Tiger 112 sPzAbt 501 Tunisia

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi,

Naast de Porsche Königstiger staat er nog een andere Tiger te wachten om geschilderd of verweerd te worden, te weten de Tiger 1 1/35 van Tamiya, Africa version. Of beter gezegd stond, want in m'n vakantie heb ik dit model voorzien van de toplaag. Dit model heeft jaren in een meniekleur in m'n vitrinekast gestaan, en het kon dus wel een keer 😉 Hier wat pics van de huidige stand van zaken:

DSC02324.jpg

De kleur is in werkelijkheid meer naar groen toe. Het is een mix van acryl verf, te weten Tamiya XF51 Khaki, gloss vernis en Tamiya white flat. Het airbrushen ging niet geheel vlekkeloos overigens. Ondanks goed verdunnen was de laag her en der korrelig, iets wat optreedt als de airbrush met acrylverf te ver van het model wordt gehouden (meer dan 10 cm). Voor zover ik weet heb ik me daar niet aan bezondigd, maar toch gebeurde het. Licht afschuren en opnieuw lakken is de remedie. Verder was de laag in eerste instantie mat, iets wat ook niet gewenst is. Dat was eenvoudig te corrigeren door meer gloss toe te voegen en nogmaals een dun laagje te spuiten.

DSC02317.jpg

Het model is typisch Tamiya: eenvoudig te bouwen en top. Wel is het nog voor verdere verbetering vatbaar. Zo moest ik in dit geval de andere lichtere sleepkabels en bevestiging scratchen. Verder zijn de gereedschapsklemmen vervangen door die van Aber, en de rookgranaten door een mooie set van Modelkasten die ik nog over had van een eerder StuG project. Ook zijn er her en der boutjes en vleugelmoertjes toegevoegd. Al met al niet al te spannende toevoegingen die het model wel net dat extra detail geven.

DSC02314.jpg

Veel werk heb ik gehad aan het verweren en verven van het rubberen op de wielen. In Noord-Afrika kregen deze wielen het bijzonder zwaar voor de kiezen in rotsachtig terrein, zodat de wielen er al gauw uitzagen of ze aangevreten waren door een leger muizen of eh beter gezegd woestijnratten 😉 Dat effect heb ik voorzichtig proberen weer te geven.De wielen zitten er tijdelijk op, gaan er af om gemakkelijker te kunnen verweren. Twee of drie wielen laat ik overigens weg om de 'tear en wear' te benadrukken.

DSC02308.jpg

Dit model moet Tiger 112 voorstellen. Deze had een inslag onder de vizieren van de schutter, of een provisorische reparatie daarvan, zie vorige foto. Weet iemand daar mee over? Het verweren kan nu in ieder geval beginnen, al moeten er nog een paar vleugelmoertjes worden toegevoegd, evenals reserverupsen en helmen. Ook de richtpunt op de koepel wil ik nog aanpakken, staat nu iets uit het lood (was afgebroken). Ik verneem graag jullie constructieve feedback!

Grtn

Vincent

Hi Martin,

OK thx, ben momenteel bezig met het schilderen van de diverse kleinere onderdelen zoals de gereedschappen. Tevens ga ik nog wat herstelwerk doen, want ik heb gezien met strijklicht dat sommige delen nog ruwe delen tonen. Foto's volgen binnenkort!

grtn

Vincent

Hi gents,

Lange tijd niets gedaan aan het online front qua posten, maar daar komt nu verandering in. Ik heb niet stilgezeten en heb de Tiger 1 al aardig verweerd. Hier wat pics:

DSC02356.jpg

De toren is al deels gechipt zoals ik dat ook met de Ferdinand heb gedaan, dus echt chippen. Vrijwel het hele voertuig heeft al een wash gehad van titaanwit om verkrijte verf te simuleren, en een wash van vandijckbrown voor de washes en vuiligheid/verwering

DSC02355.jpg

De voorzijde. Reservetrack moet nog geverfd worden, evenals de helmen. Ook het hout van het gereedschap moet nog een laagje satijnglans en een wash krijgen.

DSC02354.jpg

Alle metalen delen moet ik eveneens verder 'metalizen'. Er zit nog weinig variatie in dit grauwe monster qua kleur. Modder en wat accesoires kan die nog wel gebruiken als je het mij vraagt 😉

DSC02353.jpg

De rupsen van Frium zijn nog in aanbouw. Een monnikenwerk, maar kinderspel vergeleken met de King Tiger tracks wat echt een gebed zonder eind is, dus wat zeuren we 🤣

Verneem graag jullie feedback. Bouw en verf ze!

