Af! Trumpeter T-55 vakantiebouwsel

Dit model is af!
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Het is inmiddels een traditie van me om tijdens mijn vakantie lekker te bouwen en dat ook hier te posten.
En het is weer zover!
Ik zit weer op m'n plekkie in het verre en bijna herfstige Zweden en ik bouw lekker aan mijn......T-54!!! Jawel! Eens even iets heel anders dan normaal.
Het is de T-54A van Trumpeter en deze kit voldoet niet aan de kwaliteit die Trumpeter normaal schijnt te leveren.... 🤐
Veel vulwerk, slechte pasvorm, onvoldoende details.... Kortom, een "lekkere" afdwaling van mijn gebruikelijke thema's en ik wordt ervoor "gestraft".

Ik wil van dit voertuig een opgewaardeerde T-54, zoals die werd gebruikt in Vietnam door het NVA tijdens het Paasoffensief. Dat houdt in dat er wat aanpassingen dienen te gebeuren. De standaard loop moet vervangen worden door een loop met rookafzuiger, maar de meegeleverde plastic loop is hopeloos. Een metalen exemplaar komt er dus op. Ook de loopwielen dienen van een later type te zijn, maar Nick Elias was zo vriendelijk deze te leveren. Dank hiervoor!
De standaard vinyl rupsbanden zijn hopeloos, dus die worden vervangen door vinylexemplaren van Tamiya, geleverd door Hilbert Zuijderdorp. Ook een dankjewel aan zijn adres!

Ik wil er verder nog een brandstofleidingensysteem op scratchen en de totaal waardeloze DshK op de koepel vervangen, maar zover ben ik nog lang niet!

Foto's volgen z.s.m.!

Hier wat foto's,
Het vulwerk aan de romp, gedaan met stretched sprue en evergreen, zacht gemaakt met lijm en na uitharding geschuurd. Ik had geen vulmiddel bij me.
01vullenromprechtsachter.jpg

01vullenromplinksvoor.jpg

01vullenromplinksachter.jpg

De wielen. Ik heb alle wielen helemaal afgeschuurd, opgeruwd en stukjes eruit gesneden. Bij een wiel heb ik de hele rubberen rand verwijderd.
01wielen.jpg

De Tamiya rupsband, die dus niet past op de Trumpeter aandrijfwielen.
01tracks.jpg

En de figuren, die ik erbij ga zetten: Dragon's NVA sapper team
01troops.jpg

Voorlopig ligt het geheel een week of 5 stil.... totdat ik weer terug kom, hier.
Ook hoop ik dan de juiste materialen op lokatie te hebben, zoals een metalen loop, misschien een behoorlijke sleepkabel en vulmiddel.
Nieuwe aandrijfwielen zijn al onderweg-

Wordt dus vervolgd!

Ik heb even een vraagje; is Mister Color 136 Russian green van Gunze Sangyo een correcte kleur voor dit voertuig?
En kan deze verf met de kwast worden aangebracht?

Met de hand schilderen gaat prima, hoor! Zeker als 't maar 1 kleur is.
Alleen voor die zachte camouflage,zoals de Duitse, is een luchtkwast ideaal.

Tja mensen..... enn decenium (letterlijk) later en ik ga dit project weer oppakken!!
Inmiddels is de aluminium loop aangekomen, ben ik in 't bezit van vulmiddel en hebben er wat veranderingen plaats gevonden. 😁
En ook 't forum laat nu het direkt plaatsen van foto's toe!

Gebleken is wel dat spinnen in Vietnam monsterlijk zijn! (Test)
20200926_151546.jpg

Zo.... de eerste stappen zijn gezet en ik ben er nu achter waarom ik deze destijds naar de infameuze "plank" heb verwezen...

