Vallejo Model Air

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Beste allemaal,

Ik heb een vraag en wat opmerkingen over Vallejo Model Air maar eerst een beetje geschiedenis.

Sinds een jaar heb ik mijn oude hobby weer opgepakt na een pauze van bijna 35 jaar. Wat is er veel veranderd, en toch ook weer niet.
Na een begin volgens de methodes die in de jaren 80 gebruikelijk waren en waarin ik een "eigen" samensmelting had van de technieken van Verlinden, Greenland en Horan (mijn oude trouwe Badger 150 deed het nog prima) besloot ik kort geleden de enamels en olieverfen maar eens achter mij te laten en over te stappen naar de acrylverf.
Na een lange speurtocht op het internet naar de beste methodes om met acrylverf te werken heb ik besloten om de Model Air verf van Vallejo aan te schaffen. een tiental kleuren om de eerste paar voertuigen mee te kunnen doen.
Die voertuigen kunnen nu de vuilnisbak in.

Model Air, met een paar druppels Flow Improver bij 1,5 Bar levert bij mij niet de resultaten die ik op diverse fora ben tegengekomen. Andere verhoudingen, verdunningsmiddelen en luchtdrukken ook niet!
Na één minuut spuiten begint de verfspuit al dicht te slibben met drogende verf, de verf die op het model terecht komt hoopt zich op sommige delen op terwijl het er vlak naast lijkt weg te spoelen, er vliegen spetters uit de spuitmond.....één doffe ellende. Om de spuit schoon te maken heb ik een minuut nodig gehad om het cupje te reinigen en te vullen met de Airbrush cleaner, lang genoeg om pas bij een druk van 7 bar weer iets uit de spuitmond te krijgen. Uiteindelijk het hele ding uit elkaar gehaald en pas na een hoop moeite de verfkoek weg gekregen.
Gelukkig had ik een derde model gebouwd en heb die met de vertrouwde Humbrol enamel verf onderhanden genomen. Perfect gelukt!

Dat waren de opmerkingen, nu de vraag:

wat doe ik verkeerd met dat acrylspul?

Vriendelijke groet,

Paul
 
Paul,
Ook ik heb niets met Vallejo Model Air, Ik gebruik alleen de washes van Vallejo!
Ik airbrush met Tamiya Acrylic verdund met Isopropanol/Isopropyl (is het zelfde) met een paar druppeltjes tamiya paint retarder Acrylic.
De druk waar je mee werkt is wat aan de hoge kant meestal zit ik tussen de 1 en 1,2 bar. (Iwata airbrush)
Wel een afzuiging en mond/neus masker gebruiken! ( wat in deze tijd al gebruikelijk is);)
De verzanding is meestal te wijten aan temperatuur en viscositeit samen met te hoge druk.
Ik hoop je hiermee een antwoord te hebben gegeven.

Peet
 
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Dank je wel Peet,
De lagere druk had ik ook wel al geprobeerd maar de verf misschien niet voldoende verder verdund. Dat ga ik nog eens proberen en lukt dat niet dan maar weer terug de enamels. Meestal geef ik iets nieuws niet zo snel op maar aangezien de vroegere materialen prima resultaten leveren.........
Over vroegere materialen gesproken, heb ook met Tamiya verf gewerkt en dat beviel ook heel goed, alleen wat weinig kleuren naar mijn smaak maar met mengen kom je ook een heel eind. Ik blijk nog twee potjes Tamiya te hebben uit 1987 of zo, ziet er nog goed uit, ruikt zoals het hoort, isopropyl heb ik in huis......aan de slag!
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Toch gek, ik gooi het al jaren in mn airbrush, en ik doe maar wat, en het komt goed...verdunner gebruik ik van vallejo zelf, cleaner ook van vallejo zelf en flow improver gebruik ik alleem als ik er modelcolor doorheen mik. Ik heb juist geneuzel met mig, terwijl ak ook wel oke gaat, en lifecolor doet het ook prima zelfs met water. Tip dry heb ik wel vaak, kwestie van de naaldpunt schoonmaken met reiniger op een wattenstokje.

