US soldier - Winter ‘44 - ‘45

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi allemaal,
Afgelopen weekend zou eigenlijk ESM te houten zijn waar ik met een groep vrienden een dagje zou bouwen. Vanwege wel bekende redenen hebben we dit omgezet tot een dagje digitaal bouwen. Dus teams aan lekker ouwehoeren en een beetje plakken/schilderen.

Ik heb weer een Buste opgepakt die zeer makkelijk schilderd. Ik wil dit keer iets meer met licht inval doen waardoor een kant zeer donker gaat worden.
Het zal niet perfect worden maar is een goed leer moment voor volgende projecten

Gezicht in progress maar wel met licht effect (hopelijk zichtbaar)
C086D845-740A-46E1-BC8C-63335C08037B.jpeg

5DA7D252-DBBF-4DF9-85C2-841507BD6B54.jpeg
F494EE53-53E5-4DD4-8029-9423C6285D47.jpeg
Lichte voorkant
9182777E-FFBD-4B98-BE36-7C0DABEC15EE.jpeg
Schaduw achterkant
D95BA946-72B1-4DBC-AA23-94C09A30615D.jpeg

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  3. 120 mm
Bedankt mannen.

Het wol structuur is niet heel moeilijk al kost het me 2 a 3 pencelen per model. 3x raden wat de techniek is…

Het effect is iig overtuigen en kost veel minder tijd dan elk stipje afzonderlijk zetten.

De volgorde is als volgt
Eerst bepalen waar de highlights en schaduwen komen. Vervolgens stippelen met steeds een lichtere tint over de donkere. Tot slot een laatste highlight aanbrengen en eventueel met glazings bijwerken.

De webbing en munitie zakken zitten in de basis.

Martin

7C8792D4-B317-4A91-AB32-7C4B00757B5B.jpeg

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  3. 120 mm
Bedankt JW

Ik ben weer iets verder.
De jas en rugzak zijn zo goed als af. De helm moet nog en bij de schaduw zijde nog her er der war aanpassen. Zijn geweer is staat in de primer.

3146ED69-9441-4662-A966-F2D11C428FB3.jpeg
3CAC6B56-E233-4B95-AE1B-5468722155AD.jpeg
8DD6A34D-CF57-4963-9E02-B241256C3DF2.jpeg
9FA6C06A-E137-4393-8768-C0BD7071989A.jpeg
CB847593-33E6-4005-9EC8-C74EA5B39578.jpeg

Groet Martin

Hoi, ik denk dat het de belichting is, maar wat je wilt voorkomen is dat het leer gaat lijken en op de linkerarm is nu wel heel veel verschil ontstaan. Door de structuur van de jas, neemt deze veel licht weg of licht de oppervlakte ervan juist op, maar het onderlinge verschil is veel kleiner dan bij een katoenen stof. Verder perfect natuurlijk, de details, sfeer en levendigheid. Groets, Anne

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2
Hoi, ik denk dat het de belichting is, maar wat je wilt voorkomen is dat het leer gaat lijken en op de linkerarm is nu wel heel veel verschil ontstaan. Door de structuur van de jas, neemt deze veel licht weg of licht de oppervlakte ervan juist op, maar het onderlinge verschil is veel kleiner dan bij een katoenen stof. Verder perfect natuurlijk, de details, sfeer en levendigheid. Groets, Anne
Eerlijk gezegd dacht ik dat het leer was … ik vond de leer-look juist heel geslaagd. Ik begrijp nu dat het geen leren overjas is maar een stoffen?

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  3. 120 mm
Ik heb geprobeerd iets meer met lichtinval te doen. Ik denk dat het lichte gedeelte wel het gewenste stof effect laat zien maar de schaduw zijde minder. Bedankt voor jullie kritische blik. Ik ga ik ermee aan de slag

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FAMO
Knap werk Martin, zonder meer !! :+:

Ook ik had/heb moeite met het zien van de wollen stof. Het is dan ook wel een erg lastig effect om met verf uit te beelden op een gladde ondergrond.
Ik denk dat het effect van leer puur ontstaat door het aanbrengen van (hoog)licht en schaduwen.
Dit gaat snel (onbedoeld) de kant op van glans, zodat (in dit geval) het effect van leer ontstaat.

Ik kan alleen maar gissen hoe het wel zou kunnen,
misschien door minder contrasten, dus 'vlakker' te schilderen om vooral het matte van wol te benadrukken ?

