Trumpeter BR52 in aanbouw....

Hallo allemaal,

Even wat foto’s van de BR52 waaraan ik op dit moment werk.
Persoonlijk vindt ik dit een fantastische kit van Trumpeter en hoop
dat ze meer van dit soort mega kits uitbrengen. 😀

Groetjes en bedankt voor het kijken,

John.

Frame1.jpg

Divider.jpg

Frame2.jpg

Divider.jpg

Frame3.jpg

Divider.jpg

Frame4.jpg

Divider.jpg

Frame5.jpg

Divider.jpg

Frame6.jpg

Divider.jpg

Frame7.jpg

Divider.jpg

Frame8.jpg

Divider.jpg

Frame9.jpg

Divider.jpg

Frame10.jpg

Divider.jpg

Frame11.jpg

Divider.jpg

Hi John,

Schitterende foto's van een pri,a stukje bouwen. Ziet er goed uit. Ik denk dat je dit model opalle komende modelbouwevenementen wel veel zult gaan zien. Dus veel vergelijkingsmateriaal. Succes met het vervolg

hij staat heel hoog op mijn verlanglijstje maar ik kijke voorlopig nog even de kat uit de boom..
deze ziet er strak en veelbelovend uit. welke kleuren heb je gebruikt tot nu toe?

grtz jeroen

Bedankt....

Hallo Rob en Jeroen,

Allereerst even mijn excuses voor de verlate reactie, maar ik kon door omstandigheden
niet eerder reageren. 😳

Rob,
Bedankt voor het compliment en ik heb ook begrepen dat er veel van deze kit
verkocht zijn, maar het valt mij op dat er zo weinig bouwverslagen te vinden zijn
op het internet.
Aan het vervolg wordt druk gewerkt en ik hoop binnenkort weer wat foto’s te kunnen posten.

Jeroen,
Ook bedankt voor het compliment en ik kan mij voorstellen dat je even
de kat uit de boom wilt kijken maar ik moet je zeggen dat de kit van zeer goede kwaliteit is en tot nu toe ben ik nog geen rare dingen tegen gekomen.
Een mooie PE set zou voor deze lok welkom zijn want ik denk dat er wel wat onderdelen
door PE vervangen kunnen worden.
De kleuren tot nu toe zijn er eigenlijk maar twee, Tamiye TS6 mat Zwart en TS8 Rood.
Het frame is eerst met een mat zwarte auto primer gespoten en daarna met rood niet helemaal
dekkend zodat het zwart hier en daar aan de randen nog wat doorschijnt. (Preshading ?)

Groetjes en happy modeling,

John.

Ik denk dat ik eens tegen een paar heilige huisjes moet gaan trappen... 😉
Op dit forum zijn de woorden vlXXXgtuig of HXXXkopter synoniem voor op zijn minst een digitale reprimande van de webmaster.
Op stoomlXXXmotieven geldt deze ban niet.
Waar is het pantser? De geschutskoepel? de torendakmitrailleur of de RBLI's? De coax? En waarom kan niemand antwoord geven op de vraag: "Komen er Friul's onder of Modelkastentracks?"

Oké... einde grap; complimenten voor het bouwen van zo'n loc. En ja, ze hebben een behoorlijk belangrijke rol gespeeld. Lekker doorgaan, ziet er goed uit!

Ziet erg leuk uit. Wel fel moet ik eerlijk zeggen.
Ik heb 1 vraagje, waarom zitten er twee bladveren op de loc?? waarom niet gewoon bij de wielen? Waar dienen die voor??

En welke (oke ik geef toe 2 vragen 😛 ) lijm gebruik je??

Hilbert

Hilbert Zuijdendorp zei:
Ziet erg leuk uit. Wel fel moet ik eerlijk zeggen.
Ik heb 1 vraagje, waarom zitten er twee bladveren op de loc?? waarom niet gewoon bij de wielen? Waar dienen die voor??

En welke (oke ik geef toe 2 vragen 😛 ) lijm gebruik je??

