Af! Tiger 1 van RFM. Incl. interieur

Dit model is af!
alle onderdelen op de lagere delen zitten er in en hebben hun kleur gekregen.
ik heb er voor gekozen om gewoon de aanwijzingen voor de kleuren aan te houden wat in de beschrijving staat en
bij de verwering komt er wel wat red oxide primer naar boven .
hoe de verwering wordt zie ik wel al doende.
hoe ver moet en wil je daar mee gaan dus dat zie ik nog wel
tiger1 8.jpg
ook in de turret heeft alles op een paar details na zijn kleur en kan wat verweerd worden voordat de transparante delen er op komen.
tiger1 9.jpg
het kanon deel in voor in de turret is voorlopig ook af en de motor is gemaakt en heeft de basis kleur deze komt erin als alle verwering klaar is.
ik denk er over om de motor nog wat spannender te maken met wat extra leiding werk en of bedrading
want zo als nu zit er niet echt leven in :hm: maar even op zoek gaan naar wat info hier over.





tiger1 10.jpg
volgende keer meer .lekker blijven plakken en smeren:+::D
 
terwijl de strijd om de M109 1abc of toch alleen 1 door woed ben ik maar verder gegaan met het interieur van de tiger 1
eest wat weathering aangebracht en het onder gedeelte verder afgewerkt aandrijfas erin de meeste granaten er in (alleen de onderste want die zijn met de te dikke giet naden) en de vloerplaten erin
tiger 1 1.jpg

voordat ik verder ga met weathering en afbouw heb ik op het tussen schot wat bedrading gemaakt vanaf de accu bakken naar het motor gedeelte.
niet heel goed te zien op de foto maar het zit er wel
tiger 1 2.jpg

op de motor heb ik wat extra bedrading en leidingwerk toegevoegd om het geheel wat op te leuken met de info die ik heb kunnen vergaren
is dit het uiteindelijke resultaat
tiger 1 3.jpg
tiger 1 4.jpg
even droog ingepast voor de passing en dan kan de verwering er op
tiger 1 5.jpg
tiger 1 6.jpg
zodra de verwering er op zit kan hij er in en kan de rest van de leidingen en bedrading aangebracht worden
daarover een volgende keer meer
lekker blijven plakken en smeren:D:+:
 
Is dit allemaal recht uit de doos (behalve de bekabeling op de motor dan)? In dat geval is dit echt heel veel beter dan het Academy-model van 25 jaar geleden …
 
Is dit allemaal recht uit de doos (behalve de bekabeling op de motor dan)? In dat geval is dit echt heel veel beter dan het Academy-model van 25 jaar geleden …
klopt voorlopig is alles nog recht uit de doos , ik heb nog een 8.8cm loop in bestelling staan en nog wat granaten
voorlopig is het complex genoeg vanwege de transparante delen veel vooruit denken en rekenen want het moet in een keer goed.
op die delen kun je niks maskeren met wat verwering dus elk foutje blijf je zien.
al met al gaat het voortvarend ik kom verder weinig problemen tegen alles past goed en is best mooi gedetailleerd
we plakken lekker door :D
 
de eerste stappen van de weathering zijn gezet
eerst wat chipping met staal metal
chipping 1.jpg
chipping 2.jpg
daarna een wash van verdunde olie verf burnt umber
wash 1.jpg
wash 2.jpg
als derde een behandeling met engine grime en oilbrushers starship filth en rust
grime 1.jpg
grime 2.jpg
er komen nog een aantal stappen maar dat is voor de volgende keer
lekker blijven plakken en smeren :+: :D
 
Chipping op een motorblok Erik..? :hm:
ja ook op een motorblok krijg je beschadigingen aan de verflagen naargelang de hoeveelheid aan sleutelwerk en allerlei andere werkzaamheden
heb ik toch wel veel ervaring mee na 25 jaar werk aan scheepsmotoren .
die zijn ook niet altijd spotless;)
en uiteindelijk zal het meeste in het verdere verloop van verwering wel weer verdwijnen .:cool:
 
