Suggesties voor het forum? Plaats ze hier!

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Misschien is het een goed idee om eens een onderwerp te openen om te vragen wat mensen anders zouden willen zien.

Qua voorstellen voor het forum. Er zitten een stel draadjes vastgepind waar al 4 en zelfs ook al 5 jaar, geen enkele aanvulling op gekomen is.

Heeft het enig nut om die draadjes nog bovenaan te houden? Wordt het niet eens tijd om ze los te koppelen om ze zo op een natuurlijke manier te laten zakken in de betreffende subforum?

De onderstaande draadjes komen in mijn ogen daarvoor in aanmerking;

In het Twenot cafe;

-Alle filmpjes op een rij....... niets nieuws sinds 2016
-Opmerkelijke foto's niets nieuws sinds 2016
-Het verjaardagsdraadje voor jarige verjaardagsvierders niets nieuws sinds 2015

in de modelbouw nieuwsgroep;

-wie weet.... niets nieuws sinds 2015

Mis je iets op het forum waarvan je vindt dat het er toch zou moeten zijn?

Is er iets aan het forum waarvan je denkt dat beter anders zou moeten?

Heb je suggesties voor hoe het forum verbeterd kan worden?

Laat het hieronder weten!

Let wel: dit onderwerp is níét bedoeld voor hulp met forumproblemen! Het is de bedoeling dat je hier suggesties plaatst voor hoe het forum volgens jou beter zou kunnen, niet om te vragen hoe je iets moet doen 🙂

We kunnen ook niet beloven dat er aan verzoeken of ideeën gehoor gegeven zal worden, maar er zal wel serieus naar gekeken worden. En natuurlijk kan iedereen er ook op reageren, zodat we kunnen zien of meer mensen erachter staan of dat wellicht niemand het ziet zitten.

Qua voorstellen voor het forum. Er zitten een stel draadjes vastgepind waar al 4 en zelfs ook al 5 jaar, geen enkele aanvulling op gekomen is.
Dat was mij inderdaad ook al opgevallen.

-Alle filmpjes op een rij....... niets nieuws sinds 2016
-Opmerkelijke foto's niets nieuws sinds 2016
Het idee achter deze is dat de forumgebruikers ze aan blijven vullen, maar het animo daarvoor is wel weg, als je het mij vraagt. En bij deze onderwerpen is het dan ook nog eens zo dat de oudere berichten zover verouderd zijn dat de links vaak nergens meer naartoe gaan — als je geluk het 404’en ze, heb je pech dan kom je op een reclamesite uit. Ik zal ze zo eerst eens losmaken.

-Het verjaardagsdraadje voor jarige verjaardagsvierders niets nieuws sinds 2015
Ik heb op het huidige forum bewust het blokje met verjaardagen uitgezet, want ik zie eigenlijk het nut er niet van in (ook al niet omdat het gros z’n geboortedatum niet ingevuld heeft), dus dit kan inderdaad ook wel los.

-wie weet.... niets nieuws sinds 2015
Nog eentje waar het animo voor weg is.

Hmm, in het kader van verouderd gesproken.

Johannes Haspels heeft veel tijd gestoken in het opzetten van de categorie 'handige links'. Maar de laatste aanvulling erop was in 2016 en dat is ook alweer 4 jaar geleden. Een deel van de links is al verouderd en na de omzetting naar het nieuwe forum werkt geen enkele weblink meer.

In de huidige staat is het gebruiksgemak van deze sectie zeer gering.Ik denk dat het zeer veel werk zal kosten om er een bruikbare sectie van te maken want dan moeten alle links nagelopen worden.

Wat is wijsheid?; Alles dan maar handmatig gaan herstellen? De boel laten voor wat het is en een onbruikbare sectie op het forum hebben? De hele sectie wissen en opnieuw beginnen met verse handige links? Of moet die hele sectie maar beter verwijderd worden van het forum bij gebrek aan interesse?

Johannes, hoe denk jij hierover?

Laatst bewerkt:
Johannes, hoe denk jij hierover?

