V E R V E N — olie, acryl, highlights, airbrush, …

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sd.Kfz. 251's
[refreshed @ 17 feb 08]
OVERVIEW - verf / paint


A. algemene sites

B. verf & pigmenten

1. verf - olie
2. verf - acryl
3. pigmenten


C. voertuigen : technieken & How To

1. pinwashes
2. highlights
3. pre- & post-shading
4. pinwash
5. chipping
6. roest
7. filters
8. drybrush

D. Airbrush + How-To door Rob Plas


E. SCHOONMAKEN van geverfd model


.
 
brush.gif

A. algemene sites / general sites verf / paint
check 2020
Panzer colors
Panzergelb, franse kleurentheorie
RAL kleuren

Schaalkleureneffect

Verf, Vallejo
Verf, kleurenreferentiekaart, Humbroll

Vallejo kleurenmixen


Handleiding verfen, div disciplines



verwijderen

strippen

Bewaren

-Verf kan bewaard worden in de plastic fotorolletjes, bij de zwarte kan het dekseltje gemarkeerd worden met een likje verf of een labeltje
-Verf kan, mits luchtdicht afgesloten, bewaard worden in koelkast, korte bewaartijd, of in de vriezer, langere bewaartijd
-Als verf in kokertjes, bakjes oid bewaard wordt doe er dan een paar druppels verdunner bovenop


.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
paint.gif

B.Verf / pigmenten
check 2020

1. O L I E verf / Oil paint____________________

Deel 1 Missing Links Painting 1/35 Scale Heads Using Oils "The Bannerman Way" Article
Deel 2 Missing Links Painting 1/35 Scale Heads Using Oils "The Bannerman Way" Part 2 Article






.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tools.gif

C. Technieken - how to
check 2020

1. pinwashes



2. highlights






3. pre- & post-shading


4. wash en Wheatering


5. chipping



6. roest



7. filters


8. drybrush


Blackwell methode missing-lynx.com - Articles - German WWII - "Painting Panzers" by James Blackwell






.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D. Airbrush - how to door Rob Plas

Waarom is een airbrush beter dan een kwastje…………………?
Is een Airbrush sneller dan een kwastje……?
Hoe krijg je die mooie effecten met een airbrush, en kan dat met een penseel?
Wat kost een airbrush nu eigenlijk?

-Allemaal vragen die geregeld de kop op steken op het forum van de TWENOT en verder in alle talen op diverse andere forums op het internet.
Reden voor mij om eens te denken aan een kort artikel waar ik de basis uitleg van het airbrushen, de voordelen, de mogelijkheden en de kosten.

-Wat is een Airbrush en hoe werkt het?

Een airbrush of retoucheerpistool is een apparaatje om verf mee te spuiten, net als een gewone verfspuit maar alleen veel kleiner en verfijnder. Oorspronkelijk werden ze ontwikkeld en gebruikt voor het retoucheren van foto’s maar al snel leerden artiesten in diverse disciplines dat de airbrush uitstekend geschikt was om op zich zelf staande kunstwerken te maken.
Afbeeldingen gemaakt door goede airbrushartiesten kunnen surrealistisch zijn, of juist ultra realistisch. Ook de reclamewereld maakt dankbaar gebruik van deze technieken en door het "special painten" van voertuigen is de term airbrush algemeen bekend geworden onder het grote publiek.
Wanneer de (militaire)modelbouw het airbrushen heeft ontdekt is niet helemaal terug te traceren maar de klassieke grootmeesters zoals Francois Verlinden en Shepperd Paine maakten al druk gebruik van de airbrush.
Een airbrush werkt volgens de wet van Bernoullie: Een hoge (lucht)stroom creëert een onderdruk rondom die stroom. Een airbrush is een kleine zgn. eductor en heel simpel getekend ziet dat er zo uit:

eductor.jpg


De grote pijl geeft de luchtstroom aan, de kleine de verfaanvoer. In het gearceerde gedeelte heerst de onderdruk waardoor de verf omhoog gezogen wordt.