Daar heb je gelijk in, maar hoe lang zat die motor in die Tiger op het moment dat je model voor moet stellen? :)
 
Daar heb je gelijk in, maar hoe lang zat die motor in die Tiger op het moment dat je model voor moet stellen? :)
deze motor hebben ze uit een andere tiger gehaald omdat die stuk geschoten was maar de motor was nog goed :cool: en bij deze tiger was hij stuk gegaan.:geek:
dus even een motor wisselen , ook toen deden ze al aan recyclen :rofl: ???
Zal gerust eens voorgekomen zijn , maar aangezien het meeste toch niet te zien is maak ik me er niet echt druk om als het uiteindelijke geheel maar overeen komt qua verwering.
er komen nog een aantal stappen in het proces voordat hij ingebouwd wordt.:p:+:
 
de laatste stappen in de verwering van de motor voor dat hij geplaatst wordt zijn gedaan.
een beetje pigment zwart en metal slack op de uitlaat spruitstukken en daarna wat oil en fuel stains op diverse plaatsen
pigment.jpg
pigment 2.jpg
en vanavond heb ik de motor op zijn plek gezet
geplaatst 1.jpg
geplaatst 2.jpg
geplaatst 3.jpg
nu nog wat verder afwerken met wat bedrading en eventueel wat leidingwerk
meer daarover de volgende keer
lekker blijven plakken en smeren :+: :D
 
zo de motor is geheel ingebouwd geverfd en verweerd de achter plaat zit er op.
wat details toegevoegd in het interieur en nog een klein beetje verwering aangebracht.
de mate van verwering is denk ik wel een beetje wat je eigen inzicht is en wat je voor ogen hebt wat je in het gehele plaatje wil.
ik heb zelf gekozen om het wat beperkt en overzichtelijk te houden omdat ik hier nog niet echt veel ervaring mee heb.
sommige dingen komen verassend goed uit de "verf" (zie de M60) maar het gaat ook wel eens wat minder goed en meestal valt dat wel weer weg te werken dus ik ben daar nog wel wat voorzichtig mee.
tiger 1 16.jpg
tiger 1 19.jpg
de toren is klaar en het dak gaat er op , dan kan daar niks meer aan gedaan worden (is denk ik ook niet nodig)
allen nog de onderdelen aan de buitenkant en de verf er nog op.
als dat allemaal klaar is en de afplak tape gaat er af dan weet ik pas echt of alles goed gedaan is (spannend😥😕).
tiger 1 18.jpg
volgende keer meer
lekker blijven plakken en smeren:+::D
 
Hoi, dit is echt wel weer zo’n Chinees feestje. Zoveel detail dat ze zelfs hun Nieuwjaar ervoor naar achteren verplaatsen om mensen de kans te geven, nog een beetje idee van voortgang te laten houden.
zonder dollen, ik herken dit al van Bronco: heel veel detail soms op het fantastischep af en niet persé bouwplezier of praktische logica op de eerste plaats. Groet en succes met de Tiger, Anne
 
ik ben afgelopen week bezig geweest met de tracks van de tiger 1 voor ik het interieur afrond wil ik eerst de wielen er op hebben en de tracks gereed en op maat .
eerst heb ik alle wielen en onderstel van de tiger zijn basis kleur gegeven.
daarna aan de tracks begonnen en op zijn zachtst gezegd is dat wel even een dingetje eerst alle geleiders er op lijmen (achteraf beter na het in elkaar zetten van de tracks kunnen doen) .
alles pinnen van de spreu afknippen in groepjes van 4 pinnetjes.
het malletje in elkaar lijmen (ging krom staan maar werkte toch wel redelijk).
maar de pinnen zitten vrij los in de tracks en als je niet uitkijkt vallen ze er zo uit dus meteen voorzichtig vast lijmen.
de eerste track is klaar en de lengte en aantal wat in de beschrijving wordt aangegeven lijkt mij wel te kloppen.
maar de track is heel fragiel bij het om de wielen passen braken er al twee pinnen af dus dat werd de gaten weer uitboren en een nieuw pinnetje er in.
morgen volgt de tweede track en de wielen er verder allemaal opzetten .
we zien wel wat het wordt met het verdere verloop met de tracks met zeer zachte hand behandelen .
forum 1.jpg
de dekplaat is niet wat er opkomt die zit er allen maar tijdelijk ter bescherming van het interieur later komt er een transparante op
als de track nog een paar keer breekt kunnen we altijd nog kijken voor een setje van friul of iets dergelijks
maar we geven het niet zo gauw op
handschoentjes van fluweel aan en knutselen maar
volgende keer meer hier over
lekker blijven plakken en smeren:D:+:
 