Hilbert

Hilbert,

om de wielen te laten veren ? Net als bij een auto.
Heb net bij mijn eigen BR gekeken, de gaten/blokken waar de wielen aanzitten kunnen naar boven en naar beneden schuiven.
Je hebt dus vering, de vraag is alleen hoeveel, een en ander is vrij star, mede door de tweede veerpakket.
De veerpaketten zitten aan elkaar gekoppeld. Als de een beweegt, beweegt de volgende automatisch mee.

Lijm ? Gewoon modelbouwlijm, eventueel voor de PE secondelijm.

Rico

Hilbert,

Gewoon de revell modelbouwlijm met zo'n dun naaldje.

Voor de secondelijm die van bison, wel in gel vorm.
Doseren met de punt van een prikkertje of een naainaaldje...

Rico

ik vind dat niet echt een goede lijm, ik vind het knap van je hoor, bij mij krijg je dan altijd van die lijmvlekken resten etc etc dus ik ga de tamiya u8ltra thin cement aanschaffen.. eens kijken hoe dat bevalt. Ik vrioeg het omdat ik 0 lijmresten zie.

🙄

BR 52 heeft voornamelijk in de wo 2 in cammo kleuren rondgereden, maar zwart rood blijft goed nodig, de DB had ze namelijk ook nog gewoon in civile dienst, dus dat is heel goed mogelijk. de bladveren zijn trouwens niet om de wielen te laten bewegen... alleen de assen bewegen, de krukblokken kunnen een cm of 6 op en neer en een cm of 5 heen en weer, dit ter voorkoming dat de drijfwielen er op een wissel uitlopen. de rood is mooi van kleur, maar naar mijn idee niet geheel juist, het zou iets matter horen te zijn. zoek eens naar info over de BR 52 op sites als modelspoor.pagina.nl of benelux rail.net, daar staat een schat aan info op. een paar vragen en opmerkingen. de leidingen op de vuurkist, zou het niet veel mooier zijn om die eraf te schuren en te vervangen door een stukje messingdraad na de bouw (hoef je het meteen niet meer te schilderen!!!) nou ben ik trouwens niet een echte klinknagelofiel, maar ik zie zo wel dat er honderden missen op de ketel (deels geklonken), en dat vind ik een beetje een gemiste kans van trumpeter.

hoe zijn de wielen en het loopwerk? ik heb ergens gelezen dat het loopwerk van PE is, maar is het beweegbaar??

en als laatste, om de buitenkant van de bufferschotels hoort een witte rand, dit om zichtbaarheid in het donker te vergroten bij het voeren van geen verlichting.

mooi model!

Timo

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie positieve reacties op mijn BR in aanbouw.

Roel,
Schrok even bij het lezen van je antwoordt maar kan de grap zeer waarderen. 😀
Bedankt voor het compliment en ik hoop binnenkort weer wat foto’s te plaatsen.

Hilbert,
Het rood is nog wat fel maar moet nog verder afgewerkt worden.(een wasje, verouderen)
Op de vraag over de twee bladveren voor op de lok geeft Timo in zijn antwoordt al een aardige uitleg, ik wil daar alleen aan toevoegen dat volgens mij deze twee veer pakketen ook bedoeld zijn voor het voorste loopwiel welke als doel heeft de lok beter te geleiden in de bogen.
De lijm die ik gebruik is de Revel professional met naaldje.
Ik begrijp dat jij niet zo tevreden bent over deze lijm maar ik doe er vrijwel alles mee.
Het niet zien van lijmresten komt doordat ik het zeer gedoseerd gebruik en eventuele resten met een dotje scotbright verwijder.

Rico,
Bedankt voor de reactie en de lijm adviezen. 😉
Ik lees dat jij ook in het trotse bezit bent van een BR52, zijn hier al wat foto’s van beschikbaar?

Thomas,
Volgens mij heeft de BR52 in WO II ook in de rood / zwart kleurstelling gereden maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen, ik zal eens proberen dit uit te zoeken.
De rood / zwart kleurstelling is mijn persoonlijke keuze omdat ik hem in deze kleur het mooist tot zijn recht vindt komen. (misschien historisch niet correct?)

