UOS-155

Aangezien mijn Type 74 qua printen tegen het einde aanloopt, en nu in de bouwfase zit. Kan ik het toch niet laten om alvast te starten met een nieuw model.
Ik heb werkelijk geen idee of er een conversie van bestaat, al zou dit prima in het rijtje van PanzerShop passen. Ik heb wel posts gevonden van iemand die op MissingLynx ooit een scratchbuild variant heeft gemaakt. Ik ben daar te lui voor, en teken het liever uit...

Bijlagen

• scr1.png
    scr1.png
    89,2 KB · Weergaven: 32
  • scr2.png
    scr2.png
    152,6 KB · Weergaven: 18
  • scr3.png
    scr3.png
    136,2 KB · Weergaven: 32
  • belarty.jpg
    belarty.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 32

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Dit is een apart voertuig! Kun je wat achtergrondinformatie geven?

Hi Walter,

Jazeker, het is een bijzonder voertuig dat wordt gebouwd door UDS. Zij bouwen voornamelijk graafmachines die op TATRA trucks worden gezet. Voor zover ik kan nagaan is het een Tjechisch bedrijf. Dit voertuig is onderdeel van hun militaire tak.

De opbouw is dan ook de UDS-214 excavator, op een T-55 chassis. Iets modernere varianten worden inmiddels op een T-72 chassis gemonteerd.

Het voertuig is met name bedoeld om vervuilde grond weg te halen, maar heeft ook andere mogelijkheden door verschillende opzetstukken. Een mine flail is één van de mogelijkheden en dus bedoeld om de-mining toe te passen.

1667337862728.jpeg
Bron: google, valka.cz

Verder is er voor zover ik het interweb afstruin relatief weinig bekend over dit voertuig. In het boek van WWP production (T-55 enginering vehicles and variants), zijn detailfoto’s opgenomen. Echt zijn deze ook in sommige delen erg beperkt. Dit zijn overigens wel de foto’s waar ik mijn tekening op baseer. Om de maten relatief correct te krijgen ga ik uit van de lengte van de loopwielen (straal * 2), on zodoende een inschatting te kunnen maken van andere lengtes. Deze vertaal ik naar de 1/35 maten uitgaande van de loopwielen.

Misschien niet helemaal de juiste manier, maar voorlopig ziet het er in ieder geval in verhouding uit. Ik heb nog geen testprints verder, omdat ik eerst de basis goed wil hebben.

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hi Walter,

Jazeker, het is een bijzonder voertuig dat wordt gebouwd door UDS. Zij bouwen voornamelijk graafmachines die op TATRA trucks worden gezet. Voor zover ik kan nagaan is het een Tjechisch bedrijf. Dit voertuig is onderdeel van hun militaire tak.

De opbouw is dan ook de UDS-214 excavator, op een T-55 chassis. Iets modernere varianten worden inmiddels op een T-72 chassis gemonteerd.

Het voertuig is met name bedoeld om vervuilde grond weg te halen, maar heeft ook andere mogelijkheden door verschillende opzetstukken. Een mine flail is één van de mogelijkheden en dus bedoeld om de-mining toe te passen.

Bekijk bijlage 20888
Bron: google, valka.cz

Verder is er voor zover ik het interweb afstruin relatief weinig bekend over dit voertuig. In het boek van WWP production (T-55 enginering vehicles and variants), zijn detailfoto’s opgenomen. Echt zijn deze ook in sommige delen erg beperkt. Dit zijn overigens wel de foto’s waar ik mijn tekening op baseer. Om de maten relatief correct te krijgen ga ik uit van de lengte van de loopwielen (straal * 2), on zodoende een inschatting te kunnen maken van andere lengtes. Deze vertaal ik naar de 1/35 maten uitgaande van de loopwielen.

Misschien niet helemaal de juiste manier, maar voorlopig ziet het er in ieder geval in verhouding uit. Ik heb nog geen testprints verder, omdat ik eerst de basis goed wil hebben.
Bij gebrek aan goede tekeningen werkt deze methode goed hoor! Inschatting op basis van paar bekende maten, perspectief daarbij wat betrekken en vooral ook of de verhoudingen goed aanvoelen. Ik heb ook scratch gebouwd op deze manier en toen ik later tekening kreeg bleek het warempel nog te kloppen ook. Beetje op je zelf vertrouwen dus ….en …. geen mens gaat het nameten of je model wel op de mm nauwkeurig is! Overtuigende indruk en verhoudingen die goed overkomen zijn echt de bepalende zaken bij een model. Veel succes en laat ons vooral meegenieten tijdens de bouw!

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
En hoe stom het ook klinkt: de kleur en afwerking maken het model.
Je kunt er 20% naast zitten, als je maar de goede RAL hebt. :biggrin:

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat klopt, je hebt dan wel enkele foto's nodig. Zo heb ik het ook wel eens gedaan.
Ja, liefst vanuit verschillende standpunten en zo loodrecht mogelijk op de kanten.

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Print je het in 1 stuk of wordt het bouwpakket achtig? 👍🏻😉

Dank heren voor de comments!
@Frank, het wordt bouwpakketachtig. Anders is het niet te printen. De cabine wordt los met het interior idem. De zijpanelen worden los denk ik, nog geen ei over gelegd.
De arm wordt los en wat details ook.

Bijlagen

• 21FB549E-AF75-4ECF-8CCD-4E25AFA4A96A.jpeg
    21FB549E-AF75-4ECF-8CCD-4E25AFA4A96A.jpeg
    72,7 KB · Weergaven: 4
Weer een klein stukje verder. Het is nogal trial and error om de verhoudingen goed te krijgen. Daarnaast heb ik weinig tijd en zin gehad om er verder mee te gaan, want ben nog steeds bezig met 1:1 modelbouw.

In ieder geval de geleiders stuk bij beetje opbouwen. Het achterste deel van de arm had ik al gedaan.

Bijlagen

• scr5.png
    scr5.png
    112,3 KB · Weergaven: 7
  • scr6.png
    scr6.png
    127,4 KB · Weergaven: 7
Bovenaan