Ik denk dat het goed is dat de opties bepaald worden door de mensen die er verstand van hebben. De informatie was , zoals je zei, gedateerd. Het was redelijk wat werk toentertijd en vond ik dat leuk om te doen, maar als dit onderdeel in een andere vorm beter past bij het huidige forum, dan begrijp ik dat helemaal. Als dit betekent dat het gaat verdwijnen, dan heb ik daar ook vrede mee !

groet

Het helemaal opdoeken vind ik niet nodig — berichten op forums (en andere computerbestanden) eten geen brood, dus in tegenstelling tot sommige eerdere beheerders hier zie ik het nut er niet van in om dingen permanent weg te gooien, want dan héb je het later niet meer als je het om de één of andere reden terug wilt zien.

Controleren van de oude links is best (enigszins) te automatiseren, maar dat zou wat tijd kosten om in elkaar te steken en wat moeite om de niet-werkende links met de hand aan te passen. In plaats van ze te wissen denk ik dan dat de betere zet is om te kijken of de site/pagina beschikbaar is op de Wayback Machine en zo ja, de link daarnaar te laten verwijzen. Is hij daar ook niet beschikbaar, dan doorhalen zodat wie dat wil, toch kan zien wat de link was.

Naar mijn mening heeft de 'Handige links' sectie in de huidige vorm geen nut meer.
Dit omdat bij de overzetting van het forum de weblinks niet meer werken. Zelfs als we die werkend krijgen, wat schieten we er dan nog mee op?

De meeste links in de 'handige links sectie zijn in 2008 geplaatst oftewel al minimaal 12 jaar oud.
Ondertussen heeft zich ook het photobucket drama voltrokken waarbij door de invoering van betaalde opslag, een hoop plaatjes van het internet zijn verdwenen.

Ik heb gewoon even een steekproef genomen in de sectie Matador 4x4. Die bevat; 26
links waarvan er 14 het niet doen. Oftewel meer dan de helft werkt niet!

Heeft het zin om bij zo'n percentage niet werkende links de boel nog bij te werken?

Iedereen weet tegenwoordig hoe een zoekmachine als Google werkt! Ik denk dat een
zoekopdracht in Google meer relevante informatie oplevert dan een zoektocht door de oude pagina's met links.

@ Henri
Misschien is een middenweg tussen Jacco en jou een optie ?
Ik denk dan aan het behouden van de intiële indeling waaronder alle links kunnen worden verzameld, maar wel het verwijderen van de niet-werkende links. Dit geeft dan vooralsnog een mooie lijst waar we met z'n allen buchstäblich nog een invulling aan kunnen geven.
Idee ?

@ Henri
Misschien is een middenweg tussen Jacco en jou een optie ?
Ik denk dan aan het behouden van de intiële indeling waaronder alle links kunnen worden verzameld, maar wel het verwijderen van de niet-werkende links. Dit geeft dan vooralsnog een mooie lijst waar we met z'n allen buchstäblich nog een invulling aan kunnen geven.
Idee ?

beste Johannes,
met jouw idee waar we dan allemaal er een invulling aan moeten geven, is er een praktisch probleempje. En dat is dat alleen diegene die het oorspronkelijke bericht geplaatst heeft dat bericht kan aanpassen.

Dus stel iemand heeft een mooie link gevonden. En die wil hij toevoegen aan de lijst dan kan die dat niet zelf doen. Als ik zie dat de laatste aanvulling op de lijst in 2016 is gedaan en er sinds die tijd niemand iets heeft aangedragen voor de lijst. Dan verwacht ik niet dat er een stortvloed aan nieuwe links aangedragen zal gaan worden.

Ik ben absoluut geen tegenstander van het opschonen van de lijst maar ik ben alleen bang dat er zo weinig van over gaat blijven na het opschonen.

mvg
Henry

Naar mijn mening heeft de 'Handige links' sectie in de huidige vorm geen nut meer.
Dit omdat bij de overzetting van het forum de weblinks niet meer werken. Zelfs als we die werkend krijgen, wat schieten we er dan nog mee op?
Die werkend maken is een kwestie van het bericht bewerken en weer bewaren, desnoods zonder enige wijzigingen.

Ondertussen heeft zich ook het photobucket drama voltrokken waarbij door de invoering van betaalde opslag, een hoop plaatjes van het internet zijn verdwenen.
Dat is inderdaad een probleem.