Timo,
Bedankt voor de toelichting op een aantal vragen alleen is de DB van een later tijdstip, tijdens WO II was het nog Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG).
Zover ik zien kan zijn de klinknagel imitaties op de ketel vrij goed, vergeet niet dat de BR52 grotendeels gelast was.
Wat betreft de leidingen, ik heb hieraan zitten te denken maar wil eigenlijk eerst even bij de V.S.M langs om wat foto’s van het orgineel te maken.
Er zijn bij deze museumlijn nog 6 van deze machines aanwezig en daarvan zijn er nog 3 bedrijfsvaardig. Zie ook http://www.stoomtrein.org/nl/mtrl_stm.html
Een leuk detail is dat het bedrijfsnummer 52 8139 als decal is bijgevoegd en deze machine staat bij de V.S.M ! 😀
Het loopwerk is helaas niet van PE maar kan naar mijn inzicht wel bewegend gemaakt worden., de wielen zijn van kunststof maar zien er goed uit.
De witte randen op de bufferplaten waren niet altijd aangebracht maar zouden op deze uitvoering wel goed staan.

Heren nogmaals bedankt voor de reactie en veel modelbouw plezier,

John.

Hey John,

er zijn wel foto's, maar nog niet on-line...

Ik bouw eerst de BR geheel af.
Daarnaast ben ik bezig met de Leopold,
ik wil daar een combinatie van maken...

Tevens zit ik midden in de verhuizing,
tzt komen de foto's...

Maar, die van jou ziet er zeer netjes uit, klasse tot zover,

Rico

john, dat de VSM ze heeft weet ik, ik heb eronder gestaan in de smeerput, en ik heb nog nooit zo'n grote brok staal en water gezien die zichzelf voortbewoog, alleen al die assen, dat is geweldig om te zien, dus ik zou zeggen, ga erheen, maak een praatje met de station's chef, en ik mocht toen met een vrijwilliger en m'n pa de werkplaats in, met als leukste detail dat m'n pa er meer vanaf wist als de vrijwilliger!

DB, ik schaam me rot, ik eerst al DR invullen (deutsche reichsbahn), en realiseer me nu dus dat de DB pas na de DRG werd opgericht, foutje in m'n administratie (ben een beetje stoomlok gek, maar dan wel iets kleiner in 1:87), en over de klinknagels heb ik ook nog wat opgezocht. de kriegslokomotieve hadden een volledig gelaste ketel, terwijl de "civiele"dus vroege half om half hadden. dit is een late lok (kun je zien aan het onderstel, dus een echte kriegslokomotive) en dus is de ketel correct!

keep up the update's!

Timo

Bedankt Rico en Timo....

Hoi Rico en Timo,

Leuk dat jullie weer even terug antwoorden.

Rico,
Ik ben zeer benieuwd naar die combinatie met de Leopold, dat lijkt me machtig mooi alleen wordt dat wel heel erg groot.
Hopelijk heb je in je nieuwe onderkomen genoeg ruimte voor zo’n prachtig diorama.
In ieder geval veel succes met de verhuizing en dat je snel weer aan de slag kunt met je BR.

Timo,
Ik denk dat wij toch wel het een en ander gemeen hebben.
Ook ik ben al vanaf mijn zevende jaar bezeten van (model) treinen en verzamel deze dan ook vanaf spoor Z tot II, dus deze BR52 van Trumpeter vindt ik gewoon fantastisch en ik denk dat dit ook niet mijn eerste en laatste is. 😀
Ik kom gemiddeld twee keer per jaar bij de V.S.M. om al het moois daar te aanschouwen maar de foto’s die daar genomen heb waren hoofdzakelijk van de SIK. (NS 200 serie)
Met deze lok, in de schaal 1 op 10, ben ik al tien jaar aan het bouwen en het zal zeker nog twee jaar duren voordat hij klaar is.
De V.S.M. houdt een keer per jaar, eerste week September, een evenement (Terug naar toen) en hier kun je de BR52 met grote waarschijnlijk onder stoom zien.
Het mooiste is de laatste slag van zaterdags, hierbij worden alle onder stoom staande locomotieven aan elkaar gekoppeld en rijden dan van Apeldoorn naar Beekbergen.
Ik weet dat deze hier eigenlijk niet thuis hoort maar kan het niet laten om nog even een foto van de SIK te plaatsen, de gehele bovenbouw inclusief frame is met de hand gemaakt, gezet en geklonken. (Er is dus geen freesbank aan te pas gekomen, allen een figuurzaag en vijlen).
Keep in touch Timo!

