Unifil Diorama

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Bij toeval kwam ik terecht op de site van R.S.S.P.N. Volkering (tenminste, dat denk ik)
Die werkt al een tijd aan een groot diorama van “haar” UNIFIL post 7-2 uit CHAMAA.
Dit is de link.

Bovendien houdt zij een gedetailleerd verslag bij van zijn werk, en illustreert hij het met foto’s uit die tijd.
Het is een opmerkelijk project qua thema, kwaliteit, omvang, documentatie, historische correctheid en vasthoudendheid.
Zij is goed bekend met wat er wereldwijd te koop is in modelbouwland, zodat geen detail geschuwd wordt!
Eerst even koffie halen, en dan lezen en genieten.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder project! Het hele bouwproces is tegelijk een groot leerproces modelbouw voor hem. Mooi hoe het allemaal beschrijft!
 
Ik had deze al eerder gezien en zeker een mooi project! Erg leuk om de voortgang, alhoewel het nu volgens mij even stil ligt, te volgen. Wat ik ook bijzonder vind is dat het gebaseerd is op foto's en herinneringen en dus niet 'zomaar' een UNIFIL post is. Kleine correctie trouwens het is niet hij maar zij. Roberto heet sinds 2015 Rianne
 
Zij beschrijft bij het in elkaar zetten van de YP408 het gebruik van Repair Care (eigenlijk een middel voor houtreparaties) als vulmiddel bij resin kits. Ik zit al een tijdje te zoeken naar wat een goed vulmiddel bij resin is. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Nou gewone tamiya grijze putty voldoet prima voor resin, maar grotere gaten is soms wat tricky, al heb ik sinds een verlinden kit geen echt grote gaten gezien, de laatste heb ik eerst zo ver opgevuld met styreen rommeltjes, een stukje plaat, wat steuntjes, aan elkaar gebeunhaast met seconden lijm, en daaroverheen gevuld met grijze tamiya putty. Was meteen de laatste keer verlinden voor mij. Overigens is er een miliput die hard en taai genoeg is om draad in te tappen, dus dat kan ook!
 
Superlijm vind ik wel fijn om te vullen (samen met gebruik van fijn poeder of activator) maar alleen als ik er met schuurpapier
makkelijk bij kan om het netjes te vlakken.
Anders gebruik ik graag Milliput of MagicSculp.
In het geval van plastic parts gebruik ik ook wel een DIY vuller. Dat is dan sprue welke is opgelost in Acetone.
 
Zij beschrijft bij het in elkaar zetten van de YP408 het gebruik van Repair Care (eigenlijk een middel voor houtreparaties) als vulmiddel bij resin kits. Ik zit al een tijdje te zoeken naar wat een goed vulmiddel bij resin is. Wat zijn jullie ervaringen?
Hallo Walter,

Na het verwijderen van alle overbodige aanhangsels paste de neus niet. (Een bekend probleem begreep). Omdat de neus zeker enkele millimeters naar voren moest is daarvoor Repair Care gebruikt. Dit product was in mijn voorraad voorhanden). Heb in het verleden heel veel ervaring in restauratiewerk opgebouwd met dit product anders zou het waarschijnlijk niet gebruikt zijn.

Het werkte voor mij perfect om een verschil van enkele millimeters op te vullen. Het verlijmt resin namelijk als geen ander :) . Maar als je niet gewend bent om hiermee te werken raad ik het ten sterkste af.

Groetjes,
Rianne
 
Ik had deze al eerder gezien en zeker een mooi project! Erg leuk om de voortgang, alhoewel het nu volgens mij even stil ligt, te volgen. Wat ik ook bijzonder vind is dat het gebaseerd is op foto's en herinneringen en dus niet 'zomaar' een UNIFIL post is. Kleine correctie trouwens het is niet hij maar zij. Roberto heet sinds 2015 Rianne
Hoi Barry,

Dank voor het compliment. Er wordt langzaamaan weer verder gewerkt en aanstaande woensdag komt er een update!

Groetjes,
Rianne
 
Ergens in de beschrijvingen van dit project vond ik een verwijzing naar de site DioramaPresepe
Het bestuderen zeker waard.
Ze hebben een enorme verzameling scenery materiaal. Mijn eerste bestelling is inmiddels onderweg
1630266078755.png
 
Terug
Bovenaan