Tiger I whitewash

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Het is weer even geleden, maar heb dan toch eindelijk weer een werk af! Een vroege Tiger I E voorjaar '43, ongeveer ten tijde van Kharkov. De vorige winter helemaal in de witkalk gezet en nu na enkele maanden strijd aardig gebruikt en verweerd.

Het is de Tamiya Early met een Aber PE set, helmen zijn uitgeholde Gen2 met Aber liners. Emmer is gescratched van folie van Harrold's en de dennetakken zijn een of ander soort mos. Beddelakens (voor zover je dat erin herkent 🙂 ) zelf "ge-MagicSculpt".

Whitewash is gemaakt met de haarlakmethode en het werkt echt super. Het moeilijkste is om een realistische verwering te krijgen. Heb eerst op een paar oude modellen geoefend en dat leek nergens naar. De kunst is om heel beheerst stukken weg te slijten met warm water. Goed in de vernis zetten en de verf niet echt laten drogen.

Anyway: foto's (niet super maar ben te lui om uit te zoeken hoe die diafragma werkt):

5030418427_6b1dff21c4_z.jpg

5030405945_6fdc12620e_z.jpg

5030409413_93ea1a048b_z.jpg

5033684221_10714ac471_z.jpg

5034304146_b56f5aca38_z.jpg

Ik hoor graag reacties en ideeën! Zie nog hier en daar wat puntjes om bij te werken en verder vind ik de stelen van het gereedschap nog niet overtuigen, dus daar moet ik nog wat mee. 😉 Hij gaat in ieder geval ook mee naar Eindhoven.

grtz,
Ptr

Hey Peter,

Hier was je toch al een tijdje mee bezig? Ziet er erg goed uit en zeer realistisch verweerd.
De helm vind ik een mooi detail.

Aan het hout zou ik niet meer teveel doen, hooguit iets donkerder maken.

Nu nog een ondergrondje....

Groeten,

Eelco

Hoi Peter,

Tiger ziet er goed uit! Ok de whitewash ziet er overtuigend uit.alleen de houtdelen zijn nog iets te oker en uniform !.Je zou wat dunne lijntjes op de stelen kunnen schilderen met een bruine tint verdunde acrylverf en daarna een wash van olieverf rawumber bijvoorbeeld(zo doe ik het meestal)
Komen er ook nog figuren in/op?

Groeten/Roger

Dank heren voor de reacties. Ik ga het houtwerk nog bijwerken, nog even een paar goede voorbeelden opzoeken.

En v.w.b. ondergrond/figuren: ik zou er graag nog een geslaagde bemanning bijdoen of een vignette van maken, maar ik heb van beiden nu een paar pogingen gedaan die niet zo goed zijn gelukt. Ik denk dat de Tiger alle aandacht voor zichzelf mag opeisen, gewoon als statisch model. 😉

Ik ben hier nu inderdaad al 3(!) jaar mee bezig alles bij elkaar Eelco (hij was eerst gewoon pantsergrijs) , dus ik ben blij dat ik inmiddels al met het volgende ben begonnen.

TFL.
Ptr

Hoi PE-ter,

Heb je er toch maar vanaf gezien om hem in de sneeuw te plaatsen.
Misschien moet je het vignet kleiner maken zodat de Tiger meer tot zijn recht komt en er iets overheen steekt.
Ik vond de sneeuw wel goed geslaagd, zal ik zaterdag de fles Still water meenemen kan je misschien iets uitproberen.
De Tiger is zo en zo heel erg goed geslaagd.

Fred 😀

Ha die PE-ter,

Ik vind 'm zeer geslaagd. Mooi voorbeeld van white-wash op Panzergrijs voor straks op mijn Sdkfz. 11.

Vraagje: wil je misschien een paar close-ups van die beddelakens (en de bevestiging hiervan) maken? Lijken me flinterdun 😱 ...

groeten, Richard.

