Unboxing a patato masher

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Jagdpanther, Crusader, Savoia Marchetti SM79, Clubmobile
Hallo Bouwers,

Het leek me een mooie zonnige datum om mijn nieuw model uit te pakken en met jullie te delen.
het betreft een Stielhandgranate 24, die ik voor een habbekrats uit Tokio heb laten overvliegen.
Oh ja, de schaal is 1:1 😜
Je moet toch wat, als de ogen slechter worden :cool:.
Het model is netjes verpakt, in 3 kleuren.
Ook het touw voor de ontsteking is bijgevoegd.

E3B93230-EC6F-419F-AD0B-E556D764E4CA.jpeg

42E3B785-AEF2-4065-9EEF-EC92191A9D7A.jpeg


D75EE729-C654-438D-BD0E-C9383982C9F8.jpeg

2D2E3375-CB09-4A09-8FCF-4FCFF8C1B3AE.jpeg


CD863449-2A1F-419A-B3E1-7F52D851163D.jpeg


F1A48FC0-647F-452F-B356-C2B7CDD373D2.jpeg

9FDECBF4-73DA-471F-AD26-E650A67EA6D9.jpeg


Voor zover ik al wat onderdelen heb kunnen passen, lijkt het een voortreffelijke kit.
Ik twijfel nog of ik de geallieerde handgranaat zal kopen, die zag ik ook nog langskomen.
Al met al, een goede koop voor €22,00 inclusief verzendkosten uit Japan.
Al is het maar om hem ter leeringh ende vermaack bij de voordeur te hangen, om pakketbezorgers te kunnen manen 😉.

Ik wens jullie allen een fijne Aprildag en vanuit Limburg natuurlijk ook Zalig Pasen! 🥚🐰
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte over het verloop van de bouw.

Groeten, Tini
 
Een opmerkelijke keuze !
Ik ken de wetsregelgeving op dit punt niet, maar ik vermoed, dat je een hoop problemen met de politie gaat krijgen, als je dit ding geplakt en geverfd in het openbaar toont.
 
Een opmerkelijke keuze !
Ik ken de wetsregelgeving op dit punt niet, maar ik vermoed, dat je een hoop problemen met de politie gaat krijgen, als je dit ding geplakt en geverfd in het openbaar toont.
Ja, dat had ik me al bedacht. Ik zal er alleen met carnaval mee zwaaien 😉
 
De grap was/is dat het een quasi serieuze unboxing was/is van iets dat hier eigenlijk niet thuishoort en de schaal ervan.
(Ik heb de kit én ik houd van carnaval, Alaaf!)

ps en als nou een anti-tank wapen was geweest?🤔
 
Hi Tini,

Hier nog een actieve carnavalsliefhebber en ook de scepter in de hand gehad jaren terug! Kon er wel om lachen, ook vrij absurd dat je zo'n handgranaat in schaal 1:1 kunt bouwen, dat kunnen alleen Japanners bedenken! Normaliter ben ik als de r in de maand is meer bezig met carnaval dan modelbouw. Grappige is dat er wel veel raakvlakken zijn. Veel schildertechnieken uit de modelbouw heb ik toegepast bij o.a. decorstukken en carnvalswagens.

De afgelopen maanden ben ik qua modelbouw echter aanzienlijk productiever. Ieder nadeel heb zn voordeel zeg maar. Dit heb ik o.a. ´dankzij´ het virus waar we de naam niet van zullen noemen gebouwd:

Voertuigen:
KV-2
M-18 Hellcat
SU-76 M
Panhard met Renault 42 mm gun (FOC)

En verder nog wat kleine vignettes (Panzergrenadier Kharkov, Fallschirmjäger Kreta) en een klein dio met een Pantherturm.

