Tamiya XF-62 Olive Drab probleem

Guido Snoek

Lid van de TWENOT
Interesses
Helemaal gek van Land Range Rovers, ook: bulldozers, heftrucks, Hemtt trucks, tractors (burger, WW2)
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:25
  3. 1:32
  4. 1:35
  5. 1:48
  6. 1:72
  7. 1:76
  8. 1:87 (H0)
  9. 1:144
  10. Andere
Geschud als een idioot, maar ook al glad resultaat, slaat Tamiya Olive Drab erg 'dof' (uitgeslagen) uit.
Nog een laagje, na licht schuren, maar resultaat is hetzelfde.
Is het 'ouderdom'? (7 jaar ofzo)
Verkeerde kwast?
Nog een laagje?
Iets anders?

Het is makkelijk om te zeggen: gewoon wegwerken met 'vervuiling, weathering, chipping, etc.', toch?
Onderlaag is primer van Vallejo zwart, dus hier zie ik het probleem niet.

Ik heb vorig jaar nog mee geverfd en toen 'glad' resultaat, zonder problemen.

Guido

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Langer schudden Guido.

Geintje.
De juiste thinner? Ik had onlangs 250 ml thinner X-20 van Tamiya besteld en alles klonterde aan elkaar.
Dat bleek enamel-thinner te zijn en ik moest X-20A hebben.

Toen ik weer begon met hobbyen heb ik van alles op het www zitten lezen, waaronder hele stukken over tamiya verf nooit schudden maar roeren...

"Verdun dik geworden Tamiya acrylverf in verhouding met 75% thinner en 25% verf. Verf moet voorzichtig geroerd worden, nooit schudden ! Het droogt mooi, snel (ook glansverf) en zeer strak op (verflaag krimpt bij drogen)." 15 dec. 2020
4.7 Verfmerken (Enamel, Acryl, Lak) - IPMS Nederland

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Niet schudden maar omroeren, met een ijslolliestokje.

ik heb potjes gehad welke ik bij 8 jaar niet aangeraakt had en pigment was naar beneden gezakt, idd goed geroerd en spuiten met x20a , flawless.

Wat ik wel altijd doe bij matte lak is wat clear toevoegen, en de laatste tijd wat clear en beentje semi gloss.. dat laatste is dan weer fijner als je verweren gaat

gr

Raymond

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34 Kursk
T-34/85 Opstand 17/06/53 DDR
Sherman M4A3 Ardennen '44
Sherman "Easy Eight" Korea '51
Toen ik weer begon met hobbyen heb ik van alles op het www zitten lezen, waaronder hele stukken over tamiya verf nooit schudden maar roeren...

"Verdun dik geworden Tamiya acrylverf in verhouding met 75% thinner en 25% verf. Verf moet voorzichtig geroerd worden, nooit schudden ! Het droogt mooi, snel (ook glansverf) en zeer strak op (verflaag krimpt bij drogen)." 15 dec. 2020
4.7 Verfmerken (Enamel, Acryl, Lak) - IPMS Nederland
Dan weet ik nu dus wat ik fout doe.
Bedankt!

Maarreh... wat is de oorzaak? Luchtbelletjes of zo?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
En op de site van mijn plaatselijke hobbyzaak staat bij zo'n verfschudder ook een waarschuwing:
Let op: TAMIYA XF, X verf en One shot primer van MIG NIET in deze shaker doen , deze schudt je namelijk uitelkaar, na het shaken is deze verf nooit meer goed te krijgen !

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Weer wat geleerd, dat Tamiya alleen geroerd moet worden 😐
En die one shot primer, was/is een disaster, after shaken 🤬. Weggooien dus? @Bert van Wiltenburg
“Kan ik er wat aan doen”?

