Tamiya M4A3 105mm OOTB

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Als ik wel eens bij mede bouwers over de vloer komt zie ik veel mooie projecten waarvan ik denk, daar zou ik graag mijn airbrush overheen gooien en verweren.
Zo is het algemeen bekend dat ik graag Sherman bouw, spuit en verweer, en zo liep ik met 5 sherman kits weg bij dhr Henk Pijper.
Nu staan ze bij mij in dozen maar laatst heb ik er weer eentje te voorschijn gehaald om te spuiten. Henk heeft deze Sherman gewoon OOTB gebouw dus alle geweldige fouten zitten er in.
Ik heb getwijfeld om hem helemaal te pimpen maar eigenlijk is het ook wel leuk om deze kit gewoon te laten zoals hij is.

Nu mijn werk.
Het spuitwerk is gedaan met Tamiya Acryls, de basis is olive drab en is opgelicht met yellow green tot ca 50%, er is nog een laatste laag aangebracht met extra buff tot wel 30% OD, 50% yellow green en 20% Buff

IMG_23634.JPG

IMG_23644.JPG

IMG_23653.JPG

IMG_23673.JPG

next-up wat decals en verweren.
Ik denk de verwering een beetje dik aan te brengen, maar ik zie wel hoe het schip strand.

Martin

Martin,

Hij ziet er nu al prachtig uit. Je moet mij toch eens laten zien hoe jij zo'n sherman spuit, want bij het moduleren gebruik je dan een kartonnetje om delen af te schermen? Of spuit je uit de "vrije" hand?

Ben benieuwd hoe hij gaat worden.

Succes ermee

gr.

Remco

Ha die Martin,

Hij is heel mooi gespoten, maar ik vind het wel een echte gifkikker. Aan de andere kant: er is geen één correcte kleur OD (in modelbouw) vind ik...

Ben benieuwd hoe 'ie er straks na het verweren uitziet.

groeten, Richard.

bedankt voor jullie reacties

@ Remco, de scherpe randen worden met een stukje karton afgeschermd, maar de ronde koepel is helemaal uit de vrije hand.

Ondertussen zitten de decals er op. (gewoon die van Tamiya uit de doos) deze gingen er fantastisch op zonder enkele problemen. Gister op de Zuid Holland Zuid bouwmiddag de eerste washes er op gezet en van morgen enkele details geschilderd.
Tevens zijn er licht gele/groene filters op de details aangebracht (periscoop kappen enz)

IMG_23723.JPG

IMG_23714.JPG

IMG_23732.JPG

next up, de koepel verder verweren met chipjes en overige details verder schilderen.
Daarna misschien nog iets meer met filters doen, maar iig streepjes aanbrengen

Groet Martin

en weer een stukje verder met verweren.
Ik heb zwarte, burn umber en olive green olie verf gebruikt voor de chips (onverdund) en voor het regen streep effect verdund.

verder heb ik voor het stof effect humbrol 72 sterk verdund en in laagjes aangebracht. Hier ben ik nog mee bezig voor sommige stukken van de tank

IMG_2515.JPG

IMG_25161.JPG

IMG_25202.JPG

IMG_25192.JPG

IMG_2521.JPG

IMG_2523.JPG

IMG_2524.JPG

nu ook maar snel aan de bepakking en het figuurtje werken

Groet Martin

Gaat lekker Martin.
Het airbrushwerk zorgt voor een perfecte basis, super gedaan dit!!
Hij is heel mooi gespoten, maar ik vind het wel een echte gifkikker. Aan de andere kant: er is geen één correcte kleur OD (in modelbouw) vind ik...

