Toen en nu

N1fKff6.jpg

Sbm647E.jpg

Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes :).

Groet,

Arjan

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Mooi vergelijk. In welk plaats bevindt zich dit establishment?

Gr Bas

Hallo heren, de foto stamt van Ebay en is genomen in de buurt van Properinge (regio West Hoek) in België. Doet me denken aan twee foto's die ik jaren geleden heb opgezocht. Toevallig kwam café Den Eikel (Oosteeklo) ook nog niet zo lang geleden voor in een VPRO serie van bekende Belg Tom Waes (Reizen Waes). Ik ben bepaald geen fan van Tom Waes maar het schijnt dat café den Eikel zijn stamkroeg is.

kh5GNvD.jpg

g7fGoeI.jpg

Groet,

Arjan

Dat inkleuren is heel goed gelukt ! Heb jij dat zelf gedaan Piet ? Die Nederlandse vlag blijft wat vreemd zo diep in Vlaanderen maar is ongetwijfeld meegetroond vanuit Nederland. Het lijkt erop dat de Pantserwagen ten tijde van de foto al ingelijfd was bij de 227. Infanterie Division . Poperinge/Ieper behoorde getuige de laatste "Lagekarte" hier al tot het globale inzetgebied van de divisie:

Latere foto's (Le Havre) van de Pantserwagens tonen keurig gemarkeerde voertuigen en de bemanning heeft dan ook zwarte Panzer uniformen. Hier één van de vroegere foto's, ook nog België schat ik :

ZIODtXC.jpg

Ieper wellicht ?

Q73gYRF.jpg

Eén van de latere foto's uit Le Havre :

HuD3MC6.jpg

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Grant CDL, JPK 120 en M32B1 Tank Recovery Vehicle
Die Nederlandse vlag
Die viel me ook op, en ik vraag me af of het wel een Nederlandse is. Ik kan alleen niet goed bedenken wie er anders zo’n soort vlag zou hebben — Oostenrijks zou kunnen, maar waren dit Oostenrijkse soldaten, en zo ja, zou het daarvan getolereerd worden dat ze hun vlag van vóór de Anschluss voerden?

Heren,

Allereerst dank voor het delen van deze foto's !

De "Nederlandse" vlag kan ook de zwart-wit-rode vlag van het toenmalige Duitse rijk zijn, voordat de hakenkruisvlag als Reichsflagge fungeerde.
1622465180014.png
(uiteraard zonder adelaar)

Verder meent iemand zwarte Panzer-uniformen te zien (op de foto met "Nostalgiefaktor" ?)
Het is zou mooi zijn, als er nog andere foto's van zijn, want alhoewel die uniformen op de foto wat anders ogen, denk ik zelf, dat we hier de "Drillich-Anzug" zien. Deze waren tot februari 1940 wit of grijs (ongeverfd), maar werden daarna geverfd in het zgn. "Schilfergrün" ofwel "reed-green".
Het symbool onder de letters WH staat voor een Radfahr-Schwadron.

Hallo Hans, andere foto's uit de Nostalgie serie tonen wel de zwarte uniformen :

lToRWgy.jpg

uDkdVo8.jpg

Grappig is dat er twee verschillende markeringen op het rechterspatbord werden gebruikt. Op een paar foto's is het zonnewiel te zien dat ook te zien is op de Beutepanzertjes en andere voertuigen van Major Becker hier (ook 227.ID dus) :

gsbvBFe.jpg

qikHSVc.jpg

wTWoLY9.jpg

aV4rCrV.jpg

Op de meeste foto's staat een Z en W (staat voor Generalleutnant Friedrich Zickwolff, commandant van de 227.ID) :

UzHkxPi.jpg

vBlXwd5.jpg

ziX4UYP.jpg

Landsverk ook met Z en W :

hnrF2sg.jpg

Groet,

Arjan

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
Nu bezig met
PzKpfw III Ausf. D, KV 1, StuG III Ausf, G, A13 Mk. I,
Mooie foto's Arjan, dank voor het delen!

De eerste die je gepost hebt roept bij mij echter ook een vraag op want de persoon uiterst links op de foto lijkt me wel heel erg klein te zijn en ik denk niet dat dat met afstand en perspectief te maken heeft.

Ik kan het zelf niet vinden maar weet iemand wat de minimumlengte was om dienst te moeten vervullen?

Groet,

Paul

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Grant CDL, JPK 120 en M32B1 Tank Recovery Vehicle
De "Nederlandse" vlag kan ook de zwart-wit-rode vlag van het toenmalige Duitse rijk zijn, voordat de hakenkruisvlag als Reichsflagge fungeerde.
Bekijk bijlage 10079
(uiteraard zonder adelaar)
Ah, ja, dát was de volgorde … ik had zwart-rood-wit in m’n hoofd, en nam daarom aan dat de vlag in deze foto niet een Duitse kon zijn.