Ha Peter,

Mooi werk joh!
Vooral die dekens zijn erg origineel en goed gelukt.
Wat ik zelf nog wel zou doen is wat neerwaardse lopers/ regenstrepen maken (regen?? 🙄 ). Op die manier integreer je het harde grijs iets meer met het wit en heb je tevens het effect van aflopende whitewash resten. Op de rechterkant van de koepel heb je dat al aardig gedaan. Vrij weinig werk maar wel een verbetering denk ik. Leuk om dt werk van je te zien, moet je vaker doen! 😀 (En ja, camera's.... die extra moeite wil ik ook nooit nemen 😳 )

Groetjes

@Richard: kijk maar of dit duidelijk genoeg is. Het is helaas niet zo flinterdun uitgevallen. Op het model vind ik het er mooi uitzien maar op foto's lijkt het een beetje te dik voor een laken. Dat MagicSculpt is ook weer geen wondermiddel, maar het drapeert wel heel mooi (als je het heel weet te houden). Volgende keer probeer ik voor de stevigheid een combinatie van folie met sculpt...

5036932057_3da0314bd0_z.jpg

@Boris: ha gozert, bedankt voor je reactie. Ik vond het idd wel een goed punt van die sporen. Heb het op de koepel en op de Balkenkreuzen inmiddels bijgewerkt!

Ptr

@ Peter : O my god, dit ziet er ECHT goed uit. Ik ben nog maar een beginneling in de modelbouw hoor, dus vandaar mijn reactie.
Ik hoop ooit ook zo goed te mogen zijn. ( of nog beter natuurlijk haha 🙂 )

Enneh, ik denk dat je over het algemeen je camera goed afgesteld hebt. Zeker qua diafragma.
Heb je een macro lens gebruikt ?

( ps. wat voor toestel heb je ? DSLR ? )

Groet,

Wijnand 8)

Ha Wijnand (nog Welkom trouwens, en wàt een gave website heb je!).

Nou, bedankt voor het compliment hoor. Als je de tijd neemt, lukt dit jou vanzelf ook. Stel je vragen hier of zoek een bouwgroep op, kan je veel van medeplakkers leren en afkijken. En mijn camera is de vrij bekende Canon Ixus 950 IS compactcamera, deze foto's waren gewoon in de macrostand. Geweldige normaal-gebruik-camera door de mooie chip; goede kleuren en snèl man.

ptr

Peter,

Je kan wel zien dat je de tijd voor dit model hebt genomen, ziet er gewoon subliem uit. Zo zie je maar weer dat je de tijd voor je hobby moet nemen.

Lakens zien er trouwens erg goed en realistisch gedrappeerd uit. Mogelijk dat je die ook nog iets vuiler kan maken, gezien de rest van je tank.
Aan de andere kant geeft het ook wel een mooi contrast op je tank.

Maakt niet uit wat je doet, voertuig is toch al meer dan geslaagd 😀

Tot Eindhoven.

Groeten,

Eelco

Hij is mooi geworden! Ook ik vind de lakens meer dan geslaagd, heb dit nog niet eerder op een model gezien. Ik zou er verder niet veel meer aan doen. Wat wordt het volgende model?

Hi Peter,

Ziet er vet uit, maar ik zou inderdaad ook nog de houtdelen wat grauwer maken, het steekt nu hard af. Verder zou ik op het motordek, bij de bouten van wielen en her en der 'at random' olievlekken aanbrengen. De winterwash en verwering is erg geslaagd, complimenten!

Grtn,

Vincent

Iedereen bedankt voor de complimenten! 🤣
Het gereedschap is inmiddels bijgewerkt, is inderdaad beter nu.

@Bas: de volgende wordt:.... >drumfill< ...een Tiger I! (maar nu in zomercamo, ivm onze regio-groupbuild over Kursk)
@Vincent: olievlekken op het motordek is ook een goed idee, daar is het me nog ietsje te 'clean'... Ik ga eens kijken.

ptr

Peter, mooie bak man!!! En wat figuren zouden niet misstaan!!! Het enige waar ik wat raar tegenaan kijk is op de 1'e foto de tracks. Lijkt wel of ie vanaf de drive sprocket iets te ver doorloopt/bol staat en pas bij de 2 rij wielen gaat dalen!!??

JW

j.w.stokkers zei:
Peter, mooie bak man!!! En wat figuren zouden niet misstaan!!! Het enige waar ik wat raar tegenaan kijk is op de 1'e foto de tracks. Lijkt wel of ie vanaf de drive sprocket iets te ver doorloopt/bol staat en pas bij de 2 rij wielen gaat dalen!!??