Ik airbrush met een h&s evolution silverline en met een h&s ultra, naald .25 en .40 zo uit mn hoofd, primer mig oneshot (badger stylinrez is hetzelfde) of spuitbus grijs primer van action, tamiya verf vind ik onhandige verpakkingen, net als gunze, maar de laatste is wel een wereld verf die altijd dekt en hecht ook al gebruik je 5 bar en onverdund...
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Ik doe hetzelfde als Timo: ik kieper gewoon de Vallejo Model Air in het bakje van m’n airbrush (een Aztek A470) en spuit ermee, zonder enige moeite. Ik heb er nog nooit verdunner bij nodig gehad, wat m’n voornaamste reden is om deze verf te gebruiken: minder gedoe dan bijvoorbeeld Tamiya-verf (die ik ook heel goed vind spuiten, trouwens).
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Wel goed schudden, tot je arm er bijna vanaf valt, en dan nog effe doorgaan... niet goed geschud kun je er niets mee!
 
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Timo, "....en ik doe maar wat, en het komt goed....", tsja, dat heb ik met Humbrol en Revell verf.
Jakko, juist dat "minder gedoe" dat je noemt was de reden om naar acryl over te willen stappen. Morgen nog maar eens met frisse moed er tegen aan!
Die stokoude potjes Tamiya zijn trouwens nog steeds goed maar wat een walm zeg, pfff!
Schiet me één ding te binnen, ik gebruik niet zozeer een bakje als wel een glazen flesje (die ik eerder cupje genoemd heb) met een slangetje onder de verfspuit. Ik vond de bakjes van Badger onhandig en heb dus altijd met het flesje gewerkt, zou daar (een deel van) het probleem met de Model Air kunnen zitten?
Anders nog maar meer schudden met het flesje al kan ik me niet voorstellen dat het dáár aan ligt, heb nóg een lamme arm.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
juist dat "minder gedoe" dat je noemt was de reden om naar acryl over te willen stappen.
Ik ben al heel lang geleden afgestapt van spuiten met emailverf, precies vanwege dat acryl veel makkelijker werkt. Het verdunnen en zo maakt niet zoveel uit, maar de airbrush schoonmaken is veel makkelijker, en dat telt voor mij zwaarder (vandaar ook de Aztek i.p.v. de Badger 150 die ik daarvoor gebruikte).

Die stokoude potjes Tamiya zijn trouwens nog steeds goed maar wat een walm zeg, pfff!
Ik kan zonder liegen zeggen dat ik dat absoluut niet meer ruik, behalve als ik echt m’n neus vlak boven zo’n potje houd en diep inadem … Maar ik gebruik die verf dan ook al meer dan 30 jaar, en ik weet nog dat ik vroeger ook vond dat het stonk :)

Schiet me één ding te binnen, ik gebruik niet zozeer een bakje als wel een glazen flesje (die ik eerder cupje genoemd heb) met een slangetje onder de verfspuit. Ik vond de bakjes van Badger onhandig en heb dus altijd met het flesje gewerkt, zou daar (een deel van) het probleem met de Model Air kunnen zitten?
Ik denk niet dat het daaraan ligt. Mijn ervaring is dat dat soort potjes goed werken ongeacht de verf, tot het slangetje te kort is en lucht aanzuigt :)

Wat je ook nog zou kunnen doen is een dop van een Vallejoflesje nemen en daar het buisje met slangetje van een potje van de airbrush in monteren. Dan kun je rechtstreeks het flesje Model Air onder je airbrush schroeven zonder dat je de verf over hoeft te hevelen. Ik heb nog altijd het idee om dat eens te doen voor m’n Aztek, want ik heb daar nog verloopstukjes voor liggen waar je van die verf in zakjes van Testors in kunt steken. Die verf verkopen ze niet meer, maar als ik daar een dopje aan vastmaak en een slangetje onderin steek, denk ik dat het ook wel gaat werken.
 
