T34/85 Revell/ICM

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Recent min of meer als tussendoortje begonnen met de bouw van de T34/85 van Revell. Nou ja, Revell: de kit is een herverpakking van de ICM kit met andere decals. Maar goed, deze dozenschuiver biedt ze wel aan voor zeer scherpe prijzen. Deze kit heb ik voor € 15 gekocht, dus mijn zegen hebben ze 🙂 De kwaliteit is goed, maar er zijn zeker nog zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Zoals de externe brandstoftanks en de beschermkap van de luchtinlaat transmissie, die geheel massief is. Ook de rupsen uit de categorie dropveter kunnen een upgrade gebruiken. Die heb ik vervangen door exemplaren van Miniart, die zeer fraai zijn. Ook de koepel heb ik nog onder handen moeten nemen. Deze heeft al een fraaie gegoten structuur, maar moest nog wel verder onder handen genomen worden. Op de site van Missing Lynx staat een heel goed artikel die ik heb gebruikt voor het verfijnen, zie The T-34-85 in WWII: A Closer Look Daarnaast ook gekeken naar museumexemplaren. Erg interessant om de grote variatie aan koepels te zien. Dit exemplaar is er een die in de zomer van 1944 is gemaakt door Zavod 183, wat fabriek 183 betekent. Maar goed, dit smakelijke tussendoortje is al bijna af, dus die kan binnenkort ook naar de lakstraat. Ik ga hem net als de SU76-M maken als een voertuig ingezet tijdens de slag om Berlijn. Ik ga nog een bemanningslid in het luik plaatsen. Ik zoek een figuur van Alpine, 35215, dus als iemand die nog heeft en die wil ervan af dan zie ik een PB graag tegemoet.

Revell ICM T34 85 Zavod 183 turret.webp

Alles zit nog los zoals te zien. De rupsen van Miniart passen prima. Wel moeten de spanwielen niet bevestigd worden zoals in de handleiding, want dan zitten ze te los. Deze moeten geheel naar voren. Ik had ze al gelijmd, dus ik moest ze losmaken en van asjes voorzien om de beste positie te kunnen bepalen. Ook heb ik twee loopwielen vervangen door vroegere modellen. Dit zag je wel vaker, deze zijn van Zvezda. In het rood gemarkeerd aanpassingen die ik heb gedaan aan de koepel. Een correctie is de positie van de kijksleuf. Deze zit in de kit te laag, namelijk net boven de pistoolpoort. Deze moet iets hoger zitten voor zover ik kan nagaan. Ook de witte grote lasnaad tussen het onderste en bovenste deel is er een, evenals de verticale stripjes. Ik ga deze nog iets opruwen en en dan nog coaten met witte verdunde acrylplamuur. Het gaas van de beschermkap heb ik gemaakt van PE set Panther A/D Dragon. Een van de grootste opponenten heeft dus ook een donatie gedaan in dit project 😉 Ik ga deze nog iets gebutst maken.

Revell ICM T34 85 Zavod 183 turret 2.webp

De lasnaden van de beschermkap ventilators ontbraken ook. Deze zijn erg grof, typisch Russisch. Hun filosofie was duidelijk anders dan bij de Duitsers! ICM had wel de lasnaad bovenop netjes gemaakt, maar die is dus te netjes. Ook heb ik achterop nog een driecijferige nummering aangebracht. Deze zaten doorgaans op die plek. Gemaakt van cijfers op de sprue. Uitgehold met mesje, vijl en fijn schuurpapier. Over gegoten nummers gesproken: de rupsen van Miniart heeft miniscule gegoten nummers, zie rood gemarkeerd.

Terug
Bovenaan