(inkoppertje)
4ADC8D9F-3020-40A3-A6B1-832684517C8D.jpeg

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Nou uuhm, ik gebruik mig one shot primer in het zwart, geschud en wel, en nothing aan de hand, als je het tuutje open krijgt, en ik vindt het prima primer

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
zwart, geschud en wel
Vreemd🤔, ik dacht dat het iets geweldigs zou zijn, klontert veel vaker als mijn “gewone” Vallejo primer.
Ik verdun meestal met Ultimate airbrush thinner, en een drupje flow improver van Vallejo.

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Af en toe een druppie water…. Nooit problemen😉

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik verdun het niet, maar ik heb alleen maar vallejo thinner om mee te verdunnen dus dat gaat overal doorheen. De vallejo primer is mij te zacht, rubberig, hecht niet super en krast er "zo" vanaf, wit en zwart geprobeerd. Lifecolor gooi ik ook vallejo thinner in, en ak acrylverf ook. Heel soms een drup flow improver, daar zit retarder in ook, maar meer van die gekkigheid niet. Ik ben dus al met al best wel tevree met one shot, al blijft games workshop chaos black mn favoriet, maar die gebruik ik om gezondheidsredenen niet meer

Ik shake mijn Tamiya verf altijd en heb nog nooit problemen gehad met spuiten, ook gebruik ik de normale thinner voor acryl verf van Tamiya.

Hoe kan dit dan????

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34 Kursk
T-34/85 Opstand 17/06/53 DDR
Sherman M4A3 Ardennen '44
Sherman "Easy Eight" Korea '51
Ik shake mijn Tamiya verf altijd en heb nog nooit problemen gehad met spuiten, ook gebruik ik de normale thinner voor acryl verf van Tamiya.

Hoe kan dit dan????
Hej Frenzel, dan ligt 't dus niet aan mij?
Ik spuit gewoon en krijg normaalgesproken een nette laklaag. Verdun ook met Tamiya.
De XF62 droogde wel erg mat op.

ik heb de indruk, gezien de waarschuwing over de shaker, dat het er een beetje aan ligt hoe hard/lang je schudt, in elk geval met Tamiya. Aangezien ik niets kan met Vallejo (droogt bij mij ook in de AB, ondanks dat ik Vallejo verdunner etc gebruik) gebruik ik alleen Tamiya.
Voor primer gebruik ik spuitbussen van 6,50 van douwes dumpshop.. in groen, zand, kaki...

Ola Ron, alles im grief mien jung!!???
Ik shake mijn OD XF62 en giet wat apart in een leeg potje, daarna XF60 idem dito en doe de helft geel bij de OD.
Daarna doe ik dezelfde hoeveelheid thinner erbij, weer shaken en voila, klaar voor de spuit.
Voor de highlights: steeds meer XF60 erbij.
Ik shake maximaal 30 seconden.

Voor voertuigen en airbrushen gebruik ik het liefst Tamiya. Altijd goed en strak resultaat en het droogt lekker snel. En dan inderdaad roeren voor gebruik om de dikke drab onderin het potje los te maken. Lukt niet met schudden lijkt me? Ik heb sommige potjes al 10 jaar denk ik en die zijn nog goed te gebruiken! Voor airbrushen gebruik ik ook altijd minstens de helft thinner, en dan die met de gele dop (laquer thinner).

Guido Snoek

Lid van de TWENOT
Interesses
Helemaal gek van Land Range Rovers, ook: bulldozers, heftrucks, Hemtt trucks, tractors (burger, WW2)
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:25
  3. 1:32
  4. 1:35
  5. 1:48
  6. 1:72
  7. 1:76
  8. 1:87 (H0)
  9. 1:144
  10. Andere
Dank u allen voor jullie reacties!
Ik heb altijd geleerd: goed schudden.
Nooit te oud om te leren en dan word ik aankomende dinsdag 50 jaar :huh:

Het is een boel informatie, maar ik ben gelukkig niet de enige, die het niet wist ;)
Zo zie je maar, hoe belangrijk een forum kan zijn :)
En theorie is handig, maar nu nog in praktijk :|

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Bosche Bollen dus! 🎂☕️! Proficiat en een mooie dag Dinsdag👍🏼

Bovenaan