Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Eindfoto's

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo mensen,

Dit model stond al een tijdje in de planning maar het was er nog niet van gekomen.
Gezien deze nieuwe competitie toch een goede reden om eraan te beginnen.
Het betreft een laat model Tiger 1 van de 503e schwere panzer abteilung.
Samen met nog enkele Tigers hebben ze stevig op hun donder gekregen tijdens de bombardementen van operation Goodwood.
Het feit dat hij in deze positie beland is zegt genoeg denk ik...
Ik wil hem gaan bouwen zoals hij geëindigd is:
Tiger_I_313_sPzAbt503_wreck.jpg


Cyberhobby Tiger 1 late
Friul track's
Atak zimmerit
ET model PE
Karaya kabels
Aber loop
Tiger model design wheel hubs

Ook zal er een grondwerk+ figuur bijkomen.
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

Ik ben erg benieuwd naar deze Tiger, Boris! Dat komt mede door het feit dat ik zelf ook een Tiger wil gaan bouwen voor deze gelegenheid. Misschien kan jij dan gelijk de volgende vraag beantwoorden: klopt het dat alle Tiger I tanks in Normandië zimmerit hadden? Ik zit m'n opties een beetje te onderzoeken en dit is wel een relevante vraag, aangezien mijn Dragon kit geen zimmerit heeft... :huh:

Succes!

Groeten,

MvC
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

Hallo Maarten,

De meesten zeker maar misschien dat enkele vroege + vroege midd varianten het niet hadden (als deze aanwezig waren).
Voor dit soort vragen omtrent Duitse inzet in Normandië zou ik Niels Henkemans een bericht sturen; hij weet hier erg veel vanaf.
Succes met je Tiger Maarten, ik ben benieuwd!

Groetjes
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

mooi project Boris!! Ben heel benieuwd hoe je dit gaat realiseren!!

Maarten, welke eenheid heb je voor ogen dit ook vanwege de gestelde termijn.

Gr.JW
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

@JW, er zitten twee opties voor een Normandië Tiger in mijn kit. Het is de Dragon 6406 Tiger I Late. Deze twee versies behoren beide tot SS Panzer Abteilung 101. En voor het gemak ga ik denk ik gewoon één van deze twee versies bouwen. Ik heb wat foto's van Tigers van deze eenheid zitten zoeken en ik ben eigenlijk nog geen versies zonder zimmerit tegengekomen, maar wellicht kan jij wat meer duidelijkheid geven.

Groeten,

MvC
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

In de periode van de landing was er nog niet een groot probleem ivm aanvoer van panzer's vandaar ook dat deze bijna allemaal ,met hier en daar een uitzondering, nog van zimmerit voorzien waren. het is pas later dat de zimmerit weg gelaten werd om de eerder vermelde reden.
Het is dus vrij logisch dat ze allemaal met zimmerit voorzien waren.
Ik zal eens in mijn boeken kijken welke turretnummers van Tiger I tanks er allemaal bij deze "abteiling" behoren.
Is misschien makkelijker te zoeken dan naar refferentiefoto's.
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

Maarten van Campenhout zei:
@JW, er zitten twee opties voor een Normandië Tiger in mijn kit. Het is de Dragon 6406 Tiger I Late. Deze twee versies behoren beide tot SS Panzer Abteilung 101. En voor het gemak ga ik denk ik gewoon één van deze twee versies bouwen. Ik heb wat foto's van Tigers van deze eenheid zitten zoeken en ik ben eigenlijk nog geen versies zonder zimmerit tegengekomen, maar wellicht kan jij wat meer duidelijkheid geven.

Groeten,

MvC


Maarten deze hadden allemaal zimmerit dus gewoon gaan bouwen. Open anders ff een eigen topic...heb wel wat info extra voor je liggen ;)

Gr.JW
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503

Hallo mensen,

Hierbij een foto als bewijs van de aftrap ;)
IMG_2093_zpseb3f1305.jpg


Daarnaast wil ik bij deze ook nog een oproepje plaatsen:
Heeft iemand nog meer foto's van dit voertuig in welke toestand dan ook?
Ik heb er inmiddels 2, beiden in deze positie maar in verschillende toestanden.
De andere foto toont namelijk dat hij gestript is (track's aan de andere kant, sleepkabels) en dat de olie/ vet-uittreding verder is gevorderd.
Deze is overigens van een grotere afstand genomen en van mindere kwaliteit.
Iedere extra input is mer dan welkom!

Groeten en succes allemaal!
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- 1e foto+ vra

Inderdaad een leuke verzameling onderdelen, zien er gedetailleerd uit. Je hebt ze niet allemaal nodig als je het model op zijn kop zet, wel een leuke uitdaging met alle verwering die je er op lost kunt laten. Veel bouwplezier!
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- 1e foto+ vra

Goedemorgen Johanna,

Dat klopt; ik hou veel over. Echte zal ik ook e.e.a. aan losse onderdelen op het grondwerk plaatsen.
Het zal inderdaad veel stof/ zand en olie/ vet/ benzine worden. 8)

Groeten
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- 1e foto+ vra

Vriendjes,

Ik heb deze weer op tafel staan.
Nogmaals een poging; heeft iemand meer foto's van dit voertuig of van haar eenheid in Normandië?
Ik ken de foto's uit het boek van Wolfgang Schneider al wel.
Momenteel zit bijna alle zimmerit erop en kunnen langzaam aan de kleine onderelen/ details erop.
Afhankelijk van de progressie dit weekend zal ik weer foto's plaatsen.