De naald in een airbrush dient om de hoeveelheid verf te regelen terwijl de luchtaanvoer door een "trekkermechanisme" wordt geregeld. We onderscheiden verder nog airbrushes met het verfreservoir bovenop (Gravity feed) of onderop/aan de zijkant (Suction feed) Voor het gebruik maakt dit verder niets uit, beide systemen werken goed.
Bij een single action airbrush stel je de naald met een draaischroef in een vaste stand en kan je deze alleen aanpassen door te stoppen met spuiten en het wieltje te verdraaien, bij een double action airbrush regel je zowel de verf als de luchtaanvoer met je wijsvinger onder het spuiten.
Airbrushes variëren van een heel simpel, niet te regelen spuitpistooltje tot professionele apparaten als de Paasche Turbo, waarbij een schoepje een paar duizend toeren per minuut draait om een perfecte lucht/verf ratio te krijgen.
Voor modelbouw voldoen de eerste absoluut niet, ze zijn zo subtiel als een spuitbus, maar er zijn volop goede modellen in de 100 tot 200 euro klasse te vinden. Ook worden zij geregeld 2e hands aangeboden. Een airbrush wordt bijna altijd geclassificeerd met een getal voor de naalddikte, dit is een graadmeter voor de fijnheid waarmee je kunt spuiten:

Een 0,2 mm naald/nozzle is erg prettig werken voor modelbouw toepassingen, 0,15 mm geeft je de mogelijkheid die superdunne lijnen te spuiten die je vaak terug vindt op Duitse voertuigen.
Ik wil hierbij graag Airbrush Almere aanbevelen als de best uitgeruste airbrush specialist van Nederland. Zij hebben kennis van zaken, een uitgebreid assortiment in (2e hands) airbrushes, compressoren, onderdelen, accesoires en verf en weten wat je als modelbouwer nodig hebt.
Persoonlijk ben ik meer dan tevreden over mijn bij Airbrush Almere aangeschafte Harder & Steinbeck Evolution Airbrush.

evolution.gif

De Harder & Steinbeck Evolution, een perfecte airbrush met bijzonder groot gebruiksgemak.

-Lucht!
Naast verf, waar ik zo nog uitgebreid op terug zal komen heb je natuurlijk ook een vorm van samengeperste lucht nodig voor je kunt airbrushen. In de handel zijn spuitbusjes te koop, mensen werken met gascilinders, opgeblazen autobanden en weet ik wat ik allemaal al niet gezien en gehoord heb in de loop der jaren. Naar mijn mening is er echter maar 1 perfecte manier om jezelf van lucht te voorzien: een compressor!
Onbeperkte luchttoevoer, eenmalige kosten, en altijd gebruiksklaar. Je kan een bouwmarkt compressor kopen, of een speciale airbrush compressor, het maakt allemaal niet uit, als het maar een compressor is.
Maar het echte voordeel is dat je 1 keer je druk instelt en er geen omkijken meer naar hebt, dat is met de dure spuitbusjes wel even anders! Bovendien zijn de spuitbusjes altijd net leeg op zaterdagmiddag 5 uur, als je niet meer naar de winkel kunt voor een nieuwe.

-Waarom een model airbrushen?
Airbrushen moet je niet willen doen "omdat je dan lekker snel klaar bent"
Integendeel: alles op een rijtje gezet ben ik met het airbrushen van een model langer bezig dan vroeger met een penseel.
Dat was potje opendoen, roeren en verven maar. Klaar, potje dicht, kwast schoonmaken en dat was het.
Met een airbrush moet je wat meer aandacht aan het prepareren van de verf besteden, de spullen klaarmaken en heel belangrijk: na afloop goed je airbrush schoonmaken, waarbij je er niet aan ontkomt om zo nu en dan het hele ding te demonteren en onderdeeltje voor onderdeeltje uit te schrobben. Als je de mogelijkheid hebt om zo nu en dan het ding eens ultrasoon te reinigen kan ik dat ten zeerste aan bevelen. Je zult versteld staan hoeveel groenbruine drab er nog uit een "schone" airbrush komt na een uurtje ultrasoon reinigen.
Het grote voordeel van airbrushen is dat je een schitterende egale basislaag kunt krijgen, en dat je al heel simpel de eerste verweringseffecten kunt bereiken. Ook het spuiten van ingewikkelde camouflage schema’s gaat met de juiste spullen en wat ervaring heel makkelijk.

-Luchtdruk:
De beste luchtdruk om te airbrushen bestaat niet! Net zo min als de juiste verdunning voor de gebruikte verf. Airbrushen is een samenspel van druk, verdunning, verf/lucht ratio en dingen als luchtvochtigheid zijn ook van invloed op het resultaat.
Ik kan alleen maar zeggen dat je de druk ergens tussen de 1 en 2 bar moet instellen, de verf ongeveer 50% verdunnen tot je een vloeistof krijgt met de viscositeit van melk en dan maar oefenen.
Want dat is iets wat je zal moeten doen: oefenen, oefenen en oefenen; probeer met verschillende drukken en verdunningen te spelen, bijvoorbeeld op een oud model of een stuk plastic plaat.

