Tamiya M60A1

Hilbert Zuijdendorp

Lid van de TWENOT
Heren,

Ben een beetje de moderne kant ingeslagen. Zeker niet minder leuk dan WW2. Momenteel ben ik bezig met een M60 van Tamiya. Zeer oude kit. Het jaar 1970 staat niet op mijn lijf geschreven. Het is gewoon 2 keer zo oud als ik 😕

De details zijn dus niet zo goed als van nu. Hoewel het toch zeker tot een leuk model te bouwen is. Er zijn wel wat zaken waaraan gewerkt moeten worden. Ik ga deze tank opleuken met een M9 Dozer Blade van Legend Producten en een Stowage set van hetzelfde merk.

Even een plaatje met welke ik bedoel...

LF1140.jpg

hi-PI00000098741.jpg

Ook ga ik een setje tracks gebruiken van AFVclub. Want hedendaags kan je niet meer op de proppen komen met rubberen veters.

De staat van nu. De suspensie armen ga ik nog scratchen en de hendels op het achterdek ga ik weghalen en zelf maken.

Afbeelding078-1.jpg

Afbeelding079-1.jpg

Afbeelding076-1.jpg

Afbeelding077-1.jpg

Niet de beste foto's maar dat zijn jullie gewend van mij
😀

grtz,

Hilbert

Hilbert,

Mooie kit is dit, ook al is deze al verouderd. Het werk dat je laat zien ziet er goed uit, de dozer blad voor op is ook een leuke toevoeging. Mooi ook hoe je de toren extra structuur hebt gegeven.

Ga je de M60 geheel groen, desert of camo patroon spuiten?

Groet,

Marijn

Bedankt voor de reactie heren.

Ikzelf heb werkelijk nog geen idee in welk schema ik hem gaat kleuren. Groen lijkt me even niks omdat ik de laatste tijd alleen maar groene projecten gedaan heb. Maar zandgeel is ook weer zo saai 😈 (no offense heren 🤣 )

Heeft iemand misschien een leuke site met verschillende camouflage schema's?

Groet! hilbert

Hilbert,

Ik heb deze zelf ook deels in elkaar staan in de kast der nog af te maken projecten. Gelukkig zijn niet alle delen uit de harige jaren 70. 🤣 *

Wat betreft kleuren, deze bakkies hebben ook nog volop rondgereden in het driekleurige NATO schema, dat is natuurlijk een mooie optie. Ook heeft de M60 jarenlang rondgereden in het MERDC schema, alleen weet ik niet of ze toen al voorzien waren van de reactieve bepantsering.

*Ik heb nog een originele Tamiya M60A1 uit de jaren 70 liggen, als je die naast deze kit legt lijkt het ineens een supermoderne...

Hey Hilbert,

Ik weet niet of je deze M60 ook in de huidige conflicten te Irak en/of Afghanistan kan gebruiken. In ieder geval zie je hier heel vaak een bonte verzameling van allerlei verschillende onderdelen op voertuigen.
Humvee's in zandkleur, maar met een aantal three-tone camouflage deuren, Abrahams Tusk's met een Three Tone camouflage en de Tusk uitrusting in zandkleur. Dit geldt zo'n beetje voor het hele wagenpark. Ook kan je op verschillende foto's ook wel zgn veldconversies zien en werden voertuigen voorzien met extra stalen (en veroeste) pantserplaten.
Je moet logisch nadenken wat makkelijk te vervangen onderdelen zijn, of welke later terplaatse vervangen/aangepast werden.

Met jouw model kan je ook wel aardig losgaan, maar oppassen dat het niet "te" wordt.
Je zou ervoor kunnen kiezen om het model groen te houden en de M9 Dozer Blade en enkele Era blokken zandkleur te geven. Mogelijk dat je nog één van de luiken voor de commandant danwel bemanning ook zandkleur maakt.
Je zou het ook kunnen omdraaien en het model zandkleur geven en de dozer blade in het groen.

Ik denk wel dat je meerdere mogelijkheden hebt en ook jezelf wat ruimte geven mbt artistieke vrijheid!

Op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden. Zoek maar bijvoorbeeld op Humvee.

Groeten,

Eelco

Nog even een paar foto's gevonden ter verduidelijking.
Moet wel zeggen dat het vaak extra bepantsering is, welke later op de (oudere) voertuigen wordt geplaatst. Dit zijn meestal paketten die zijn ontwikkeld nav de ervaringen opgedaan an het front.

