Pepijn Heerkens
Lid van de TWENOT
Voorwoord
Zo. Getriggered door Ronald Bon's oproep laat ik ook maar weer eens zien.
Voordat jullie beginnen vragen te stellen wat er met de Zrínyi II is gebeurd..
Deze is tijdelijk in de kast beland. Er zijn te veel dingen die niet kloppen of niet passen, waarop ik nog eventjes wacht op andere bouwverslagen en/of aftermarketoplossingen.
Dat topic vind je hier: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=32565
Waarom de AML-90 en wat is het?
Zij die mij kennen weten dat mijn interessegebied vrij niche is.
Dit zijn Hongaars, 2e wereldoorlog en Zuid-Afrikaans, bos-/grensoorlog.
Sinds jaar en dag zijn Franse wapens een voertuigen terug te vinden in Afrikaanse conflicten en de AML-90 is daarmee geen uitzondering.
De Panhard AML90 is een Franse lichte pantserwagen gebouwd tussen 1961 en 1987.
Bijna 5000 van deze voertuigen zouden gebouwd worden voor meer dan 50 landen, waarvan hij in 36 landen nog steeds operationeel is.
Tussen deze landen zitten onder andere Israël, Libanon, Argentinië, Irak, Portugal en Zuid-Afrika.
Het voertuig moest in de koloniale streken de Ferret vervangen.
Gezien het bergachtige terrein in Algerije, was een goedkope, makkelijk te onderhouden pantserwagen nodig welke geschikt was voor verkenningstaken, maar ook indirecte vuursteun kon leveren aan de infanterie.
De AML-60 was uitgerust met een 60mm mortier.
Toen het conflict in Algerije op een einde kwam, was de vuursteun door de AML-60's niet meer nodig.
Ingenieurs begonnen toen met zoeken naar een manier om de vuurkracht te vergroten, om vergelijkbare pantserwagens van de Soviet Unie het hoofd te bieden, aangezien dit het vermoedelijke, nieuwe strijdtoneel zou worden.
Zuid-Afrika, al een gebruiker van de AML pantserwagens, verzocht Panhard om de vuurkracht te vergroten.
Een nieuwe toren werd ontwikkeld en het voertuig werd uitgerust met het grote Giat Industries’s 90 mm F1 kanon.
Dit zou de AML-90 worden.
Enkele cijfertjes nog
Afmetingen - 3.79 x 1.97 x 2.07 m
Gewicht - 5.5 tot 6.1 ton
Bemanning - Chauffeur, commandant, schutter
Aandrijving - Panhard benzine, 1.99L Mod.4HD 4-cyl. water-cooled 90 hp
Snelheid - 105 km/u, 40-70 km/u off-road
Bereik - 400 km
Brandstofverbruik - 50L/100
Bewapening - 90 mm GIAT F1 (20 granaten) (4 in) en 7,62 mm (0.3 in) MAS coaxial 3200 rnd
Bepantsering - Maximaal 18mm
En wat eyecandy
Zo. Getriggered door Ronald Bon's oproep laat ik ook maar weer eens zien.
Voordat jullie beginnen vragen te stellen wat er met de Zrínyi II is gebeurd..
Deze is tijdelijk in de kast beland. Er zijn te veel dingen die niet kloppen of niet passen, waarop ik nog eventjes wacht op andere bouwverslagen en/of aftermarketoplossingen.
Dat topic vind je hier: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=32565
Waarom de AML-90 en wat is het?
Zij die mij kennen weten dat mijn interessegebied vrij niche is.
Dit zijn Hongaars, 2e wereldoorlog en Zuid-Afrikaans, bos-/grensoorlog.
Sinds jaar en dag zijn Franse wapens een voertuigen terug te vinden in Afrikaanse conflicten en de AML-90 is daarmee geen uitzondering.
De Panhard AML90 is een Franse lichte pantserwagen gebouwd tussen 1961 en 1987.
Bijna 5000 van deze voertuigen zouden gebouwd worden voor meer dan 50 landen, waarvan hij in 36 landen nog steeds operationeel is.
Tussen deze landen zitten onder andere Israël, Libanon, Argentinië, Irak, Portugal en Zuid-Afrika.
Het voertuig moest in de koloniale streken de Ferret vervangen.
Gezien het bergachtige terrein in Algerije, was een goedkope, makkelijk te onderhouden pantserwagen nodig welke geschikt was voor verkenningstaken, maar ook indirecte vuursteun kon leveren aan de infanterie.
De AML-60 was uitgerust met een 60mm mortier.
Toen het conflict in Algerije op een einde kwam, was de vuursteun door de AML-60's niet meer nodig.
Ingenieurs begonnen toen met zoeken naar een manier om de vuurkracht te vergroten, om vergelijkbare pantserwagens van de Soviet Unie het hoofd te bieden, aangezien dit het vermoedelijke, nieuwe strijdtoneel zou worden.
Zuid-Afrika, al een gebruiker van de AML pantserwagens, verzocht Panhard om de vuurkracht te vergroten.
Een nieuwe toren werd ontwikkeld en het voertuig werd uitgerust met het grote Giat Industries’s 90 mm F1 kanon.
Dit zou de AML-90 worden.
Enkele cijfertjes nog
Afmetingen - 3.79 x 1.97 x 2.07 m
Gewicht - 5.5 tot 6.1 ton
Bemanning - Chauffeur, commandant, schutter
Aandrijving - Panhard benzine, 1.99L Mod.4HD 4-cyl. water-cooled 90 hp
Snelheid - 105 km/u, 40-70 km/u off-road
Bereik - 400 km
Brandstofverbruik - 50L/100
Bewapening - 90 mm GIAT F1 (20 granaten) (4 in) en 7,62 mm (0.3 in) MAS coaxial 3200 rnd
Bepantsering - Maximaal 18mm
En wat eyecandy