Trumpeter TK-09: German Type 570P ‘Diehl’ Track Links (Workable) for German Leopard 2 A5/A6 MBT

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Grant CDL, JPK 120 en M32B1 Tank Recovery Vehicle
IMG_9309.jpeg

Weer een set rupsbanden van Trumpeter, in dezelfde stijl als een andere set die ik eerder besprak, maar nu voor de Leopard 2. In de doos krijg je twee zakjes met in elk elf zwarte gietramen, acht schakels per stuk. Hier allebei de kanten ervan:

IMG_9310.jpeg

En van dichterbij:

IMG_9311.jpegIMG_9312.jpeg

Ze zijn erg goed gegoten met amper of geen flash, en — belangrijk bij rupsbanden — de uitdrukkers náást de schakels, zodat je die niet hoeft af te vijlen of te vullen. Elke schakel heeft ook maar twee aangietpunten om weg te halen, hoewel je daarbij wel een beetje op moet passen dat je de pinnen niet afbreekt. Een volledige schakel bestaat uit het grote stuk met de blokken, twee eindverbindingsstukken en een verbindingsstukje in het midden. De beste manier om ze te bouwen is eerst de blokken en middenverbindingsstukken los en schoon te maken, waarbij je vooral op moet passen dat die laatsten niet wegspringen, want terugvinden is moeilijk … Een zwart stukje plastic van grofweg 3 × 1 × 1 mm is snel kwijt, zeg ik uit ervaring :( De eindverbindingsstukken laat je het beste nog aan het gietraam zitten, dat je doorknipt in stukken met twee verbindingsstukken eraan:

IMG_9313.jpeg

Daarna kun je een middenverbindingsstuk aan elk schakel klikken. Dit lukte mij het beste door een stukje op te pakken met een vochtige vinger, en dan vast te houden zodat ik het met een puntig tangetje goed vast kon pakken; daarmee is het dan op z’n plek in de schakel te duwen totdat het vastklikt. Dit is het moeilijkste deel van de bouw, natuurlijk alweer omdat die stukjes zo klein zijn. Pas op dat ze niet wegspringen uit je vingers of het tangetje.

IMG_9314.jpeg

Als je dan op die manier een aantal schakels gedaan hebt, klik je ze eenvoudig aan elkaar door ze vlak op tafel te leggen en tegen elkaar te schuiven zodat het verbindingsstuk vastklikt in de volgende schakel. Daarna schuiven de eindverbindingsstukken er redelijk eenvoudig op (met de vlakke kant naar de binnenkant van de rupsband) omdat ze op dezelfde tussenafstand aan het gietraam zitten, als er tussen de schakels is:

IMG_9315.jpegIMG_9316.jpeg

Ik probeerde het eerst met vier tegelijk, maar dat bleek moeilijk netjes uit te lijnen. Met twee gaat het veel makkelijker.

Daarna alleen nog even het gietraam afsnijden met een mes en je hebt een werkende rupsband:

IMG_9317.jpeg

De verbindingsstukken zitten vast genoeg dat ze er niet afvallen, maar los genoeg dat de rupsband goed buigbaar is, zoals hier rondom het aandrijfwiel van een Leopard 2:

IMG_9318.jpeg

Ik zou deze zeker aanraden voor wie een rupsband voor een Leopard 2-model nodig heeft. Het verbindingsstuk in het midden is het enige dat een beetje tegenwerkt, omdat het zo klein is (een reserve ervan op elk gietraam was welkom geweest) maar voor de rest zijn deze ongeveer zo pijnloos te bouwen als mogelijk is voor rupsbanden van losse schakels. Zeker gelet op de prijs (ik betaalde €12,85 bij Plastmodel) vind ik het een hele goede set.

Het grootste gemis is dat er geen schakels met sneeuwklauwen in de set zitten. Op de echte Leopard 2 zijn de rubber blokken te vervangen door stalen blokken met een X-profiel, die op de tank meegevoerd worden. Had er daar eentje van op elk gietraam gezeten dan was de set nog beter geweest.

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Scorpion CVR(T)
Ik heb ze van Trumpeter gebouwd voor de T-55 en de Strv103, zelfde ervaring, zelfde prijs.
Een goed alternatief voor dure metalen versies!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Grant CDL, JPK 120 en M32B1 Tank Recovery Vehicle
Trumpeters modellen van legervoertuigen vind ik maar zo-zo, maar over deze rupsbandensets (ik heb er tot nu toe drie gekocht: deze, eentje voor de M1 Abrams en voor HVSS-Shermans) ben ik heel erg tevreden. Voor een volgend model waar ze een voor hebben, kocht ik er zeker weer eentje.

Bovenaan