Mvg,

Vincent
 
KV-2
M-18 Hellcat
SU-76 M
Panhard met Renault 42 mm gun (FOC)
Hé Vincent,

Goed te horen dat Carnaval nog leeft💪🏼, volgend jaar gaan we weer! (It’s away of life).
Erg handig en grappig dat die technieken in het groot toe te passen zijn!
Heb ik die modellen zien langskomen? Vooral de Hellcat wil ik wel zien.
Ik begon met een Takom Amx, omdat mijn broer bij het 103e zat, maar toen de eerste problemen begonnen (acryl ipv Humbrol),
heb ik me eerst uitgeleefd op de queens: een Hotchkiss H39, een kettenkrad en de M8 HMC.
En opeens was ik weer verslaafd eraan

groeten, Tini
 
Hi Tini,

Nee deze modellen heb ik hier nog niet getoond, wel op de FB pagina. De Hellcat is een interessant voertuig, alhoewel er nog geen fatsoenlijke kit van is. Ik heb de oude Academy kit uit de jaren 90 gebouwd. Dit is meer een kit voor tussendoor zoals iemand hier ooit treffend zei. Deze heeft wat issues qua dimensies en vooral het interieur koepel is basic of incorrect op sommige plekken. Maar goed, met wat huisvlijt is er nog wel iets van te maken. Het is te hopen dat Tamiya of Takom een keer met een goed model komen.

Mvg,

Vincent
 
De grap was/is dat het een quasi serieuze unboxing was/is van iets dat hier eigenlijk niet thuishoort en de schaal ervan.
(Ik heb de kit én ik houd van carnaval, Alaaf!)

ps en als nou een anti-tank wapen was geweest?🤔
:rofl:... ??? een anti tank wapen !!......... foei toch, nee dan kan echt niet :oei:;).... Alaaf aan alle Carnaval liefhebbers 😁
(en een bouwverslag kan hier prima toch ?)
Hier nog een actieve carnavalsliefhebber en ook de scepter in de hand gehad jaren terug! Kon er wel om lachen, ook vrij absurd dat je zo'n handgranaat in schaal 1:1 kunt bouwen, dat kunnen alleen Japanners bedenken!
Hoi feestbouwert, lekker bezig :)
O, en niet alleen Japanners maken er modellen van hoor... ik heb ook zo'n 1:1 aardappelstamper model in de vitrinekast liggen.
Heeft iemand eens gemaakt van hout op een draaibank dus voelt ook echt aan. Ook realistisch geschilderd incl. opschrift.
Had het ding in m'n vitrinekast tentoon gesteld tijdens de Barneveldse Modelbouwtentoonstelling.
Geen rare opmerkingen over gehad... velen wisten niet wat het was en één man dacht dat een Pz.Faust was...
 
Een opmerkelijke keuze !
Ik ken de wetsregelgeving op dit punt niet, maar ik vermoed, dat je een hoop problemen met de politie gaat krijgen, als je dit ding geplakt en geverfd in het openbaar toont.
Yep: het is een "voor afdreiging geschikt voorwerp" en tenzij je hem licht blauw met een rode letter O spuit, ben je strafbaar.
Ik meen zelfs als je hem gewoon thuis hebt.
 
Had het ding in m'n vitrinekast tentoon gesteld tijdens de Barneveldse Modelbouwtentoonstelling.
Geen rare opmerkingen over gehad...
Als ik het me goed herinner heeft de politie hier ook rondgelopen. Die zag waarschijnlijk meteen dat die van hout was.:)
 
Yep: het is een "voor afdreiging geschikt voorwerp" en tenzij je hem licht blauw met een rode letter O spuit, ben je strafbaar.
Ik meen zelfs als je hem gewoon thuis hebt.
Ik snap het maar vraag me af in hoeverre dit praktisch bekeken gezien kan worden als geschikt voor afdreiging.
Wel als iets waarmee geslagen kan worden maar niet een ding waarvan lang niet iedereen weet dat het een handgranaat voorstelt.
Ik vermoed dat inbeslagname zal afhangen van de situatie waarin zo'n nep steelgranaat wordt aangetroffen.
In een (al dan niet afgesloten) vitrinekast thuis zal het afhangen van de handhavingsbereidheid van de agent (en de reden waarom
die agent bij je binnen is :cool:).