Prachtige foto's, Arjan !
En inderdaad, met Panzer-uniformen !
Als ik mij niet vergis, zien we Becker hier op de foto. (zie de foto eerder bovenstaand, met de motor-zijspan)
1622490871709.png
Met het feldgraue Panzer-uniform aan.
Best opmerkelijk, vind ik, dat deze variatie aan (Panzer-) uniformen binnen een infanteriedivisie voorkwam.

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
De wehrmacht kende ook tenminste 3 helmmaten. De gemiddelde soldaat, of ie nu duits of niet was, was in vergelijking met onze lengte nu maar een klein ielig mannetje. Nu zal 1,20 wel een uitzondering zijn, maar zo rond de 160 a 170 cm schat ik, maar uitzonderingen zijn natuurlijk zoals op de foto van tini altijd aanwezig. Met 120cm heb je overigens in de 2e lijns dienst een geweer wat vrijwel net zo groot is als je zelf bent, daar 2e lijns troepen vaak nog de G98 gebruikten, met de bajonet erop is ie dan nog een stuk langer en niet meer hanteerbaar, dus in hoeverre soldaten van 120 cm in het veld te vinden waren weet ik ook niet!

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
Nu bezig met
PzKpfw III Ausf. D, KV 1, StuG III Ausf, G, A13 Mk. I,
Die 120cm zal wel meevallen denk ik :D .
Ik heb nooit een document gezien waarin de keuringseisen voor de Wehrmacht terug te vinden waren dus voor mij blijft het raden.
Er is een verhaal van een veteraan die diende bij sPzAbt 501 in Tunesië over één van zijn medebemanningsleden die heel erg klein geweest zou zijn. Nou zijn dat sowieso al onderdeurtjes, die tankbemmaningen :|, maar deze viel voor hem hem echt op. Er is een foto waarop hij te zien is staande voor een Pz VI en iemand heeft daaruit af menen te kunnen leiden dat hij +/- 155cm gemeten moet hebben.
Hoe betrouwbaar dit verhaal is.........tsja, anekdotisch en veredeld giswerk :hm:

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Scorpion CVR(T)
zou die rechter de vader van Jaws van James Bond zijn?🤔

E77F093B-804D-41E1-8B6A-4B482B8DBF12.jpeg

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Scorpion CVR(T)
Over de Waffen-SS zegt dr. Rohrkamp op damals.de :
So durfte ein Bewerber Anfang 1940 höchstens 17 bis 22 Jahre alt und musste mindestens 1,70 Meter groß sein. Je länger der Krieg dauerte und je knapper das Personal wurde, desto schärfer gingen die Personalwerber vor und desto mehr wurden die Ein‧stellungsvor‧aussetzungen aufgeweicht. Immer wieder wurden Jugendliche zur Unterzeichnung einer freiwilligen Meldung gedrängt, und die Mindestgröße sank auf 1,66 Meter.

In een Duitse dissertatie van Marburg 2002 vind ik over officieren:

Eine Einstellung der Freiwilligen mit Abitur erfolgte gewöhnlich am 1. April jeden Jahres. Der Bewerber mußte militärisch voll tauglich sein, die Körpergröße durfte 165 cm nicht unterschreiten, das Lebensalter 21 Jahre nicht überschreiten. Von besonderer Bedeutung war zudem der psychotechnische Test130.
*1 3 0 Psychotechnische Eignungsprüfung in der Reichswehr sowie Ausbildung der Offizieranwärter 1929 in BA-MA RH 12-1/80.

over Volkdeutschen in de waffen ss vond ik ook in een dissertatie:

“Berger meldete in einem Schreiben an Himmler am 30. Juli 1943 die endgültigen Zahlen der Massenrekrutierung. Er nannte die Summe von 41. 560 Männern, die sich in vier Tauglich- keitsstufen einteilten, wobei die Körpergröße hierfür der ein wesentlicher Faktor war. Die höchste Einstufung, SS kaderverwendungsfähig, erreichten 17. 748 Mann, die Mindestgröße betrug hierfür 166cm. 12.743 Gemusterte erreichten die zweithöchste Klassifizierung kader- verwendungsfähig Heer. Diese Tauglichkeit wurde an all jene vergeben, die kleiner als 165cm waren.”

En nu:

Die künftigen Panzergrenadiere des Deutschen Heeres dürfen nicht größer als 184 Zentimeter sein – sonst passen sie nicht mehr in den neuen Schützenpanzer Puma.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Arjan,

Nu "After the Battle" magazine ter ziele is, hou je mooi de oude traditie van Toen en nu foto's in ere! Altijd leuk om te zien dit soort plaatjes en voor mij maakt dat de historie altijd een stukje levendiger.

Alex, jij weet vast wel waar deze foto's gemaakt zijn (momenteel op Ebay). Ik meen me te herinneren dat deze bunker al eens eerder voorbij gekomen is :

7YhkGlQ.jpg

RiwH1HT.jpg

2X86Vyw.jpg

Groet,

Arjan

Bovenaan