Wat opviel bij 't bekijken van NVA T-54' en 55's is dat ze geen van allen de extra brandstof drums achterop hadden. Wel hadden sommigen de beugels daarvoor. Ook was het ontbreken van de spatborden meer regel dan uitzondering. Een enkele had nog een spatbord. De drumophangingen en 1 spatbord heb ik gebruikt, eigenlijk meer voor 't oog. Dit rechter voorspatbord spatbord heb ik wat omhoog geknikt en het linker op de juiste lengte afgezaagd. De achterste kon ik gewoon weglaten, want die waren op de juiste plek afgekort. De details zijn..... spartaans.

12.jpg

Bij deze T-versie heb ik wel brandstofleidingen gemaakt van telefoondraad. Hier blijkt dat de afmetingen niet kloppen met wat ik op foto's zag. Met name rond de koepelring schijnt men het niet al te nauw genomen te hebben. De sleepkabel is van het meegeleverde touw. Geprobeerd werd een zelf te maken, maar die bleek veel te dun, ondanks 4 koperdraden dikte. Het touw is met lijm ingesmeerd, op het model in vorm gebracht om vervolgens uit te harden.

05.jpg

06.jpg

Er zitten veel extra onderdelen bij de kit, waarschijnlijk om inderdaad een T-54B te maken of T'55 versies. Onderdelen voor een drietal munitiekisten zitten verspreid over de gietramen, zonder vermelding in de bouwbeschrijving, en je kunt de pasvorm raden aan de hand van de gebruikte hoeveelheid vulmiddel. De andere kisten komen wss. t.z.t. van pas bij andere bouwsels.
Vulmiddel is trouwens een noodzaak bij dit model. Hou 't bij de hand.

07.jpg

08.jpg

Veel van de fijnere onderdelen hebben belachelijk grote verbindingen met de gietramen en de kans op breken is dus erg groot.
09.jpg

En wat dit moet voorstellen???
Ik ga ervan uit dat de Vietnamese afgeragde en slecht onderhouden tanks veel van hun uitrusting kwijt zullen zijn geraakt, dus ook dit gereedschap is op mysterieze wijze zoek geraakt. Ook hier weer erg grove connecties.

10.jpg

En dan de wielen: ook hier veel slijtage, slecht onderhoud en even slechte logistiek. Blijkbaar vond ik het een goed idee destijds om de rubberen band van een van de wielen te laten aflopen en foto's laten zien dat ook de 54-wielen op 55-tanks gezet werden. Leuk voor de variatie. De wielen verkeren in verschillende stadia van slijtage.
De vinyl wieldoppen zijn een ramp om schoon te krijgen! Veel gietresten! (zie pijltjes)

11.jpg

Is dit zo’n model in ABS zoals de hele vroege Trumpeters van 20 jaar geleden, of is het polystyreen zoals je zou verwachten?

Bedoel je dat het ABS is, of vraag je me wat ABS is? 🙂

Wat ABS is. Ik neem aan een bepaald soort plastic?
En ja... deze is haast 20 jaar oud. 2001 volgens scalemates.
ABS is een soort plastic, acrylonitril-butadieen-styreen. De allereerste modellen van Trumpeter waren daarvan gemaakt in plaats van het meer gangbare polystyreen (PS), en er zat daarom een tubetje lijm bij omdat je ABS niet kunt lijmen met de meeste normale modelbouwlijm.

Ah joh wat zou het
Wat het zou is dat dit de soort dingen zijn die ik me nu eenmaal afvraag in plaats van belangrijkere zaken als „Wat heeft Kim Kardashian vandaag op Insta gezet?” 😉

In dit geval ben ik 't met Timo eens; kn ippen, plakken, vullen, schuren, vijlen en verf.

Lekker simpel.
Als ik aan correcties zou beginnen, dan zou ik beginnen met de aanschaf van een andere kit. 🙂

Ok ja had gedacht dat de Trumpeter kits doorgaans OK zijn, maar de oudjes dus niet! Doet me denken aan een Techmod kit uit de jaren 90 van de Luchs. Met zowat ieder onderdeel in die kit was wel iets loos 😉 .

