T-34/76 Hex turret vroege versie, the hard way..

Rutger Warrink

Lid van de TWENOT
'lo all,

(wie niet, zoals ik, autistisch gelukkig kan worden van variaties tussen T-34's, die kan de tekst beter overslaan en de foto's bewonderen 🙂 )

ik ben zojuist door Eelke aangespoord om nou eindelijk eens mijn T-34 met hexkoepel op het forum te zetten. Omdat ik nooit een project af kan bouwen zijn we nu gezamenlijk bezig om het binnen afzienbare tijd alsnog klaar op een plankje te hebben. Toen ik ermee begon was er nog geen moderne kit van op de markt (dat is inderdaad een hele tijd geleden!), dus heb ik als basis de premium edition van Dragon's T34/85 genomen, met name vanwege de wielen, die makkelijk waren aan te passen aan het type dat ik nodig had. De toren is van miniarm, en is overigens van een type dat nog niet door dragon is uitgebracht, dus helemaal hopeloos loop ik nog niet achter 😉. Het was nog aardig wat werk om de romp om te toveren in eentje zoals die laat in 1942 werd gebouwd: splash strips wegsnijden, inspectieluiken op de bovenplaat doortrekken naar de zijplaten, randen van de voorplaat uitbreiden (ook nodig voor veel versies van de T-34/85 overigens), voorkant van de neus afronden, gaten voor reservetrack en dieseltanks vullen, extra scharnier aanbrengen op het achterluik (met dank aan een oude T-34/85 die op de plank lag) en het chauffeursluik licht aanpassen, vroeg type wiggen voor de track pins maken en nog wat meer werkjes, waarvan een deel nog moet gebeuren. Daarnaast heb ik nog een inlay gemaakt voor het motordek, waarover opengewerkte roosters komen voor een wat mooier effect dan wat in de kit zit. De nieuwe slide-moulded MG-mantel van dragon is een aanfluiting, dus ik heb een oude genomen van bovengenoemde T-34/85 en hem nog wat verder opgepimpt. De stalen wielen in het midden van het loopwerk haal ik uit de set van armorscale, en de tracks zijn van masterclub. Ik heb nog een poging gedaan om de sprockets te veranderen in het zeldzame type zonder rollers, maar uiteindelijk heb ik die uit Dragon's nieuwe kit gepakt zodra die uitkwam (die zag je toch amper op T-34's met het type toren dat in de Dragonkit zit...). Het geheel komt qua configuratie nu ongeveer overheen met de uit het moeras getrokken T-34 Snaiper:

http://legion-afv.narod.ru/T-34-76_Kubinka_3.html

Eelke is intussen bezig geweest met het maken van wat meer details, daarvan gaat hij binnenkort foto's in deze topic dumpen. Wie weet komt-ie op deze manier volgend jaar wel af 😱 . Anyway, enjoy en schiet maar raak!

grz,

Rutger

Ziet er goed uit, grote broer! 🙂
Zoals Rutger al zei hebben we weer eens net als vroegâh de handen ineen geslagen. Ik heb inmiddels wat detaillering aan Rutgers T-34 toegevoegd: een rooster voor het transmissieluik, en twee gereedschapskisten.

Beide kisten zijn ontworpen op de computer, op 0,13 mm plaat geprint en vervolgens in elkaar gevouwen, een methode die ik eerder had gebruikt bij mijn Churchill tank.
Een tijdje geleden vond ik eindelijk foto's van de binnenkant van de grote gereedschapskist op de legion-afv site (hier en hier), dus ik kon voor het eerst een interieur in de kist bouwen. Anyhoo, hier zijn de pics:

gaasch.jpg

zip1b.jpg

zipq.jpg

zip2m.jpg

zip5.jpg

Zodan, die kist is top zeg. Kan je wat meer vertellen over hoe je bijvoorbeeld het hang en sluitwerk gemaakt hebt?

Hi Bros,

Als jullie er al autistisch van worden..........kom ik helemaal mijn kubus niet meer uit........
Zat vol spanning te wachten op het vervolg van de Guardian, maar dit is geweldig, het brengt het wederom naar een hoger plan, indrukwekkend!

Ik zou inderdaad het de moeite waard maken en de kisten half geopend maken, bijzonder origineel om dit te detaileren!

Groeten Rick

Dank voor alle complimenten!

Rob: 0,13 mm plastic plaat, een liniaaltje en een mesje, en sprue voor de scharnieren. En een dosis geduld!
Vincent: door dit soort dingen eerst op de computer uit te rekenen krijg ik nu veel strakkere resultaten dan vroeger. Mijn pas aangeschafte hou-en-vouw helpt ook.
Jeroen: een pincet 🙂
Frank: ja, hij blijft openstaan, zou zonde zijn om hem dicht te doen.
Rick: de Guardian is al iets verder, moet nog een update posten!

Rutger,

Erg mooi om te zien hoor. Modelbouw met de grote K van kunst!

Eelke, je verteld dat je die kisten gemaakt hebt door door de uitslag te printen op plastic plaat. Ik heb dit ook al een aantal keren geprobeerd maar dit liep steeds op niks uit, met inkjet en laserprinters. Wat is je geheim?

Groet,

Erik

Dit is de manier waarop ik op plastic print:

- teken de uitslag in een of ander tekenprogramma, en zorg dat de printgrootte precies de grootte is die je wilt hebben. Gebruik geen zwarte maar middelgrijze lijnen, anders loopt de inkt later te veel uit.
- print de uitslag op een normaal stuk papier
- ruw met een heel fijn schuurpapiertje een stukje 0,13mm plaat op. Je moet geen krassen zien, maar het oppervlak moet mat worden.
- plak nu met wat tamiya tape het stukje plastic op het papier, over de uitgeprinte uitslag heen. Zorg ervoor dat het strak zit en niet bolt.
- doe nu het papier nogmaals in de printer en print de uitslag nog een keer. Gebruik een zo hoog mogelijke printkwaliteit.

Als het goed is heb je nu een uitslag netjes op een stukje plastic staan. De inkt blijft kwetsbaar, dus probeer die zo min mogelijk aan te raken met je vingers, en vochtigheid is uit den boze. Een metalen liniaaltje erop leggen werkt prima. Wat van invloed kan zijn op de kwaliteit is het merk printer, sommige merken gebruiken absurd veel inkt zodat alles uitloopt. Ik heb altijd goede ervaringen met Canon printers.

NB dit werkt alleen op printers met een rechte papierdoorvoer! Met andere typen printers zouden wel eens vervelende ongelukjes kunnen gebeuren. Ook met een rechte papierdoorvoer zou het plasticje kunnen losraken en schade veroorzaken, dus printen op eigen risico!

Terug
Bovenaan