testen kamera

yo de mannen,

Na het artikel van Marcel nog eens goed gelezen te hebben (zeer informatief en volgens mij een must voor iedereen die foto's van modellen wil trekken; nog eens bedankt Marcel 😉 ) heb ik eens geprobeerd de theorie in praktijk om te zetten. Dit is wat ik gedaan heb:
op landschap stand
met macro maar geen zoom
op de hoogste resolutie (2608X1952)
daarna geladen in photoshop en het deel uitgesneden dat ik nodig had
gesaved.
Als er nog iets is dat ik beter anders doe, dan hoor ik het graag.
Nog 1 vraagje: de magazines vragen meestal foto's van 300 dpi. Ik zet hem dan in PS van 72 naar 300 dpi en breng hem dan terug op de juiste grote. Waarom is dit, en wat is het voordeel hiervan? Zou ik dit ook beter doen voor op het net, of worden de foto's dan te groot?

Hier zijn de foto's. Alle opmerkingen zijn van harte welkom.

Alvast bedankt en nog vele groetjes,

Gino.

facehighlight.jpg

progress3.jpg

progress3face.jpg

Wraaaaaaaahhh....hier snap ik dus even geen r..t van. Wel macro, geen inzoom en toch is geen enkele foto scherp. Althans niet naar mijn maatstaf scherp te noemen. Jij gebruikt een statief voor de camera? Ik geloof c.q. hoop van wel.

De Landschap programmastand zou ik even niet gebruiken. Met de landschapstand krijg je ook een klein diafragma voor een grootte scherptediepte. Maar dat is in jouw geval niet persé nodig. Als je een programma voorkeuze hebt probeer dan de auto stand eerst en kijk wat dat voor je scherptediepte doet. Is die niet 'diep' genoeg dan pas overschakelen op een ander programma. Met figuren zijn close-up's en scherptediepte niet direct een probleem.

Wat me verbaast is dat je met macrostand op een afstand van 50 cm (is dat zo?) zulke onscherpe foto's krijgt. Zet de macrostand eens uit. De macrostand kan wellicht het onscherpe veroorzaken maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen zonder eerst iets te proberen.

Wellicht dat je het volgende eens kunt proberen:
Voor het absolute begin: Geen programma's zoals Landschap, Sport, Program of zoiets dergelijks. Zet het programma maar in de Auto stand.

A) Maak een foto ZONDER macrostand en probeer je figuur op 100, 50, 20, 10 en 5 cm te naderen. Als je de ontspanner licht indrukt moet je op het display van je camera kunnen zien of het figuur scherp is. Bij de korte afstanden, 20cm en korter, moet je dan zien dat je niet meer kunt scherp stellen. Maak gewoon alle foto's en analyseer de resultaten.

B) Maak een foto MET macrostand, en dan je figuur op 50, 20, 10 en 5 cm naderen. Wellicht dat de macrostand op jouw camera niet functioneert op langere afstanden groter dan zeg 20 cm. Als je de macrostand hebt aanstaan terwijl je te VER van het figuur af zit dan kan ook dit een onscherpte veroorzaken.
Aan de foto's moet te zien zijn wanneer de macrostand effectief functioneert.

Het gaat me dus erom of je nu WEL of NIET de macrostand met jouw camera moet gebruiken. Uit de bovenstaande proef moet blijken wanneer jouw camera de macrostand nodig heeft.

Als dit niet werkt...dan mag Rob m'n artikel schrappen.

Marcel

mmm, had als enig idee misschien nog iets waar ik laatst iets over gelezen heb, dat sommige foto hostingsite's de foto's verklenien/ comprimeren als je ze opslaat, maar dat lijkt hier niet het geval geloof ik...

nope,
panzergren4.jpg

uit de thread http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=2001 is 190 k (formaat 400 x 461 pixels) terwijl

facehighlight.jpg

uit deze thread 140 kb is. (400 x 651 pixels)

Dacht altijd iets van foto's af te weten, maar hier snap ik ook niet zoveel meer van....

Blink, :idea: :idea: :idea: Heeft je camera iets van auto sharpening oid? Dat zou eventueel nog een rol kunnen spelen...

@ marcel, zeker dat artikel niet laten schrappen, maakt denk ik voor een hoop mensen een wat techisch verhaal erg inzichtelijk.

ik zal doorgaan

Hallo Marcel,

ik zal zeker eens proberen op verschillende afstanden en zal de resultaten hier dan posten. Zal iets voor morgen of vrijdag worden denk ik.

Hallo Bas,

auto sharpening oid? Nog nooit van gehoord en nog nooit in mijn handleiding zien staan ook. De host waar ik mijn foto's upload (photobucket) resized inderdaad als de foto's groter zijn dan 250 kb. Maar ik denk niet dat ik al groter foto's heb gehad.

Is het eigenlijk aangeraden om in PS auto levels te doen, of verminderd dit nog de kwaliteit van de foto's.

Ik ben in ieder geval aan het sparen voor een Nikon Coolpix 5400 enhoop die tegen eind september in mijn bezit te hebben. Hopelijk kan ik daar wat beter met werken. Ik ken in ieder geval een paar mensen die die professioneel gebruiken en die me dan ook eventueel kunnen helpen.

Al bedankt voor jullie hulp, ze is al van onschatbare waarde geweest.

vele groetjes,

Gino (die niet opgeeft!!!)

met die nikon zal je ws veel plezier beleven.

Auto levels is een mogelijkheid, daarmee zal de kwaliteit van de foto's niet achteruitgaan.

Je kunt ook de levels handmatig instellen, in PS oid, maar dan moet je wel kijken dat de monitor goed afgesteld staat. Er zijn gecalibreerde monitoren te krijgen, maar in het kort komt het hier op neer. Als je iets fotografeert zie je dat terug op het beeldscherm nadat je je kaartje ingelezen hebt op de computer. Als jouw monitor nu niet correct ingesteld is qua kleur, dan heb je kans dat je de foto's teveel corrigeert naar een bepaalde kleur. Voorbeeld: Stel mijn monitor staat teveel naar het rode ingesteld. ik maak een foto, en zie dat deze op MIJN monitor veel te rood is. Wat doe ik, ik corrigeer de foto zodat er minder rood te zien is. Gevolg, iemand anders ziet erg weinig rood in mijn foto's, want zijn monitor laat niet vanzelf zoveel rood zien.

Een mogelijke oplossing is een kleurenkaart gebruiken om je monitor enigszins qua kleur goed in te stellen. Is eigenlijk een digitaal bestand, wat afgedrukt is, en wat je vervolgens naast je monitor houdt, en waarmee je de monitor instelt totdat de kleuren op het scherm gelijk zijn aan die van de afdruk. Let op, eigenlijk moet je hiervoor je monitor een uurtje aan hebben staan, dan is 'ie op "bedrijfstemperatuur".

Spaar ze, ken het gevoel, heb net een nikon d100, na een jaar sparen!

Terug
Bovenaan