Groetjes,

John.

Sik.jpg

VET GAAAAAAF, we hebben meer dingen gemeen, want raad eens waar ik gek van ben.... de SIK!!! ik heb er 3 in 1:87, en die zijn allemaal verwend met raampjes, geeetste nummerbordjes, verende buffertjes, dat soort spulletjes, en natuurlijk decoders die bijna even veel kosten als de lok zelf helaas. ik zou ook nog wel eens een lok in een wat grotere schaal willen bouwen, maar dan een oersik, vind ik ook wel wat hebben. naja, laten we maar weer on-topic gaan, want de gemiddelde twenotter weet waarschijnlijk niet wat een sik is (wel kogelvrij 🙂 ), want er zitten geen rupsen onder! ik hoop je lok eens in het echt te aanschouwen, wie weet!

Timo

Heren,

ik ben zelf ook modelspoor hobbyist maar vindt nu toch dat dit teveel off-topic gaat worden. Zoals al vaker gezegd (toen die vliegdingen voorbij kwamen) zijn we hier primair gericht op tanks en aanverwante artikelen. Er zijn genoeg forums waar je de eravringen kan uitwisselen over andere delen van de hobby.

Stuur een pbtje naar iemand als je toch meer kwijt wil, dat zorgt ervoor dat dit forum niet gaat 'vervuilen'

Groeten Maarten

...die z'n asbest pak uit de kast heeft gehaald. 😉

maarten, klopt, maar ik heb in mijn vorige post al vermeld dat we off topic aan de gang waren, dus is je post terecht, maar dubbelop!

Timo

Jeroen,
Bedankt voor het compliment, ik weet dat het eigenlijk hier niet thuis hoort maar in mijn enthousiasme over het onderwerp moest ik hem even laten zien.
Ik ben in ieder geval blij dat jij dit slippertje toch kunt waarderen.

Timo,
Ik durf het woord lo…. En trei…. niet meer uit te spreken (typen) dus PB me even je E-mail, dan babbelen we off-site even verder.

Maarten,
Ik wist niet dat deze site zulke strikte regels had en er hier in principe alleen tanks gepost mogen worden.(mijn fout, ik had de regels beter moeten lezen) 😳
Bij het plaatsen van de foto van de sik had ik al aan gegeven dat hij eigenlijk niet op deze site thuis hoort maar gezien het onderwerp van deze thread en de antwoorden heeft het wel raakvlakken en als modelbouwer kun je soms een beetje te enthousiast worden over je werk.
Mocht de site-moderator er het zelfde over denken als jij, dan heeft hij mijn volledige toestemming om deze thread te wissen.
Als hij niet in de mogelijkheid heeft dit te doen zal ik zelf de foto’s off-line halen.

Heren nogmaals bedank voor jullie reactie,

Groetjes John.

Ik ga er toch even op reageren. Let wel, dit is niet persoonlijk gericht maar algemeen omdat dit zo nu en dan de revue passeerd. Zo'n messing trein mag zeker gepost worden en het lieft met uitleg hoe het gemaakt is. Hier LEREN wij plastic plakkers alleen maar van. Het heeft zeker raakvlak met onze hobby omdat deze transportmiddelen en toegepaste techieken weer verwerkt kunnen worden in dio's gerelateerd aan de tankenbouw. Misschien mag ik dan wel de enige zijn (denk het niet) maar dat zwart wit denken slaat nergens.

Groeten,

Bas

Terug
Bovenaan