[Update 31_07_07] JagdpanzerIV/L70 (tevens grotere foto`s)

Hoi Medebouwers,

Momenteel ben ik een erg trage bouwer, maar af en toe dan pruts ik toch lekker verder. Hier even een kleine update van mijn Jagdpanzer IV. Ik ben begonnen met grondwerk, een door de Jgdpzr omgeploegd weiland. Let wel dit is het begin, er moet nog een hoop aan bijgewerkt worden. Advies welkom.

De luiken van de Jpgdpz heb ik opnieuw moeten schilderen omdat ze wit waren, op advies van jullie toch maar omgezet naar pzr geel. Dit is meteen de reden dat deze aan de binnenzijde nog geen weathering hebben.

De figgies zijn ook nog onder behandeling... ach over een jaar is alles wel af 😉

De foto`s kunnen wat donker over komen, ik heb even wat problemen met mijn camera.

Vriendelijke groet,

Bouke.

1-1.jpg

3-1.jpg

2-1.jpg

0.jpg

00.jpg

Heej Bouke

Indrukwekkend grondwerk, mooie modderpoel daar achter de tracks, hele veld ziet er lekker zompig uit. Enige wat me zo opvalt is dat de loopwielen etc zelf niet echt nat er uitzien, misschien daar nog wat glanslak hier en daar.

Tot over een jaar

Jochem

Heej Jochem!

Ja vergeten te zeggen, de tank staat nog los van het grondwerk. Ik moet er eerst nog een keer overheen met een laag vernis. Daarna ga ik het loopwerk voorzien van wat pollen gras en de nodige glanslak om het geheel aan elkaar te smeden.

Bedankt voor de kritische blik.

Groets,
Bouke

Prachtig grondwerkje Bouke, ik vind het water in de modderpoelen een leuke maar realistische toevoeging. Ook de Jagdpanzer gaat mooi op in de omgeving, alhoewel ik de kleur groen van het gras nogal fel vind. Misschien ligt het aan de foto's, maar als je het gras met een wat lichtere tint airbrusht, heeft het in mijn ogen een wat betere uitstraling.

Grtz,

Niels

😱 eerste wat ik me bedacht dat het grond werk erg mooi is.
sorry dat me het model nie als eerste opviel maar het geheel is erg mooi moet ik zeggen 🙂

ben me al tijd je, ook al zit ik hier (afghanistan), aan bedenken wat een perfect grondwerk voor mn leo 2a6 (C30) zou zijn.dít dus 😀 (ben tijdje men inspiratie kwijt geweest, is er weer)

ik zou de hele setting zo over nemen iclu de weathering van het model.

mooi staaltje werk

gr Sander

Dank dank medeplakkers!

De kleur van het gras is meer gelig dan groen, een beetje herfstig gras dus. Ik denk dat ik er inderdaad nog wel even met de airbrush overheen ga, dan kan ik wat meer nuance aanbrengen, thanks voor de tip. Moet ik wel eerst het gras goed sealen anders zit mn hele kamer onder 😉

Sander ik ben blij dat je je inspiratie weer hervonden hebt, als je wilt weten wat ik gedaan heb, dan PB me maar. Succes en sterkte in Afghanistan.

Dominique, Thanks 🙂

Groets,
Bouke

Wow mooi grond werk helemaal de track sporen dat zo ver diepe sporen nalaat geeft een heel erg realistisch gevoel

dat ontbreekt bij veel mensen op hun diorama's ze vergeten dat zo ding dan een paar ton weegt

cheers rich

Rv santen zei:
dat ontbreekt bij veel mensen op hun diorama's ze vergeten dat zo ding dan een paar ton weegt
Bedenk wel wat de gronddruk van een tank niet veel meer is dan van een standaard infanterist met paar kilo bepakking. Natuurlijk zakken ze zeker een stukje weg in zand, maar dat is echt geen centimeters diep.

Dat lekker zompige weiland is een ander verhaal. En ik vind net als de rest de ondergrond van Bouke erg treffend gemaakt. Misschien dateen drinkbak voor de koeien, met een dikke smurrie eromheen in één van de hoeken een leuke toevoeging is?!

Groeten, MartinD

Mooi Bouke!

De Jagdpanzer past echt goed bij/ in de ondergrond. mooi kleur gebruik en natuurlijke uitstraling. Figuren vind ik wat minder maargoed das ff wat anders.

Succes met de afronding!

mzzls

Thanks heren, bedankt voor de opmerkingen!

Ik heb deze sporen inderdaad zo diep gemaakt omdat het om een zompig weiland gaat (wilde een keer met plassen en modderpoelen in een ondergrond werken) en omdat hij net een bochtje heeft gedraaid.

