Tatra habaděj oftewel Tatra's in overvloed

Iets waar ik mij de laatste tijd mee bezig heb gehouden, Tatra's bouwen 🤣

Altijd al een zwak gehad voor het 815 model, en dan vooral de dubbele cabine natuurlijk. Dus toen er een jaar of 1,5 terug een hele partij Monti Systeem kitjes op Marktplaats verschenen hoefde ik niet lang na te denken en heb er dus een flink aantal ingeslagen.

Maar zoals hier boven te zien zijn dat dus click-clak modelletjes zonder veel details, maar hey de basis was er 🙄
Toen maar eens een chassis in elkaar geflanst en ontzettend lopen puzzelen hoe ik het beste die dubbele cabine voor elkaar kon krijgen..

Het antwoord... Zagen 🙂

Vervolgens plamuren, details aanbrengen, grille open maken enz enz...
Zoek de verschillen ;

Ja en dan verder he, chassis aankleden, bakkie er achterop , wat 1/35 Hummer wielen eronder en nog meer details... et voila een Tatra 815 VT zonder verf in de schaal 1/48...

En dan zoek je op google naar nog iets meer info en zie je dit... 😱

Vind ik leuk... Vooral de combi oud en nieuw(er) 🤣
Dus ook maar aan de slag om een Podvalnik p-50n trailer te fabriceren...

Toch weer een halve meter aan model in de kast straks

Hallo Carel,

Puik staaltje conversiewerk, bravo !!
Nu met die T-34 nog, in een mooie setting, ik ben benieuwd 😀 😀

Met vriendelijke groet,
Hans

Die is er inmiddels ook, heb helaas geen foto's van de bouw daarvan gemaakt. Op een slechte telefoon foto na..

Dat is de T34-85 van HobbyBoss, erg mooie en gedetailleerde kit. Echter heb ik bij deze het interieur achterwege gelaten aangezien alle luiken gesloten zijn.
Heb nog wel het idee er ooit eens een te bouwen in een soort van exploded view, maar nog geen concrete plannen of ideeën hoe ik dat aan ga pakken..
En kwa setting.. Hij staat gewoon in de vitrine hier en dat was al passen en meten, dus voor een dio is helaas geen plek...

Maar goed verder met de 815 VT

En de Podvalnik met daarop de T34 natuurlijk

Tot zover de Tatra 815 VT , maar kreeg de smaak te pakken met de bouw van deze. Dus inmiddels staan alle cabine varianten uit de 815 reeks in de kast 🙂
Maar daarover wellicht later meer ;

Hi Carol,

Mooi gedaan, hoe je zo'n model ombouwt. De spanband vind ik ook mooi gedaan, die springt er goed uit zo! Vwb T34 met exposed view: ik zou zeggen maak er een met een exploded view dan 😛 Het dak van de koepel werd er namelijk vaak afgeblazen bij een fatale inslag. Zie bijvoorbeeld ter inspiratie http://en.academic.ru/pictures/enwiki/84/T-34_Blown_Apart.jpg Ik ben benieuwd!

Mvg,

Vincent

Wauw, mooi hoor, Carol!

Op een aantal foto's is het net de real deal, joh! (alleen op een reusachtige houten plank, dan...) 😉

Vraagje: waar heb jij dat mooie canvas met touwen van gemaakt?

Ga zo door!

Groeten Ditmar

Je bent niet de enigste op dit forum met een zwak voor Tatra's, maar vermoedelijk wel degene met de uitgebreidste collectie. Heb zelf ook af en toe wat zijdelings met Tatra van doen (http://www.ttm.nl/nieuws/tatra-en-daf-vernieuwen-samenwerking/64442/) en wil zeker ooit nog eens iets uit de Phoenix serie bouwen. Maar knap zoals je alles door elkaar mixt en dan dit resultaat krijgt.

Kan me zo maar voorstellen dat dit een kandidaat is ter vervanging van de huidige generatie 4 tonners 😀

tatra-phoenix_8x8_chassis.jpg

gr Bas

Van een papieren zakdoekje en verdunde houtlijm . Voor- en achterkant zijn apart uitgeknipt, de bovenkant is een geheel.
De boel aan laten drogen en gaatjes ingeboord waardoor ik vislijn heb getrokken.

Zo maak ik vrijwel alle huifjes ;

@Bas, de Phoenix is inderdaad een mooie en terreinvaardige truck , heb de beide van toen nog Dakar Team Holland mogen bewonderen en uitproberen (lees meerijden). Inmiddels zijn ze van Riwald en is de wedstrijd truck helaas uitgebrand 🙁

Maar de Phoenix staat ook nog op mijn erg lange te bouwen lijstje ... In militaire trim natuurlijk, Tsjechie heeft ze al in gebruik, maar hoop ook stiekem op een NL versie

Mooie verzameling Tatra's Carol, complimenten !
In het echt zijn ze nog mooier maar dat zal jij wel weten 😉
Nou maar zien dat mijn SDV kitjes een keer afgebouwd worden ... 😳

Schitterend conversiewerk weer Carol
bravo3_zpse820462f.gif

Inspirerend hoe jij van zo'n eenvoudig modelletje een overtuigend voertuig neerzet.

groeten 😀
Peter

Terug
Bovenaan