-Welke verf gebruik je?
Er zijn een aantal goede verfmerken te koop speciaal voor het gebruik met airbrushes: Tamiya Acryl, Vallejo Air, Humbrol, Testors en ga zo maar door. Test zelf wat je het beste bevalt, acryl is wat "gezonder" dan enamelverf zoals humbrol.
Mijn advies aan de beginnende airbrusher is de verdunners te gebruiken van het zelfde merk als de verf. Later kun je dan gaan experimenteren met goedkopere alternatieven zoals wasbenzine, isopropylalcohol of gedestileerd water.

-Spuittechnieken en makkelijke effecten:

-Hoe spuit je?
Spuit je verf nooit zo dik dat deze in een keer dekkend is!
Druipers, detailverlies en dichtgelopen naden zijn het gevolg!
Spuit liever zulke dunne laagjes dat je pas na 1 of 2 keer wat kleur begint te zien, ga rustig door met laagje over laagje tot je tevereden bent.
Zelf praat ik over 10 tot 20 lagen, allemaal gewoon achter elkaar gespoten in 1 sessie.
Je doet het goed als de verf vrijwel direkt droogt op je model. Spuit je te ver weg met te veel lucht dan krijg je een korrelig effect, kan wel eens heel mooi zijn, maar is meestal storend.
Spuit je te veel te dichtbij dan loopt de verf uit.
Denk er ook aan om niet boven je model te beginnen en te stoppen met spuiten: Laat het liefst de lucht de hele tijd bijstaan (Compressor!) en regel je verftoevoer net voor je bij het model komt en spuit door tot na je van het model weg bent met je airbrush. De lucht voorkomt dichtlopen van je spuit, de tweede actie is om lelijke spetters te voorkomen.
Het tekeningetje moet dat duidelijk maken wat het verschil is tussen fout (boven) en goed (onder)
beginspot.jpg

(Jakko Westerbeke)
Overspray voorkom je door dichterbij te spuiten en minder luchtdruk te gebruiken. Het spreekt voor zich dat hoe beter de airbrush (Lees fijnere naald) des te minder de overspray.


Primer?:
Primer kan nodig zijn als je een model hebt gemaakt waar verschillende materialen in zitten verwerkt zoals plastic, resin, koper-ets en witte evergreen. Als je direkt de kleur er op spuit kan het gebeuren dat je verschillen krijgt.
Er zijn verschillende primers te krijgen, de Tamiya primer is erg goed maar duur, en veel mensen gebruiken gewone autolak primer uit een spuitbus.
Zelf gebruik ik Tamiya Semi Gloss Black omdat dat gelijk een goede basis is voor het preshaden

Preshaden:
Preshaden is een techniek waarbij je eerst het model helemaal in een donkere kleur spuit waarna de basislaag er pas overheen gaat. Als je deze basiskleur net niet helemaal dekkend spuit en langs de randen van panelen, diepere delen en roosters de donkere kleur heel subtiel laat doorschijnen heb je direkt al een mooi verweerd effect met enige diepte er in.

Verouderen:
Door de basis kleur op te mengen met een 5% wit of liever een lichte beige (Sand, Buff) maak je een lichtere versie van de basis.
Spuit deze nu voorzichtig binnen de panel lijnen, over de horizontale vlakken zodat je een eerste verwering van de verf krijgt. Doe dit heel subtiel en vooral niet volledig dekkend.
Zo krijg je al een heel levendig effect dat er veel minder saai uitziet dan de effen grondkleur.

Camouflage schema’s:
Bij camouflageschema's zien we grote en interesante verschillen die het gebruik van een airbrush alleen maar meer rechtvaardigt:
*Uit de losse pols gespoten schema's van lijnen en/of vlakken
*Vaste schema's volgens het boekje met scherpe afscheiding tussen de kleuren
*Vaste schema's volgens het boekje met onscherpe afscheiding tussen de kleuren
Voor de schema;s met onscherpe kleurovergangen kan je gewoon uit de losse pols je werkstuk spuiten, voor de scherpe kleurovergangen zal je moeten maskerenmet tape of een ander medium.
Tamiya afplaktape is zeer geschikt, papier, sillyputty, fimoklei en speciale maskeerfolie worden ook geregeld gebruikt.
Bij het spuiten van grotere vlakken kan het erg mooi zijn om daarbinnen de zelfde technieken als bij de basislagen toe te passen!