De figgies, tja... dr wordt aan gewerkt, maar het blijft lastig 🙂

Groets,
Bouke

Update 31_07_07

Even een kleine update, tevens wat foto`s van hogere kwaliteit;

>Loopwerk van het voertuig bewerkt met een mengsel van 'static grass' en houtlijm om grondwerk en voertuig visueel met elkaar te binden

>weathering aan de luiken (binnenzijde) voltooid

>plassen in het weiland nog een aantal keer bewerkt met blanke lak

>weathering voertuig 90% klaar

de figuren zijn nu in behandeling.

Groeten,
Bouke

JPZIV_1-1.jpg

JPZIV_4.jpg

JPZIV_3.jpg

de regenstrepen zijn bijzonder mooi, je ziet ze niet echt, maar ze zijn er wel, hoe doe je dat? op de hoofdpagina staat een techniek die mij niet goed lukt, is het gewoon een kwestie van goed oefenen of zit er meer achter???

Timo

Bedankt Timo,

Ik zal uitleggen hoe ik ze aanbreng, maar ik denk dat het weinig verschilt van de uitleg op de hoofdpagina.

Ik begin met het sealen van mijn airbrushwerk door middel van een paar lagen met vernis. Als dat een paar dagen heeft staan uitharden durf ik het aan om met een verdunner (in mijn geval terpentine) over het model te gaan. Ik begin meestal met een zijvlak:

Ik strijk het zijvlak in met verdunner (terpentine) met een groot penseel +/- maatje 2, zodat er een heel dun laagje verdunner op het vlak ligt. Dan neem ik van humbrol de gewenste kleur regenstreep, meestal 83, en een penseeltje maatje 00 om zo vertciaal mogelijk in een niet regelmatig patroon en met weinig verf strepen te trekken, dit doe ik met snelle bewegingen zodat de verf al flink is uitgestreken. Eventueel wat kleurverschillen aanbrengen.

Daarna pak ik weer de grote kwast met wat verdunner en ga de strepen van boven naar beneden uitvegen en doe dit net zo lang totdat het effect wenselijk is. Dan laat ik het drogen en kan er altijd nog gekozen worden voor een extra behandeling als het effect te subtiel is. Maar ik heb liever de keuze dat ik het nog een keer moet doen, dan dat het na de eerste behandeling al overdone is, dus probeer gewoon zo subtiel mogelijk te werken.

Ik zou zeggen;gewoon oefenen op een oud model. Iik denk dat kleurkeuze(ook afhankelijk van voertuigkleur) en genoeg uitstrijken de 2 cruces zijn.

Groeten,
Bouke

Hoi Bouke,

'Wow!' dacht ik toen ik de foto's zag. Dit is naar mijn idee het beste dat tot nu toe van je gezien heb. Het model is erg mooi, het grondwerk eromheen is nog beter. Je hebt de looks van een sompig weiland perfect na weten te bootsen. Zeker het gras/modder direct achter de terugloop wielen. De manier waarop de grond hier omhoog getrokken lijkt te worden door de tracks is heel realistisch!

Eén puntje dat je volgens mij nog kan verbeteren aan het model; die stukjes doek aan de schietbuis... Deze lijken net iets teveel op gaas. Ik zou ze eraf halen.

Groet,

Erik

Jo Erik!

Bedankt voor je kritische blik en voor het compliment. Ik ben de jaren in tukkerland niet vergeten en weet nog hoe een zompig weiland eruit ziet 😉

Ik ga die dingen niet van de schietbuis halen maar ik denk dat ik ze even wat ga bijwerken, ik zie wat je bedoelt en je hebt gelijk, maar ik wil wel iets dergelijks rond de loop hebben om de lengte ervan wat te onderbreken.

Nogmaals bedankt,

Groeten,
Bouke

Update 30-08-09

Ach en over een jaar was het toch nog niet allemaal klaar....
1,5 jaar verder:

Ondergrond aangepakt Met producten van NOCH en Mininature, ik was niet tevreden over het gras dat ik er 1,5 jaar geleden op geplakt heb. De volgende stap zal zijn het opnieuw blenden van de jagdpanzer met de ondergrond (als ik mn nieuwe airbrush heb.. jiehaa!) en het deels restaureren van de jgdpanzer, daar zal ook nog wel wat aan geschilderd en geplakt moeten worden.

groet!
Bouke

jgdpzIV_update1.jpg

jgdpzIV_update2.jpg

jgdpzIV_update3.jpg

jgdpzIV_update4.jpg

en een oudje... zo wassie 2 jaar geleden 😛

JPIV_L70_10.jpg

Hee Bouke, die plantjes zijn veel beter dan het gras dat er eerst op zat. Als je toch nog aan de slag gaat met de paintjob van de Pz IV (70) zou je kunnen overwegen om hem te gaan inlijnen. Dat geeft een hoop diepte aan het model, dat het nu nog een beetje mist.

ik heb geen constructief commentaar, maar wil alleen effe zeggen : wat een gáááf ding is 't, en je hebt 'm lekker vet weggezet zo 😈

Mooi werk :!: Carry on...

Peter

Terug
Bovenaan