Echter, het lijkt mij ook niet geheel onlogisch dat reserve onderdelen werden herbruikt en daarom er een leuke combinatie kan ontstaan tussen diverse camouflageparonen.

humveemixed3.jpg

humveemixed2.jpg

humveemixed1.jpg

Groeten,

Eelco

Hallo Heren,

Jamie, klopt wat je zegt over de sprues. Ik had het nog niet eens gezien. 1992 klinkt een stuk beter 🙂

Eelco, wel grappig dat je er over begint want ik liep ook al met het idee te spelen dat ik de dozer in een ander kleurtje zou geven dan de tank zelf. Wat mij een mooie combinatie lijkt, is me nog even onduidelijk. Dozer groen en tank geel of vice versa. Zelf denk ik toch eerder de dozer groen en de tank geel. Maar voorlopig zijn we nog niet klaar met de bouw dus er is genoeg tijd om na te denken 😀

Hoi Hilbert,

Alleen de US marines heeft era armor gebruikt. en dan was de tank zelf gecamoufleerd en de era blokken waren groen.
Kan iemand mij vertellen van welk leger de M47 in desert cammo is???

Gr Nick. 😉

Hey Nick,

Bedoelde je de derde foto van onder?
Ik heb de foto teruggevonden en het volgende onderschrift stond erbij:

The M41 was out of service with the US Army when the MERDC camouflage scheme was adopted. In New Zealand we adopted the scheme in the late 70's and used the M42 pattern for the hull combined with a modified M60A1 for the turret. With the following result:

Groeten,

Eelco

Kijk, even google mishandelen en dan heb je ook wat. Een M60A1 met ERA en in MERDC. En om het nog kleuriger te maken zijn de bevestigingspunten van de ERA in woestijnkleuren.
Het gaat dan om de eerste foto's, waarschijnlijk genomen in Camp Lejeune (inderdaad USMC).

http://www.primeportal.net/tanks/greg_smith/m60a1_rise_era/

Hoi Eelco,

Stom ja, zie het nu ook het is een M41 😕 .
De era blokken werden in vredes tijd er af gehaald, zodat de M60A1 wat zuiniger werd met het brandstof verbruik.

Gr Nick. 😉

Ik denk niet dat er veel M60's hebben rond gereden met MERDC schema met ERA.
Het MERDC schema is als ik het goed dacht rond 1977 verdwenen, terwijl de ERA pas voor het eerst geplaatst is in de 1991 ten tijde van de eerste golfoorlog. De M60 op de foto van prime portal is denk ik echt een grote uitzondering. Hoogstwaarschijnlijk is deze M60 ter plaatse (in Koeweit) nog overgespoten in de Desert kleur. Aangezien de Amerikanen daar nog al van zijn!
Persoonlijk zou het MERDC schema niet gebruiken i.c.m de ERA gebruiken. 😉

Kijk hier even voor camo patronen.

http://www.panzerbaer.de/index.htm

De winter variant (bruin/ groen) is de meest voorkomende MERDC variant.

Ik neem aan dat je Tamiya kit M60A1 "US Marine", hebt?

Voor Desert Storm (eind jaren '80), hadden deze tanks in zowel MERDC als CARC.
Google naar "Concord USMC firepower".

Marijn Dekker zei:
Ik denk niet dat er veel M60's hebben rond gereden met MERDC schema met ERA.
Het MERDC schema is als ik het goed dacht rond 1977 verdwenen, terwijl de ERA pas voor het eerst geplaatst is in de 1991 ten tijde van de eerste golfoorlog. De M60 op de foto van prime portal is denk ik echt een grote uitzondering. Hoogstwaarschijnlijk is deze M60 ter plaatse (in Koeweit) nog overgespoten in de Desert kleur. Aangezien de Amerikanen daar nog al van zijn!
Persoonlijk zou het MERDC schema niet gebruiken i.c.m de ERA gebruiken. 😉

Volgens mij is MERDC pas in de jaren 80 verdwenen, het is pas in de jaren 70 ingevoerd. De 82e Airborne is zelfs nog Panama ingegaan met voertuigen in MERDC. De ERA blokken zijn eind jaren 80 op de USMC tanks geplakt, dus dat biedt genoeg mogelijkheid voor een kleurrijk model. Ik ben het met je eens dat het er niet veel zullen zijn geweest in die combi, maar het kan juist leuk zijn iets unieks te maken.