Ook hanteren gemeentes soms een 'kapstok artikel' (toegevoegd aan de wapenwet) waarbij het gaat over "ongewenste handwapens".
Dat omvat allerlei voorwerpen die in het moment aangemerkt (kunnen) worden als wapen.
Voorbeeld : loop je als (zichtbaar herkenbaar) brandweerman over straat met een handbijl aan je riem is er niets aan de hand,
maar is de drager een 'normale' burger dan zal je waarschijnlijk staande worden gehouden, maar ook wanneer die handbijl op de achterbank
van je auto ligt heb je kans op inbeslagname.

Het is mij en een maatje overkomen dat we (op verdenking van onverzekerd rijden) mee moesten naar 't politiebureau.
Vooraf het busje instappen werden we gefouilleerd : ik een Buck Knife (jachtmes met vergrendeling), maatje had een vlindermes.
Die messen hadden wij (beide H-D bikers) op zak voor huishoudelijk gebruik, maar werden ter plekke in beslag genomen.
De Buck Knife maakte weinig indruk maar het vlindermes des te meer : " een Butterfly Knife !!.." riepen de agenten bijna in koor.
Onderweg naar het bureau gingen we in discussie over onze messen (lees : gereedschap) en de agent vertelde over de wapenwet.
De Buck Knife was verboden vanwege de vergrendeling, wat het geschikt maakt als steekwapen.
Toen ik de agent erop wees dat het puntje van het mes was afgebroken en dus geen steekwapen meer was (a long shot...)
pakte hij het mes erbij, controleerde het en zei doodleuk dat ik het mes daarom gewoon zou terug krijgen... er kon immers
niet meer mee gestoken worden... 😇🤣
Het vlindermes werd niet terug gegeven, ook niet al was het puntje afgebroken... dit mes had (althans bij die Rotterdamse agenten)
een te negatieve uitstraling of reeds een slechte reputatie.

Ik wil maar zeggen dat de wapenwet wel strak geschreven is, maar dat in de praktijk de handhaving ervan toch anders kan uitpakken,
vooral afhankelijk van het voorwerp, de situatie en de agent.
Dat blijkt ook wel een beetje uit wat Jan zei, namelijk dat er politie binnen is geweest bij de modelbouw tentoonstelling.
Zelf heb ik daar gesproken met een ex agent en de 'steelgranaat' kwam niet eens ter sprake, ook al is het model vanaf
normale kijkafstand niet van echt te onderscheiden.

Ontstekerloos groetje ;)
 
Ook hanteren gemeentes soms een 'kapstok artikel' (toegevoegd aan de wapenwet) waarbij het gaat over "ongewenste handwapens".
Dat omvat allerlei voorwerpen die in het moment aangemerkt (kunnen) worden als wapen.
Dat is geen gemeentebeleid maar staat in de wet:
Wet Wapens en Munitie zei:
1 Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.
(…)
Categorie IV
(…)
7º. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

De Buck Knife was verboden vanwege de vergrendeling, wat het geschikt maakt als steekwapen.
Daar had ik nog nooit van gehoord. Dat zou de Leatherman Skeletool die ik altijd in m’n jaszak heb zitten, ook verboden maken, maar zoals je in die link kunt zien, wordt die gewoon in Nederland verkocht. O, en die van mij is ook nog eens zonder enig probleem door de douane gekomen toen ik hem in Amerika bestelde, bedenk ik nu ik dat typ.
 
Ja.. inderdaad wordt bij punt 7 precies het begrip "ongewenste handwapens" beschreven.
Mijn verhaaltje is wel van minstens 25 jaar geleden, dus het kan zijn dat het destijds door oom agent uitgelegde kapstok artikel uiteindelijk
een vast omschreven deel der wet is geworden.

En ach... er wordt wel meer openlijk verkocht wat eigenlijk niet mag.... zoals bijv. Tamiya Laquer Thinner.
Bovendien is de regelgeving dusdanig uitgebreid dat niet elke agent die in detail uit z'n hoofd weet...
Soms heeft men geluk, soms heeft men pech ;)
 
Terug
Bovenaan