Af! Tiger222 ”Noch eine zigarette”

Dit model is af!

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Denk dat Kingtiger 222 wel de meest bekendste Kingtiger is die er bestaat!
Al door velen gebouwd en ook ik wil( nogmaals) een poging wagen!
Heb hem begin 2000 al eens gebouwd maar nooit afgemaakt!IMG_5970.webpDe meest bekende foto’s is de Kingtiger met FJ achter op het motordek.
Ik wil hem nu gaan maken vanaf de voorzijde.

IMG_5960.webpUscha Kurt Sowa is hier ook zichtbaar!

De Kingtiger is op enkele details na klaar!
IMG_6748.webpIMG_6751.webp
IMG_6758.webp
Als basis heb ik de Dragon kit gebruikt met Rochm Pe,Aber loop en cleaning rod,TTrex toolclamps ,Panzerwerk 3D tracks ,combi Trex en k59 voor de Fliegergeschütsgerät
Naast de KT komt nog de motorrijder te staan (met u-boot uniform)met zijn DKW
IMG_6148.webp
En deze 3D DKW
IMG_6288.webp
Volgende stap wordt het maken van de figuren!

Groet,

Roger

Bijlagen

• IMG_6148.webp
    IMG_6148.webp
    20,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Beste Roger,
Ik heb deze net als vele modelbouwers ook ooit gemaakt en kijk uit naar jouw versie!

Ga je Kurt Sowa zonder zijn rechter onderarm in de koepel zetten? Het verhaal gaat dat hij zijn rechter onderarm verloor in Normandië en na “hersteld te zijn” tijdens het Ardennenoffensief toch als tankcommandant werd ingezet.
Veel bouwplezier!
Willem

Willem,
Ik heb hierbij een paar “experts” geraadpleegd omdat mij dit verhaal ook bekend was!
Conclusie,hij heeft geen geen arm verloren maar een infectie gehad en zijn arm behouden!
Als je goed naar het filmmateriaal van Kaiserbaracke 44 kijkt dan zie zie je Sowa’s rechterarm even bewegen!

Dan moet ik een onderarm aan mijn figuurtje gaan plakken. Het leek mij ook erg moeilijk om zonder onderarm te functioneren in en op een tank.
Veel bouwplezier,
Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig werk Roger 👌

enne...modelbouw of niet, voor gebruik in diorama's vind ik dergelijke 3D geprinte motorfietsjes echt wel een uitkomst 🤗

Prachtig! Alleen van de man daar op de loop zonder enige steun met zijn voet heb ik wat twijfels. Hij staat…eh zit.. inderdaad zo op de foto …. dus in die zin correct. Maar als die tank gaat rijden hou je dat op deze wijze denk niet lang vol en glij je daar heel snel af. Dus inderdaad correct als het om namaken beeld van foto gaat maar als je dit nagemaakte tafereel ziet zonder de foto te kennen dan roept het verwondering op.
Je zou haast zeggen dat het wat “stoer zitterij” ten behoeve van de foto die gemaakt werd van dit overleg moment.
Eigenlijk zou je dus fotograferende militair erbij moeten zetten waardoor het zitten op de loop opeens beter op de plek valt en het beeld nog correcter wordt want er stond immers een fotograaf daar op dat moment. Die is er nu eigenlijk uit weg “gephotoshopt”

Walter,je hebt helemaal gelijk!
Deze foto is een standstill van een opname gemaakt door een Kriegsberichter waarschijnlijk voor die Wochenschau!
Eerst een opname achterop de tank en daarna aan de voorzijde.
Het is een mooie pyramide vormige compositie ideaal om zo in een dio te plaatsen!😊
Bij latere opnames als de KT weer gaat rijden zitten ze inderdaad niet meer voor op de loop!
IMG_6542.webpIMG_6005.webp
Kan wellicht nog iets in de titel verwerken dat het om een fotoshoot/filmopname gaat!

Laatst bewerkt:
Zoals elders gezegd: mooie compositie van het geheel! Spreekt mij zeer aan! 👌🏻👌🏻👌🏻
Vwd de motorfiets, is dat met die spaken gebeurd tijdens het bouwen, danwel bij het er uithalen van de 'spreu' (of hoe dat dan ook heet in 3d jargon...) Want idd, alhoewel heeeel mooi, zulke fijne dingen netjes van de spreu te halen is soms net iets te veel voor die fragiele stukjes...
Ben benieuwd naar de KT z'n kleurtje!

