Tweezijdige Feldgrau Wehrmacht winter parka

Ik vraag me af hoe gebruikelijk de Feldgrau winter parka was zoals hier in de illustratie van Volstad :

sSzvKtz.jpg


Was deze in gebruik bij zowel Luftwaffe als Wehrmacht ? Ik zou graag ontkomen aan het schilderen van een camo patroon op figuurtjes met een winter parka maar hoe realistisch is dat ?

Arjan
 
Vervolgvraag, zijn er hulpmiddelen in de handel voor het schilderen van camo patronen op uniformen. Deze vraag hoort dan natuurlijk eigenlijk weer in een modelbouw rubriek (zucht .... Jakko 🙂). Ik denk dan aan sjablonen of penselen met een rubber tip in een specifieke vorm. Vooral lastig vind ik de splintervlakken met scherpe hoeken zoals op het rechter figuurtje hier :

VpIkscD.jpg


Ik zag laatst dat er een heel arsenaal is aan penselen met rubber tips, kan iemand me daar meer over vertellen. Wie werkt daarmee en waarvoor gebruik je die.

Arjan
 
Ik vraag me af hoe gebruikelijk de Feldgrau winter parka was zoals hier in de illustratie van Volstad :

sSzvKtz.jpg


Was deze in gebruik bij zowel Luftwaffe als Wehrmacht ? Ik zou graag ontkomen aan het schilderen van een camo patroon op figuurtjes met een winter parka maar hoe realistisch is dat ?

Arjan
Even terzijde maar ik hoorde op een FB groep dat deze set prima kan dienen als basis voor Nederlandse soldaten jaren zestig - tachtig (met de nodige aanpassingen 🙄)
 
Hi Arjan,

Klopt, Splitter patroon is zeer moeilijk, laat staan al die verticale streepjes. Vwb eerstgenoemde: schilderen met penseel lukt niet goed, omdat dit gauw te rond wordt inderdaad. Dit is beter te doen met een afgesneden cocktailprikker, althans zo is mijn ervaring. Ook kun je zo nog natte verf wegsnijden om het hoekige te krijgen. Beetje dippen in white spirit en krassen maar. Deze techniek kun je ook toepassen voor ander fijn hoekig werk zoals letters, insignia etc. Vwb die fijne streepjes: ben ook benieuwd hoe anderen dit doen. Ik zit er zelf aan te denken om deze er eerst in te kerven en dan met een was tevoorschijn te laten komen. Alleen alles enigszins symmetrisch krijgen is vers 2 ;) Je kuntSplitter pattern toch omzeilen door ze allen een witte jas te geven? Wel een gave set, hoop nog vurig dat er keer een soortgelijke goede set voor het Afrika Korps komt.

Mvg,

Vincent
 
Over de Dragon figurenset, inderdaad mooie bruikbare set maar wel uitgevoerd in een vreemd soort vinyl-achtig kunststof waardoor de gietnaden erg lastig te verwijderen zijn. Ik heb gemerkt dat het plastic na verloop van een aantal jaren wel uithardt en daardoor makkelijker te bewerken is.

Interessant om wat over jouw technieken te lezen Vincent. Ja een witte jas is natuurlijk ook mogelijk maar een sneeuwsetting levert dan weer andere problemen op waar ik niet op zit te wachten 🙂 (wat mij betreft hoe minder werk hoe beter ....). Die witte jassen bleven overigens natuurlijk ook niet mooi wit (zie de jassen van de twee mannen rechts) :

Tk7CSmz.jpg


Groet,

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Hi Arjan,

Zie deze post waar ik een swastika moest schilderen op een band:


Gedaan met die techniek voor een impressie. Ik zou Splitter proberen op een en als het niet lukt wit maken. Of ja wit, gebroken wit inderdaad want die kleren waren in no time smerig door olie, modder etc. Succes!