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M4A3 sherman sandbag armor/M32 recovery sherman
ik kan me aansluiten bij timo en jakko , ik werk ook sinds een aantal jaren alleen maar met vallejo en dat werkt bij mij prima
in het begin moet je er wel wat mee leren omgaan want het reageert toch anders dat enamel verf en zeker vallejo is heel gevoelig voor krassen.
ook vetvrij maken van het model wat je spuit is zeer belangrijk zeker met acrylverf anders trekt het echt overal heen.
ik doe maximaal 10 druppels verf in het cupje en 2 druppels flow improver
tussentussendoor kun je als het nodig is even een beetje cleaner door de airbrush spoelen en dan weer de volgende 10 druppels
wat ik verder doe:
naald 0.15 50% verf 50% verdunner 2 druppels flow improver max 0.8 bar druk
naald 0.30 90% verf 10% verdunner 2 druppels flow improver max 1.1 bar druk
naald 0.40 100%verf 3 druppels flow improver max 1.5 bar druk
met een heel licht laagje beginnen en langzaam opbouwen en wattenstaafjes bij de hand houden om de naald tip schoon te houden.
blijven proberen oefening baard kunst. succes
 
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Heren, ik dank julllie voor de tijd, aandacht en goede adviezen die jullie aan mij besteed hebben!

Het heeft echter niet mogen baten.

Vanochtend weer een poging gewaagd en alle adviezen extra zorgvuldig nageleefd (vooral de verhoudingen die Erik noemt als basis gebruikt) maar het wil maar niet lukken om een fatsoenlijke spray uit de spuit te krijgen. Ondanks de spuit elkaar gehaald te hebben om grondig te reinigen, controleren van naald en nozzle op eventuele beschadigingen, eindeloos de verf schudden, ondergrond vetvrij maken, de druk uiteen laten lopen van 0,8 tot 1,2 Bar en zorgvuldig verdunnen (wat volgens de fabrikant niet nodig hoeft te zijn) blijft er een spetterende bende op het model komen. Een camouflage streepje waar ik met emailverf iets van 0,3 seconden voor nodig heb lijkt na 10 seconden prutsen met acryl nog nergens op. Ook grote vlakken zien er niet uit, door in dunne lagen te werken (wat ik met email ook al deed) blijven sommige plekken nagenoeg ongedekt en hoopt de verf zich op andere plaatsen als vanzelf teveel op, iets wat ik met email (of Tamiya) nooit heb meegemaakt.
En dan begin ik maar niet over het regelmatig doorspoelen met cleaner en het schoonmaken van de tip met wattenstaafjes, wat een gedoe!

Terug naar de emailverf want daar kan ik zorgeloos, op gevoel en naar volle tevredenheid mee werken.

Nogmaals dank en een fijne zondag met veel bouwplezier gewenst!!
 

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Ik heb ook af en toe ruzie met de airbrush. Meestal weet ik er met afplakken e.d. toch een fatsoenlijke resultaat te verkrijgen, maar af en toe denk ik wel eens "kan het niet wat simpeler?"
Vandaar dat ik erg geïnteresseerd naar dit filmpje heb zitten kijken. Compleet anders en ik ga het zeker een keertje uitproberen.

Gr Bas
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Terug naar de emailverf want daar kan ik zorgeloos, op gevoel en naar volle tevredenheid mee werken.
Dat is het belangrijkste: dat je er zelf mee uit de voeten kunt. Aan blijven kloten met iets dat niet werkt heeft geen zin, daar word je alleen maar minder blij van — veel beter om terug te gaan/te blijven bij wat wel werkt.

ik kan me aansluiten bij timo en jakko , ik werk ook sinds een aantal jaren alleen maar met vallejo
Even een correctie van wellicht gewekte verkeerde indruk: ik werk met elke verf waarvan ik denk dat het de kleur is die ik wil hebben, ongeacht het merk of de soort :) Ik heb een sterke voorkeur voor acrylverf vanwege het schoonmaakgemak, maar heb bijvoorbeeld van de week een potje MRP-verf gekocht om die eens te proberen (en omdat de kleur die ik gekocht heb, volgens mij veel dichter bij de echte ligt van de alternatieven die ik ervoor ken).

