Universal Carrier Wasp MK-IIC. Up-date, 27-09-2021

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Hierbij de start van een nieuw kit, deze keer een Universal Carrier, de Wasp MK-IIC van Riich Models.

Stukje Wiki tekst,
Deze vlammenwerper stond bekend als de Wasp MkIIc, waar de c staat voor Canada.
Deze opstelling liet ruimte toe voor een of twee extra bemanningsleden in het rechter achtercompartiment achter de bestuurder, evenals opslag op de leiding enz. In het tegenovergestelde compartiment achter de projectoroperator. De vroege MkIIc werden gemonteerd om Universal Carriers MKI en MKII te ondersteunen, terwijl de latere een speciaal gepantserde MkII * gebruikten die was uitgerust met rookafvoeren aan de voorzijde. Dit arrangement was ook te zien op de Wasp MKII.
In Canada werden ook verscheidene varianten ontwikkeld. Er werd een variant gebouwd met een 2-ponder kanon, 213 hiervan zijn gebruikt voor training. Ook werd in Canada de Wasp MK.IIC gebouwd, een variant van de Wasp vlammenwerper. Een andere versie was de Windsor Carrier. De Windsor had een verlengd chassis met 76 cm en een extra wiel.

De kit is van Riich Models.
Zo na het openen denk je wel wat een hoop sprue's voor zo'n klein model. We gaan het zien wat het gaat brengen.
De kit,
01-34.jpg


De sprue's, een heleboel zoals ik al zei.
02-21.jpg


De extra's, met o.a. twee sheets photoetch.
03-19.jpg


Min puntje van deze kit is dat er geen motor bij zit en ook geen figuren.
De motor geeft altijd wel wat speciaals, luikje open e.d.
Geen crew is ook jammer, we gaan op zoek naar een paar Canadezen. Of een Carrier crew o.i.d.
De eerste heb ik al gevonden, een Lance Corporal van het merk Scale75 die volgens mij goed door kan voor Canadees.
Zo niet, vertel het.... Hij houd straks een stengun beet trouwens.
Het figuur,
fig01-16.jpg


Dat was de intro, nu eerst maar eens bouwen....

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Gisteren begonnen met deze kit en wat denk je, zitten er toch figuren bij :oei:
Ik zat al de raamwerken uit de zakjes te halen en toen kwam ik ze tegen.
Vreemd want op de tekening van de lay-out van al de raamwerken staan ze niet op.
Ik kom ze ook niet tegen in de beschrijving.
04-20.jpg


De figuren,
05-22.jpg


Dus dan maar bouwen en dan krijg je gelijk te maken met probleem 1
De letter is F maar er zit geen F sprue bij!
Deze hebben ze N genoemd maar ook de onderdelen andere cijfers gegeven. Lekker begin, dit beloofd wat.
06-21.jpg


Het photoetch past wel perfect.
4 hoeklijnen met gaatjes er in passen perfect, alles komt uit.
Ook de uitlaten die er tussen komen passen perfect.
07-19.jpg


Dan ook nog een begin gemaakt met het onderstel.
De samenstellingen en losse delen op de tekening geplaatst, zo kan ik ze allemaal rustig gaan monteren.
08-18.jpg


Dat was de start, we zijn op weg...

Peter
 
Hoi Peter,

Ondanks de verkeerde aanduidingen ook een mooie verrassing. Het is een mooi voertuig en bij mij staat er ook van Riich op de planning (geen Wasp, ik heb iets tegen vlammenwerpers). Ik volg je verslag dan ook met meer dan gemiddelde interesse.

Succes, Jan
 
Hoi Peter,

Mogelijk zijn de achterassen verkeerd
Goed opgemerkt.

De asdelen zijn goed, maar moeten anders worden gemonteerd dan (destijds) aangegeven in de instructie. Het verslag van Terry Ashley is daarbij zeker nuttig, al is het maar om te controleren hoe ze horen te zitten.

Groeten, Jan
 
Thanks heren voor de info.

Heb de info op het PMMS site eens bekeken en bij deze kit klopt het wel.
Ik denk dat Riich Models er van geleerd heeft en zijn fout heeft gecorrigeerd.