Ik zou een paar dragon styrene tracks gebruiken, die voor de tiger zijn eigenlijk helemaal niet verkeerd, al zijn ze voor de dragon tiger een schakel te lang, friuls zijn meteen weer 30 euro extra. Kun je de originele tracks niet gewoon aan elkaar lijmen? Om een medebouwer te citeren, je gaat er toch niet mee in de tuin rijden!
 
Ik zou een paar dragon styrene tracks gebruiken, die voor de tiger zijn eigenlijk helemaal niet verkeerd, al zijn ze voor de dragon tiger een schakel te lang, friuls zijn meteen weer 30 euro extra. Kun je de originele tracks niet gewoon aan elkaar lijmen? Om een medebouwer te citeren, je gaat er toch niet mee in de tuin rijden!
ik denk dat ze uiteindelijk ook gewoon vast gelijmd worden
de tiger wordt uiteindelijk toch ook op een ondergrondje gelijmd. :+:
 
Daarom. Ik vind friuls erg mooi, ik heb bvb een koningstiger en een t34 staan met friuls, maar moderne plastic tracks, het liefste link and length bevallen me eigenlijk nog meer, behalve die van takom, die zijn me te grof. Voor bvb een panther a of g zou ik ook al snel op zoek gaan naar een setje tracks van dragon, de losse links, die passen goed, verwerken nog beter en zien er erg fraai uit, die van meng gaan ook wel maar die zitten net zo stom ontworpen als wat ik hier bij rfm zie
 
de tweede track is ook klaar deze ging met een iets andere aanpak wel wat beter.
eerst alles in segmenten van 5 links in elkaar gezet en daarna 10,20,40 en verder.
maar over het algemeen gezien niet de allerbeste kwaliteit en zeker niet werkende tracks , maar goed het model hoeft ook niet echt te rijden.
maar goed genoeg over de tracks eerst maar eens verven en verwering erop .
het eerste deel van de wielen is gemonteerd.
forum 1.jpg
en de 8.8 barrel is binnen gekomen en is gemonteerd .
de toren is meteen ook gespoten en kan verder afgewerkt worden .
volgende keer weer verder
lekker blijven plakken en smeren :D :+:
 

Bijlagen

  • forum 2.jpg
    forum 2.jpg
    106 KB · Weergaven: 4
En dan straks je tracks verweren met pigmenten en white spirit en vervolgens alle links weer los hebben liggen :p prima loop, ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet als het klaar is
 
Fraai gedaan. Herken het helaas van die gietnaden. Ben wat dat betreft niet gecharmeerd van het plastic welke Rfm gebruikt.

Welke loop ga je gebruiken? Ik begrijp dat ook deze niet helemaal strak uit de matrijs gekomen is.

Qua tracks, kun je je helemaal uitleven met de lifecolor rust en dust set. Puur waterverf, dus dat kan niet fout gaan qua wegsmelten of iets dergelijks.

Gr Bas
 
Qua tracks, kun je je helemaal uitleven met de lifecolor rust en dust set. Puur waterverf, dus dat kan niet fout gaan qua wegsmelten of iets dergelijks.
Hoi Erik, Bas tipte mij onlangs met deze Video tracks verweren van zijn bouw van de AMX, waarvoor nogmaals mijn dank Bas.

Mooie bouw en verfklus.

Groeten, Jan
 
klopt die volg ik elke vrijdag avond
en inmiddels heb ik aardig wat naslagwerk verzameld om lekker uit te leven
zie panzer 4
 
Terug
Bovenaan