Af! Takom Gepard

Dit model is af!
Heb alleen geen idee wat dit met mijn Gepard van doen heeft. ;)
….dat uiteindelijk de man in het nette pak altijd wint, tanks tot stilstand brengt en wapensystemen kan wegbezuinigen ????🤔
 
Machtig ding is het. Wel eens met een cursus LuNaBev in het Botgat Den Helder met onze Mag naast deze apparaten gestaan. Het contrast kon niet groter :)

Op de foto's vind ik het groen nog aardig fel, meestal zijn de kleuren erg vlak en mat op deze camo. Voor de rest mooi werk hoor!
 
Dankjewel, ik moet nodig eens een cursus fotografie doen ( of Photoshop), want deze komen qua kleur een beetje heftig over. Mogelijk het gevolg van de witte achtergrond, want een gewone foto met de werkbank erop geeft wat dat betreft een beter resultaat.
20211112_111424.jpg
 
deze komen qua kleur een beetje heftig over. Mogelijk het gevolg van de witte achtergrond
Bij een digitale camera maakt de achtergrondkleur een wezenlijk verschil:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5a90.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_5a91.jpg

Deze foto’s zijn zo na elkaar gemaakt met dezelfde iPad, niks veranderd aan instellingen, belichting of wat dan ook — ik heb alleen de blauwe achtergrond vervangen door een witte. De kleur van de tank is wezenlijk anders in de twee foto’s, lijkt niet alleen zo maar bewijst ook meten in een grafisch programma.

Misschien dat het niet uitmaakt als je met een fototoestel in RAW-formaat fotografeert, maar met iets als een telefoon of tablet doet de camera-software aan allerlei bewerking om de foto er beter uit te laten komen, en dan krijg je dit soort resultaten. Meestal is het geen probleem, maar wel iets om je bewust van te zijn, denk ik.
 
Prachtig Bas,

Loopvlakken van de loopwielen iets schoner maken misschien?

En van mij kant (ook): welke stappen heb je toegepast voor dit in mijn ogen natuurgetrouwe effect. Ik zie meerdere lagen in de opbouw van het vuil.

Groeten, Jan
 
Dank heren voor de op- en aanmerkingen, hiermee kunnen we verder. Ik zit nu in de pauze op mijn werk de foto's op een groot scherm te kijken en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over het effect. ;)

in het kort komt het erop neer, dat het een combi is van olieverf voor de streaks en de hoekjes en pigment welke ik rechtstreeks met de airbrush op het model gespoten heb. Nu wil ik nog een paar chips aanbrengen met Lifecolor en de randen met een potloodje afmaken.

Wielvlakken zal ik inderdaad nog een beetje oppoetsen.

gr Bas
 
Wanneer is een model af? In het eerste jaar van de kunstacademie stelde een docent die vraag over natuurlijk een schilderij. Wij vonden dat een rare vraag. In al onze onwetendheid dachten wij dat dat vanzelf duidelijk zou worden. Maar dat is niet zo, je blijft altijd wel dingen zien die beter hadden gekund. Vooral als je er na een tijdje opnieuw naar kijkt. Dan zou je weer lekker aan de slag kunnen. Op die manier raakt iets nooit af. Zijn antwoord was dan ook dat iets klaar is als jij dat besluit. Kom je nog dingen tegen die tot ontevredenheid stemmen dan pak je die in een volgend schilderij (of model) aan. Dat bleek achteraf een goed advies, ik houd mij er nog steeds aan.
Je Gepard ziet er goed uit Bas. Ik vindt de verwering overtuigend. Tenzij je nog een ondergrond gaat maken zou ik zeggen: Op naar de volgende.

Jan Coen
 
Maar dat is niet zo, je blijft altijd wel dingen zien die beter hadden gekund. Vooral als je er na een tijdje opnieuw naar kijkt. Dan zou je weer lekker aan de slag kunnen. Op die manier raakt iets nooit af. Zijn antwoord was dan ook dat iets klaar is als jij dat besluit. Kom je nog dingen tegen die tot ontevredenheid stemmen dan pak je die in een volgend schilderij (of model) aan. Dat bleek achteraf een goed advies, ik houd mij er nog steeds aan.

Hi Jan Coen,

Ja daar zat ik toevallig ook aan te denken. Ik heb een paar modellen die ofwel beschadigd waren of nog niet geheel af waren van 10/15 jaar terug. Dan zie je toch weer dingen waarvan je denkt waarom heb ik dat zo gedaan, zoals iets te zware chipping. Of juist nagelaten, zoals een wash over modder. Heb nog wel een paar dingen gecorrigeerd naar de huidige inzichten, al geeft dat wel aan dat een model nooit af is. Ik denk dat je docent gelijk heeft. Zie het als een leermoment en zie hoe je dingen vroeger deed en nu, waarbij dan als het goed is progressie te zien is. Oude projecten dus laten voor wat ze zijn is wat mij betreft dan ook een goed advies. Zo kan ik stiekem nog genieten van een Tamiya sd kfz 7/2 die ik ergens begin jaren 90 heb gemaakt, waarbij het metaliseren met verf is gedaan. Of figuren met oogjes zo groot als een ei :)

Mvg,

Vincent
 
Terug
Bovenaan