Toen en nu

Hemeltje, wie verzint dit?
Zouden ze het kunstwerk (budget is vaak 1% van de aanleg/bouwkosten vd rotonde) gemaakt hebben van de restanten van de bunker?
Dan zit er nog een verhaal bij.
Anders is het gewoon lelijk :huil:

De kunstenaar zal wel een tranen trekkend verhaal hebben bijgevoegd over verbinding of zo.
Vrijheid in verbondenheid, ook een mooie titel
 
Ik was ook geïntrigeerd geraakt of het kunstwerk enige link had/heeft met de oude bunker die er stond.
Vanmorgen kreeg ik bericht terug van de secretaris van de Heemkring Kinrooi dat het kunstwerk niet is gelinkt aan de oude bunker.
Bij deze:

AB4F844D-E882-496F-B379-EE92849079C6.jpeg
 
Als dat kunstwerk, met een kleine "k" wat mij betreft, ook werkelijk gelinkt was aan de bunker kon ik het nog een beetje volgen . Dan zou je ook begrijpen waarom "de ontmoeting" in gewapend beton is uitgevoerd. Maar nee dus ....

Over bunkers gesproken, laatst op ebay weer eens een foto van de bekende bunker bij de moerdijkbrug met het Fallschirmjäger opschrift. Ik meen toch dat ik die bunker vroeger vanuit de trein kon zien als ik van Zeeland naar de randstad reisde en vice versa . Het opschrift was toen nog prima te lezen, ik spreek dan over meer dan 25 jaar geleden. Ik heb vrij uitgebreid op internet gezocht maar ik kon geen "nu" foto vinden van deze bunker met opschrift. Zijn die opschriften dan intussen verdwenen ?

Bxy2joV.jpg


Verder nog deze op internet gevonden :

Rnc7p54.jpg

c5826NU.jpg

FARQNoy.jpg


Groet,

Arjan
 
Ik rij er sinds de 90-er jaren en ken de opschriften niet. Als je zou kunnen duiden waar deze bunker staat zou ik er eens naar kunnen uitkijken. Met de bouw van de hogesnelheidslijn in 2000 zijn de bruggenhoofden gesaneerd en is er het een en ander verdwenen.
 
Op een kaartje van de Stichting Bunkerbehoud Dordrecht staan de bunkers. Daar zie ik “jouw” bunker niet bijstaan.


Kwam op een site over de herbouw van de brug nog wel een mooi plaatje tegen

88B1BBAA-82AC-4EE9-8E36-736F4FB4B2D9.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Jeetje.... op de bunker foto's zie ik staan : www.dordrechtindeoorlog.nl.... ga ik daar eens kijken i.v.m. het verhaal over mijn oma dat ik
hier ergens heb verteld....stel je voor dat....... staat daar het hele dossier over de dood van mijn opa en zijn broer en de rechtsgang die er op volgde !

Ook wel een aparte sensatie daar het portret van mijn opa in de krant te zien staan dat hier thuis in de gang hangt...over toen en nu gesproken :hm:

Voor de geïnteresseerden, het dossier is te lezen alhier, onder het kopje "Documenten NSB archief - Gebroeders van Dijk. "
 
Een gevalletje van serendipiteit Peter (ik heb dat woord altijd al eens actief willen gebruiken :)).

Kennelijk waren er twee rivierkazematten bij Willemsdorp waarvan er één is gesloopt :

MoerdijkWillemsdorp IBKanon / MitrailleurGesloopt
Willemsdorp IIBKanon / MitrailleurAanwezig

bron:


Gek genoeg kan ik op internet totaal niets vinden over de gesloopte kazemat (wanneer en waarom). Toch kan het niet anders dat dit de Fallschirmjäger kazemat was. Als ik terug denk aan de treinreizen in mijn studietijd zal dat ook wel eerder 35 jaar geleden zijn dat ik die bunker vanuit de trein zag (time flies ...). Wellicht gesloopt begin 90er jaren ?

