Af! Terugtocht Franse en Belgische soldaten 1940(update 21-10)

Dit model is af!

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Gisteren avond heb ik bij Mark zijn laatste diorama opgehaald. Of ik het voor hem af wil maken. Geen haast, ik maak het toch niet meer mee. Vandaag start zijn laatste medicatie.
IMG-20240410-WA0008.jpeg

Een schitterend idee en een hele verzameling geweldige resin figuren. Diorama en figuren is niet mijn sterkste punt, dus jullie input is meer dan welkom. Een naam voor het diorama is er nog niet.

Hoi Piet,

Wat mooi dat je dat op je neemt.
Mijn pa was in dienst en als gewetensbezwaarde moest hij geen wapens dragen. Dus werd hij als ziekenbroeder ingezet om soldaten te verzorgen of te verplaatsen in een medische eenheid. Ik kan me nog herinneren wat hij mij vertelde over het begin van de oorlog. Bij het uitbreken waren de officieren snel verdwenen (wapens weggooien en in burger op weg richting Frankrijk). Zonder officieren en wapens zijn ze dan ook maar richting Frankrijk gaan vluchten. En eenmaal in Frankrijk werden ze ook niet echt met open armen ontvangen en als lafaards beschouwd. Na de capitulatie is hij terug naar België gereisd maar later door de bezetter verplicht om als dwangarbeider naar Duitsland te gaan. Ik zou het dio de naam Le deluse geven (het waanidee) of misschien hors service wegens de garage en de defecte? tank.

Ik heb er natuurlijk een beetje om heen staan te draaien. Hoe vertaal je de laatste wensen van een goede modelbouwer die gruwelijke haast heeft gehad om dingen af te kunnen maken naar een diorama dat "af" is, dus klopt en netjes afgewerkt is, zonder dingen uit te poetsen. Zijn werk. Zijn laatste werk.

Met Bas heb ik van de week een eerste brainstorm sessie gedaan. Daar komt dus een aantal problemen uit en een aantal verbeteringen van foutjes en slorfigheden die uit de haast zijn ontstaan. Het wordt een hele uitdaging om de balans te vinden tussen storende details weg te werken en Mark's stijl en super diorama idee te behouden zonder er mijn eigen diorama van te maken.

Daarom zet ik het hier op ons forum. Alle input is welkom! houdt je niet in,

Eerste prioriteiten:
1) de rand van het plankje dat rafelig is weg werken,
2) De werkplaats heeft hoogglans onderdelen
3) de auto is mat en heeft een probleem in de radiator
4) de casseien sluiten niet echt goed aan op het groen.

De 40 of zo figuren en de layout komen later.

De garage: brug en glijders zijn verweerd.
IMG_20240628_065231.jpg

De rand:
IMG_20240628_065203.jpg
De casseien zijn op 2zijdig plakband geplakt maar daar heeft een rand ingezeten. Voorlopig dus vlak gemaakt en gerepareerd. Randje als test begrenzing:

IMG-20240628-WA0033.jpeg

De auto heb ik met een penseel humbrol hooggland een niewe laklaag gegeven. Plan is zijn aanwezigheid in de garage en de fout in de radiator ten gebruiken om voorschade aan de radiator te simuleren.
IMG_20240628_065347.jpg

Mooie aanpak Piet,

Zoals je het nu doet komen de delen in het geheel weer tot hun recht.

En als je kunt scratchen, kun je ook diorama's bouwen. Belangrijk aandachtspunt punt is: is het logisch wat ik zie. Dat zie je juist van afstand. Dus af en toe een of twee stappen achteruit doen. Misschien houd je wat onderdelen over, maar dat weet niemand.

En zoals Bas altijd zegt: het hoeft niet perfect te zijn.

Succes, Jan

De casseien zijn "ingewassen" met verdune autoplamuur. (verdund met dunne revell plastic lijm) Dat was een hele avond werk, maar het maakt een wereld van verschil. Tegenover de garage is groen weggehaald, omdat daar natuurlijk continu overheen gereden wordt. Daardoor was er plaats voor een afdruk van de track van de Belgische tank.
IMG_20240704_215251.jpg

Het ziet er nu geloofwaardig uit, behalve de kleur, maar die komt pas als ook de randjes van het dio strak zijn. (de benzinepomp is los geweest, want die stond ongelijk)
IMG_20240704_215329.jpg

-=-=-=-=-=-=-

De infanteristen zijn nu allemaal nagelopen op kieren en zo, en zijn op wat riemen (die ik later toe voeg) klaar. Helaas blijkt dat de meeste super mooie Dynamo Models figuren alleen Franse Infanterie kunnen zijn.
IMG_20240706_094405.jpg

Er is van alles te vinden over de Belgen in de meidagen van 1940. (abbl1940, het belgische leger in de meidagen van 1940) is een heel aardige site, maar de site: De Achttiendaagse Veldtocht van Walter van Opstal is onbetaalbaar.

De Belgische helm is eigenlijk identiek aan de Franse, maar het Helmembleem is het verschil. De Belgen hebben er een schitterende leeuwenkop op zitten. De Fransen hebben er verschilenden, veelal per wapen. Veel zijn de granaat met de vlammen. Beenwindsels zijn standaard, beenkappen zijn standaard voor de Belgen.