Heeft het zin om bij zo'n percentage niet werkende links de boel nog bij te werken?
Vandaar m’n suggestie om ze te laten verwijzen naar de gearchiveerde versie van de pagina of site op de Wayback Machine, indien beschikbaar.

met jouw idee waar we dan allemaal er een invulling aan moeten geven, is er een praktisch probleempje. En dat is dat alleen diegene die het oorspronkelijke bericht geplaatst heeft dat bericht kan aanpassen.
Die en moderators, maar inderdaad: dit is geen wiki waar iedereen aanpassingen kan maken, dus in laten vullen door andere forumgebruikers zou betekenen dat iedereen antwoorden moet plaatsen in onderwerpen, met daarin de betreffende links.

Als ik zie dat de laatste aanvulling op de lijst in 2016 is gedaan en er sinds die tijd niemand iets heeft aangedragen voor de lijst. Dan verwacht ik niet dat er een stortvloed aan nieuwe links aangedragen zal gaan worden.
Dat idee heb ik ook — zie bijvoorbeeld ook een aantal van de vastgepinde onderwerpen die je eerder noemde.

Vandaar m’n suggestie om ze te laten verwijzen naar de gearchiveerde versie van de pagina of site op de Wayback Machine, indien beschikbaar.

Dat zou kunnen voor 'gewone' webpagina's maar bij commerciële links zoals bv in de sectie SHOPS / MERKEN / FABRIKANTEN' lijkt het mij niet aanbevelingswaardig. Verwezen worden naar de gearchiveerde pagina van een bedrijf dat allang niet meer bestaat schept alleen maar verwarring.

De vraag is alleen nog open of de links automatisch getest kunnen worden of dat dit allemaal handmatig moet gebeuren?

Ik zie nu rechts onderin ook staan "Laatste profiel berichten".....met daar een bericht aan Gert Mons. Zijn dat per ongeluk PB's die zichtbaar worden voor iedereen???

Qua handige links.....als we ze handmatig moeten controleren dat wil ik best een "land" voor mn rekening nemen en de gecorrigeerde lijst aan Herr Haspels sturen. Als een paar mensen meehelpen, zijn we er snel genoeg doorheen (?).

Voor mij persoonlijk zou ik het niet erg vinden als de figuren en voertuig foto-albums weer worden samengevoegd (zorgt misschien voor meer kruisbestuiving/tips) en misschien ook de Nieuwsgroep en Real deal weer samenvoegen???.....die laatste is volgens mij ontstaan omdat er jaren geleden een discussie was dat de TWENOT niet zuiver een modelbouw-club is maar een club voor tankhobbyisten.....maar met de beperkte nieuwe onderwerpen per week in beide sub-forums, is het misschien een idee om ze weer samen te voegen(?)

Alex

Dat zou kunnen voor 'gewone' webpagina's maar bij commerciële links zoals bv in de sectie SHOPS / MERKEN / FABRIKANTEN' lijkt het mij niet aanbevelingswaardig. Verwezen worden naar de gearchiveerde pagina van een bedrijf dat allang niet meer bestaat schept alleen maar verwarring.
Nee, die lijken me inderdaad ook niet zo handig, of ze moeten naar de hoofdpagina van de fabrikant verwijzen.

De vraag is alleen nog open of de links automatisch getest kunnen worden of dat dit allemaal handmatig moet gebeuren?
Dat kan automatisch. Ik zal wel eens aan de slag gaan om een scriptje of een Automator-takenreeks of zo in elkaar te draaien dat kijkt welke links op een pagina nog werken en welke niet.

Ik zie nu rechts onderin ook staan "Laatste profiel berichten".....met daar een bericht aan Gert Mons. Zijn dat per ongeluk PB's die zichtbaar worden voor iedereen???
Dat zijn berichten die voor iedereen zichtbaar zijn. Wil je een privébericht sturen, begin dan een conversatie door op de naam van de persoon te klikken en dan op „Start privé conversatie” [sic] — die zijn alleen zichtbaar voor de deelnemers. Je kunt er ook meer mensen bij uitnodigen als dat nodig is.

Voor mij persoonlijk zou ik het niet erg vinden als de figuren en voertuig foto-albums weer worden samengevoegd (zorgt misschien voor meer kruisbestuiving/tips) en misschien ook de Nieuwsgroep en Real deal weer samenvoegen???
Ik heb met allebei geen moeite, hoewel ik de splitsing tussen Real Deal en modelbouw niet zo’n slecht idee vind, precies omdat de TWENOT geen modelbouwvereniging is 🙂 Misschien is het een idee om deze beoogde samenvoegingen voor te leggen aan de forumbezoekers?