in het begin moet je er wel wat mee leren omgaan want het reageert toch anders dat enamel verf en zeker vallejo is heel gevoelig voor krassen.
En kan moeilijk doen op een kale ondergrond. Dit geldt voor alle watergedragen acrylverven, dan krijg je dingen als:

IMG_5943.JPG
(een vliegdinges inderdaad, maar een Nederlandse, dus dan mag het wel voor een keertje :))

Hier zat Vallejo Model Air aluminiumkleur onder met witte grondverf daar weer onder, maar ook op kaal plastic heb ik dit zien gebeuren met zulke verf. Verf van Tamiya en Gunze Sangyo, op alcoholbasis, geeft dit soort problemen nooit (is mijn ervaring) maar watergedragen als van Vallejo of MIG wel. Zit er echter een andere laag verf onder, dan lijkt er niks aan de hand. Die aluminiumverf bleef wat vettig aanvoelen, ook na dagen drogen, dus ik denk dat dat de oorzaak was.

In dit geval heb ik het trouwens grotendeels opgelost door een tweede laag te spuiten wanneer de eerste droog was. Dat hielp niet overal, dus ben ik er daar met een schuurpapiertje overheen gegaan en dan een nieuwe laag, die wel keurig dekte.
 
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M4A3 sherman sandbag armor/M32 recovery sherman
jammer dat het niet wil lukken schijnbaar werkt het niet bij iedereen
het wegtrekken van de verf op het model gebeurd mij ook wel eens
het heeft neem ik aan met de oppervlakte spanning van de verf op waterbasis te maken
sommige modelair kleuren zijn dunner dan andere en neigen eerder weg te trekken
ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar misschien helpt een druppeltje airbrush cleaner bij de verf
de oppervlakte spanning te verminderen :nouja::(wie weet werkt het
 

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Dank allemaal. Al de moed om aan het spuiten van de al geruime tijd klaarstaande modellen te beginnen is nu volgens mij definitief in nevel (!?) opgegaan. Ik heb dus allemaal klaargebouwde modellen staan (af bijna klaar omdat er eerst spuitwerk moet worden gedaan. Heb instap training in Almere gedaan, prima set spuit en compressor staan..... maar durf gewoon niet omdat ik bang ben het te verpesten. Werkelijk iedereen zweert bij eigen favoriet merk, verdunner, primer, luchtdruk, naalddiameter, temperatuur, luchtvochtigheid en afvoersterkte van de afzuiger.... ik weet het dus gewoon niet en ik durf mijn veelal scratch of verbouwde voertuigen niet bloot te stellen aan mijn onzekerheid.... HELP!!!!!
 
Walter, koop een model, bouw die uit de doos en gewoon beginnen op gevoel. Zelf kijk ik nooit naar druk, of mix verf met x drupjes verf en x drupjes verdunner. Te dikke verf spuit niet en te dunne verf kun je altijd “dikker” maken door wat verf bij te mengen. Probeer met de druk eens te
Experimenteren, zet die laag en kijk wat er gebeurt, zet die eens hoog en kijk/merk/voel dan weer eens. Kwestie van doen en op een uit de doos model kan er weinig fout gaan. Dan op de scratch modellen spuiten

hoop dat je er wat aan hebt

gr
Raymond
 

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Ik denk dat dat de enige manier is inderdaad. Ik heb alleen niet zo ruim tijd voor bouwen. En die tijd wil ik dan weer benutten voor het bouwen, verbouwen en scratchen van KL modellen. Maar voor het lonkend perspectief om eens wat af te hebben en ook eens met washes, dry brush etc aan de gang te gaan zal ik wat anders (iets neutraals zonder gevoelswaarde) moeten gaan maken ....
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
En oefen gewoon op een stuk papier of karton om de verf aan te brengen en te experimenteren met de spuit. Sowieso even doen voor je op het model spuit als controle. Ik doe dat altijd nadat ik een nieuwe mix heb gemengd en/of tussentijdse reiniging heb gedaan.
en ook eens met washes, dry brush etc aan de gang te gaan zal ik wat anders (iets neutraals zonder gevoelswaarde) moeten gaan maken ....
Die kun je op een eenvoudig model ook testen. Ik moet denken aan een bekende bouwer, Mark Bannerman, die daarvoor een Quad Gun tractor heeft gebouwd en met een aantal nieuwe technieken heeft afgewerkt. Je kunt zelfs per kant dingen uitproberen om te vergelijken.