Inmiddels begonnen met het samenstellen van het onderstel.
De samenstellingen per bakje apart gehouden om straks foutjes te voorkomen.

09-14.jpg


De achter assen zitten er op. ( Op de juiste manier;))
10-14.jpg


We kunnen rustig verder....

Peter.
 
Hoi,

De tracks zitten er omheen. Heb ze wel verlijmd, gewoon de tekening gevolgd en beviel prima.
Zal wel wat problemen geven met verven maar dat is voor dan.
Eerst het onderstel verlijmd en enkele dagen laten drogen. Was lekker weer dus dat kwam goed uit, geen zin en lekker in de tuin bezig geweest.

De tracks los en schoon gemaakt. Op een kartonnen bakje zo neer gelegd als de volgorde op de tekening, kan niet fout gaan zo.
11-19.jpg


De andere kant ging ook naar wens.
12-15.jpg


Hierna de schermen er op gezet, het achterschot opgebouwd en begonnen met wat details in de romp.
13-16.jpg


We gaan rustig verder....

Peter
 
Nou, er zit minder schoonmaakwerk aan als resicast carrier tracks. Toch eens sparen voor een riich carrier
 
Alles strak in de kleur zetten zal lastig zijn, maar als hij dik onder het stof en wat opgedroogde modder zit, komt dit echt wel goed. Mooi om te zien dat er zoveel van de besturing in zit. Deze Link Universal carrier laat zien hoe deze werkt. Best vernuftig hoe je dit voertuig met een stuurwiel bestuurt.

En niet als minste, hoewel als laatste: netjes gebouwd Peter.

Groeten, Jan
 
Hoi,

We hebben de Universal Carrier er weer bijgenomen, zat even in de bouw dip maar we zijn weer begonnen.
De laatste paar dagen bezig geweest om hem verder af te monteren.
Alles zit er op en er aan, we zijn zo een beetje klaar voor de verf.

Eerst verder gegaan met de voorzijde.
Paste net niet helemaal zoals ik het graag wil hebben dus hier en daar wat aangepast.
17-14.jpg


Hierna de cabine verder opgebouwd en ook hier en daar wat aanpassen.
Dit gedeelte van de bouw kom je toch wel wat dingetjes tegen dat je denkt, hoe is het mogelijk.
O.A. fouten op de tekening, geen onderdeel nummer vermeld, onduidelijk getekend, kan in mijn ogen wel beter.
21-12.jpg


22-14.jpg


De zijkanten verder opgebouwd.
23-12.jpg


24-14.jpg


25-13.jpg


Daarna is de achterkant aan de beurt.
26-14.jpg


Daarna de tank die achter op komt. Deze bouw ik zo ver mogelijk op en verf hem apart.
Zo kan ik goed de achterzijde afwerken voordat de tank geplaatst wordt.
27-11.jpg


De losse delen zijn ook klaar voor de spuit.
28-11.jpg


De laatste PE deeltjes er op, zo is hij dan klaar voor het verf proces.
29-11.jpg


Gereed voor de verf,
30-13.jpg


31-20.jpg


Peter.
 
Thanks heren.

Leon, was de bedoeling maar het paste allemaal niet zo lekker.
Heb toen besloten om hem helemaal op te bouwen en af te werken, zaten nog wat kieren hier en daar.
Om dat dan achteraf te doen leek mij geen optie.

Peter.
 
Ik blijf me verbazen dat bij zo’n voertuig de rupsen er niet telkens afliepen. Als ik al die modderfoto’s van de Slag om de Schelde zie in west-Zeeuws-Vlaanderen zou je toch verwachten dat die smalle rupsen zo er van af lopen.
 
Ja walter, en dan ook nog te bedenken dat die krengen bij flauwe bochten de tracks scheeftrekken voordat er geremd wordt, dus daar heb ik me ook over verbaast.

Mn ouweheer heeft tijdens zijn dienstperiode bij de prinses irene brigade in Schalkhaar met een carrier mee gereden, die werdt er zeeziek van, en dat terwijl ie bijna zn gehele werkzame leven op het water is geweest. (dagelijks vervoer in een yp408 ).