IMG_20240706_085647_1.jpg
Deze Franse cavalerist kan verrasent goed door voor een Belg,
en deze Ardense Jager is een ombouw.

IMG_20240706_085422.jpg

Dus, we komen er wel, maar alle input is ZEER welkom.

Mooie vorderingen Piet 👍

De baret heeft een mooie vorm maar oogt nog wat dikkig.

Beetje vijlen en schuren maakt 'm wat overtuigender.
Ik kwam daar zelf achter toen ikzelf er eens eentje deed (met MagicSculp) voor een Britse chauffeur... zie voor en na afslanken :

morris_driver_head_b.jpg

Laatst bewerkt:
Vanmorgen even de stand van Mark's diorama bij elkaar gezet. De rand heeft een eerste laag zwart om hem aan te laten sluiten aan de plank, de tank is nagelopenen heeft wat kleine verbeteringen gehad. De tank bemanning is een heel klein beetje opgepoetst qua snoeten en wat uniform details, de hele zwik terugtrekkers en de burgers hebben hun eerste basis en een aantal al wat details. De casseien heb iknu helemaal ingewassen. Daar moet nog wat onkruid tussen. De auto is goeddeels af. (Mark vertelde dat dat zijn grootste tijdvreter was die veroorzaakte dat ie het niet af kreeg. Tja bekend merk, bekende kit....)IMG_20240817_075110.jpg

IMG_20240817_075141.jpg
Met Bas, Rob en nog een paar diorama en compositie zwaargewichten heb ik gekeken wat er op past, en hoe het te groeperen.

Het verhaal wordt langzaam duidelijker. De tank is gestrand. Dat is dus richting front. De infanteristen trekken dus de andere kant op. De kinderen en andere civilisten staan aan de kant, deels in de tuin.

Het ziet er goed uit zo Piet 👍 Dat een paar soldaten even staande gehouden worden om de bezorgde burgers even
bij te praten over het verloop van de strijd komt mij heel goed over.

Ik begrijp alleen die figuur bij (of in) de tank niet 🤔

Ik zie, net als Peter, een logisch verhaal.

De posities in de colonne zijn ok, ook ten opzichte van het gebouw.

Het einde is in zicht

Groeten, Jan

Zo te zien zit die op de achterkant, even z’n voeten wat rust geven of zo?
Bij het diorama, bestaande uit de garage, met al vastgezet de tank en de auto zaten de de 2 tankers al geschilderd en een aantal dozen en in elkaar gezette figuren. Het was meer een kwestie van "welke ga ik weglaten" maar de 2 tankers moeten er natuurlijk op. De zittende is alleen te plaatsen op de voorkant van de tank. De bakkersknecht was mijn idee om het een logische draai te geven. Het blijft een uitdaging om bij het origineel te blijven en er niet mijn verhaal van te maken.

Ik vind in elk geval de opstelling van de tankbemanning met de man met mand erbij, beter. Nu zit die ene op de tank niet als een toeschouwer naar de rest te kijken.

De opstellnig is geworden: op links de infanteristen, die net de verbaasde burgers voorbij zijn, op rechts de Chasseur Ardenne die aanwijzingen geeft aan de andere ruiter. In de midden de cavalerie krijgt brood uitgerijkt., en de kinderen achterin staan over het hek te gluren.

IMG_20241019_202124_1.webp

Het was een reis door het konijnenhol van Alice. Omdat het diorama niet mijn verhaal is maar dat van Mark was het een continu afweging: wat verbeter ik, en wat niet. Zelfs mijn niet modelbouwende ega had dingen in de gaten die niet kloppen (Die garage is toch veel te schoon....) Maar ja.

Er zitten een hele verzamelnig "easter eggs" in.
  • Mark's naam op de schuifdeur
  • reclameplaat "Pistache ijs" in 40-er jaren stijl
  • fiets verstopt (in de garage (Mark was er nog een van "eerst mijn fiets terug")
  • kenteken van de auto is zijn geboortedatum
  • kenteken op de gehavende voorkant is zijn sterfdatum
  • de monteur in zijn hempie, lijkt op Mark.

Binnekort nemen zijn kinderen het in ontvangst, dus bij deze nog wat foto's.
IMG_20241019_202207_1.webp

IMG_20241019_202246.webp

IMG_20241019_202238.webp

IMG_20241019_202611.webp

IMG_20241019_202713_1.webp

En met de vertrekkende Belgen komt er voor mij een eind aan een zeer leerzaam verhaal. Olieverf, 1940 Belgische uniformen en figuren zijn weer een paar nieuwe glazen plafonds die geslecht zijn. Mark's kaarsje op de SMC hebben we uitgeblazen. Als er een modelbouwers hemel is, heeft ie van bovenaf op een wolk zitten grinniken over zo veel aanloop en zoveel foto's die er van zijn werk zijn gemaakt.

Bedankt Mark.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooie herinnering voor zijn nabestaanden. Knap hoe je dit hebt opgepakt en uitgewerkt.

Groeten, Jan

Heel mooi hoe je dit diorama tot een monumentje ter nagedachtenis van Mark hebt gemaakt.
Bijzonder leuk ook dat je enkele persoonlijke weetjes als easter eggs in het tafereel hebt gestopt.

Sterkte bij het gemis Piet 🤟

Terug
Bovenaan