Arjan
 
Wellicht gesloopt begin 90er jaren ?
Zoals ik eerder aangaf, tijdens de bouw van de Hogesnelheidslijn en de nieuwe Moerdijkbrug zijn de landhoofden gesaneerd en is de Fallschirmjägerbunker hoogstvermoedelijk gesneuveld.
Bij het NIMH is een foto te zien van Willemsdorp 1. Ik kan me herinneren dat destijds enkele bunkers waren “uitgegraven” naast het spoor.
Het lijkt erop dat (vanaf zuid naar noord rijdend) dat alleen de bunker het met de luchtafweerinrichting het heeft gehaald naast het spoor.


Willemsdorp 1
60F1EA6D-91A5-4D02-8CF1-5B8775C7EC07.jpeg


In 1953 oefende 112 Pontonniersbataljon met Baileys en Shermans (diorama?)


8E2B0041-F5B2-4199-A383-09AF2D29FB93.jpeg
 
Permanente en semi-permanente versterkingen en voorzieningen [Zuidfront Holland - Mei 1940]
Volgens mij is Willemsdorp I niet gesloopt, maar Willemsdorp II. Deze stond volgens deze bron het dichtst bij de brug en daar is niet meer van te zien. Willemsdorp I is volgens mij dan nog steeds te zien (in gezelschap van een Tobruk), ook op Google Maps.

De Duitsers hebben bij Willemsdorp I wijzigingen aangebracht: in de achterzijde zijn 2 schietopeningen gemaakt en de ingang is verlegd naar de oorspronkelijke frontmuur. (bron: Kazematten in het Interbellum)
 
Laatst bewerkt:
Toen en nu van een ander soort:

C36177EB-2AA0-4EE2-9725-E9D41537B6FB.jpeg

Een oud krantenknipsel over een Picasso-tentoonstelling, maar dat zal wel :) De advertentie onderaan de bladzijde is veel interessanter: in 1979 werd in landelijke kranten blijkbaar gewoon geadverteerd door modelbouwmerken/-importeurs.
 
Zag op ww2talk laatst een mooie serie foto's van een ongeluk met een Firefly in Scheemda (Groningen) :


Dit leek mij een mooie serie voor een toen & nu vergelijking maar helaas blijkt er niets over te zijn van de gebouwen op de foto's. De brug lag over het Oude Winschoterdiep maar dit kanaal is hier in 1954 gedempt en alles op de foto's is hierbij gesloopt ..... Het huis links op de volgende foto is het enige pand dat nog met enige moeite terug te vinden is :

c5a7FSd.png

fEUvFTf.png


Het anker is waarschijnlijk een verwijzing naar het kanaal van weleer ......

WPrO6PW.png


Overzichtsfoto :

2ZgSEUy.png


De overkant van het kanaal hier zoals het nu is :

Z2CS5u7.png


vw8EBr4.png

73r18aV.png

SgTb4Q4.png

05PcIm7.png

7pBpjL4.png

0ocLQer.jpg


Arjan
 
Wat mij vooral opvalt aan die VC is dat hij zo asymmetrisch is: links een heel stuk Churchill-rupsbanden als extra pantser, maar rechts niet. Links verbrede eindconnectors, rechts geen (misschien vanwege het gewicht van de Churchill-rupsband?)
 
Eigenlijk ongelofelijk dat het voetvolk er zo dicht op mocht staan. Ik heb wel eens een staalkabel zien breken/losschieten bij een hersporing, binnen de radius van zo’n kabel wil je dan echt niet staan.
 
Het duurde even voor ik het scenario doorgronde, maar nu ik het snap zie ik een mooi diorama ontstaan.
(Scheemda is er niet écht beter uit gaan zien trouwens)

Voor het maken van het verkeersbord van foto 4, zo vlak vóór Hotel Hoen, kan ik uitleggen hoe je daar een transfer voor kunt laten printen.

