truck stop

Je maakt echt decimeters. Veel werk inderdaad, maar er zit zeker gang in.

En het oogt goed ook. Pigmenten op de gevels geven overigens een erg natuurlijke uitstraling.

Groeten, Jan

Mooie vooruitgang Erik 👍 en gezien die voortgang voor jou geen truck stop 😉

Carry on 😀

weer even een kleine update van mijn FOC project.
ik heb de afgelopen weken niet echt veel tijd gehad ivm. wat minder leuke familie gebeurtenissen.
maar vandaag en gister weer wat tijd genomen voor mijzelf en het FOC project
de huizen verder aangepakt en zijn zo goed als klaar
nog een paar dingetjes en dan kunnen ze definitief vast gelijmd worden op de ondergrond en kan er rondom
het een en ander afgewerkt worden.
FOC 33.jpg
De Sherman tank is klaar (denk ik) en dan de figuren die daar bij horen nog verven deze waren al klaar en nog van een ander lijntje die ik ooit eens gepost had (zie foto achtergrond)
FOC 34.jpg
de vrachtwagen is ook zo goed als klaar alleen nog een beetje stof en vuil aan de onderkant
de figuren zijn ook gereed gemaakt voor de verf beurt
FOC 35.jpg
nog anderhalve maand te gaan en nog genoeg te doen we zullen zien hoe ver ik kom.
in ieder geval toonbaar genoeg om hem mee te nemen naar het transport museum eind Juni
lekker blijven plakken en smeren en tot de volgende keer😀👍

Het ziet er goed uit Erik 👍

nog even een update van de voortgang voordat ik de eindsprint inzet
de twee laatste voertuigen zijn ook zover gereed alleen nog wat stof en vuil aanbrengen
FOC 36.jpg
de jeep krijgt niet echt veel detail extra alleen twee figuren en nog wat decals aanbrengen
de scout car is gereed en krijgt vier figuren
FOC 37.jpg
de komende week vrij dus alle tijd om de figuren te schilderen en kijken of er nog tijd is om het een en ander aan detail aan te brengen
op het gedeelte rond de huizen en voertuigen.
even een beeld hoe de voertuigen en figuren ongeveer komen te staan
FOC 38.jpg
eens kijken hoever ik kom deze week het doel is in ieder geval het huizen gedeelte zoveel mogelijk af te hebben voor de 26e Juni
misschien heb ik nog wat tijd om rond het water en de brug nog wat verder te komen we zullen zien
tot de volgende keer 👍😀

Erik, dit begint echt heul heul heuuuul (àla Jochem Meyer) erg mooi te worden...

eerste dag van de eindsprint even kort
een dagje figuurtjes verven
negen stuks de kleding is al aardig gereed de gezichten hebben de basis kleur tan earth
er zit wel aardig wat verschil inde figuurtjes eentje van tamiya horende bij een van de modellen daar zit niet veel detail aan maar die verdwijnt toch achter het stuur van de scout car daarom zijn zijn voeten er ook af want anders past hij er niet in en daar zie je later toch niets meer van
de figuren horende bij de sherman lijken wat ielig vergeleken bij de anderen de details zijn wel redelijk maar halen het niet met die aan de rechterkant die zijn van De Bodi en Alpine die zijn wel wat duurder maar zijn ook prettiger met schilderen van details
morgen weer een dag dan de details in de gezichten en nog wat washes
maar daar de volgende keer meer over
FOC 39.jpg
tot de volgende 😀 👍

Tjonge je gaat wel vlot zeg 👍... maar je bent toch niet aan het versnellen om het koste wat kost af te hebben voor de showtafel ?

Tjonge je gaat wel vlot zeg 👍... maar je bent toch niet aan het versnellen om het koste wat kost af te hebben voor de showtafel ?
af komt hij zeker niet voor 26 Juni
maar deze week heb ik vrij dus veel meer tijd om er wat meer aan te doen 👍

tijdens het figuren schilderen door deze week ook nog een paar dingetjes gedaan aan het diorama
en dat met name de uitgebrande Puma
rond om alle puin een paar basis kleuren gegeven wat later na het afwerken van het wrak van de Puma nog wat verfijnd wordt natuurlijk
De Puma zelf heeft al een primerlaag gehad en een aantal roest tinten
eerst de donkere en medium roest kleur
FOC 40.jpg

daarna lichte roest en met een stukje spons wat gele oker aangebracht op diverse plekken
FOC 41.jpg
en de muur aan de water kant heeft wat diverse kleurtonen gekregen met een paar acryl washes
FOC 42.jpg
en dan nu de hoofdrol spelers van dit diorama de productie van een weekje schilderen
de meeste basis kleuren en highlights zitten er op nog wat kleine details en bij een aantal figuren nog de huidkleur
daarna de accenten
FOC 43.jpg
de foto is niet lekker duidelijk daarom nog twee
FOC 44.jpg
FOC 45.jpg
voor een amateurtje in het figuur schilderen moet ik toch zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat tot nu
en ik leer nog steeds bij
zeker dankzij de feedback die je hier op het forum krijgt
dit was het weer voor nu zondag avond denk ik weer een update wat er dit weekend gedaan is
tot dan 👍 😀

Ik wou net zeggen, het lijkt anders of je het figuurschilderen zo uit je mouw schudt 😉, chapeaux!