Succes, Jan
 

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Het is net als pannenkoeken bakken, de eerste mislukt per definitie.. Oefenen, uitproberen, testen, vallen en weer opstaan.

Gr Bas
 

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Dat doet de pan, van dat zwarte pigment om roet na te bootsen.
 

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Het is net als pannenkoeken bakken, de eerste mislukt per definitie.. Oefenen, uitproberen, testen, vallen en weer opstaan.

Gr Bas
Pannenkoeken bakken kan ik heel goed!!
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Je zult gevoel moeten krijgen met je airbrush, en dat krijg je niet door hier op een forum te zitten maar door het te proberen, stuk styreenplaat heb je vast, soppie erover, dan wat primer en dan heb je een prima oefenoppervlak, ik zet mn modellen zelf op een stuk papier en probeer dan altijd voor ik wat ingewikkelds doe even op papier of het wat lukt, als je kunt schrijven en tekenen met je airbrush zonder dat de ver overal zit, dan lukt t op je model ook, airbrushen is niet moeilijk, en 99% van de mislukkingen komen dan ook omdat het ding niet goed schoon is!
 

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Je zult gevoel moeten krijgen met je airbrush, en dat krijg je niet door hier op een forum te zitten maar door het te proberen, stuk styreenplaat heb je vast, soppie erover, dan wat primer en dan heb je een prima oefenoppervlak, ik zet mn modellen zelf op een stuk papier en probeer dan altijd voor ik wat ingewikkelds doe even op papier of het wat lukt, als je kunt schrijven en tekenen met je airbrush zonder dat de ver overal zit, dan lukt t op je model ook, airbrushen is niet moeilijk, en 99% van de mislukkingen komen dan ook omdat het ding niet goed schoon is!
Ik zit niet alleen op dit forum om airbrush zaken ... gelukkig. Maar ondertussen daarover ook weer wat begin tips gekregen die mij over die drempel helpen..
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Hoi walter,

Achteraf denk ik dat ik het wat lomp neer heb gezet, wat ik eigenlijk bedoel is dat alles wat hier verteld wordt een mooie opsteker kan zijn, maar dat je daar geen ervaring mee op doet, en je stomweg zult gaan moeten proberen en doen om het te leren met vallejo air, en die drempel is puur in je hoofd, als je over vallejo air leest online dan zie je veel, heel veel negatieve verhalen over het niet door de airbrush krijgen, tip dry, te dik, niet te kunnen verdunnen en ga zo door, terwijl mijn ervaring is dat het allemaal wel mee valt en de vallejo prima verf is, die redelijk goed dekt en prima door de airbrush wil, als je maar goed schud vtv, schudden tot je een ons weegt, en dan ben je halverwege zullen we maar zeggen! Wat ik je wel af kan raden zijn de vallejo surface primers, ze zijn niet echt slecht, ze dekken wel oke, maar er zijn gewoon alternatieven die veel beter zijn, zoals Mig One Shot, en ook een spuitbus grondverf van action, tamiya, mr surfacer en games workshop doen het gewoon stomweg beter, en voordeel is dat je airbrush schoon blijft.

Ik heb modellen in de vitrine staam waarbij ik aanvankelijk ben begonnen met een verkeerde kleur, te groen, te geel, te donker of eens zelfs met een compleet verkeerde bruine kleur, niets aan gedaan behalve de juiste kleur eroverheen en je ziet er niets meer van, verf doet wat jij wilt en je kunt het dus ook meer of minder laten dekken,
 
Bovenaan