Tamiya,s Marder III M "Normandy Front" Up-date, 15-05-2024

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Na het afronden van de Hetzer en de airborne Jeep ( FOC ) begonnen met een nieuwe uitdaging.
Deze keer de 1:35 Marder III M Tank Destroyer "Normandy Front"
Moet straks in een diorama zijn plekje krijgen maar dat moet ik nog verzinnen/uitwerken.

Wat info,
Deze kit combineert de klassieke Marder III M (item 35255) met gloednieuwe figuren en extra onderdelen,
inclusief markeringen, om het model te bouwen als een voertuig gezien in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog
aan o.a. het Normandische front. De Marder III M was een sterke Duitse tankvernietiger met het 7,5 cm Pak40 / 3-kanon,
gebaseerd op het verouderde, in Tsjechië gebouwde 38 (t) -tankchassis. 942 werden geproduceerd vanaf mei 1943
en sommigen van hen dienden op het front van Normandy, terwijl de Duitse nazi-troepen probeerden de geallieerde
opmars te stoppen. Assemblagekit van kunststof, 1/35 schaal. Lengte: 149,5 mm.
De Marder III M-vorm is nauwkeurig herschapen, inclusief de lay-out met centrale motor
(vandaar de “M” -aanduiding voor “Mitte” = midden) en het gevechtscompartiment achterop, het 7,5 cm kanon en
interieurdetails, zoals de granaat-rekken en radioapparatuur. NIEUW voor deze kit: Losse trackschakels geven een
realistische weergave van doorhangen in de bovenste tracksectie. Foto-etst deel herschept de uitlaatafdekking.
Wordt geleverd met 4 full body-figuren (waarvan er 3 helemaal nieuw zijn) en een torsofiguur in realistische pose,
plus 2 Normandisch front-markeringsopties.

De Tamiya kit, NR 35364, is mooi gedetailleerd, de eerste indruk is goed.
Verder ga ik hem iets updaten met wat photo-etch, twee setjes van Eduard ga ik hier voor gebruiken.
Ook een aluminium loopje van Aber mag niet ontbreken. Is in bestelling....
Met de AK-Interactive 3rd generation acryllic modelling colors gaan we er wat kleur op aanbrengen.

03-standard-qoi3ux.jpg

De verf van AK,
05-standard.jpg

Begonnen met de romp, gewoon volgens de tekening....
06-standard.jpg

Past allemaal lekker, echt een Tamiya kit.
07-standard.jpg

Het onderstel geeft ook geen problemen,
08-standard.jpg

09-standard.jpg

De wielen, mooie gedetailleerde set.
10-standard.jpg

11-standard.jpg

Dan, de tracks. Via de tekening is dit goed te doen.
Deze keer bouwen we alles los om het straks goed te kunnen verven. Zowel de wielen als de tracks.
Zo op deze tekening te zien is is de bouw volgorde belangrijk en kan je de tracks los bouwen.
Eerst de enkele schakels verlijmd en daarna ze om het voorste wiel gelegd.
Daarna de lange delen en het achterste wiel op dezelfde manier als de voorste.
De deling komt dan onder het achterste loopwiel.
12-standard.jpg

De deling is hier goed te zien, ik hoop straks na het verven niet meer :D
13-standard.jpg

Na een nachtje drogen de track er voorzichtig afgehaald.
14-standard.jpg

De volgende dag de andere op dezelfde manier gedaan.
Klaar voor de primer zeg maar....
15-standard.jpg

Nu rustig verder met de romp, het opbouwen met al het PE.....

Peter.

Laatst bewerkt:
Thanks Eric.

We zijn inmiddels druk met photoetch. Wilde dit toch toevoegen, geeft toch iets meer detail.
Begonnen met het interieur van de zij schermen, vier stuks.
Deze bouw ik los, spuit de binnenkant en werk ze af voordat ik ze plaats.

16-standard.jpg

17-standard.jpg

De munitie verf ik ook apart en plaats ze daarna pas in de houders.

18-standard.jpg

Ook alvast een gedeelte gedaan van het model zelf zoals wat beugels en de track houders.

19-standard.jpg

De fenders gebogen. Deze bevestig ik pas nadat de onderkant gereed is, gespoten en afgewerkt inclusief de tracks.

20-standard.jpg

Het geschut is de volgende stap, werk ik ook helemaal af voordat deze geplaatst wordt.
Heb hem voorzien van een aluminium loopje en wat photoetch beugels.

21-standard.jpg

22-standard.jpg

23-standard.jpg

Zo zijn de meeste samenstellingen gereed en kan ik beginnen met enkele onderdelen te voorzien van primer.

24-standard.jpg

Op naar de verf....

Peter

Hoi, thanks voor de like's.

De eerste verf zit er op.
De romp en de losse delen in de primer gespoten. De wielen is gedaan met de zwarte primer One shot van Mig.
25-standard.jpg

Hierna de Duits rood/bruine ondergrond kleur. Een mix van twee Vallejo kleuren.
Nadat deze droog was het chipping medium van Vallejo er op gespoten.
26-standard.jpg

Hierna de zand gele basiskleur, gespoten met twee kleuren van de 3rd Gen verf van AK.
27-standard.jpg

De romp, alleen het binnenste gedeelte,
28-standard.jpg

De zijschermen,
29-standard.jpg

Het geschut,
35-standard-tbyy45.jpg

De wielen, op een zwarte ondergrond,
33-standard-60sfip.jpg

En de tracks, zwart voor het latere verweren.
31-standard-rfflwu.jpg

Op naar het chippen....

Hoi, thanks weer voor de like's.
Dat medium werkte prima.
Niet te veel water gebruiken anders vliegt het er af. Bewust wat minder beschadigde verf zo gehouden, vind het net genoeg.
Anders lijkt het net of er een met een hamer aan de gang is geweest.... Kreeg al eens zo'n opmerking....

De romp,
34-standard-0gxa60.jpg

Het geschut,
30-standard-jc87yv.jpg

De zijschermen,
36-standard-6iatu5.jpg

Hierna met washes het iets meer aangezet, verder kleine beschadigingen aangebracht met verf. Daarna een lichte drybrush.
De romp,
37-standard-en7rkk.jpg

Het geschut,
38-standard-ey1rvz.jpg

De zijschermen,
39-standard-ss7d2v.jpg

Ook wat losse delen in de verf gezet, dat voor later....
40-standard-gjpy4e.jpg

Nadat al het interieur gereed was heb ik de Marder verder opgebouwd. Wel nog eerst wat munitie in de rekken geplaatst.
41-standard-js76bi.jpg

42-standard-iulk21.jpg

Bovenaanzicht,
44-standard-6cp691.jpg

43-standard-amr4gd.jpg

45-standard-vp7ezw.jpg

Nu dat gereed is de Marder voorzien van de laatste details met het nodige photoetch.
Sommige delen niet, vond hier de toevoeging van PE niet nodig.
Zo begint het eindelijk op een Marder te lijken...
46-standard.jpg

47-standard.jpg

Op naar de primer.....

Peter.

Deze ziet er alweer top uit zo, Peter. Krijg sterk de neiging zelf ook weer een open-topper uit de stapel te halen 😊
Je kan er zoveel technieken op loslaten en diepte (letterlijk) creëren. Vond de chipping met de primer vooral overtuigend, maar zou dat in het echt - mits een voertuig lang genoeg meeging uiteraard - zichtbaar zijn geweest? Geen kritiek, gewoon interesse 😘

Terug
Bovenaan