Grtn

Vincent

Hi,

Hier weer wat foto's van de gestage vorderingen...ik hoop dit project voor de jaarwisseling af te ronden. Ik ben nog op zoek naar twee grote Balkenkreuz decals van Archer, heeft iemand die? Die kan zich dan bij mij melden! BVD

DSC02381.jpg

DSC02387.jpg

De 112 had een granaatinslag op de mantel die niet doorsloeg. Deze werd zo te zien gerepareerd maar het is me niet duidelijk wat er precies is gedaan. Het lijkt alsof er iets over het projectiel is gesmeerd, iets wat lichter van kleur is dan de tank zelf. Iemand enig idee?

DSC02391.jpg

DSC02393.jpg

DSC02397.jpg

Het volgende moet nog gebeuren:

1 Constructie

• Rupsen afmaken
• Vleugelmoeren
• Doek om spankabel (check referentiefoto)
• Zwengel krik

2 Verf

• Helmen (eerst zilver emaille dan groen acryl)
• Reserverupsen zwart
• Vizieren (balpen)
• Uitsteeksels reinigingsbuizen metalizen
• Rupsen spuiten
• Shackles (maar waar zij ze…)
• Verlichting

3 Modder

• Modder wielen en rupsen

4 Olievlekken

• Olievlekken dek en wielen

5 Wash

• Hout finale wash en stof
• Nebelkerzen (en verweren)
• Krik
• Loop
• Rupsen en wielen

6 Overig

• Decals Balkenkreuz
• Uitlaten roest en as

Hey Vincent,

het geheel ziet er erg netjes en subtiel afgewerkt uit.

Ben zelf ook ooit eens vol goede moed aan zo'n reus begonnen, maar verder dan wat recht uit het doosje is het nooit geworden.
Ik mag ze graag zien op een ondergrondje of in een diorama, heb jij er nog plannen mee?

Rico

Hi Rico,

OK thx! Ja dit is nog altijd een mooie kit zoals van Tamiya verwacht mag worden, al is er nog altijd ruimte voor verbetering uiteraard. Zo groot is de kit overigens niet qua bouw, zeker niet OOTB.

Deze kit heeft jaren onaangeroerd in de vitrinekast gestaan net als de Ferdinand, maar nu dan toch weer opgepakt voor de finale finish 😉 Sommige dingen had ik nu wel anders gedaan, zoals de helmpjes en reserve track maar goed.

Nu nog achterhalen wat ze met die granaatinslag hebben gedaan. Het lijkt wel alsof er beton of zo overheen gesmeerd is om het projectiel in te kapselen.

Grtn

Vincent

Re: Tiger 112 sPzAbt 501 Tunisia FINITO!

Hi gents,

Vandaag is dit project voor 99% afgerond zo tussen de oliebollen en de kruitnevelen van vredige vuurwerkpijltjes door 🤣 Op de valreep de dead line gehaald die ik had gesteld 😉 Het enige wat nog moet worden gedaan is het aanbrengen van de Balkenkreuz decals en de bekabeling aan de zijkant, die overigens al gereed is. Hier de pics:

Tiger1_112_Tunisia_1943_4.jpg

Tiger1_112_Tunisia_1943_3.jpg

Tiger1_112_Tunisia_1943_2.jpg

Tiger1_112_Tunisia_1943.jpg

Verneem graag jullie reacties.

Alvast een te (modelbouw)gek 2012!

Grtn

Vincent

Hoi Vincent!

Zeker niet slecht gedaan! Een vraag die zo in me opkwam is deze: Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Tigers in Afrika een beetje een groenig-gele kleur hadden. Dit exemplaar lijkt me gewoon "geel". Of ligt het aan de foto/het beeldscherm?
En bij "Afrika" heb ik droogte en woestijn in gedachten. In Tunesië zal het best wel eens regenen, ik ben er nooit geweest, dus dat weet ik ook niet. Maar vanuit het "woestijnstandpunt" bekeken vind ik de modder op wielen en rupsen wat merkwaardig...

Maar je mag best weten dat ik vanwege je schilderwerk wat jaloers ben, en ook vanwege de Tiger zelf, zo'n afrikaanse Tiger wil ik ooit nog eens maken!

Voorspoed in 2012!

Hi Kanne,

Ok 't(h)anks' 😉 Op de foto ziet de tank er fletser uit dan in werkelijkheid. Op de een of andere manier vangt die de kleuren niet goed. Wat je zegt klopt, deze Tigers waren geelgroen. De kleur die ik daartoe heb aangebracht is 90% Tamiya Khaki en 10% flat white. Dat kwam voor mijn gevoel het dichtste in de buurt. Als het mooi weer is zal ik eens een paar foto's buiten schieten, dat geeft het natuurlijkste resultaat.

Voor wat betreft de modder: ik dacht eerst ook dat ze in Afrika vooral met droogte van doen hadden. In Tigers in Combat 1 staan echter foto's die het tegendeel aantonen. Modder was een serieus probleem daar, zeker gezien het structurele gebrek aan reserveonderdelen. Daarom is deze Tiger voorzien van veel modder en ontbreken er een paar loopwielen.

Grtn

Vincent

Terug
Bovenaan