Dat kan automatisch. Ik zal wel eens aan de slag gaan om een scriptje of een Automator-takenreeks of zo in elkaar te draaien dat kijkt welke links op een pagina nog werken en welke niet.
Als zo'n scan gedaan is en we weten hoeveel er wel of niet werkt dan kunnen we daarna altijd nog bekijken of het nut heeft om wat er overblijft de moeite van het bewaren waard is.

Ik heb met allebei geen moeite, hoewel ik de splitsing tussen Real Deal en modelbouw niet zo’n slecht idee vind, precies omdat de TWENOT geen modelbouwvereniging is 🙂 Misschien is het een idee om deze beoogde samenvoegingen voor te leggen aan de forumbezoekers?

'omdat de TWENOT geen modelbouwvereniging is' dat is de kern van de zaak. Daarom ben ik voor die splitsing en het onder de Twenot forums houden van 'the real deal'. Maar voor een Nederlandse vereeniging blijf ik zo'n Engelstalige benaming wel raar vinden. 'het echte werk' lijkt mij een beter passende benaming.🤓

Even een totaal ander vraagje;

Als ik inlog op het tabblad 'Forum' en daarna klik op het tabblad 'Home' of het tabblad 'wat is nieuw' dan ben ik ineens niet meer ingelogd? Hoort dat zo of doe ik iets fout?
Heeft het er mee te maken dat ik bij het inloggen de automatische inlog uitzet?

Over het voorgestelde samenvoegen van Figuren Forum en Voertuigen Forum. Bitte nicht !
Het Foto Album is mijns inziens nuttig opgedeeld zo (hou de beentjes en de wieltjes maar fijn uitmekaar 😉)
Dan een topic over een buste moeten opzoeken in één lange lijst van bouwtopics maakt het niet handiger vind ik.

Eerder nog zou van mij Voertuigen en Diorama's in twee aparte fora afgesplitst mogen worden.

Nog mooier is een verzameling linkjes in een apart gezet overzicht.
De linkjes zijn gerubriceerd in categorieën en verwijzen elk naar groepen topics.
Een groep topics uit de gekozen categorie wordt gevonden en als resultaten getoond in een vast forum.
Om de gerelateerde topics te kunnen vinden moeten deze een Tag of iets dergelijks hebben.

Voorbeeld :
Je wilt in het forum alle verslagen van tanks uit WW2 vinden.
Dan ga je naar bijv. een uitrol menu op de forum 'werkbalk' :
Onder "Voertuigen en Diorama's" ziet men o.a. de categorie "Alle Rupsvoertuigen" en daaronder o.a. "Tanks WW2".
In dit voorbeeld zou je dan op "Tanks WW2" klikken, en zou het forum Voertuigen en Diorama's openen met een lijst van
topics over van tanks uit de 2e wereldoorlog (omdat die topics als zodanig ge-tagged zijn [kunnen ook meerdere tags zijn]).

Met tags kun je een soort database samenstellen waardoor men met gebruik van linkjes in een uitrol-overzicht
zijn eigen 'virtuele sub-fora' kan oproepen zoals "alle pantser wielvoertuigen" of verdiepen naar "pantser wielvoertuigen na 1945".
Of alle How-To's vinden, Figuren Vietnam, of New Kits enz.

Deze manier van categorieën oproepen zie ik werkend op een nog jong forum.
Een belangrijk voordeel ervan is dat je met veel minder vaste sub-fora toe kunt.
Klik op "Forum Overzicht" en kies voor een vast forum, sub-forum, of een categorie/subcategorie daarbinnen.
(Ik zeg er wel bij dat dit zogenoemde Forum Overzicht vrij vlot in het begin al werd geïmplementeerd dus toen het nog zeer overzichtelijk
was qua inhoud en nu dus enkel een kwestie van bijhouden is)

Voor het Twenot Forum zou ik zo'n menu prachtig vinden maar dat zal vast een berg uitzoekerij betekenen om per topic
tags te moeten gaan toevoegen (auw?).