Stof/vervuilen:
Airbrushes zijn prima geschikt om vuil en stof na te bootsen op een model.
Voor licht zomerstof dat zich al snel op een voertuig verzameld kun je de onderkant en de horizontale vlakken lichtjes benevelen met sterk verdunde Tamiya Buff of elke andere vuil beige kleur.
Voor de grauwe laag die op een voertuig onderop en tussen de loopwielen verzameld in de de winter is een mengsel van 50% Humbrol Matt 29 en 50% Humbroll Matt Zwart erg geschikt. Spuit dit sterk verdund van onder naar boven, voornamelijk aan de onderzijde en lagere zijkanten. Ook hier weer: liever 10 hele dunne lagen dan 1 te dikke!

Onderhoud en storingen:
In het kort gezegd zal 90% van je storingen aan de airbrush terug te voeren zijn op vervuiling met verfresten. Elke handleiding, verkoper of boekwerkje leert je dat het "even goed doorspuiten met verdunner" voldoende is om de spuit te reinigen. Dit gaat misschien op voor mensen die met inkten spuiten zoals airbrush artiesten maat de modelbouwer die met zwaar gepigmenteerde verf werkt zal er niet aan ontkomen om de spuit zo nu en dan helemaal te strippen en onderdeeltje voor onderdeeltje te reinigen. Werk op bijvoorbeeld een stuk keukenpapier en kijk heel goed uit dat je geen onderdelen kwijtraakt (Er zitten soms hele kleine ringetjes of nozzles in) en let er op dat je de naald niet beschadigd. Reinig de naald door deze langs een doekje met oplosmiddel van achter naar voren te trekken, nooit met de punt mee! Je beschadigd hem dan veel makkelijker of je prikt jezelf.
Beschadigde nozzles en/of naalden zijn haast niet met het blote oog te zien, maar elk vertekend spuitpatroon of spetters kunnen duiden op beschadigingen.

Last but not least: adembescherming/spuitcabines:
Bij airbrushen komen nogal wat dampen vrij die minder prettig voor de luchtwegen zijn: De verdunner, de sterk vernevelde verf met pigmenten. Reden genoeg om te investeren in een vorm van adembescherming en/of een goede spuitcabine.
Voor adembescherming kan ik dit artikel aanbevelen: gezondheidsrisico's
Een spuitcabine is simpel te maken met bijvoorbeeld een oude computerfan wat wasdroger slang en een kist, kast of doos.
Dit kan je zo geavanceerd maken als je zelf wilt.


Aanbevolen modellen:
Er zijn veel goede modellen, en ook rommel te koop:
Ik zal een paar merken noemen van goede airbrushes, maar ik raad aan om je bij een specialist te laten voorlichten en daar evt te kopen.
Tamiya, IWATA, Harder & Steinbeck, Hansa leveren moderne, kwalitatief hoogwaardige airbrushes in het hogere prijssegment, maar staan garant voor perfecte resultaten.
Een totaal ander concept zijn de kunstof airbrushes van Aztek, met verwisselbare kunstof nozzles. Er zijn voor en tegenstanders van het merk, ik zal mij daar hier niet over uitlaten.

BRANDGEVAAR bij airbrush
Rob Plas zei:
Het brandgevaar is bij een airbrush nihil....

Je komt in een gevaarlijk gebied als je tussen de Lel en Uel in zit met je lucht/oplosmiddelendamp verhouding.

LEL is de Lower Explosion Level, ofwel de minimale hoeveelheiod brandstofmoleculen per luchtmolecuul, de UEL is de Upper Explosion Level.
Onder de LEL is je mengsel te arm en verbrand er niets door gebrek aan brandstof, bij UEL is je mengsel te rijk en brandt er niets of nauwelijks omdat je te rijk bent van samenstelling.

Om een idee te geven hoe dicht je walm moet zijn voor je brand/explosie kan krijgen:
Ik heb ge-experimenteerd hiermee nav deze vraag, die geregeld de kop op duikt en als je met minimale luchtdruk en maximale verdunner toevoer een aansteker onder de kop houdt krijg je idd een steekvlam die echter direct dooft zodra de aansteker weg is. Bij meer lucht/minder verdunner lukt dat zelfs niet eens. (Testen onder gecontroleerde omstandigheden in nabijheid van een joekel van een brandblusser, kids, don't try this at home!!) met spiritus, terpentine en wasbenzine)
Voor je dus in je cabine aan zulke concentraties komt moet je wel zo vreemd doen, met uitstaande fan, dat is vrijwel onmogelijk bij normaal airbrushwerk.
Juist die fan zorgt er voor dat je heel ver onder die LEL blijft, en je hoeft je nergens zorgen om te maken.



.
 
Terug
Bovenaan