T34/85 DDR, Berlijn 1953

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Bij deze mijn laatste gereedgekomen model; een Zvezda T34/85, voorstellende een van de tanks gebruikt om de volksopstand van juni 1953 in de voormalige DDR de kop in te drukken.
Het begon allemaal hiermee:
01.jpg

Het doel was iets gelijkend op deze:
00011798378.jpg

17-juni-1953_367324a-768x432.jpg
De bouw verliep niet soepel. Ik kreeg geen voeling met het model, geen "flow" in de bouw. M.a.w. het bouwde niet lekker weg. Veel kleine, onnodige onderdelen (die soms op mirakuleuze wijze verdwenen). De bijgeleverde link 'n length rupsjes belanden op de andere T34 en deze kreeg een setje losse-schakel-Dragon-rupsjes. Zvezda levert een vernuftige mal om de rupsen in vorm en op maat te kunnen maken. Apart, maar werkte niet voor mij.

03.jpg 04.jpg

Details en pasvorm vond ik over het algemeen gewoon goed, maar een aantal keren ging ik de mist in, zoals met de brandstoftanks. Zelf schuld, niet goed opgelet bij de nummering en positionering van de onderdelen. Dus weer uitelkaar slopen, wat geen net resultaat oplevert.
05.jpg

09.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Een aantal extra's dienden te worden toegevoegd; de balken op de zijkanten en de plank aan de voorzijde.
Hier maakte ik de fout door te dikke balken te pakken. In eerste instantie de dikte gemeten door 2 op elkaar op de spatborden te leggen en deze pasten. Zijn overigens de stokjes van vuurwerkpijlen, ooit verzamelt voor de emigratie.... Hierbij hield ik geen rekening met de opbergkisten die later op de spatborden kwamen. Resultaat; ballken te dik en dus te hoog. Ook had ik de steunen te hoog gemaakt, waardoor het geheel zo hoog werd, dat de koepel niet meer kon draaien. Opnieuw dus...
Steunen en bevestigingen van evergreen.

De kleur is Tamiya Field Grey, een suggestie van wijlen Marc Brandes, ooit geplaatst op Missing Lynx. De kleur kwam er goed uit, evenals de blanke lak en de decals. Mooie manier van een oudgediende eren, vond ik.

20210811_155005.jpg

20210811_155016.jpg

En dan de tracks. Eerste keer dat ik losse schakels gebruikte. Niet echt makkelijk. Rechterzijde paste goed.... Linkerzijde had een kier van 1 á 2 mm?? Dat heb ik opgelost door een van de schakels te verbreden met een extra 2mm strook van een andere schakel. Valt haast niet op.
20210816_084231.jpg

20210816_151333.jpg

20210816_174331.jpg

Dat model ziet er goed uit, en met die balken op de zijkanten is hij anders genoeg dat hij gelijk opvalt.

Wat de te korte rupsbanden betreft: is het spanwiel beweegbaar op het model? Zo ja, dan is de truc om dat los te laten tot nadat je de rupsband erop zet, en dan terwijl de lijm daarvan nog nat is, hem met het spanwiel aantrekken.

O, en ik denk dat je 1953 bedoelt, zoals ook op het boek staat — in Hongarije was het in 1956 🙂

Mooi zo’n verslag. Zeker ook goed dat je aangeeft waar het even misging en hoe je het weer oploste waardoor er uiteindelijk een mooi en origineel model is ontstaan!

Dat model ziet er goed uit, en met die balken op de zijkanten is hij anders genoeg dat hij gelijk opvalt.

Wat de te korte rupsbanden betreft: is het spanwiel beweegbaar op het model? Zo ja, dan is de truc om dat los te laten tot nadat je de rupsband erop zet, en dan terwijl de lijm daarvan nog nat is, hem met het spanwiel aantrekken.

O, en ik denk dat je 1953 bedoelt, zoals ook op het boek staat — in Hongarije was het in 1956 🙂
Ja, klopt. Hongarije is het onderwerp dat ik momenteel bestudeer, vandaar waarschijnlijk de verwisseling. Kan het echter niet meer veranderen in de titel.
De spanwielen zijn inderdaad een beetje positioneerbaar, maar dat had ik niet in de gaten.

@Walter Jonkers ; ja, op die manier vermindert dat hopenlijk frustratie bij anderen. Ik ben niet zo van de "oeh en ah" posts en
kommentaren.

Ik heb het even voor je aangepast 🙂

Zo, eindelijk effe tijd om te reageren met meer als cool. Leuke setting, de t34 zie je in allerhande soorten en uitvoeringen, maar deze kende ik nog niet. Zvezda t34 komt er niet slecht uit in reviews, en ze zijn best wel goed geprijst, tenminste.... hier in nederland, geen idee of je het in zweden uberhaupt kunt krijgen, maar de elefant kostte me nog geen 35 euro, en das een hele volle doos met plastic.

over de tracks, de eerste dragon t34 / 76 die ik bouwde had ik exact hetzelfde probleem mee, maar, maar aan 1 kant, de andere kant ging superstrak ineen, de andere kant zal ik misschien de tracks te los in elkaar gezet hebben, maar een halve link extra was voldoende. En, om er eens een te zien met de spatborden helemaal heel, en zonder 6 m3 modder overal vindt ik eigenlijk ook wel weer eens prettig!

@Walter Jonkers ; ja, op die manier vermindert dat hopenlijk frustratie bij anderen. Ik ben niet zo van de "oeh en ah" posts en kommentaren.
Juist hier leert een ander ook van. Bij mijn M109A2 gaat op dit moment ook van alles mis opeens (wegsmeltend plastic, vreemde effecten bij het schuren.. uiteraard de schuld van dat vervelende Italeri/Revell plastic 🤔🤭🙄) en op zo’n moment kun je wel eens zo’n “bekijk het dan ook maar, rot ding!” krijgen. Maar dan is het goed om door de tegenslagen of mislukte experimenten verder te kijken en gewoon door te gaan!

Juist hier leert een ander ook van. Bij mijn M109A2 gaat op dit moment ook van alles mis opeens (wegsmeltend plastic, vreemde effecten bij het schuren.. uiteraard de schuld van dat vervelende Italeri/Revell plastic 🤔🤭🙄) en op zo’n moment kun je wel eens zo’n “bekijk het dan ook maar, rot ding!” krijgen. Maar dan is het goed om door de tegenslagen of mislukte experimenten verder te kijken en gewoon door te gaan!
Zvezda heeft ook dat soort plastic. Typisch dat Revell, Zvezda en Italeri ook elkaars modellen heruitgeven....

Mooi clean model. Ik geniet óók van de compositie met boek, insigne und den Groschen.

Dank je!
Mooi clean model. Ik geniet óók van de compositie met boek, insigne und den Groschen.

Dat is een ding dat ik ben gaan doen met de tanks die ik bouw; historische achtergronden bestuderen en dan wat kleine, persoonlijke dingen uit dat tijdperk aan de display toevoegen. Liefst met het betreffende jaartal erop; muntjes, papiergeld, een brief of postkaart, foto o.i.d.

Terug
Bovenaan