Anderzijds toch een smakelijke gedachte om alle kennis en ervaring in één oproepbare database te hebben niettan ? 🤔

Groet 👍

Maar voor een Nederlandse vereeniging blijf ik zo'n Engelstalige benaming wel raar vinden. 'het echte werk' lijkt mij een beter passende benaming.🤓
Ik vind de Engelstalige naam ook niet echt geslaagd, maar „Het Echte Werk” vind ik geen betere …

Als ik inlog op het tabblad 'Forum' en daarna klik op het tabblad 'Home' of het tabblad 'wat is nieuw' dan ben ik ineens niet meer ingelogd? Hoort dat zo of doe ik iets fout?
Heeft het er mee te maken dat ik bij het inloggen de automatische inlog uitzet?
Dat zou best kunnen, want als ik die links probeer dan blijf ik gewoon ingelogd.

Eerder nog zou van mij Voertuigen en Diorama's in twee aparte fora afgesplitst mogen worden.
Daar is wel wat voor te zeggen, omdat het toch een aparte discipline is die allebei de andere verenigt en er dan nog meer bijvoegt.

Nog mooier is een verzameling linkjes in een apart gezet overzicht.
De linkjes zijn gerubriceerd in categorieën en verwijzen elk naar groepen topics.
Een groep topics uit de gekozen categorie wordt gevonden en als resultaten getoond in een vast forum.
Om de gerelateerde topics te kunnen vinden moeten deze een Tag of iets dergelijks hebben.
Het voornaamste probleem hiermee is dat dit een webforum is, en dat biedt zulke functionaliteit niet: een forum is bedoeld om berichten en discussies op een logische manier weer te geven, niet om gegevens geordend te presenteren 🙂 Het is wel mogelijk om bovenaan de pagina een menu te maken (naast Home/Forums/Wat is er nieuw/Leden) maar dat bijgewerkt houden zal dan op de beheerders aankomen.

Het zij zo 😉

Suggesties voor "the Real Deal" :
  • Voertuigen & Militaria 1:1
  • Voertuigen & Militaria niet modelbouw

Het al dan niet samenvoegen van de eerder genoemde sub-forums is mij om het even. Ik heb nooit de toegevoegde waarde gezien van het sub-forum "the real deal"....Voorheen werden de 1:1 dingen gewoon in de nieuwsgroep geplaatst.....en die is wat mij betreft dan ook niet specifiek gericht op modelbouw, maar meer gewoon het algemene (hoofd)forum, waar denk ik alle forum gebruikers wel kijken. Voor de duidelijkheid....ik zie de inhoud van het sub-forum "the real deal" wel als toegevoegde waarde.....maar wat mij betreft zou dat gewoon in de Nieuwsgroep mogen.

Anyways, als real deal blijft bestaan.....dan zie ik wel wat in de suggestie van Peter:

"Voertuigen & Militaria 1:1"

Qua nog meer sub-forums en het foto-album nog verder splitsen........absoluut niet, wat mij betreft!
Laten we eerlijk zijn, het forum is qua deelnemers en berichten aardig teruggelopen de laatste jaren en dan heeft het verder opsplitsen in meer sub-forums alleen maar een averechts effect.....dan worden mensen nog minder gemotiveerd om buiten hun vaste sub-forum te kijken.
Je ziet nu de laatste dagen weer wat beweging op het forum, gezien de nieuwe versie/software, maar tot voor kort, gingen er soms dagen voorbij dat er geen nieuwe berichten in de nieuwsgroep werden geplaatst.

Laten we eerlijk zijn, het forum is qua deelnemers en berichten aardig teruggelopen de laatste jaren en dan heeft het verder opsplitsen in meer sub-forums alleen maar een averechts effect.....dan worden mensen nog minder gemotiveerd om buiten hun vaste sub-forum te kijken.
Je ziet nu de laatste dagen weer wat beweging op het forum, gezien de nieuwe versie/software, maar tot voor kort, gingen er soms dagen voorbij dat er geen nieuwe berichten in de nieuwsgroep werden geplaatst.

Hmm, het teruglopen van deelname aan fora is een universeel fenomeen en is dus niet echt Twenot specifiek. Op alle fora die ik bezoek loopt de deelname terug. Het is ook niet voor niets dat de vastgepinde draadjes zijn ontkoppeld op het nieuwe Twenot forum. Waarschijnlijk is het nieuwe van het forum-concept er een beetje van af. Mensen kunnen hun ei tegenwoordig ook kwijt op andere media zoals bv Facebook, Twitter en Pinterest.