Ziet er top uit allemaal!

bedankt voor de leuke reacties het is best wel een klus maar het gaat lekker een paar goede boeken erbij en wat YouTube
filmpjes helpen er zeker ook bij
deze week inclusief vanmiddag toch al gauw een 25 uur bezig geweest met de figuren en ze zijn nog niet klaar en daarom heb ik
ook gewacht met deze klus tot deze week waarin ik alle tijd heb om hem aan te pakken
als ik normaal gesproken overdag aan het werk ben en s' avonds een of twee uurtjes ga plakken dan is dit iets want je zo lang mogelijk uitstelt
maar we gaan lekker door met plakken en vooral smeren 😀 👍

Daarom doe ik tegenwoordig bij elk model de figuren die daarbij komen gelijk afwerken, heb destijds bij mijn LAV diorama alle 16 figuren op het eind gedaan, beviel me niet echt.. en jij doet er nu nog meer... petje af!

einde van de tussensprint
de figuren zijn voor wat de verf betreft klaar inclusief de emblemen en andere kleine details
vanavond nog even een vernis laagje erover en dan komende week verder met een filtertje en/of wash
FOC 46.jpg
dan de Puma die heb ik dit weekend ook verder aangepakt na de roestlaagjes van vrijdag heb ik gisteren eerst heavy chipping vloeistof over het hele modelletje gespoten
toen dat droog was met donker geel gespoten en een half uurtje laten drogen
FOC 47.jpg
daarna met een paar borsteltjes en oude kwasten de verf op de meeste plekken weer verwijdert
vooral op de plekken waar de hitte het hoogst was en de meeste beschadigingen
FOC 48.jpg
vandaag met pigmenten aan de slag gegaan om verwering door brand verder uit te laten komen
begonnen met carbon black vooral bij de luiken daarna wet witte pigment om het zwart heen gewerkt alles een beetje met een
stukje spons aangebracht
nadat dit droog was heb ik het nog wat vervaagd door wat overtollig pigment weg te borstelen en verder te vervagen met een sponsje
met track wash
FOC 49.jpg
er zijn nog wat stapjes te gaan voor ik er helemaal tevreden mee ben maar het begin ligt er komende week maar eens kijken
wat ik er verder nog mee doe nog wat modder en zand en nog een beetje groene smurrie want het moet natuurlijk wel lijken dat hij er al een tijdje ligt
dat is iets voor de volgende keer tot dan
veel plak plezier 👍 😀

Pracht dat wrak, en bedankt voor de uitleg over hoe dit resultaat te krijgen 👍

Ja, ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet als het "nat" is, ik vind de figuren fraai, lekker an het smeren in ieder geval

Ja, ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet als het "nat" is, ik vind de figuren fraai, lekker an het smeren in ieder geval
als het nat is , is het minder wit daar moet je wel rekening mee houden als het droogt
maar zoals ik al aangaf het valt nog wat weg te borstelen omdat het nog niet gefixeerd is
het is gewoon pigment met airbrush thinner later komt er een vernis laagje over om te fixeren 👍

de laatste update voor de bijeenkomst van volgende week
de afgelopen week de figuren verder afgemaakt met wat filters washes en matte lak en daar moeten ze het voorlopig maar mee doen
dit weekend de voertuigen wat verwering en vuil gegeven en daarna de figuren erin geplaatst
FOC 50.jpg
FOC 51.jpg
FOC 53.jpg
de komende week een paar kleine dingetjes nog afwerken en dan kan alles uit elkaar en voorzichtig alles netjes inpakken voor het vervoer
naar de bijeenkomst ik heb alles nog los staan omdat er nog een heleboel detail werk gedaan moet worden du als alles vast staat kan ik daar natuurlijk niet goed meer bij en het is makkelijker met vervoeren
nog even een overzicht foto en de rest kunnen jullie volgende week bekijken
FOC 52.jpg
tot volgende week👍😀

Ziet er erg goed uit, alleen heb ik mn twijfels over het wisselen van een dubbel achterwiel in 1 keer....

Aha, ik dacht dat hij een wiel ging wisselen, bij afgebroken snap ik het...

Terug
Bovenaan