Mvg,

Vincent
 
Tsja, splitter is echt wel te schilderen, ook de hoekige stukken, maar het is veel oefenen. Even zoeken maar zon jas is er volgens mij ook feldgrau en wit, maar dan moet ik vanmiddag even neuzen, het groene is iets makkelijker.

De penselen met rubber tip gebruik ik om te sculpten, schilderen moet er ook vast mee lukken, maar met een goed penseel kun je erg strak verven, uiteraard de windsor en newton series 7, maar de penselen van vallejo zijn een stuk goedkoper en ook dikke prima, maar pak wel penseel geschikt voor de gebruikte verf, en na gebruik uitwassen met lauw water en zeep!
 
Even snel gegoogeld,

wehrmacht winter parka reversible - Google Search

Deze bijvoorbeeld. Nu zie je ze wel vaak met splinter, maar dit is ook een optie, dit is dan toevallig grijsgroen maar in mijn ogen meer groen, muisgrijs is een optie, maar ik heb naar wehrmacht gezocht, luftwaffe heeft andere kleuren, en zelfs een afwijkend splinterpatroon, iets andere kleuren, en iets valer.

Het definitiefe uniform naslagwerk ben ik nog niet tegengekomen, maar wie wat weet...
 
Als ik zo vluchtig wat foto's in mijn archief doorneem krijg ik de indruk dat grijze winterparka's toch relatief zeldzaam waren. Nu valt het op zwart-wit foto's ook niet altijd mee om te zien of er een camo patroon op een jas zit want je kunt ook te maken hebben met een behoorlijk vuile jas. Ik kwam wel deze tegen die in ieder geval bewijst dat ze bestaan hebben :

aewnKtY.jpg


Groet,

Arjan
 
Een van de redenen waarom je em denk ik niet veel ziet? Je ziet bijna altijd de witte kant!
 
Hartelijk dank Peter, ik zie nu voldoende bewijs om mijn figuurtjes ook Feldgrau jassen aan te meten 🙂. Waar mogelijk kies ik toch altijd graag de weg van de minste weerstand.

Groet,

Arjan
 
Hoi Arjan,

Het is allemaal niet zo moelijk als het lijkt 😁 Oefenen baart kunst!
Zoals je al zelf of verschillende foto's heb aangegeven en gezien, werd de grijze winterparka ook gedragen, al naar gelang de omstandigheden (sneeuw of minder sneeuw) ivm camouflage.
Nu is het ook wel zo dat als de buitenkant van de jas zo ontzettend smerig is je'm echt niet omdraaide voor dat beetje camo, noem het maar een soort 'front laksheid.
Wat ook weer goed overkomt op een dio is de verschillende uniform kleuren...

Vwb rubberen penselen, gebruik ik ze meer voor het sculpen. Verfen zal ook wel lukken, alhoewel ik wel denk dat je met een stille hand en, zoals de voorheen genoemde penselen (Windsor bijv), en stuk beter uitkomt. Oefenen baart... 😉
Een paar goede plaatjes van het desbetreffende patroon wil ook helpen.
Als je geen splinter Muster wil, dan misschien het sumpfmuster? Is niet zo puntig...
Hier een paar voorbeelden, alles met acryltjes EN penseel.

Have fun!

Grtz
Erik
 

Bijlagen

  • pm0BcER.jpg
    pm0BcER.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 12
  • 1pzxcgN.jpg
    1pzxcgN.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 12
Dat ziet er prima uit Erik ! Het schilderen van een fraai camo patroon is ongetwijfeld een kwestie van geduld en veel oefenen. Momenteel heb ik er simpelweg geen geduld voor en ik heb nu toch maar gekozen voor grijze muizen, hoe saai dat ook moge zijn. Ik hoop een volgende keer wel het geduld te kunnen opbrengen want het blijft toch wel een interessante uitdaging. Dit zijn een paar van de weinige figuren waar ik met zekere tevredenheid op terugkijk, ik had hier ook een berg tijd in geïnvesteerd :

6Ub8OVt.jpg

DQUQklZ.jpg


Groet,

Arjan
 
Terug
Bovenaan