Met het verkleinen van het forum zal je die trend niet keren. Juist door de onderverdeling kan je gericht kijken naar de dingen die voor de desbetreffende persoon interessant zijn. Echt demotiverend voor het bezoeken van een forum is wel als je eerst door een stapel oninteressante berichten moet waden voor je iets tegen komt wat je wel aardig vindt.

Dat het de afgelopen twee maanden relatief rustig is geweest kan ook liggen aan de up-load sores bij het oude forum en de aangekondigde forum-update.

Het zij zo 😉

Suggesties voor "the Real Deal" :
  • Voertuigen & Militaria 1:1
  • Voertuigen & Militaria niet modelbouw

Hmm, deze bekken niet zo lekker en de kreet Militaria kunnen we beter niet gebruiken. Militaria staat in het algemeen woordgebruik voor verzamelbare militaire goederen zoals medailles, uniformen en dergelijke. En dus niet voor algemene militair historische vragen zoals we hier voor ogen hebben bij deze rubriek.

Ik sta open voor meer suggesties als het door mij aangedragen 'het echte werk' niet in de smaak valt🙂

Hmm, het teruglopen van deelname aan fora is een universeel fenomeen en is dus niet echt Twenot specifiek.

Dat ben ik met je eens. Toch zijn er ook forums die al jaren goed lopen en blijven lopen.....naar mijn idee omdat daar regelmatig nieuwe dingen te zien/te lezen zijn of omdat er gewoon al heel veel informatie op staat.

Echt demotiverend voor het bezoeken van een forum is wel als je eerst door een stapel oninteressante berichten moet waden voor je iets tegen komt wat je wel aardig vindt.

Dat is voor mij anders....ik vind het juist echt demotiverend als ik meerdere sub-fora moet aanklikken om te kijken of er iets nieuws of interessants is.....om dan vervolgens te zien dat een vraag die je gesteld hebt, niet gelezen wordt omdat mensen alleen maar specifieke sub-fora aanklikken.
Wat mij betreft moet het aantal sub-fora meegaan met de hoeveelheid activiteit. Als de activiteit toeneemt, raken dingen ondergesneeuwd en voeg je een sub forum toe om weer wat orde te krijgen........loopt de activiteit terug, dan voeg je sub-forums samen om meer beweging te houden en daarmee hopelijk weer meer actitiviteit/deelnemers te krijgen.

Eerlijk is eerlijk.....die "nieuwste berichten" balk is een echte verbetering en doet een deel van bovenstaande teniet....wat mij betreft mag dat nieuwste berichten kopje dan ook beste iets langer....(10 berichten? 15?)

Dat is voor mij anders....ik vind het juist echt demotiverend als ik meerdere sub-fora moet aanklikken om te kijken of er iets nieuws of interessants is.....om dan vervolgens te zien dat een vraag die je gesteld hebt, niet gelezen wordt omdat mensen alleen maar specifieke sub-fora aanklikken.
Wat mij betreft moet het aantal sub-fora meegaan met de hoeveelheid activiteit. Als de activiteit toeneemt, raken dingen ondergesneeuwd en voeg je een sub forum toe om weer wat orde te krijgen........loopt de activiteit terug, dan voeg je sub-forums samen om meer beweging te houden en daarmee hopelijk weer meer actitiviteit/deelnemers te krijgen.

Neen, zo werkt dat niet. Op dit forum zijn de bv. de berichten over de diverse bouwgroep opgesplitst. Stel nu even dat elke bouwgroep zijn berichten moet gaan plaatsen in 1 sectie omdat het aantal sub-forums te groot zou zijn. Als je bv niet tot bouwgroep Groningen behoort omdat je in Maastricht woont, dan moet je wel door alle niet op jouw situatie van toepassing zijnde berichten door. Dan ga je afhaken omdat al dat zoekwerk het sop in de kool meestal niet waard is. Persoonlijk kijk ik nooit bij de berichten van de bouwgroepen omdat ik bij geen enkele aangesloten ben. Fijn toch dat ik niet al die berichten hoef te bekijken. Zou het forum beter lopen als ik wel alle berichten van de bouwgroepen ga lezen?

