Toch maar Afrika......het vervolg

Richard Cramer

Lid van de TWENOT
Nou, daar gaan we dan...

Vlak na het moment dat het onderwerp voor deze FOC bekend werd, besloot ik om mee te doen met het diorama waar ik op dit moment aan werk. Dit betekent ook dat ik (misschien) een lichte voorsprong heb, gezien het feit dat ik mijn modellen al voor een groot deel gebouwd heb. Ik bouw het overgrote deel "Straight from the box", simpelweg omdat ik (nog) niet beschik over het juiste gereedschap om bijvoorbeeld PE goed te verwerken. Aan het dio zelf moet ik nog beginnen.

Hier dus al wat foto's van de modellen:

s049xb0.jpg

- Tamiya's Type 82 Kubelwagen, DAK-uitvoering: De onvermijdelijke engine maintenance-set van Tamiya....

s051xa8.jpg

- De kubel van opzij

dsc00237jw6.jpg

- Italeri's Bedford Truck in aanbouw.

dsc00108zg4.jpg

- Ik wil proberen om van lood de canvas kap te maken. Tip: wie ook geen grof geld wil uitgeven voor een klein stukje loodfolie, moet eens naar een oude (!!) pipoo's gaan. Deze hebben misschien in het magazijn nog loodfolie liggen. Dit geluk had ik wel, ik heb nu twee rollen van 30x50cm (2mm dikte) voor €9,00.

Van het laatste model, een Brencarrier, heb ik nog geen foto's. Dit is een restauratiemodel dat gered is van de zolder van mijn ouderlijk huis.

Ik had graag wat foto's van Miniart's Italian Ruin laten zien. Echter, Imageshack heeft kuren vanavond, ik ben al 1 1/2 uur bezig dit bericht in elkaar te zetten....
Een ieder die wel eens een gebouw van Miniart heeft aangeschaft weet dat er veel werk aan zit, maar dat het eindresultaat best aardig kan zijn. De bedoeling is om ook een binnenmuur, een plafond en extra puin te maken.
Voor het diorama gebruik ik o.a. de palmbomen van Dioramaworld, accesoires zoals Italeri's Field tool shop en veel onderdelen uit mijn scrapbox.

Tot zover. Ik sta open voor commentaar, opbouwende kritiek en tips voor verbeteringen.

Groeten, Richard Cramer.

Het begin is er Richard, en een flinke headstart inderdaad.
Maar, ik zou niet elke keer een nieuwe topic openen als je een update plaatst. Gewoon alles onder deze plaatsen, dan houd je het complete overzicht wat meer.

Hoe gaat je diorama er verder uitzien?

Groeten, MartinD

Bedankt voor de tip Martin, doen we!

Wat betreft het diorama: vind je het erg dat ik dat nog even voor me houd? Afmetingen wil ik je wel geven: 50x70 cm.

Groeten, Richard.

staatsgeheim??

Nee hoor, geen staatsgeheim. Meer dat ik zelf slechts een globaal idee heb.

Miniart's "Italian ruin" staat in een bocht langs een weg. onder het puin naast de ruine staat het wrak van een Bren Carrier. Op de weg de Bedford, ernaast, onder een palmboom, de kubel. De ruine wordt gebruikt als opslagplaats annex communicatiecentrum. Verder de nodige figuren en accesoires.

Ik hoop dat ik jullie enig idee heb kunnen geven.

Groeten, Richard.

Richard,

Het klinkt ambitieus in ieder geval. Ik ben erg benieuwd.
Denk er wel aan dat je de Tamiya Universal Carrier waarschijnlijk zult moeten backdaten naar een Mk I versie. Grootste verschillen zijn de afwezigheid van de pijp rond het gevechtscompartiment, en een andere set koplampen.

Groeten, MartinD

Italian Ruin

Heb nog een paar minuutjes voordat ik naar mijn werk ga. Wil proberen een paar foto's te plaatsen van Miniart's "Italian Ruin".