Groetjes
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- 1e foto+ vra

Hallo mensen,

Bijgaand 2 foto's van de ruwe opzet.
Vandaag nog wat gewerkt aan de Tiger en de basis gemaakt (piepschuimbasis met Evergreen omkadering).
Ik ga nu eerst de Tiger afbouwen en dat bestaat voornamelijk nog uit vele boutjes aanbrengen, de PE onderdelen welke de kabels vasthouden en de specifieke kenmerken aanbrengen welke op de foto staan (zimmeritschade, kogelgat in uitlaatbeschermer, etc.)
Qua titel zat ik eerst te denken aan de vertaling van het Nederlandse spreekwoord "Een kat in het nauw maakt rare sprongen".
Veel spreekwoorden zijn meertalig bekend maar voor zover ik het heb kunnen vinden deze niet dus die vind ik daarom dan ook minder succesvol.
Een andere vanuit de Brit gesproken zou dan "Lost track kitty?" kunnen worden.
Hoe dan ook; voorlopig eerst nog genoeg werk aan de winkel en daarmee tijd om er over na te denken. :)






Groetjes!
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 26-1

Ziet er netjes uit, Boris! :p Mooi onderwerp en leuke setting. Nu ziet het er allemaal wat kaal uit, maar met alle losse onderdelen rondom de Tiger, wordt het vast mega interessant om naar te kijken!

Mijn Tiger is qua bouw ook bijna af. Binnenkort maar 's een update plaatsen.

Succes verder!

Groeten,

MvC
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 26-1

Ah... een spreekwoord of gezegde met een 'cat'.. hmmm

There are many ways to skin a cat: Vele wegen leiden naar Rome. Nuja, de kat is geveld...

It's raining cats and dogs: Het regent pijpenstelen (of granaten).

When the cat is away, the mice will play: Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel.

en als je juist spreekwoorden met een tiger zoekt...

Erich
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 26-1

He Boris,

mooi begin zo.
Misschien is Tiger Tummy ook wel een leuk idee.
Belly of the Beast anders?

Meedenkende groetjes, Martin
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 26-1

Goedemorgen heren,

Dank voor de reacties en suggesties ;) .
Inmiddels heb ik al flink wat reliëf aangebracht middels ophogingen en kuilen.
Gezien de grote mate van zand op het voertuig denk ik dat het een flink omgepoldert terrein was na het bombardement.
Dit wil ik dan ook zoveel mogelijk benaderen. Nu ben ik bezig de hoogten glooiend te maken en dan kunnen de eerste grondwerkmaterialen worden aangebracht.

Groetjes!
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 29-1

Op verzoek van Jan en Baz... ;)

Ik heb met bluefoam hoogteverschillen gemaakt welke met gips glooiend gemaakt zijn met de ondergrond.
De boompjes (of wat er nog van over is) zijn van VBM en vastgepind in de ondergrond.
Tijdens het werken met gips heb ik ook de tank in het gips gezet zodat er een solide basis is om hem straks zonder problemen in te kunnen plaatsen.
Na 24 uur droging kan hij er eenvoudig weer uitgehaald worden en is het een kwestie van enkele gipsrestjes wegvegen van de koepel met een stijf penseel.
Vervolgens heb ik met Vallejo's sandy paste een eerste laag aangebracht om er één geheel van te maken en om een eerste ondergrondstructuur te verkrijgen.
Erg fijn spul en praktisch om mee te werken. In dit geval breng ik wel meerdere lagen aan omdat de piepschuimbasis vrij grof is en het nog niet overal even natuurlijk dekt qua structuur.
Het is net als airbrushen: meerdere dunne laagjes zijn het beste.
Na deze stap volgen er meer laagjes en daarna kan het grondwerk beginnen. Als dit alles gereed is voor het airbrushwerk werk ik eerst de boomwortels nog bij met magic sculp waar ik geen strooisel e.d. op wil hebben. Dan nog een laatste maal droogpassen met de Tiger en vervolgens de airbrush erover.
or5l.jpg

nfoi.jpg


PS: Ik zie dat de hoogteverschillen door de egale kleur niet even goed tot hun recht komen. :huh:

Groetjes
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 29-1

Thanks Bas :) .
Vandaag weer wat kunnen doen aan de Tiger.
Afgezien van de kabel + beugels aan de zijkant zitten nagenoeg alle onderdelen erop.
Wel dient er nog een hoop afgewerkt te worden (schuren/ plamuren etc.) maar dat is binnen een week klaar.
Op de foto is te zien dat er links in de setting meer grond verdwenen is (goed te zien aan de afstand tussen de open hangende ventilatorluiken en de grond).
Ik zit er dus over te denken om het grondwerk links- vooraan aan te passen.
Hierbij weer wat foto's van de setting.







Ik zie nu dat de kabel vooraan nog iets moet worden aangepast i.v.m. doorhangen.

Groeten
 
Re: Tiger 313 van Schwere Panzer abteilung 503- Update 2-2

Volgens mij raken niet alle wielen de grond zo.... :rofl:
Mooi werk Boris, dit wordt weer een stukje kunst!
Jan
 
Terug
Bovenaan