Af! Type 3 Chi-Nu

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6, A34 Comet, M4A3 „Champagne”
Vorig jaar nam ik van iemand hier een Japanse Type 3 Chi-Nu van Fine Molds over. Ik had die bedoeld als tussendoortje, even leuk snel recht uit de doos bouwen en klaar. Dat liep een beetje anders 🙁

Afgezien van het Fine Molds-model heb ik Friul rupsbanden gekocht, want wat er in de doos zit is goed gedetailleerd, maar komt heel erg strak om de wielen, en daar staan WOII Japanse tanks toch niet om bekend. Dat was m’n eerste setje Friuls, en hoewel ik niet wil zeggen dat het gelijk het laatste was, ben ik er niet echt weg van. Dit was net zoveel werk als losse plastic schakels, en om ze een kleurtje te geven heb ik maar zo’n flesje roestmiddel gekocht (ook m’n eerste, natuurlijk 🙂) waar ik evenmin echt van onder de indruk was. Maar dat kwam allemaal pas aan het einde. Het bouwen ging best leuk, Fine Molds is grofweg Tamiya-kwaliteit, met zowel de goede als de slechte punten dat dat inhoudt.

61463BC2-CF23-440B-87D0-8F16D3FA2A5C.jpeg

Voor het schilderen had ik van dezelfde verkoper er een setje Mr. Hobby verf voor Japanse tanks bijgekocht. Dit bleek lacquerverf te zijn, en, tja, hoe zal ik het zeggen …

74765E3F-0D9E-43B3-91D3-A1DD2ED761E9.jpeg

… spuiten kan ik er niet mee 🙁

Al het spinrag dat je daar ziet, is strengen verf die uit m’n airbrush kwamen, en die ik met een kwast weg moest poetsen voordat ze te hard droogden. Ik had de verf hier met thinner (uit de HDZ-zaak) verdund, en toen ik om advies vroeg, werd me gezegd: neem Mr. Color Leveling Thinner, dan spuit het wel lekker. Dus ik die besteld, en nog eens geprobeerd:

8AD477EF-5514-418C-B87A-B5C40BB52A3E.jpeg

Dit is hoe het filter van m’n spuitcabine er daarna uitzag:

EE039BA2-2BD5-484C-9EF3-5D2F97413B9D.jpeg

Ik kon er gewoon een vel verf afpellen, gelukkig bleef het niet aan alle kanten hangen, dat weer wel.

Maar bekijk het dus maar met die verf, ik heb de rest van de camouflage gespoten met Vallejo Model Air. Dat doet niet zo moeilijk en stinkt geen uur tegen de wind in:

EC482F99-6BF9-4699-AFF1-51C98A06D6A1.jpeg

En met wat lichte plekken in de drie kleuren:

460B9B90-D1B1-4C17-AF52-86721940D46E.jpeg

Daarna m’n normale wash-en-drybrush voor schaduwen en hoge lichten:

AFBFB6F5-BEAB-42A9-A649-EDE46209CD98.jpeg

En dan wat details schilderen, markeringen, uitlaten, wielen, rupsbanden en dergelijke erop:

D231FCA8-4D4F-4137-A999-6601B5C02E96.jpegBC9F0B6C-2FA8-4E57-92A1-5FF43B401412.jpeg6D3C8B68-3157-4FA2-8F47-0596749D18ED.jpeg

En ik ben er wel klaar mee 🙂

Ik wil best nog meer Japanse tanks bouwen, maar dit was toch geen ervaring om over naar huis te schrijven. Wel op een forum, natuurlijk 😉

En toch, ondanks al die tegenslagen, is het een mooi model geworden..

Op zich ben ik er wel tevreden mee, maar na die ellende met de verf heeft het toch een tijdje stilgelegen voordat ik zin had om hem ook af te maken.

Hallo Jakko,

Ook ik vind, dat je een mooi model gebouwd en geverfd hebt ! Bravo !
Weliswaar ziet de tank er wat schoon uit, maar misschien was het juist de bedoeling om er geen weathering, roest, enz. in te gebruiken.

Japanse tanks of FineMolds zijn niet de reden, dat het airbrushen zo slecht ging.
Zelf heb ik ook geen beste ervaringen met Mr.Hobby verf, maar verdunnen met Mr.Color 110 gaf mij minder problemen, dan jij laat zien.
Ik was er desondanks niet tevreden over, en ben na twee kleuren Mr.Hobby, met Tamiya acryl als derde kleur verder gegaan.

Mijn FineMolds Type 95 Ha-Go is wat erg klein om hier nog kleinere Fruil of Modelkasten rupsbanden op te gebruiken.
En ja, dat betekent inderdaad, dat de rups-dropveters wat gespannen om de wielen liggen.

Ik heb nog 2 Japanse FineMolds tanks liggen, welke ik ooit wil bouwen...🙄

Met vriendelijke groet,
Hans

Bijlagen

• HaGo.jpg
    HaGo.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 6
Weliswaar ziet de tank er wat schoon uit, maar misschien was het juist de bedoeling om er geen weathering, roest, enz. in te gebruiken.
De Type 3 is nooit daadwerkelijk ingezet, ze werden in reserve gehouden tegen de Geallieerde invasie van de Japanse eilanden, die er door de atoombommen nooit gekomen is. Natuurlijk zou je hem vuil kunnen maken als zijnde op oefening, maar roest? Alleen als je hem bouwt als na de oorlog in een tankopslag met buitgemaakt materieel 🙂

Japanse tanks of FineMolds zijn niet de reden, dat het airbrushen zo slecht ging.
Nee, natuurlijk niet, en dat beweerde ik ook niet 🙂

Zelf heb ik ook geen beste ervaringen met Mr.Hobby verf
Ik wel, maar dan met de Aqueous-serie. Die is heel vergelijkbaar met Tamiya-acrylverf, en daar kan ik wél mee omgaan. Dit soort lacquerverf heb ik geen zin meer in …

Ik heb nog 2 Japanse FineMolds tanks liggen, welke ik ooit wil bouwen...🙄
Ik wil eigenlijk nog een keer zo’n langere bouwen, die nooit verder dan prototypes gekomen zijn, maar dan alsof hij in dienst was tegen die Geallieerde invasie, als tegenstander voor m’n M4A3 (90 mm) HVSS.

Terug
Bovenaan