Grtz

Thanks Erik!
Voor wat betreft de spaken, volgens de HD Models waar het model van is zou het waarschijnlijk door het transport zijn gebeurd!
Ik denk dat er iets fout is gegaan met het printen!
Het zijn ook wel erg dunne deeltjes!
Gelukkig wordt het opgelost!😊

Walter,je hebt helemaal gelijk!
Deze foto is een standstill van een opname gemaakt door een Kriegsberichter waarschijnlijk voor die Wochenschau!
Eerst een opname achterop de tank en daarna aan de voorzijde.
Het is een mooie pyramide vormige compositie ideaal om zo in een dio te plaatsen!😊
Bij latere opnames als de KT weer gaat rijden zitten ze inderdaad niet meer voor op de loop!
Bekijk bijlage 50057Bekijk bijlage 50058
Kan wellicht nog iets in de titel verwerken dat het om een fotoshoot/filmopname gaat!
Zou een van deze twee er niet bij kunnen ?
10537710.webpimages.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het model in de 3 kleuren camouflage gespoten met Tamiya verf (eigen mixjes)
Heb zoveel mogelijk gekeken naar het origineel.
De Camo van 222 was soft edge behalve de linkerzijde van de koepel deze was hardedge!
Waarschijnlijk was dit de eerste test om van een KT met hard edge camo.
De meeste softedge delen heb ik gespoten met kartonnen sjablonen en deze met bluetac op het model geplakt.
IMG_7689.webp
En hier het gehele model in de camo gespoten
IMG_7758.webp
En hier de zijkant in hardedge
IMG_7802.webp
KT222 had eerst alleen een Balkenkreuz
IMG_7824.webp
De nummers 222 zijn later over het kruis aangebracht!
Deze waren trouwens niet geel zoals meestal wordt gedaan maar rood met wit!
IMG_6064.webp
En hier de eerste weathering
IMG_7858.webpIMG_7860.webp
De kleine”Ambush” spots worden later aangebracht met olieverf.

Ziet er weer goed uit 👍
Waarom de keuze om de stippen later te doen met olieverf? Voor mijn gevoel komen ze dan op de huidige weathering te liggen waardoor je die ook weer extra moet gaan toepassen?

Ik probeer met zon patroon de tank van 4 kanten na te tekenen, en het patroon passend te maken, wat met tanks van dit formaat best aardig gaat, maar aangezien ik er zon beetje 2 in een jaar schilder gebeurt dat niet zo vaak. Zo had ik bedacht om te bouwen vandaag, maar rondje bos ging voor... ik vind de zelfgemaakte mixjes verf ook erg goed getroffen, dat is een skill die ik eigenlijk echt niet onder de knie heb, dus ik heb setjes van AK. Ik ben ontzettend benieuwd naar de figuren!

Timo,Elco thanks!
Timo,weet niet of of je een Kingtiger met hard of softedge gaat maken,een KT met hardedge werden vanuit de fabriek zo geleverd en hebben allemaal nagenoeg hetzelfde patroon!
Het is inderdaad de beste manier om deze eerst zelf te tekenen!
Hard edge kun je gewoon uit Tamiyatape snijden!

Oh ik heb mijne al af, ik ben koningstiger moe om het zo maar te zeggen, prachtige kit die van meng, maar met interieur veel te veel werk

Hi Roger
I am interested in your colour choice for the tactical number of 222. In a recent 1/16 build posted by John Rosengrant at ML he had it in yellow.
Ik ben geïnteresseerd in je kleurkeuze voor het tactische nummer 222. In een recente 1/16 build van John Rosengrant op ML had hij hem in het geel.

3295169_3c93a0182f3e3045d4dff4dfd850143b.gif

Crossroads at Kaiserbaracke Ardennes 1944
file.php

The Numbers in yellow is not correct!
Talking with experts the Numbers are red/white or blue/yellow but after endless comparing with other Numbers its 90% red/white!
Here is a close up of the numbers
IMG_6064.webp
You can see the lighter outline!
Often you are cheated by the reflection of the Numbers!
For example this looks like yellow or white numbers
IMG_7884.webp
But they are black!😊
IMG_7883.webp
Besides that 222 was from 2.kompanie in case of Abt 501 they should be red/white
3. Kompanie blue/yellow

Cheers,

Roger

Laatst bewerkt:
That was what I thought also (Red/White-Yellow/Blue) - that film sequence of the "Brussels" Sd.Kfz.251 is a real eye-opener 😙
Dat vond ik ook (Rood/Wit-Geel/Blauw) - die filmsequentie van de "Brussel" Sd.Kfz.251 is een echte eye-opener 😙

Terug
Bovenaan