En dat streven is ook precies wat je moet vermijden (naar mijn idee).
Als je al direct met een kleur begint die de waarheid benaderd (afgezien van de diversiteit binnen de diverse fabrieken die de voertuigen van OD voorzagen) zul je te donker beginnen.
Geen nuances, geen- of slecht zichtbare details en een saaie doffe basis. Als je het op deze manier oppakt (zoals Martin heeft gedaan) kun je het geheel veel interessanter maken.
Men zegt wel eens dat dit soort airbrushwerk te licht is met te veel contrast t.o.v. de ware voertuigen; dit is echter ook niet het ware voertuig maar een model.
Als je vervolgens een foto bekijkt van een echt voertuig met één basiskleur blijkt toch geen enkel vlak gelijk van kleur te zijn (op de foto) door de diverse lichtinvallen/ reflecties.
De sterke contrasten worden tevens geblend door de verdere verwering. Uiteindelijk kun je door dit soort airbrushwerk toch wat spelen met de lichtinvallen waardoor het geheel interessanter wordt. Je moet dit echter wel consequent doen anders werkt het averechts. Bij dit model zit dat wel snor 😀 .

Groeten Boris

Ha martin,
ga je deze in een dio plaatsen?er is een hele mooie foto van deze tank in een ondergelopen weiland met veel rommel enzo,staat iig in hunnicuts bijbel
groeten ,bert

@ Boris, hij is een beetje geïnspireerd op jou Sherman die ik toen van je heb overgenomen.

@ bert, nee geen dio oid voor deze, ik ken de foto. Het is wel gaaf idee een beetje ondergelopen sherman, overal loopplanken over de modder. Doeken over de tanks om de regen maar een beetje buiten te houden.

@ Marcel, bedankt voor je reactie

@ Rest,
De tank is zelf redelijk ver afgewerkt. Het tamiya figuurtje is geschilderd met vallejo en de modder is gemaakt met AK interactief spul. (wat ik nog steeds lastig te controleren vind, misschien gaat het met ammo beter 🙄 8) )

IMG_28863.JPG

IMG_28881.JPG

IMG_28872.JPG

IMG_28781.JPG

IMG_28802.JPG

IMG_28751.JPG

IMG_28811.JPG

IMG_28854.JPG

IMG_28821.JPG

Na het zien van de fotos moet ik de sterren maar iets meer afzwakken qua wit.

Verder misschien nog iets van bepakking achterop maar de basis is nu klaar

Martin

de modder is gemaakt met AK interactief spul. (wat ik nog steeds lastig te controleren vind, misschien gaat het met ammo beter 🙄 8) )

Het gaat je anders goed af Martin 😀
Vooral foto 2 laat veel logische diversiteit zien.
Een zeer geslaagd model, zeker één van je beste!

Groetjes!

Hoi Martin,

Ziet erg prachtig uit!

Maar zijn de AK pigmenten anders dan de MIG pigmenten omdat het
wat moeilijker ging want het resultaat is prima?

Groeten,
Marc

@ Boris, bedankt, qua bouw is het zeker niet een van mijn beste aangezien er 0 moeite in zit om deze tamiya kit te verbeteren. Voor een volgend project die ik zo wil spuiten wil een meer gedetailleerde kit gebruiken.

@ Ron, hij is erg licht en geel dus dat licht niet aan jou, het probleem is een klein beetje dat de fotos een beetje gecorrigeerd zijn voor dag licht. Het mooiste effect is als je dit model onder lamp licht bekijkt dit nuanceert het felle gele een beetje.

@ Remco en Marc, het werken met AK interactive werkt anders dan mijn manier van pigmenten op bouw. Wat ik nu heb gedaan is een mix maken met een beetje gips en dit via een penceel of kwast op het model spuiten om zo de modder opbouw te creëren. Dit wordt uiteindelijk mooi maar omdat de spetter overal heen vliegen is het lastig goed te mikken. Zo zat de hele zijkant onder de modder na een tijdje.
Verder vind ik de kleuren wel erg overtuigend van AK. En na alle moeite vind ik het resultaat ook erg goed.
Ik ga binnen kort weer een modelletje in de MIG pigmenten stoppen en zo kijken wat voor mij het beste werkt.

Groet Martin

Terug
Bovenaan