Trumpeter: Grille II 17cm

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
1:16 Sdkfz 251, 1:16 en 1:35 sdkfz 250, 1:35 sdkfz 252, 1:35 Pzkfw 1A & 1B, 1:35 Maus en kfz 12
Hoi medebouwers,
dit weekend dan wel door een virusje geveld maar ik had nog genoeg puf om een start te maken met de Grille van Trumpeter. Een enorm model (de grootste die ik ooit gemaakt heb) met eigenlijk twee modellen in één doos. Het verlengde "Tigeronderstel" (die aan het einde van de 2e wereldoorlog in nog niet geheel afgebouwde staat gevonden werd) en het 17 cm geschut. Samen vormen ze de Grille II. Het geschut kon zowel vanuit het voertuig als los gebruikt worden.

Ik ben begonnen met het onderstel. De bijgeleverde tracks zijn van vinyl en erg stug. Daarom twee setjes tracks van Hobbyboss gekocht met de late Tiger-tracks. Op tekeningen van de Grille in bijvobeeld de boeken van Walter Spielberger zie je overigens de vroegere tracks maar ik betwijfel of die er nog om gelegd zouden zijn.
het schoonmaken van de tracks en de onderdelen voor het onderstel ging rap (ahum, toch wel gauw een uurtje of twee met al die schakels en o zo veel wielen).
het resultaat was een doosje met onderdelen:

Bij het in elkaar zetten leverde dat het volgende op (altijd handig zo'n tijdelijk malletje van evergreen!):

De tracks zien er goed uit met een "natuurlijke doorhang" op de plaatsen waar dat waarschijnlijk zo geweest zal zijn.

Dan verder met de opbouw. Omdat het zo'n groot model is hebben ze bij Trumpeter gedacht: dan doen we er ook maar wat grotere sinkholes in! En meer! Hieronder het resultaat van wat stucadoorswerk aan wat grotere onderdelen.

Jullie begrijpen het al, de zin was even weg.
Nu alles een weekje laten drogen en na een weekje werken maar eens kijken of we hem weer oppakken of dat we verder gaan met de E25, of de tweede E25????

Is iemand anders al gestart met dit model? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips met betrekking tot de bouw.

Groet,

Willem

Interieur

Hoi Andre en Roy,
dank voor jullie reacties.
Ja, het model heeft een héél mooi interieur, het motorblok/-compartiment is al een bouwdoos op zich. Daarom wil ik ook de bovenzijde van het motorruim en bestuurdersruim los laten.

Dan moeten die sinkholes dus ook weggewerkt worden. En de sinkholes zitten óók in de zijpanelen waar het geschut tussen komt te staan. Die zitten echt goed in het zicht. Helaas.

Aankomend weekend gaan we eens kijken of de eerste plamuurlaag voldoende is geweest. Stofmasker op en schuren maar.......

Groet,

Willem

Trumpeter schijnt in de veronderstelling te verkeren dat de grootste lol van modelbouwers bestaat uit het opvullen van EPM's.
Ik wil degene die ze dat wijsgemaakt heeft van harte uitnodigen eens langs te komen voor een aantal interessante ervaringen (mijn vriendin woont niet zo ver van het Van Starkenborgkanaal af, en zo heb ik nog wel een paar leuke ideeën).
Overigens lijkt me die Grille een leuke kit om te bouwen! Succes, en hou ons svp op de hoogte van de vorderingen!

Groet,

Kanne

Voortgang (loop en wat pe)

Dit weekend niet veel verder gekomen met de bouw van de Grille. De loop is in elkaar gezet. Deze bestaat uit vier halfronde delen die samen de loop vormen (lijmen, schuren, plamuren en schuren). Het sluitstuk bestaat uit meerdere delen. De mondingsrem bestaat uit twee delen. Deze is voorzien van alle gaten die in de loop zitten maar deze moeten nog wel verder uitgeboord worden. De gaatjes zijn taps toelopend dus boren maar......

Bij het model zit ook nog wat pe. De roosters bij de motor zijn bijgeleverd en elke luchtuitlaat (of inlaat?) heeft drie schotten die van pe zijn. De bouwbeschrijving geeft aan hoe deze ten opzichte van elkaar te bevestigen maar als je die wijze volgt komt het niet goed te zitten. De foto op de doos geeft weer een ander beeld dan in de beschrijving en door te kijken naar de lengtes van de delen en de uitsparingen in de behuizing kom ik op de volgende indeling. Ik heb geen foto van het origineel maar voor mij ziet het er zo wel "goed" uit. Ik laat het dus maar zo.