Ik ken geen kim en ik heb geen instagram... soms is dom plakken ook wel zo lekker, ik ben zelf bezig met een border models pz4f1, maar das ook een hele berg werk om dat allemaal recht en netjes te krijgen, flash, naden, patrijzen die niet goed hebben gezeten, standaard de verkeerde koepel in de doos en je vijl loopt dicht van het plastic, net als je schuurpapier, nou, dan is een ouwe tamiya wel een verademing hoor, valt niets van te maken dus de winst zit in het bouwplezier!

Klopt Timo!

En voor mij is 't a) een nostalgisch tripje, net als die Leo's en de T-62. Gewoon simpel en betaalbaar knutselen. en b) het is een 3D representatie van de onderwerpen waar ik over lees, in dit geval dus het Easter Offensive van '72. Houdt 't interesse in beide disciplines levende.
Daar heb ik recentelijk een derde aan toegevoegd; iedere tank wordt voorzien van iets uit dat tijdperk en omgeving en dan liefst iets persoonlijks. Voegt hopelijk een extra dimensie toe.

We komen er wel..... de laatste bouwfase, de koepel, is afgerond.

NVA tanks zijn vrij kaal en karig uitgerust, dus ik heb het geheel voorzien van een stel oude rollen en bundels uit de onderdelendoos plus de extra munitiekisten. De eersten zijn voorzien van een toplaag putty, zodat ze aansluiten bij de stangen en de kistjes kregen hele dunne riempjes.
Ook kon ik eindelijk de aluminium loop, welke ik reeds in het begin gekocht had, plaatsen. Voor mij iets nieuws en ik moet achteraf bekennen dat ik niet gedacht had dat de erop gespoten verf zo makkelijk echte chipping zou vertonen. Maar dat komt terug in de verffase.

13.jpg

16.jpg

Het coaxiaal machinegeweer met opening was niet meer dan een plaatje met een vaag uitsteekseltje, dus een nieuwe loop gemaakt en de opening uitgeboord. De loop recht naar voren krijgen was een uitdaging, dus ik vermoed dat de voorkant van de koepel niet helemaal correct gevormd is.
Ook hier weer de nodige hoeveelheid vuller, de witte van Tamiya, waar ik steeds minder blij mee ben. Deze krimpt enorm bij het drogen dus herhaaldelijk bijvullen.

14.jpg

En dan de rubberen rupsies.... deze zijn van de T-62 en dus te lang. Op maat maken die ik door de links uit te snijden, nadat ik de lengte van de rups bepaald heb. Zo krijg je veel meer hechtvlakken voor de secondenlijm.... en da's nodig!!
Het stukje links boven is bedoeld om op de spatborden te eindigen als reserveschakels. Het stukje rechts ernaast komt ervoor in de plaats. Waarom is wel duidelijk, dacht ik.

17.jpg

En toen... en toen.... en toen was'ie ineens zomaar "af"!!

25.jpg
Ik vond op de foto's weer wat kleinigheidjes die gedaan moeten worden, zoals de lampen schilderen en de ontbrekende antenne plaatsen. De aanzet van de loop is al bijgestipt. Maar verder issie eindelijk aardig af. Deze bouw was niet geheel zonder "uitdagingen", toen niet en nu ook niet.
De basis kleur is Tamiya XF-81 Dark Green, een behoorlijk andere, lichtere kleur dan de XF-61 Dark Green, maar een bewuste keuze met ook op de verwering. >Het plaatsen van de decals was standaard, maar de decals passend krijgen vergde wat werk. En ze liggen nog steeds niet helemaal glad. Althans de sterren niet. Alles gesealed met een satijnglanzende laag.
Daarna een Mig neutral en een dark wash, waardoor de lichte kleur al aardig donkerder wordt. Het loopwerk kreeg er nog een bruine wash overheen.
Vervolgens drybrushen met natural steel. De zeilen, draagzak en de loophoes zijn gedaan met Russian uniform and Khaki drab.