1666014819969.png 8b70e-download.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zag op ww2talk laatst een mooie serie foto's van een ongeluk met een Firefly in Scheemda (Groningen) :
Thanks Arjan! Ik kende de foto's van de twee M31's wel, maar nooit gezien dat ze bezig waren om een Firefly te bergen.
Wat mij vooral opvalt aan die VC is dat hij zo asymmetrisch is: links een heel stuk Churchill-rupsbanden als extra pantser, maar rechts niet. Links verbrede eindconnectors, rechts geen (misschien vanwege het gewicht van de Churchill-rupsband?)
Op dit laatste foto lijkt het wel of er lasjes zichtbaar zijn op de rechterzijde van de romp.....dus misschien is de Churchill track in het water achtergebleven?
Eigenlijk ongelofelijk dat het voetvolk er zo dicht op mocht staan. Ik heb wel eens een staalkabel zien breken/losschieten bij een hersporing, binnen de radius van zo’n kabel wil je dan echt niet staan.
Ja, inderdaad ongelofelijk.....vast een combinatie van onwetendheid en eigenwijsheid van de "locals". Maar daardoor hebben we nu wel mooie foto's :biggrin:
 
Tja over onvoorzichtigheid, dat klopt natuurlijk wel maar we zijn tegenwoordig misschien ook wel te veel naar een ander uiterste doorgeschoten. Als iemand tegenwoordig met een zatte kop tegen een boom aanrijdt vindt men het daarna raadzaam om dan de bomen langs de weg maar te rooien ....... Dit klinkt idioot maar dat gebeurt toch echt.

Nog een paar foto's ter verduidelijking. De pijl toont twee daken die nu nog te herkennen zijn, de rechthoek is waar de brug lag en op de plaats van het gemeentehuis stond Hotel Hoen (mooie alliteratie overigens ). En nee, Scheemda is er niet fraaier op geworden maar dat is ook eigenlijk zelden het geval bij die "nu"foto's.

gs9K5of.png

2ZgSEUy.png


Het pand rechts op de foto staat op de M31 foto's. Het pand aan de overkant is het postkantoor :

HYXyW5U.png

c5a7FSd.png

7pBpjL4.png


Postkantoor is er nog steeds, links op de afbeelding :

WPrO6PW.png


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Op dit laatste foto lijkt het wel of er lasjes zichtbaar zijn op de rechterzijde van de romp.....dus misschien is de Churchill track in het water achtergebleven?
Nu je het zegt: inderdaad. Het was me al opgevallen dat de naam er niet helemaal meer op stond op de voorste pantserplaat rechts, maar dat dat komt omdat eroverheen gelast is, nog niet. Blijft wel het mysterie van de ene rupsband met, en de andere zonder duckbills.

Eigenlijk ongelofelijk dat het voetvolk er zo dicht op mocht staan.
Omdat dat iets is waar men niet eens bij stilstond, laat staan zich er druk over maakte. De kans dat de kabels breken is (als het goed is) erg klein, dus dat zal niet als gevaar gezien zijn. Zoals Arjan ook zegt is dat tegenwoordig de andere kant op doorgeschoten.

Maar ik dacht: wat zeiden officiële handboeken daar nu eigenlijk van? Nou, bij de M32 dit:

Page023.jpgPage025.jpg

Verder kan ik zo snel geen veiligheidsinstructies in de TM vinden wat de kabels bij het lieren betreft. Dus: zorg dat de kabel vastzit aan iets dat niet open kan gaan, en zorg dat er geen mensen staan in een driehoek die gevormd wordt door kabels die door een blok lopen. Verder ben je veilig ;) (Dit wijst er trouwens wel op dat men niet dacht dat er meer dan een minimale kans was dat de kabels zelf zouden breken.)
 
In die tijd moesten veiligheidsregels nog ontwikkeld worden en van secundair belang. Net zoiets als een granaat waar op staat dat ie kan ontploffen, dat hadden ze toen nog niet.

Nu weet ik niets van de trekkracht van de m32, maar ik verwacht iets van 50 ton op de winch zonder blok, das een stevige jaap die niet zomaar knapt en hij was toen pas maximaal 3 jaar oud? Als nieuw dus!
 
Of... je hebt de oorlog overleefd en een hijsklus door de vakkundige bevrijders boezemt eenvoudig geen angst in ?
Bovendien is de menselijke sensatie drang altijd aanwezig ;)
 
Ach, vroeger lag je ook 200km achter op de hoedenplank als je met je ouders op vakantie ging, het waren andere tijden, dus noem het voortschrijdend inzicht.
Helaas gaan er, ondanks de vele regels en normen, nog steeds 60 mensen per jaar dood tijdens werkzaamheden in de bouw.
 
Terug
Bovenaan