En toen had ik er even genoeg van en ben verder gegaan met mijn 2e E25. De Grille wordt een indrukwekkend model. Ik ben nog niet gestart met het schuren van de sinkholes. Daar moet je echt zin in hebben.....

Groet,

Willem

En weer een stap verder (dankzij JW Mol!)

Na veel tijd gestoken te hebben in het schuren van de sinkholes (wat een rotwerk) ben ik verder gaan bouwen. Ik liep tegen het probleem op dat een van de zes steunen voor de zijwanden maar half op de sprue zat. Na mailen met Trumpeter en de importeur in Nederland heb ik uiteindelijk van JW Mol een reserveonderdeel gekregen (uit zijn eigen doos!). Top Service!

Eerst het kanon afgemaakt. Machtig stuk geschut maar...... weer al die sinkholes en dan ook nog eens in het zicht 😈

Toen de rest van het voertuig in elkaar gezet:

Het interieur verder gevuld. En toen bleek de voorzijde (boven en onderdeel) niet goed op elkaar te passen. Ik wil het interieur met de motor ook laten zien maar vidn het geen gezicht om het bovendeel los te laten liggen waarbij je ziet dat het niet past. De motor is een bouwdoos op zich. Ik heb er een bouwavond in Utrecht ingestoken (werd wel afgeleid door die stripper) maar had daarna nog een uurtje nodig om hem af te maken:

Dus heb ik het bovendek aan de voorzijde maar eens onder handen genomen met het zaagje. Dat is gelukt (het pantser is gescheiden van de gehele motorafdekking) maar nu uiteraard de afwerking tussen de twee delen mooi maken. Dat is weer iets voor volgende week.... Het resultaat moet zijn dat alles te zien blijft. Zonde om die voorzijde helemaal dicht te plakken terwijl je weet dat er een motor, radiatoren en een versnellingsbak in ligt!

Het model staat er nu even zo bij om de volgende stap te ondergaan.

Die doos blijft vol !

Ik blijf het (nog) een machtig model vinden. Jammer van het vele plamuurwerk dat nodig is (sinkholes en zijwanden) maar het blijft indrukwekkend om zo'n model te zien. In de bouwbeschrijving ontbreekt een onderdeel: C52 moet aan de voorzijde van de affuit geplakt worden) en ik hou een onderdeel over 😳 Staat nergens dat het niet gebruikt moet worden en komt ook niet voor op de tekening. Ik mis het niet.

Ik heb geen idee waar de ronde grondplaat bleef als het geschut werd opgeladen. Aan de achterzijde lijkt logisch; er zit een vreemd soort mechanisme aan de achterzijde bestaande uit wat buizen die kunnen opklappen maar Trumpeter laat lekker in het midden waar dat voor dient en laat ook geen plaatje zien van die ronde grondplaat als het geschut in het voertuig staat. Iemand een idee???

Verder denk ik er over om het geschut maar "dark yellow" te maken en het voertuig als basis de rode primerkleur te geven met een vage overspray van dark yellow (niet geheel dekkend of wellicht in vlekken om als camouflage te dienen). Maar alles kan bij deze paper panzers.

Wordt vervolgd.

Hi Willem,

Een machtig ding he 😉 Ik ben nu ook verder gegaan met het kanon maar ben even gestopt daar ik iets te fanatiek met schoonmaken ben geweest en 2 bevestigings punten heb weggeschuurd (dat het sprue resten waren) 😕

Maar die sinkholes zijn inderdaad een drama.

Is het onderdeeltje wat je over houdt C 34? Die kan ik ook niet terugvinden waar die thuishoort.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten en succes verder,
Marc

C34

Hoi Matthijs en Marc, dat is het onderdeel: C34!
Jij hbet gelukkig dus ook géén idee waar dat thuishoort. 😉 Op het deel zit een soort radertje maar er is nergens een ander radertje terug te vinden waarmee het in verbinding zou kunnen staan. Voor de onderdelendoos dan maar?
Matthijs: er is een grens aan lekker plamuren. Ik had niet gedacht dat ik die ooit zou bereiken maar het is zo ver........ Ik kan geen plamuur meer zien en verlang erg naar een tamiya-kitje 🙂

Groet,

Willem

Terug
Bovenaan