Ja, de universal carrier is een vrij uniek voertuig, en kent kwa techniek zijn gelijke niet. De flathead V8, die stamt uit de ford V8, je weet wel, van bonnie and clyde, en blijkt superbetrouwbaar, zelfs betrouwbaar genoeg om in basis dienst te doen de 4 cilinder motor in bvb de ford gpw en ford jeep, maar ook in de gaz jeeps en zelfs de ford v3000 maultier had deze V8!
 
Yep, thanks voor de info.

De Wasp heeft de basis kleuren gekregen.
Gespoten met Vallejo Modelair serie.
Was begonnen met de verf Ammo van Mig, maar kreeg alleen maar druppeltjes op het oppervlak van een proefstukje.
Weet niet waaraan dit ligt maar heb alleen maar problemen met het airbrushen met deze verf.
De Vallejo serie er weer bij gepakt, werkt beter.

Eerst het model in de zwarte primer gespoten, gewoon uit de spuitbus.
Het model op een stukje bezemsteel geplakt met dubbelzijdig tape. Zo is hij goed te spuiten en te verven.
32-13.jpg


Daarna de groene kleuren aangebracht.
Ik heb twee kleuren groen en wat geel gebruikt voor de mix.
Het model van donker naar licht opgebouwd.
33-13.jpg


34-11.jpg


35-11.jpg


37-10.jpg


36-13.jpg


Enkele losse delen ook gespoten, de rest verf ik apart.
38-11.jpg


Nu eerst wat details in de kleur verven.

Peter
 
Hoi,

Inmiddels weer lekker bezig met de Wasp. Vakantie zat er even tussen en de modelbouw dip, maar we zijn weer onderweg.....
Thanks voor alle like's

Details geverfd en de decals geplaatst na het spuiten.

40-10.jpg


41-14.jpg


Nu dit stond te drogen het eerste figuurtje er bij gepakt.
Dit is een mooi resin figuur van War Front, Scale-75.
Eerst de primer er op gespoten.

fig01-17.jpg


Hierna de basis kleuren gedaan met Vallejo Model Color.

fig03-14.jpg


fig04-18.jpg


Nu deze staat te drogen de Wasp er weer bij genomen.
Deze voorzien van een eerste wash op het model, een wash van Vallejo.
Daarna het onderstel en de tracks voorzien van enkele washes, meerdere kleuren gebruikt.

42-12.jpg


43-10.jpg


Dat was het weer even voor nu, nog een hoop te doen.
De losse delen schieten ook al aardig op, kan er binnenkort ook op gezet worden.

Groeten, Peter.
 
Thanks voor de Like's:)

We zijn weer wat stapjes verder.
Na de eerste wash, de lichte, er een donkere op gezet en de details ingelijnd met pin washes.

48-9.jpg


49-9.jpg


Hierna drybrushen met twee lichte kleuren.

50-10.jpg


51-7.jpg


De losse delen ook gedaan en daarna geplaatst in de carrier.

53-7.jpg


52-6.jpg


Verder met verweren d.m.v. pigment poeders. Klein beetje spetters. Onderstel ook gedaan.

55-6.jpg


54-6.jpg


Het eerste figuurtje is ook gedaan en ga later verder met het afronden van de Carrier.

56-7.jpg


57-5.jpg


Deze is zo ver gereed, het aankleden doe ik pas als het ondergrondje gereed is.
De ideeën zijn er, komt vast goed....

Peter.
 
Thanks Frank.

De Wasp staat even aan de kant.
Begonnen met het diorama voor deze kit op te bouwen.
De basis is een aluminium frame opgevuld met schuim voor het hoogte verschil te krijgen.
De muur en gevel is gemaakt van diverse materialen met als basis styrofoam.

Hoogte verschil nog beter te zien.
06-22.jpg


Met de Wasp MK-IIC Universal Carrier er op.
Het tweede voertuig, de Canadian Otter Armoured car komt op de voorgrond.
Deze moet ik nog bouwen, een model van IBM Models.
Eerst een beginnetje maken met dit dio, dan de Otter.
10-15.jpg


Peter
 
Terug
Bovenaan