JW

😕: 😢 😕 :idea: 😕 😉 😛 Hij trekt net op...dan worden de tracks toch effe vanuit rust en volledig doorgehangen, op spanning gebracht waardoor een soort wave van schakels ontstaat...dat ken je toch wel van je eigen Tiger thuis als je vrouw boodschappen gaat doen?!
spannende groeten,
Martin

j.w.stokkers zei:

JW

CHECK!
Kijk, daar plaats je nou foto's voor....

Er staat wel vaker iets bol wat na enige versnelling pas gaat dalen, kan toch...? 😀 Bedankt JW voor je compliment en voor deze tip, had er zelf nog overheen gekeken. En er komen helaas geen figuren meer bij, want A) ik ben met de volgende Tigert begonnen B) ik vind een statisch model van een voertuig gewoon mooi, zonder dat figuren er weer bijna een vignette van maken en C) ik SUCK met figuren! 😈

(ik heb trouwens een abo op dat blad waar we het laatst bij de Lancier over hadden, was ook een goede tip!)

Ptr

Ben benieuwd naar je bevindingen wat het abo aangaat!! Spreken elkaar denk ik wel in Veldhoven over 2 week?

Nee geen jaguar maar een heel snelle Ford Focus.

JW

Ha Peter, heel mooi gedaan man, petje af 😱 ,
Over die lakens (wat ik een fraaie en orginele toevoeging vind) :
Je zei :
Het is helaas niet zo flinterdun uitgevallen. Op het model vind ik het er mooi uitzien maar op foto's lijkt het een beetje te dik voor een laken.
Ze zien er goed uit hoor, maar op sommige stukjes van de opgerolde lakens zien ze er inderdaad dik (van stof) uit.
Wat stofuitdrukking betreft in putty (over plooivorming heb ik 't nu) bestaat de volgende vuistregel :
Dikke (of stugge) stof vertoont slechts weinig , maar "zeer aanwezige" plooien. Dunne (soepele) stof laat vele smalle plooien zien.
Kijk maar 'ns naar het verschil tussen een dikke winterparka en een overhemd.
Hoe dan ook, je lakens komen heus over als zijnde lákens.

Succes en plezier met je volgende kat 😛

Vrolijke groet 😀
Peter

Nou bedankt voor al deze complimenten weer! Eelco, zoals gezegd is hij er ook bij in Eindhoven, dus je kan 'm uitgebreid onder de loep nemen.

Goeie tip Peter. Ik heb in een heel oude Military Modelling (1980 of zo) een artikel gevonden waarin zoiets al werd uitgelegd, maar het vervelende van het sculpten vond ik dat elke keer als ik de rol zo plooide dat het 'platter' viel (zoals dun doek dus), dan drukte ik de plooien weer in elkaar en werd het weer een zompig geheel.

Ach ja. Moeilijk verhaal maar goed, heb hierna nog redelijk wat geoefend en heb het inmiddels aardig onder de knie. Als ik weer eens zoiets maak wordt-ie helemaal perfect.

Ptr

als ik de rol zo plooide dat het 'platter' viel (zoals dun doek dus), dan drukte ik de plooien weer in elkaar en werd het weer een zompig geheel.
Begrijp ik goed dat je van dun gerolde putty een écht opgerold laken hebt gemaakt ?
Dan wordt het inderdaad lastig om het gewenste geplooi te maken.
Ik denk dat zo'n opgehangen lakenrol beter (makkelijker) te maken is uit een massieve worm putty.
Dan heb je wat body om plooien te vormen.
Misschien kan het ook als de dungerolde putty om een (gerolde) kern van papier of iets dergelijks wordt aangebracht....
En nóg een optie schiet me te binnen : je rolt een "laken", brengt het dan ruwweg in vorm zoals het hangen moet (een basisrol zegmaar).
Dan uit laten harden. En dán kleine beetjes putty aanbrengen op de harde basisrol, waarin je dan plooitjes maakt.

Affijn, wat putty betreft ben ik ook nog lang niet uitgeleerd.....
Als ik weer eens zoiets maak wordt-ie helemaal perfect.
That's the Spirit 😛

Perfecte groet 😉
Peter

Heel inspirerend, deze Tiger.
De verweerde whitewash ziet er heel realistisch uit op de panzergrijze ondergrond. Lekker modderig ook. Ik hou van blubber !

Ik las dat je m mee neemt naar Eindhoven...
Kijk even op de Scale Model Challenge 2010 site !! En neem m mee naar Veldhoven !
Wil m graag in het echt zien.

Terug
Bovenaan