaak voor aangekoekte verf voor de spuitmond. Dus tussentijds schoonmaken en checken of er prut zit is aan te raden. Ook tussendoor wat Glassex er doorheen doen helpt zo is mijn ervaring. En let verder vooral bij verf uit potjes erop dat je niet rucksichtlos overgiet. Hier kan namelijk aangekoekte verf zitten die dan mee gaat, die dus kan gaan klieren en voor verstopping zorgen. Bij verf in flacons is dit risico kleiner, al haal ik wel altijd de aangekoekte verf weg voordat ik het in het reservoir stop. Dus ja, airbrushen kan een bitch zijn als de airbrush niet schoon is of de verf vervuild:|

Ik spuit doorgaans op 1,75 bar met een Tamiya airbrush met een Letraset oiliecompressor. Gekocht in meen 1996 maar still going strong :) Vroeger gebruikte ik vaak Tamiya acryl. Nu nog wel eens, geeft een mooie matte finish. Probleem met deze verf kan echter zijn dat de verf wat korrelig opdroogt, omdat de verf al in de lucht aan het drogen is. Dit risico is er niet of minder met andere merken, mits je niet te verf van model spuit uiteraard. Ik max 10 centimeter doorgaans. Bovendien is die verf kant en klaar, dus zo te gebruiken. Ik zou het zeker een tweede kans geven, want acryl is aanzienlijk gebruiksvriendelijker en sneller.

Mvg,

Vincent

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
LifeColor kan ik niks mee … ik heb er een aantal potjes van gekocht en dat spul wil … niet … dekken. Met een penseel heb ik vijf of meer lagen nodig voordat ik de kleur eronder niet meer zie, met een airbrush is het eerder een tint dan een dekkende verflaag.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Jakko,

Met penseel geen ervaring met dat goedje. Met airbrush eigenlijk nooit problemen gehad met die verf, ook niet qua dekking. Gebruik vooral de Panzer kleuren, dus RAL 7028 etc.

Mvg,

Vincent

Gek hoor Jakko, ik heb jaaaaren terug eens zon setje met 6 verschillende smaakjes OD gekocht, en zowel met de airbrush als met penseel super dekkend, ik was best onder de indruk, alleen de verkrijgbaarheid en de verpakking houden mij behoorlijk tegen, geef mij maar die druppelflesjesa,

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Een jaar of 20 geleden kocht ik twee potjes LifeColor. Die hebben een paar jaar in de la gestaan voordat ik ze überhaupt aanbrak, en toen kon ik er perfect mee schilderen. Een jaar of vijf geleden heb ik er meer gekocht, vooral omdat ze zoveel kleuren hebben die specifiek afgestemd zijn op echte kleuren, en geen enkele daarvan werkt mee. Of ze de formule veranderd hebben of dat ik iets verkeerd doe, ik weet het niet.

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Ook ik heb de hobby weer opgepakt met de nieuwe acryl verfsoorten.
Ben nog zeer zoekende en kan me vinden in veel voorgaande commentaren én ergernissen @&@€#&@$£¥§...
Die goede oude tijd met alleen een potje Humbrol zilver om de geweertjes van mijn Airfix soldaatjes te verven...
Vorig jaar al een keer alles uit handen (figuurlijk) laten vallen vanwege het geklonter en gekluns met airbrushen.
Herken de angst om de eerste laag acryl op mooi gebouwde projecten te spuiten.
Nu eindelijk redelijk tevreden met mijn eerste resultaat, mijn Takom Amx in Vallejo Nato Green Primer.
Ik lees veel op het forum en kijk Youtube stuk.
Ooit... wordt het geweldig, zolang het modelbouwplezier maar de boventoon blijft voeren.E692AA10-DEDC-4847-BAE3-051A3CDBEEB7.jpeg

Bovenaan