Op het Twenot forum loopt bv het sub-forum over RC tanks niet storm. Op het moment dat je besluit om dat subforum op te heffen en in de Twenot nieuwsgroep te stoppen dan verzuipen de RC gerelateerde berichten in een zee van niet-gerelateerde berichten. Heb je een vraag over RC tanks dan weet je op dit moment waar je terecht kan en waar de mensen zijn die je kunnen helpen. Voor een antwoord op een specifieke RC vraag gaat geen ene hond het hele 'modelbouwnieuws' forum doorzoeken.

Ik vermoed dat je een denkfout maakt als je het Twenot forum wil zien als een encyclopedie. Een forum is een vluchtig medium en geen permanente opslagplaats van kennis. Ga maar eens 20 pagina's terug in de nieuwsgroep en dan zal je zien dat links verwijzen naar opgeheven pagina' s en de toegevoegde afbeeldingen steeds vaker ontbreken.

Af en toe slaat gewoon de gezapigheid toe op een forum. Jij hebt bv weer eens een snok gegeven aan het ingedutte FOC gebeuren. Een ander heeft de bouwverslagen weer op de kaart gezet door eens te zeggen, kom op waar blijven jullie nu met jullie bouwverslagen. En ik, als enfant terrible, ben druk bezig geweest op 'the real deal' .

Zo hebben we allemaal wel wat.............

Henry, het voorbeeld dat je aanhaalt over het samenvoegen van sub-forums van bouwgroepen, ben ik helemaal met je eens. Dat is dan ook niet wat ik voorstel. Net als jij kijk ik overigens ook nooit in het bouwgroepen deel, evenals het RC deel. Ik had het over de mogelijkheid de nieuwsgroep en real deal samen te voegen en het fotoalbum van figuren en voertuigen. Juist omdat die dingen dicht bij elkaar liggen en er dus van zouden kunnen profiteren als meer mensen dat lezen/bekijken. Ook de recente splitsing van Vraag en Aanbod is niet iets wat ik een toevoeging vind.
Dus, ik wil niet pleiten voor 1 forum waar alles door elkaar staat.....maar alleen een paar sub-forums samenvoegen met andere sub-forums.

Ik vermoed dat je een denkfout maakt als je het Twenot forum wil zien als een encyclopedie. Een forum is een vluchtig medium en geen permanente opslagplaats van kennis. Ga maar eens 20 pagina's terug in de nieuwsgroep en dan zal je zien dat links verwijzen naar opgeheven pagina' s en de toegevoegde afbeeldingen steeds vaker ontbreken.

Precies en daarom snap ik het toevoegen van nog meer sub-forums niet. Een forum is iets anders dan een boekenkast, harde schijf of kast met bouwdozen......dus je moet naar mijn idee niet alles in aparte subforums stoppen als daar geen noodzaak voor is. Het doel van een forum is dingen met elkaar delen, info zoeken etc.

Zo hebben we allemaal wel wat.............

Helemaal waar...

Precies en daarom snap ik het toevoegen van nog meer sub-forums niet. Een forum is iets anders dan een boekenkast, harde schijf of kast met bouwdozen......dus je moet naar mijn idee niet alles in aparte subforums stoppen als daar geen noodzaak voor is. Het doel van een forum is dingen met elkaar delen, info zoeken etc.

ok info zoeken oftewel de informatie moet ontsloten worden want anders kan je niks vinden;
Als je iets wil terugvinden is het handiger als zaken al op onderwerp gegroepeerd staan en dat is een manier van informatie ontsluiten. Door de indeling met sub-forums kan je meteen zoeken in de categorie waar je iets hoopt te vinden. Geen hond gebruikt de zoekfunctie van het forum om aan zijn informatie te komen. Zoek je een bouwverslag dan hoef je niet in de RC sectie te kijken. Wil je een buste beschilderen...ga je dan 'the real deal' doorzoeken, nee toch?

Zelf denk ik dat de achteruitgang van de forums ook wel een beetje te koppelen is aan de opmars van de mobiele telefoon. Ik werk het liefst op mijn desktop maar er zijn kuddes die alles alleen met hun mobieltje willen doen. Waarschijnlijk sluit het nieuwe format beter aan bij het gebruik van een mobieltje.🤓.......dus als we echt met de tijd willen meegaan......is het dan niet eens tijd voor een Twenot-app?🤔

Terug
Bovenaan