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Ik kan alleen maar gissen hoe het wel zou kunnen,
misschien door minder contrasten, dus 'vlakker' te schilderen om vooral het matte van wol te benadrukken

Dat kwam ook als eerste in me op, het donkere suggereert meer leer. Inderdaad vlakker schilderen en wellicht alleen dry brush met naples yellow en daarna nog wash met raw umber, ben je er misschien ook voor wol effect. Testen op proefkonijn zal het uitwijzen.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Hoi Martin,

Het effect van de wol komt nu beter over, zeker op de eerste twee foto's. De stof/structuur oogt hier bijna beter dan de huid. Ik zie aandacht voor details, licht en structuur. Geweldig knap gedaan.

Groeten, Jan

PS: ik zit nog te stoeien met tijd, maar jouw schilderwerk motiveert me om figuren bij de (1:35) voertuigen te maken. Niet om hetzelfde te kunnen, maar als jij zo ver kunt komen moet ik zeker een paar stapjes kunnen zetten.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Het is prachtig schilderwerk Martin, eerlijk waar, maar ondanks ander licht op de zaak kom ik toch moeilijk los van het leer effect...
ach, dat zal dan wel liggen aan mijn gelooide brein :cool:;)

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2
Je zou bijna zeggen: maak met een poeder het oppervlakte ruwer of middels een primer en die met de stoppelpenseel “ruwen”. Niet voor nu want daar is dit veel te mooi voor. Leuk experiment voor op proefbuste. Ik heb echter makkelijk praten (ben van de 1:35) en heb geen ervaring met deze schaal. Ik heb grenzeloos bewondering voor deze schilderkunst!

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  3. 120 mm
Hoi Martin,

Het effect van de wol komt nu beter over, zeker op de eerste twee foto's. De stof/structuur oogt hier bijna beter dan de huid. Ik zie aandacht voor details, licht en structuur. Geweldig knap gedaan.

Groeten, Jan

PS: ik zit nog te stoeien met tijd, maar jouw schilderwerk motiveert me om figuren bij de (1:35) voertuigen te maken. Niet om hetzelfde te kunnen, maar als jij zo ver kunt komen moet ik zeker een paar stapjes kunnen zetten.
Hoi Jan,
Als je na een tijdje door hebt hoe je figuren moet schilderen dan gaat het snel. Ik denk dat ik in 1 avond een figuurtje of 2 op een redelijk niveau kan schilderen. Als ik dat vergelijk met jaren geleden dat ik figuren nog spannend vond kan ik mij amper voorstellen dat ik dit nu wel kan.

@ Peter, tja ik denk dat als het leer in je hoofd zit het lastig is om iets anders te zien. Gelukkig heb ik het stof in mijn hoofd :)

@ Walter, dat is niet eens een slecht idee. Misschien voor een volgende keer aan de slag met mr surface. Dank voor de tip

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Gelukkig heb ik het stof in mijn hoofd :)
Beter dat dan zaagsel ;)

Over de structuur van wol... gisteren zag ik een filmpje over uniformen en met name viel me zo'n wollen jas op die ook van dichtbij was gefilmd.
Het deed me onmiddellijk aan het effect op jouw jas denken, maar het stippel-effect was op de echte jas een stuk fijner.
Misschien dat het effect dat je nu hebt toegepast beter zou overkomen wanneer het nog fijner 'gestippeld' wordt ?
En misschien dat de tip van Walter daarbij helpen kan...

Hoe dan ook mooi werk en zeg erbij dat jouw schilderwerk echt merkbaar vooruit is gegaan :+:

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Als je na een tijdje door hebt hoe je figuren moet schilderen dan gaat het snel. Ik denk dat ik in 1 avond een figuurtje of 2 op een redelijk niveau kan schilderen. Als ik dat vergelijk met jaren geleden dat ik figuren nog spannend vond kan ik mij amper voorstellen dat ik dit nu wel kan.
Kijk, dat is een mooi perspectief. Ik ben intussen begonnen met wat afrondwerk van projectjes die 'bijna' klaar zijn. Daar zitten ook figuren bij, dus ik zeker aan het oefenen en oefening baart ... . Wordt vervolg van mijn kant.

Dankjewel voor wat je hier laat zien en hoe je het deelt.

Groeten, Jan

Bovenaan