Zoals een ieder die wel eens een model van Miniart heeft gebouwd wel weet, is er veel te plamuren en te schuren....
s002sl9.jpg
modelbouwfotos015xc2.jpg

modelbouwfotos005ft1.jpg

Daarna het model in elkaar zetten en opnieuw p&s...
modelbouwfotos008ti2.jpg

Vervolgens afplakken en de vershillende kleuren opzetten.
modelbouwfotos030hx3.jpg
modelbouwfotos016zc2.jpg
modelbouwfotos023hp6.jpg

De volgende stap: het weatheren.
modelbouwfotos021cv8.jpg
dsc00098xe4.jpg
dsc00100ho8.jpg

Het model is nog niet af: de details zijn nog niet allemaal aangebracht.

Tot zover deze update. Ik houd het kort en ga naar mijn werk.

Groeten, Richard.

Update - Toch maar Afrika...

OK.... Het heeft een tijdje geduurd (ik geloof dat mijn laatste posting zo'n twee maanden geleden was), maar ik ga wat foto's plaatsen van mijn dio. Om eerlijk te zijn, als ik zie wat anderen bouwen, dan denk ik wel eens: dat lukt mij nooit, er is geen beginnen aan.... Ik zie bijvoorbeeld het dio van Alex Repping: SCHITTEREND!! MY COMPLIMENTS!! Ik zie de Panther van Bas Hermsen (nee, inderdaad niet in de afdeling FOC) en dan kijk ik naar mijn eigen Panthertje... pfff, nog een lange, lange weg te gaan... Maar dan besef ik me dat ik op MIJN manier OOK fun heb in het bouwen en dat ik best wel trots ben op mijn werk!

Hier dus de foto's....

dsc00243jo7.jpg

Deze eerste foto is een overzicht: op de achtergrond MiniArt's "Italian Ruin" dat dienst doet als communicatiecentrum annex opslagplaats. Misschien plaats ik nog een mitrailleurnest op het balkon. Heb uren gezocht op het internet naar passend puin maar kon het niet vinden. Daarom maar besloten het zelf te maken van klei en "Evergreen". Links van het gebouw een Brencarrier die nog onder het puin komt te staan. Martin: hoewel ik je advies van het backdaten waardeer, ben ik (uit pure noodzaak) S.F.T.B.-bouwer.... Voor de ruine Italeri's Bedford, rechts staat nog een kubel.

dsc00248io2.jpg

Een detailfoto van het communicatiecentrum. Nog in de grondverf... Excuses voor de kwaliteit van de foto's. Deze bouwer stamt nog uit het analoge tijdperk. De volgende keer zal ik ze ook wat groter posten...

dsc00249fl4.jpg

De jerrycans, de drums, allen nog ongespoten. Dioramaworld's palmboom en Tamiya's Brencarrier van achteren.

dsc00256wu1.jpg

De Bedford in detail. Persoonlijk vind ik de loden kap aardig geslaagd, hoewel ze nog wel een wat beteren pasvorm moet krijgen. Behoorlijk zwaar trouwens, de stangen waar het dekzeil overheen ligt kunnen het bijna niet houden. De werkplaats moet nog in het voertuig geplaatst worden.

dsc00253me7.jpg

Tot slot nog een overzichtsfoto. Graag bijdragen (positief of kritisch, maakt niet uit...). Alvast bedankt, Richard.

Hallo Richard

Ziet er allemaal mooi uit.

Wat ben je van plan met al die loze ruimtes?

Ik heb een ding duidelijk in mijn hoofd geprent bij het maken van dio's en dat is: Prop alles op een klein mogelijke plank zonder het geheel te verliezen. Te groot.... en je gaat ruimtes noodgedwongen opvullen met dingen die niet van toepassing zijn (puin, rommel etc etc). Die doen meestal afbreuk aan het geheel en de balans.

