Uit de oude doos II: Tamiya Flakvierling 38 (1:35)

Beste medebouwers,

Onder de indruk van vele schitterende modellen op dit forum keek ik vaak vertwijfeld naar de kits die ik ooit in elkaar had geflanst.

Zo had ik een Tamiya Flakvierling 38 staan, die echt op geen enkel vlak (flak?) de vergelijking kon doorstaan met wat ik links en rechts allemaal zag. Wat te doen met dit gedrocht? Een gouden tip (die andere modelbouwers al jaren lijken te kennen) bracht uitkomst; ovenreiniger.

Heb dus het geschut voorzichtig gedemonteerd en de verf gestript. Allemachtig... Zo goed als nieuw!
Oké; de onderdelen zelf worden er natuurlijk niet meer high-tech van. Het blijft een kit die tientallen jaren geleden uitkwam.
Maar: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Opnieuw begonnen met Panzergrau en staal:

185-8557_IMG.JPG

Eerst geprobeerd wat details te verbeteren. Zo was daar het richtvizier. Wat Tamiya aanleverde was, als ik het me goed herinner, gewoon een massief plastic schijfje. Na wat surfen vond ik het volgende vizier:

185-8558_IMG.jpg

Die constructie heb ik geprobeerd te benaderen, via scratch-build. ...moet misschien de diverse onderdelen nog wat verfraaien. Zal proberen een betere foto te uploaden.

198-9857_IMG.JPG

Ook heb ik de houders voor de magazijnen veranderd; die van Tamiya waren erg basaal. Daar heb ik het een en ander aangepast. Verder niet veel veranderd.
Gronden en daarna een nieuw grijs jasje. Ja; nog met de kwast.

198-9826_IMG.JPG

Alles in grijs uitgevoerd. Geprobeerd de versleten houten latjes in de platforms voor de laders te benaderen. Het chippen was lastiger dan verwacht. Wellicht nog wat aandacht aan besteden.

198-9827_IMG.JPG

Dit is hoe het geworden is. Wil evt. de magazijnen nog wat nadruk geven met staalkleur en slijtage.

198-9841_IMG.JPG

198-9844_IMG.JPG

198-9845_IMG.JPG

198-9856_IMG.JPG

Zo weergegeven merk ik dat ik e.e.a. wel wat saai vind. Veel grijstinten en staal-kleuren.
Misschien dat een geschutsbemanning de boel kan verlevendigen.

En nu eens kijken wat ik nog meer met ovenreiniger kan doen.
Hé, die oven ziet er wel erg vies uit. Ik vraag me af...

Shoot
(but don’t kill, please)

Ik vind het voor een oud, gerecycled gebakje helemaal niet verkeerd, hoor!
Qua detail en zo kan het gewoon niet meer tippen aan het moderne spul en wat is dan beter dan het te (her)gebruiken en er een hoop van te leren? Mooi detail, trouwens, die vizierring...

Hoi Antonie,

Ik herken dat, heb ook meer dan 40 oude kitjes staan uit de 70-er en 80-er jaren.
Je kunt ze inderdaad oppimpen met de huidige technieken, daar schreeuwen ze bijna om.
Maar zoals Ron al opmerkt, de detaillering van tegenwoordig haal je niet.

Voorbeeld ?
Ik heb veel oude Italeri en Tamiya soldaatjes.
Pas een setje gekocht van Tristar. Niet te geloven, ze hebben zelfs echte schoenprofielen (!!!), nog afgezien van andere details, zoals
unieke gezichtsuitdrukkingen
Dat geldt voor bijna alle moderne kitjes, detaillering en kwaliteit ligt veel hoger.

Mijn oplossing is om de oude kits onder te brengen in bijpassende diorama's. De kwaliteit is wel niet zo hoog, maar al doende leer je en het ziet leuker uit als gewoon "op de plank".

Als ik dat afheb, ga ik zeker wat mooie moderne kits kopen en die bouwen volgens de huidige norm.
Ondertussen leer ik van alles, en met veel plezier.

Bouwgroeten, Wim

Ha die Anthonie,

Jij schrijft:
Zo weergegeven merk ik dat ik e.e.a. wel wat saai vind. Veel grijstinten en staal-kleuren.

Wat je kan doen om de eentonigheid wat te breken is het aanbrengen van washes en filters:

Washes geven diepte aan een model. Gebruik hiervoor kleuren als bijv. "van Dycke bruin" en "Indigo".

Filters werken goed wanneer je kleurvariatie wil geven aan één bepaalde kleur (in jouw geval Panzergrijs). Wanneer je de Flak een warme uitstraling wil geven kan je groene, oranje en gele filters gebruiken. Wil je juist een wat koude uitstraling, dan gebruik je kleuren als blauw, paars, grijs en/of bruin. Bepaal dus wat de setting is waarin de Flak wordt geplaatst (sneeuw, woestijn etc.) en pas het filteren toe. Door meerdere dunne laagjes aan te brengen zal je zien dat je naar verloop van tijd verschillen gaat zien.

Hoe washes en filters precies worden toegepast is d.m.v. de zoekfunctie hier veelvuldig op het forum te vinden.

Succes 😀 .

groeten, Richard.

Terug
Bovenaan