In elk geval heeft Hilbert opties zat! 😉

Jamie,

Inderdaad zijn er voertuigen geweest in panama met het MERDC schema! Maar als ik me niet vergis zijn ze in 1977 gestopt met het spuiten van voertuigen in het MERDC shema!
Van de ERA weet ik eigenlijk niet zeker, ik dacht zelf dat dat pas voor het eerst werd toegepast in de golfoorlog.

Ik ben het met je eens dat het een unieke combinatie is! Ik ben benieuwd 😀

Na een intern geestelijk debat heb ik besloten om de tank zelf in desert yellow te spuiten en de shovel in een mooi kleurtje groen 🙂

Er zal sowieso genoeg contrast zijn omdat het zoals jullie weten helemaal volgestouwd gaat worden met rommel 🙂

Re: Tamiya M60A1 update

Een kleine update:

Allereerst een klein probleempje. De dozer is wat scheef. Ik had dit gecorrigeerd met heet water. Maar nog steeds blijft het wat krom. Heeft iemand hier een goed idee voor?

Afbeelding149.jpg

Afbeelding151-1.jpg

Afbeelding152-1.jpg

Afbeelding153-1.jpg

Ik heb wat magic sculpt aangebracht op de staowage om goed aan te sluiten op de platen. Anders bleef er een kier over.

Afbeelding157-1.jpg

Afbeelding154-1.jpg

Afbeelding155.jpg

Afbeelding156.jpg

Afbeelding161.jpg

Afbeelding159-1.jpg

Met dozer.. kleine impressie.

Afbeelding158-1.jpg

De mantel heb ik ook bewerkt met magic sculpt. Dit omdat ik het kit onderdeel vrij on-leerachtig vond. Ook zaten er kieren in. Beter toch zo?

Afbeelding160.jpg

Afbeelding159-1.jpg

En de gescratchte suspensie onderdelen. Niet zoals het orgineel, maar altijd beter dan de afschuwelijke kit onderdelen!!!

Afbeelding163-1.jpg

Afbeelding162-1.jpg

Dus ik ben wel beetje bij beetje bezig 🙂

Dag Jeroen,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de afwerking van de mantel. Maar, ik ben vergeten er zo'n ERA plaat op te zetten.

url

Die platen precies boven de loop. Excuses voor de verwarring!

Groet,

Hilbert

Lekker bezig zo!

Ziet er allemaal erg strak uit maar die schokdempers (weet niet wat het nou echt zijn, maar ik noem ze nu even schokdempers)
die je gescratchet hebt, zie ik er op de foto van het echte voertuig maar 2, voor en achter.
Jij hebt bij de achterkant 2 en aan de voorkant ook 1.

@ Die kromming in je dozer, misschien dat je iets met een fohn kan doen?

Mzzl,
Chris

et zijn inderdaad schokdempers chris,
ik vind hem echt heel erg gaaf worden hilbert, vwb dat dozerblad kan ik alleen maar zeggen dat je denk ik meer moet proberen om deze met verwarmen te verbuigen (ik heb ooit een bovenplaat van een lvt met een fohn verwarmd, dit werkte ook erg goed 😛)

groeten erik

Na een afwezigheid van een maandje (school, verbouwing binnenshuis enzo) heb ik van de week weer wat tijd vrij kunnen maken voor wat modelbouw. De dozer is zo goed als af. Nu de rest van de tank nog 🙂

In ieder geval.. ik heb de meest verschrikkelijke foto's gemaakt. 🙂

Afbeelding165-1.jpg

Afbeelding166-1.jpg

Afbeelding167-1.jpg

Afbeelding168-1.jpg

Afbeelding169-1.jpg

Afbeelding170-2.jpg

Afbeelding171-2.jpg

Enjoy!

Dag Guy,

Jazeker, het is nog niet helemaal van je het, maar het is zeker een stuk beter dan dat het was. Op kitmaker wilde je weten hoe ik het gedaan had. Heel simpel.. met warm water, dan wordt het zo zacht als boter.

Groet,

Hilbert

Terug
Bovenaan