Het plaatsen van de rupsbanden was een stevige klus, want ze wilden niet blijven zitten. Rijkelijke hoeveelheden superlijm houden de zaak nu op de plek, maar ik moet er niet aan komen. De middelste loopwielen komen aan beide zijden ook niet helemaal aan de grond.
De banden zijn gegrond in natural steel, daarna de diverse washes, drybrushes met steel en voorzien van een poedertje dat "rust" heet, maar bijna bordeaux rood is.

De rest van de verwering is gedaan met pastelpoeder in een roodbruinige tint.
18.jpg

19.jpg

Hi Ron,

Je bent er zeker in geslaagd er een smakelijk en spartaans bakkie van te maken ondanks de dubieuze kwaliteit van de kit! Wat ik nog zou aanpassen is de houtnerf op de plank voor op de romp. Deze zijn erg prominent. Wellicht ook nog bagage hier op bevestigen voor meer variatie. Verder zou ik de rupsen nog iets meer bevuilen en verweren met de pastels en poeders. Idem voor de reserverups. En misschien het opgerolde zeil wat er naast zit nog een iets andere tint geven, zodat die meer afsteekt en eruit springt.

Mvg,

Vincent

Ja, die houtnerf springt er inderdaad erg uit. Maar de rupsen ga ik niet meer aankomen. Ben blij dat ze nu eindelijk zitten en hoop dat dat zo blijft.
Die reserverups op de koepel gaat eruit. Past niet vind ik, ondanks dat ze wel geregeld zo te zien zijn.

ja ik zou die rups nog wel tackelen, springt er mooi uit. Gewoon wat filters op loslaten, dan wordt het een eye catcher 🙂

cool dat je deze na al die tijd hebt afgemaakt. Het lijkt me een draak van een kit die trumpeter. Maar je hebt er een mooi werk van gemaakt. lekker zo laten en op naar de volgende. (al kan ik me prima vinden in de comments van Vincent betreft de bepakking, maar het is ook fijn om iets af te verklaren.

Hallo Ron,

Je spreekt over de NVA T-54, maar dit waren toch geëxporteerde Chinese T-59 tanks ?

Ik heb ook nog zo'n oude Trumpeter T-54B model 1952 ergens liggen....🙄
Uiteraard zijn die vroege Trumpeter T54/55 niet meer te vergelijken met het huidige aanbod van b.v. MiniArt.
Wel leuk om ze verbouwen zoals jij hebt gedaan, of naar b.v. de talloze modificaties op T-54/55 chassis.
Jouw model is goed geslaagd, vind ik.
Het verschil in grootte van die gespen op de 2 grote zeilrollen, met die kleinere tas, is aanzienlijk.
Misschien is wat U.S. Army uitrusting ook een idee.

Grtz,
Hans

Bedankt!
Ja, erg prettig om deze nu als "af" te kunnen markeren. Ik heb de laatste puntjes bijgewerkt en ben nu bezig aan het volgende masochistische projekt; een T-34/76 van Italeri/Zvezda die ik ooit een keer half inelkaar gespijkerd heb. Ziet er niet uit! 😳
Dus uit elkaar trekken en op nieuw doen. Een mooi oefen objekt om zelf onderdelen te maken.

@Hans Peulen Volgens mijn bronnen waren de NVA tanks bij An Loc T-54's/55's en de kit van Trumpeter heeft daar ook de markeringen van.
En vwb die gespen, deze kit was 't niet waard om resin aftermarket spil voor aan te schaffen, dus ik heb gebruikt wat ik had liggen. Geen idee waar de rollen vandaan komen, maar ik had ze al lang. Achteraf gezien had ik ze wat bij kunnen werken, ja.

Terug
Bovenaan