Grtz
Patrick

loze ruimte

Patrick: het is de bedoeling dat deze ruimte niet te veel wordt gevuld. In totaal zullen er zo'n tien figuren op het dio geplaatst worden: De signaaltroepen die het communicatiecentrum "runnen", de onderhoudsman en de chauffeur van de kubel, en wat garnizoensoldaten plus een verdwaalde Italiaan. Ben er nog niet helemaal over uit....

Hallo allemaal,

Weer een update. Ben de laatste dagen bezig met het diorama. Het is (zoals al eerder ergens vermeld) mijn eerste dio in ruim 25 jaar, dus ik had wat last van plankenkoorts.
Ik heb van de Missing Lynxpagina de “How toâ€

Hallo Richard,

knap stukje werk moet ik zeggen. Ziet er allemaal goed uit, de puntjes die je zelf noemt in aanmerking nemend (lijmresten en zo).

Het geheel wekt de indruk van veel ruimte, plaats genoeg dus voor de modellen die er deel van uit gaan maken.

Een kritische noot wil ik echter nog wel plaatsen: toen ik de eerste foto zag dacht ik een olifantenpoot te zien, het blijkt echter een palm te zijn. Misschien moet je er voor zorgen dat de boom in het zand staat, niet er op.

Toch een fijn dio in wording!

Groet,

Kanne

Hallo Kanne,

Bedankt voor je comments.

Niet om een excuus voor mezelf te vinden, maar de palm staat in het zand. Maar je hebt gelijk. Op de foto lijkt het alsof zij er bovenop staat. Dit komt door de wash die in de naad is gelopen. Zal dit wat beter camoufleren.

Groeten, Richard.

Hallo allemaal,

Ben aan het afronden. Denk dat ik het dio voor het grootste gedeelte af krijg (een bouwer vind meestal wel wat om te verbeteren). Maar het leek me een leuk idee om het "centerpiece" van mijn dio, de Bedford, hier alvast te plaatsen.

Ook bij de Bedford ontbreken er nog wel wat details. Zo zijn de kettingen waarmee de cilinders vast staan nog niet klaar. De luchtslangen voor het spuitpistool? De straps waarmee de huif vastzit? Idem dito... Ook de huif uiteindelijk maar niet van lood gemaakt. Maar "ait vedán" zoals Tukkers kunnen zeggen... Al met al wél een leuk projectje.

Ga niet aan de volgende FOC meedoen. Er liggen nog een kleine tachtig modellen nog in de doos te wachten en hier zit helaas geen Jagdpanther bij. Mijn vriendin doet me wat aan wanneer ik die zou kopen.
Heb door deze competitie wel echt zin gekregen om mijn volgende model stap voor stap te showen in het Twenot foto-album. Als op 9 maart de workshop PE me goed bevalt, is er nog wel iets budget voor een Etchmate. Dan ga ik voor het eerst proberen nog meer detail in de modellen te krijgen.

Terug naar de Bedford en de foto's: enjoy... 😉

dsc00092uv7.jpg

dsc00097ov2.jpg

dsc001081sh4.jpg

dsc001151cy2.jpg

dsc001161zu5.jpg

dsc001181xo2.jpg

dsc001191cx2.jpg

Groeten, Richard.

Hallo allemaal,

Krijg 'm niet af.... 🙁 . Maar dat maakt niet uit. Het zijn kleine details, alhoewel die juist vaak het dio maken.

Maar goed, vanavond begonnen met de eindfoto's om jullie toch een indruk te geven... zijn alle drie paar baterijen voor de camera leeg 😱 ! Het opladen geeft me wel even de tijd om samen te vatten.

Nog niet af:

- De figuren (gezichten, hoofddeksels, wapens).
- Communicatiecentrum (details radio's, bedrading/electra, plafond)
- Voertuigen (nog niet "geintegreerd" met het dio)
- Diorama (de weathering kan nog beter, washes moeten nog aangebracht worden).

Tot zover. Ik ga kijken of de batterijen al voldoende zijn opgeladen.

Groeten, Richard.

Terug
Bovenaan